I remembered Yeshua' prayed written in the 17th chapter of John and called the high-priestly prayer. The word אחד (echad) or ONE occurs four times in that prayer, for Yeshua addressed the same prayer four times to his Father; that He and His disciples would be ONE in the same way as the Father and Yeshua himself are one (look at the verses John 17: 11, 21, 22, 23).
Myös Joh.10: 30:ssa esiintyy tuo heprean sana אחד (echad). Kaikessa lyhykäisyydessään tämä jae menee hepreaksi näin: אני ואבי אחד אנחנו = minä ja isä yksi me.
The Hebrew word אחד (echad) occurs also in Joh.10: 30. In all its brevity, the verse goes like this in Hebrew: אני ואבי אחד אנחנו = I and the Father one we.
Yksi ja ainoa Isä-Jumala (Juuda 25) ja yksi ja ainoa Valtiaamme (Juuda 4), Jumalan Poika, Jeshua, ovat YKSI. Se on Raamatun selkeä ilmoitus. Se ei kuitenkaan merkitse, että Jumalia olisi kaksi tai kolme, sillä yksi Jumala on yksi ja yksi Valtias on yksi, mutta sana echad ilmaisee Isän ja Pojan välistä syvää yksimielisyyttä ja yhteistoimintaa kaikessa.
The one and only Father-God (Jude 25) and the one and only Lord (Jude 4), the Son of God, Yeshua, are ONE. This is the clear biblical revelation. However it does not meen that there are two or three Gods, for one God is one and one Lord is one, but the word echad is expressing the deep consensus/agreement/unity between the Father and the Son.
Tähän samaan YKSEYTEEN Jeshua haluaa liittää kaikki seuraajansakin. Niin kuin Jeshuan tahto sulautui Isän tahtoon, samoin Jeshua haluaa hänen seuraajiensa tahdon sulautuvan Hänen tahtoonsa. Vain tällä tavalla Isä, Poika ja pelastetut voivat olla אחד (echad) eli YKSI!
Yeshua wants to connect all of his followers to this same ONENESS. Just as Yeshua's will merged with Father's will, Yeshua wants the will of His followers to merge with His will. Only in this way the Father, Son and the Saved can be אחד (echad) or ONE!
********************************************************************************
Menachem Mendel Schneerson:
- syntyi 18. huhtikuuta 1902 Mikolajiv, Ukraina
- kuoli 12. kesäkuuta 1994
- merkittävä ortodoksijuutalainen rabbi
- Chabad Lubavitch -järjestön seitsemäs ja viimeinen rebbe eli henkinen johtaja
- tunnettiin lempinimellä The Rebbe
- ilmoitti maailman olevan pelastuksen ja Messiaan tulon kynnyksellä
- häntä juhlittiin odotettuna juutalaisena Messiaana
Rebben tekstiä:
"Echad tarkoittaa yksi. Shema julistaa ykseyttä ja Jumalan yhteyttä, jota Israelin kansa on velvoitettu paljastamaan maailmalle, ja se tulee täysin näkyväksi Messiaan aikana. Mutta onko echad sopiva sana kuvaamaan taivaallista ykseyttä? Kuten sen englannin kielen vastinekin, sana ei sulje pois muiden objektien olemassaoloa (kuten sanonnassa yksi, kaksi, kolme...) eikä se sulje pois sitä, että objekti koostuu monista osista (puhumme yhdestä kansasta, yhdestä metsästä, yhdestä ihmisestä ja yhdestä puusta riippumatta siitä, kuinka monista osista ne koostuvat).
Vaikuttaa siltä, että termi jachid, joka tarkoittaa "yksin" ja "ainoa", ilmaisisi paremmin Jumalan "täydellistä ykseyttä" (jonka Maimonides sanoi olevan juutalaisen uskon perustavin periaate) ja sanotaan, että "ei ole muuta hänen rinnallaan" (5. Moos. 4: 35).
Hasidijuutalainen opetus selittää, että päinvastoin, echad edustaa syvällisempää ykseyttä kuin jachid. Jachid on ykseyttä, johon ei sisälly monikkoa - jos tähän yhteyteen tuodaan jotakin, jachid ei ole enää jachid. Toisaalta echad edustaa monien yhteensulautumista sopusointuiseksi kokonaisuudeksi. Monikko ei poista echad-sanan ykseyttä; itse asiassa se varustaa monet yhteyden aineosiksi."
Menachem Mendel Schneerson:
- born April 18th 1902 Mikolajiv, Ukraina
- died June 12th 1994
- a prominent Ortodox Jewish rabbi
- the seventh and the last rebbe or spiritual leader of Chabad Lubavitch
- was known as The Rebbe
- he informed that the world is on the verge of salvation and the coming of the Messiah
- he was celebrated as a long-awaited Jewish messiah
The Rebbe's text:
"Echad means one. Shema declares oneness ja God's unity, which the people of Israel are obliged to reveal to the world, and it will be fully visible during the Messiah. But is echad a suitable word to describe the heavenly oneness? Like it's English counterword, it doesn't exclude other objects (as in the saying one, two, three...) and it doesn't exclude that the object consists of many parts (we speak about one nation, one forest, one man, one tree no matter how many parts they consist of).
It seems that the term jachid, which means "alone" and only" would better express the complete unity of God (which Maimonides said to be the basic principle of Jewish faith), and it's said that "there is none else beside him" (Deut. 4: 35).
Hasidic Jewish teaching explains that on the contrary echad represents a deeper unity than jachid. Jachid is a unity that does not include a plural - if something is brought into this connection, jachid is no longer jachid. On the other hand, echad represents the fusion of many into a harmonious whole. The plural does not remove the unity of the word echad; in fact, it equips the oneness with many ingredients/components."
Menachem Mendel Schneerson:
- born April 18th 1902 Mikolajiv, Ukraina
- died June 12th 1994
- a prominent Ortodox Jewish rabbi
- the seventh and the last rebbe or spiritual leader of Chabad Lubavitch
- was known as The Rebbe
- he informed that the world is on the verge of salvation and the coming of the Messiah
- he was celebrated as a long-awaited Jewish messiah
"Echad means one. Shema declares oneness ja God's unity, which the people of Israel are obliged to reveal to the world, and it will be fully visible during the Messiah. But is echad a suitable word to describe the heavenly oneness? Like it's English counterword, it doesn't exclude other objects (as in the saying one, two, three...) and it doesn't exclude that the object consists of many parts (we speak about one nation, one forest, one man, one tree no matter how many parts they consist of).
It seems that the term jachid, which means "alone" and only" would better express the complete unity of God (which Maimonides said to be the basic principle of Jewish faith), and it's said that "there is none else beside him" (Deut. 4: 35).
Hasidic Jewish teaching explains that on the contrary echad represents a deeper unity than jachid. Jachid is a unity that does not include a plural - if something is brought into this connection, jachid is no longer jachid. On the other hand, echad represents the fusion of many into a harmonious whole. The plural does not remove the unity of the word echad; in fact, it equips the oneness with many ingredients/components."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti