perjantai 26. heinäkuuta 2019

Luomiskertomukset * The creation stories

Elohistinen luomiskertomus (1. Moos. 1: 1 - 2: 3) miellyttää minua monesta syystä enemmän kuin Jahvistinen luomiskertomus (1. Moos. 2: 4 - 25). Vahvoina perusteluina mieltymykselleni voin mainita: elohistisen kertomuksen loogisuuden, tekijän/Luojan ylivertaisuuden, luovan sanan voiman, pimeyden vastavoiman ja Luojan siunauksen.

For many reasons I prefer the Elohist creation story (Gen. 1: 1 - 2: 3) to the Yahwist creation story (Gen. 2: 4 - 25). I can make a list of my strong arguments: logic of the Elohist creation story, superiority of the author/Creator, the power of the creating word, the counterforce of darkness and the Creator's blessing.

1. Loogisuus:
Elohistinen luomiskertomus etenee loogisesti. Koska maa oli alussa pimeä, aivan ensimmäiseksi tarvittiin valoa. Pimeys ja valkeus muodostavat luomisen puitteet. Ne muodostavat elämän puitteet myös koko ihmiskunnalle. Seuraavaksi eteemme rakentuvat kolme aluetta; taivas, maa ja meri. Ne toimivat Jumalan pelastussuunnitelman symbolisina näyttämöinä vielä Ilmestyskirjassakin. Ja lopuksi kerrotaan, miten tyhjä ja autio maa täyttyi elämästä kasvien, lintujen, kalojen, maaeläinten ja ihmisten ilmestyessä olemaan/alkaessa elää.

Elohistisessa luomiskertomuksessa annetaan pohja vuorokaudelle, viikolle, kuukaudelle ja vuodelle. Aika asetettiin hallitsemaan ihmisen elämää. Elohistinen luomiskertomus alkaa Maan alusta ja etenee selkeästi päivästä toiseen. Luomisen pohjalta kalentereissamme on edelleenkin 7-päivänen viikko. Vaikka Ranskassa yritettiin joskus ottaa käyttöön 10-päiväinen viikko, Jumalan luomisvoima ja (ihmiseen asetettu) 6 työpäivän ja 1 lepopäivän rytmi on palauttanut 7-päiväisen viikon Ranskaankin.

Elohim, Elohistisen luomiskertomuksen tekijä, Luoja, valmisti kaiken loogisessa ja mielekkäässä järjestyksessä. Elämän perusedellytykset; hengitettävä ilma, juomakelpoinen vesi, terveellinen ravinto, hedelmää ja satoa tuottava maa valmistettiin ennen ihmistä, luomisen kruunua.

1. Logic:
The Elohist creation story proceeds logically. Because the earth was dark in the beginning, the light was first needed. Darkness and light form the frame of creation. They form also the frame of the human life. Next, three areas are built in front of us; heaven, earth and sea. They are the symbolic stages of God's salvation plan still in the book of Revelation. Finally, it's explained how the earth without form and void was filled with life when all kind of plants, birds, fishes, animals and men appeared and began to live/ to be.

The Elohist creation story forms a base for night and day, week, month and year. Time was set to control human life. The Elohist creation story begins from the beginning of the earth and is clearly progressing from day to day. On the base of creation we still have a 7-day week. Even though France tried sometimes to set up a 10-day week, God's creation power and the rhythm of 6 working and 1 resting (set in man) returned a 7-day week even in France.

Elohim, the author of the Elohist creation story, the Creator, made everything in a logic and meaningful order. The basic conditions of life; breathable air, drinkable water, healthy food and soil producing fruit and crop were prepared before man, the crown of creation.



2. Luojan ylivertaisuus:
Heprean sana אלהים (elohim) tarkoittaa "jumalaa/Jumalaa" samoin kuin sanan lyhyemmät muodot אל  (el) ja אלוה (eloah). Vaikka "elohim" on monikkomuoto, sillä ei suinkaan voida perustella sitä, että luomisessa olisi toiminut kolme jumalaa/Jumalaa, sillä tuota monikollista elohim-sanaa käytetään Vanhassa Testamentissa myös yksittäisistä epäjumalista ja jopa Mooseksesta (2. Moos. 7: 1). Tulisiko jollekin mieleen väittää, että Mooses olisi kolme persoonaa!

Heprean kielessä käytetään duaalimuotoa kahdesta/parista (esim. silmät, korvat, myös "Egypti" on duaalissa, koska oli Ylä-Egypti ja Ala-Egypti), mutta monikkomuotoa käytetään kolmesta äärettömään. Minä valitsen mieluummin tuon "äärettömän" kuin "kolme", ja siinä merkityksessä elohim-sana saa adjektiivisen merkityksen "valtava".

Jahvistisen luomiskertomuksen tekijä, Luoja, on יהוה אלהים (suom. Herra Jumala). Nuo kaksi nimisanaa esiintyvät peräkkäin lähinnä vain 1. Moos. kirjan 2. ja 3. luvussa, sen jälkeen יהוה esiintyy pääsääntöisesti yksin. Poikkeuksen tekee 5. Mooseksen kirja, jossa noiden kahden sanan välissä on aina joku persoonapronomini (esim. Herra sinun Jumalasi, Herra teidän Jumalanne).

2. Superiority of the Creator:
The Hebrew word אליהם (elohim) means "god/God" as well as the shorter forms אל (el) and אלוה (eloah). Even though the word "elohim" is a plural form, it's in vain to argue with that word that there were three gods/Gods creating in the beginning, for the plural "elohim" is used also about single idols and even of Moses (Ex. 7: 1). Would anyone claim that Moses is three persons!

In Hebrew the dual form is used of two/couple (for example: eyes, ears, also "Egypt" is in dual, because there were the Upper-Egypt and the Lower-Egypt), but the plural form is used from three to infinity.  I prefer infinity to three, and in that sense "elohim" means enormous.

The author of the Yahwist creation story, the Creator, is יהוה אליהם (the Lord God). Those two words follow each other in the 2. and 3. chapters of Genesis, and after that יהוה appears alone. Exceptionally in the book of Deuteronomy there is some personal pronoun (the Lord, thy God) between them.



3. Luovan Sanan voima:
Luomista ilmaiseva verbi Elohistisessa luomiskertomuksessa on ברא (bara), joka merkitsee "olevaisen tekemistä olemattomasta/tyhjästä". Tässä kannattaa pysähtyä miettimään! -------
Jahvistisessa luomiskertomuksessa luomista/tekemistä ilmaiseva verbi on עשה (asa). Tuo asa-verbi esiintyy myös 2. Moos. kirjan luvuissa 25. - 28. kymmeniä kertoja jakeissa, joissa Moosekselle annetaan määräys Pyhäkköteltan ja sen kalusteiden tekemisestä. "Asa" tarkoittaa käsillä valmistamista jostakin materiaalista. Verbit "bara" ja "asa" eroavat toisistaan kuin yö ja päivä, kuin אליהם (Elohim) ja יהוה (Jahve).

Jahvistisen luomiskertomuksen יהוה אלהים (Jahve) näpertelee savenvalajan tavoin käsillään yhtä ja toista, mutta Elohistisen luomiskertomuksen אלהים (Elohim) käyttää luovan sanan voimaa. Elohimin sana synnytti valkeuden, ilmakehän, erotti meren ja kuivan maan toisistaan, verhosi maankamaran vihannalla ja vehreydellä, kutsui auringon, kuun, tähdet ja kaikki avaruusihmeet radoilleen, täytti ilman siivekkäillä lentäjillä ja vedet kalojen ja vesieläinten valtavilla parvilla, kutsui esiin maaeläinten laumat ja matelijoiden ja eliöiden joukot ja rakensi miehen ja naisen. Jakeessa 1: 27 verbi "bara" esiintyy peräti kolme kertaa!

"Hän sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty" (Ps. 33: 9), toteaa psalmistakin tuosta ylivertaisen valtavasta luomistapahtumasta.

Kaikki, mikä sai alkunsa luomisviikon aikana ja alkoi "olla" tai tuli "olemaan", käskettiin tulemaan/tapahtumaan heprean hajah-verbillä (היה). Kysymyksessä on sama verbi, jonka 1. persoonan muotoa Jumala käytti ilmaistessaan Moosekselle oman nimensä אהיה (ehjee).

Elohimin sanan valtava voima ei rajoitu pelkästään maan ja taivaan luomiseen, sillä sen väkevyys järisytti maata ja taivasta Jeshuan riippuessa ristillä ja murtaessa Kuoleman portit. Sanassa, joka tuli lihaksi (Joh. 1: 14), Elohimin luomistyö jatkuu vielä tänäkin päivänä, sillä Jeshuan ansiosta hänen uskolliset seuraajansa muutetaan Pettäjän kuvasta Jumalan kuvaksi.

3. The power of the creating word:
The verb expressing creation in the Elohist creation story is ברא (bara), which means "creating living things from nothing/null". Here is the stop to think!-----------------------------------------------------
In the Yahwist creation story the verb expressing creation is עשה (asa). That verb appears again and again also in the chapters 25. - 28. of Exodus, where Moses gets orders to build the Tabernacle and its equipments. "Asa" means making by hands of some material. The verbs "bara" and "asa" differ like day and night, like אלהים (Elohim) and יהוה (Jahve).

יהוה אלהים (Yahweh) of the Yahwist creation story tinkers this and that with his hands, but אלהים (Elohim) of the Elohist creation story uses the power of His word. The word of Elohim produced light, firmament, separated dry land and sea, covered the earth with green plants, called the sun, moon, stars and all miracles of the space on their orbits, filled the air with winged creatures, called forth the herds of terrestrial animals, reptiles and organisms and built man and woman. The verb "bara" occurs three times in Gen. 1: 27!

"He spoke, and it was done; he commanded, and it stood fast" (Ps. 33: 9) states even a psalmist of that supremely enormous creation.

All that began to live or to be during the creation week was commanded to become/happen by the Hebrew verb היה (hajah). It's the same verb God used when He introduced his name, אהיה (ehyeh), to Moses.

The enormous power of Elohim's word is not confined to the creation of earth and heaven, for it's might shook earth and heaven, when Yeshua was hanging on the cross and breaking the gates of death. Elohim's creation continues even today in the Word that was made flesh (John 1: 14), for thanks to Yeshua his followers are transformed from Deceiver's image to God's image.




4. Pimeyden vastavoima:
Koska "pimeys peitti syvyydet" alussa, se merkitsee, että Paha oli jo vaikuttamassa ja Jumalaa vastustamaan noussut Lucifer oli onnistunut kapinassaan. Mutta Elohim oli askeleen edellä, sillä Hän loi kaiken "alussa"... "alun kautta". Raamatun ensimmäinen sana on hepreaksi בראשית (be-reshit). Prepositio "be" vastaa ssa/ssä-päätettä ja sana "reshit" tarkoittaa "ensimmäistä asiaa, alkua, esikoista".
Elohim loi siis esikoisessa! Jeshua on Hänen esikoisensa/ainosyntyisensä (Sanal. 8: 22; Ap.t. 26: 23; Room. 8: 29; 1. Kor. 15: 20, 23; Kol 1: 18; Ilm. 1: 5). Esikoinen tarkoittaa kuoleman voittajaa, joka on ensimmäinen haudasta syntynyt. Jeshuan voitto kuolemasta takaa Jumalan kansalle kerran ikuisen Sapatin levon (Hebr. 4: 9) eli ikuisen rauhan ilman Vastustajaa, Perkelettä!

4. The counterforce of darkness:
Because "darkness was upon the face of the deep", it means that Evil was already on its way, and Lucifer had succeeded in his rebellion against God. But Elohim was one step ahead, for He created everything "in the beginning"... through the beginning". The first Hebrew word of the Bible is בראשית (be-reshit). The preposition "be" means "in" and the word "reshit" means "first thing, beginning, firstborn"
Thus Elohim created in the firstborn! Yeshua is His firstborn/the only begotten (Prov. 8: 22; Acts 26: 23; Rom. 8: 29; 1 Cor. 15: 20, 23; Kol. 1: 18; Rev. 1: 5). The firstborn means the winner of death, the one who was first born from tomb. Yeshua's victory over death guarantees that God's people shall once get the eternal rest of Sabbath (Hebrews 4: 9), which means everlasting peace without the Opponent, Devil!




5. Luojan siunaus:
Elohistinen luomiskertomus jatkuu toisen luvun kolmanteen jakeeseen saakka, sillä nimenomaan Elohim asetti sapatin. Sapatti on ainoa viikonpäivä, joka sai nimensä luomisessa, sillä verbi שהת (shabat) merkitsee lopettamista/lakkaamista/lepäämistä. Elohim ei väsy, eikä Hän tarvinnut lepoa väsymyksensä vuoksi. Mutta Elohimin lepo oli takuu sille levolle, jonka Hänen"esikoisensa" lepäsi Joosefin haudassa (sekin oli sapatti) noin 4000 vuotta myöhemmin. Jumalan sapatille antama siunaus viittaa Jeshuan voittoon Kuolemasta ja Perkeleen vallasta.

Koska kuolema on meidän jokaisen ihmisen osa, minä haluan saada osan siitä Elohimin sapatille antamasta siunauksesta, joka kantaa kuolemankin yli. Jeshua on voittanut Kuoleman vallan, ja sapatti on edelleen paikallaan viikon 7. päivänä (siitä todistaa inhimillinen kieli; keskiviikko ja Mittwoch yms.). Sapatti tulee olemaan ikuinen merkki Jeshuan voitosta, sillä se tulee olemaan pelastettujen yhteinen juhlapäivä vielä Uudessa Maassakin (Jes. 66: 23).

5. The creator's blessing:
The Elohist creation story continues to the third verse of the second chapter, for it was specifically Elohim who set the Sabbath. Sabbath is the only day of the week that was named in the creation, for the verb שבת (shabat) means "to cease/stop and rest". Elohim never gets tired nor did He need rest for that reason. But Elohim's rest was a guarantee for the rest His "firstborn" had in the tomb of Joseph (it was also Sabbath) about 4000 years later. The blessing God gave to Sabbath refers to Yeshua's victory over Death and Devil.

Because death is part of each of us, I want to have a part from Elohim's blessing to Sabbath, which carries even over death. Yeshua has won the power of Death, and Sabbath is still on its position, on the seventh day of the week (such earthly names as keskiviikko and Mittwoch proves about it's position). Sabbath will be an eternal sign of Yeshua's victory, for even in the New Earth Sabbath will be a common feast of the saved (Isa. 66: 23).




Elohistisessa luomiskertomuksessa esitelty Jumala on valtavaakin valtavampi, Hän on niin ylivertainen, ettei sille löydy sanaa eikä ilmaisua ihmisten kielessä! Sen tähden Jahvistisen luomiskertomuksen savenvalaja/näpertelijä vertautuu mielessäni lähinnä Seppo Ilmariseen, taivaankannen kalkuttajaan. Ilman Elohistista luomiskertomusta Raamattu olisi todella vajaa, mutta ilman Jahvistista luomiskertomusta pärjäisin kyllä, sillä siinä ei ole mitään välttämätöntä ilmoitusta.

God who has been introduced in the Elohist creation story is enormously enormous, He is so supreme that there is no word in the human language for that! Therefore the potter who tinkers in the Yahwist creation story seems to me like Seppo Ilmarinen, the one who hammered to firmament in Kalevala. The Bible would be scarce without the Elohist creation story, but I could do without the Yahwist creation story, because it has no necessary information.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti