maanantai 22. heinäkuuta 2019

Kiistelyä lähteistä * Controversy over sources

Siitä kuka tai ketkä kirjoitti Tooran/Pentateukin/Raamatun 5 ensimmäistä kirjaa "väännetään kättä" ja väitellään melko kiivaastikin eri uskontokuntien kesken. On ryhmiä, joissa jäsenille opetetaan, että 5 Mooseksen kirjaa ovat "yksi narratiivi" eli yksi kertomus/kertova esitys, jonka tapahtumat ovat ajallisesti peräkkäin. Näin perustellaan väitettä, että nimenomaan Mooses kirjoitti kaikki viisi kirjaa.

There has been controversy between the different religions about who wrote the Torah/Pentateuch/ the first five books in the beginning of the Bible. There are groups teaching their members that those five books form "one narrative" or one story telling about the events in a row over time. This is how they argue that it was Moses who wrote all those books.

Päästyäni Tooran loppuun Jumalasta käytettyjen nimien värittämisessä (josta aikaisemmin kerroin), totean näin paljasjalkaisena maallikkona, että näen Toorassa ainakin neljä erilaista kirjoitustyyliä. Jumalasta käytettyjen nimien lisäksi seurasin eräiden verbien esiintymistä, mutta en ala niitä nyt sen kummemmin analysoimaan tässä kirjoituksessani. Ihmettelen vain kovasti, miksi Mooses tai kuka tahansa muu henkilö olisi kirjoittanut kuin neljä eri henkilöä!

I have gone through Torah colouring all names, which have been used of God (told you before), and now I must state as a barefoot layman that I can see there at least four different writing styles. In addition to the names used of God I followed the occurrence of certain verbs, but I don't analyse them now. I just wonder very much, why Moses or anyone else wrote like four different people! 

Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan sivulla kirjoitetaan kyseisestä asiasta seuraavasti:  "Tutkimuksessa ollaan varsin yksimielisiä siitä, että Pentateukki on toimitettu kokoon varhaisimpien kirjallisten lähteiden pohjalta. Vaikka 1800-luvun lopulla läpimurtautunutta lähdeteoriaa on tutkimuksen edetessä jouduttu tarkistamaan, peruskäsitys monitahoisesta syntyprosessista pitää edelleen paikkansa. Päälähteitä kutsutaan nimillä Jahvisti, Elohisti, Deuteronomium ja Pappiskirja. Lähteet puolestaan perustuvat suulliseen perimätietoon ja suppeampiin kirjallisiin dokumentteihin

On the page of the Faculty of Theology in Helsinki University reads about this subject: "There is considerable consensus in the study that the Pentateuch was assembled from the earliest sources. Although the source theory which broke through in the late 1800s has had to be revised, the basic concept of a complex process of its birth still holds true. The main sources are called Yahwist, Elohist, Priestly source and Deuteronomy. The sources, in turn, are based on oral tradition and narrowed written documents."

Tutkijat jatkakoon tutkimustaan, minä yritän ajatella asiaa omilla aivoillani.

Let the scientist continue their research, but I try to think with my own brain.

Hepreankielisessä Raamatussa Tooran viisi kirjaa on nimetty kunkin kirjan ensimmäisillä sanoilla.
1. Moos. kirja on הראשית  = Alussa
2. Moos. kirja on ואלה שמות = Nämä nimet
3. Moos. kirja on ויקרא = Kutsuminen
4. Moos. kirja on במדבר = Autiomaassa
5. Moos. kirja on דברים = Puheet

In Finnish those five books are named after Moses (the first book of Moses etc...). 
In Hebrew those five books are named according to their first words.
1. book of Moses is הראשית = In the beginning
2. book of Moses is ואלה שמות = These names
3. book of Moses is ויקרא = Calling
4. book of Moses is במדבר = In the wilderness
5. book of Moses is דברים = Speeches

Hepreankieliset nimet eivät siis liitä kirjoja kirjoittajaan yhtä vähän kuin kirjojen kreikkalais-latinankieliset nimet.

The Hebrew names do not assosiate the books to their author, nor do the following Greek-Latin names.

1. Moos. kirja = Genesis = Synty
2. Moos. kirja = Exodus = Lähtö
3. Moos. kirja = Leviticus = Leeviläinen
4. Moos. kirja = Numeri = Luvut
5. Moos. kirja = Deuteronomium = Toinen laki

Genesis = Birth
Exodus = Departure
Leviticus = Levite
Numeri = Numbers
Deuteronomy = Second law

Mooseksen liittämisestä Tooran viiden kirjan nimiin saamme kiittää uskonpuhdistaja Martti Lutheria (10.11.1483 - 18.02.1546). Siis ei kovin alkuperäinen juttu!

It was the reformer Martin Luther (10.11.1483 - 18.02.1546) who named those books after Moses. Not very original however!

Ei ole ollut mitään vaikeutta järjestää noita viittä kirjaa peräkkäin niin, että "narratiiville" asetettu kriteeri toteutuu. Mutta kun lukee kaikki viisi kirjaa yhteen pötköön, huomaa kyllä kirjoitustyylien vaihtumisen, ja väkisinkin tulee mieleen ajatus useasta kirjoittajasta.

There has been no difficulty in arranging those five books so that the narrative criterion is met. But if you read all five books quickly without long intervals, you notice a change in writing style and can't resist the idea of many authors.

Eniten minua ihmetyttää kaksi erilaista luomiskertomusta, joita myös väitetään yhdeksi kertomukseksi! En voi mitenkään ymmärtää, että yksi ja sama henkilö olisi voinut kirjoittaa ne molemmat!

What strikes me most are the two different creation stories!
I can't understand that one and the same person could have written both!






Kuva Aimo Nikolaisen toimittamasta ja Outi Lehtipuun suomentamasta kirjasta SANA ELÄÄ Raamatun Suuret Kertomukset.
Tekstissä näkyy Jahvistin ja Pappiskirjan tekstin vuorottelu Vedenpaisumuskertomuksen kohdalla. Klikkaa kuva suuremmaksi.

Example of how the texts of Yahwist and the Priestly source are alternating in the strory of the Flood.
(The original: Witness the Great Events of the Bible, © 1993 HarperCollins Publishers Ltd)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti