Kolminaisuusopin kannattajat sanovat heprean sanan אלהים (elohim) edustavan kolmea jumalaa (huolimatta siitä, että verbi on aina yksikössä), ja he näkevät vetten päällä liikkuneen "Jumalan Hengen" (1. Moos. 1: 2) tarkoittavan jumaluuden kolmatta persoonaa eli Pyhää Henkeä, vaikka itse Jumala on Henki (Joh. 4: 24).
The Trinitarians say that the Hebrew word אלהים (elohim) represents three gods (although the verb is always in singular), and they claim that "the Spirit of God" moving upon the face of the waters is the third divine person, the Holy Spirit/Ghost, although God himself is a Spirit (John 4: 24).
Jeshua opetti kyllin selvästi, mikä Pyhä Henki on. Hän sanoi: "Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen/muun Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. EN MINÄ JÄTÄ TEITÄ ORVOIKSI/ isättömiksi, MINÄ TULEN TEIDÄN TYKÖNNE" (Joh. 14:16 - 18).
Jakeessa 14: 26 on Jeshuan sanat: "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka ISÄ ON LÄHETTÄVÄ MINUN NIMESSÄNI, opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, mitä minä olen sanonut"...
ja edelleen jakeessa 15: 26: "Mutta kun Puolustaja tulee, jonka MINÄ LÄHETÄN teille ISÄN TYKÖÄ, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta"...
ja vielä Matt. 28: 20: "Ja katso, MINÄ OLEN teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Yeshua taught clearly enough what the Holy Spirit is. He said: "And I will pray the Father, and he shall give you another Comforter; that he may abide with you for ever; Even the Spirit of Truth; whom the world cannot receive, because it seeth him not, neither knoweth him: but ye know him; for he dwelleth with you, and shall be in you. I WILL NOT LEAVE YOU comfortless: I WILL COME TO YOU" (John 14: 16 - 18).
Yeshua' words in 14: 26: "But the Comforter, which is the Holy Ghost, whom the FATHER WILL SEND IN MY NAME, he shall teach you all things, and bring all things to your remembrance, whatsoever I have said unto you"...
and then in 15: 26: "But when the Comforter is come, whom I WILL SEND UNTO YOU FROM THE FATHER, even the Spirit of truth, which proceedeth from the Father, he shall testify of me"...
and then Matthew 28: 20: "and, lo, I AM with you alway, even unto the end of the world."
Puolusta, Pyhä Henki, on siis henki, joka on yhteinen Isälle ja Pojalle, koska he ovat kaikessa yhtä (Joh. 10: 30). Kun Isä lähettää Puolustajan Pojan nimessä, se tarkoittaa, että itse Poika tulee puolustamaan Jumalan omia, juuri niin kuin Jeshua sanoi: "en minä jätä teitä orvoiksi/isättömiksi, MINÄ TULEN teidän tykönne" ja "OLEN TEIDÄN KANSSANNE joka päivä maailman loppuun asti."
Thus the Comforter, the Holy Spirit, is a spirit common to the Father and the Son, because they are one in everything (John 10: 30). When the Father sends the Comforter in the name of the Son, it means that the Son himself comes to comfort God's children, just like Yeshua said: "I will not leave you comfortless/fatherless, I WILL COME to you" and "I AM WITH YOU alway, even unto the end of the world."
Ylösnousemuksensa jälkeen Jeshua oli muuttunut. Hän ei ollut enää riippuvainen kehon asettamista rajoituksista, sillä Hän oli muuttunut hengeksi (2. Kor. 3: 17). Hän näyttäytyi opetuslapsille mm. lukittujen ovien läpi sekä ilmestyi Emmauksen tiellä ja hävisi sieltä sekä ilmestyi kuin tyhjästä paistamaan kaloja järven rannalle.
After his resurrection Yeshua had changed. He was no longer dependent on body restrictions, for He had become a spirit (2. Cor. 3: 17). He appeared before the disciples through the closed doors, on Emmaus´path and disappeared also from there and appeared again on a the shore of the lake to roast fish.
Puolustaja, Pyhä Henki, tarkoittaa siis itse Jeshuaa, Jumalan Poikaa, pelastussuunnitelman eri tehtävävaiheessa. Mitään kolmatta jumalpersoonaa ole olemassakaan.
The Comforter, the Holy Spirit, is Yeshua himself, the Son of God at different tasks of the rescue plan There is no third god personality at all.
Elohistisessa luomiskertomuksessa mainittu "Jumalan henki" ei sekään tarkoita kolmatta jumalpersoonaa, vaan yksinkertaisesti Jumalaa itseään, henki-Jumalaa (Joh. 4: 24).
"The Spirit of God" mentioned in the Elohistic creation story doesn't either mean any third god personality, but simply God himself, the spirit-God (Joh. 4: 24).
"Jumalan Henki/henki" on hepreaksi רוח אלהים (ruach elohim). Juuri nuo sanat esiintyvät hepreaksi 1. Moos. 1: 2:ssa. Täsmälleen samanlaiset sanat löydämme myös 1. Moos. 41: 38:ssa: Tuossa jakeessa on tallennettuna Egyptin faraon sanat, jotka koskevat hänen eteensä vankityrmästä tuotua Joosefia: Farao kysyi: "Voisimmeko löytää ketään, jossa on JUMALAN HENKI (רוח אלהים) niinkuin tässä?"
The Spirit/spirit of God is in Hebrew רוח אלהים (ruach elohim). Just those words are in Hebrew in Gen. 1: 2. Precisely the same words are also in Gen 41: 38. In that verse there are the words of the Egyptian Pharaoh concerning Joseph, who was brought from the prison before him. The Pharaoh asked: "Can we find such a one as this is, a man in whom THE SPIRIT OF GOD (רוח אלהים) is?"
Farao huomasi välittömästi, että Joosefin henki oli erilainen kuin kaikkien toisten henki. Joosef oli uskonut elämänsä Jumalan johtoon, ja Jumalan hengen vaikutus näkyi hänen kaikissa sanoissaan ja teoissaan. Vai asuiko jumaluuden kolmas persoona, Pyhä Henki, Joosefissa? Tuskinpa sentään... persoona persoonassa! Joosef oli valinnut palvella Jumalaa, ja Jumalan henki vaikuttu hänessä.
Pharaoh immediately noticed, that the spirit of Joseph was different than the spirit of all others. Joseph had left his life in God's direction/leadership, and the influence of God's spirit was visible in all his words and deeds. Or did the third god personality dwell/live in Joseph? Hardly not... a person in a person! Joseph had chosen to serve God, and the Spirit of God influenced on him.
Ihminen voi valita vain kahden hengen väliltä; joko hyvän tai pahan. Jos kuvittelemme, että "Jumalan henki" on persoona, silloin myös ihmisissä vallitseva "pahuuden henki" on persoona. Näin ollen itse Saatana olisi sitten jokaisen henkilön sisällä, joka on valinnut pahan hengen. Miten moneksi persoonaksi Saatana voi jakaantua? Mahdoton yhtälö! Paha henki on saatanallinen henki.
One can choose between two spirits only; good or evil. If we imagine that "the Spirit of God" is a person, then we must also think that "the spirit of evil" is a person, too. Thus it's Satan himself inside everyone, who has chosen an evil spirit. Is it possible for Satan to be divided into so many persons? Just impossible! An evil spirit is a satanic spirit.
Valitkaamme palvella Jumalaa, jotta Hänen henkensä vaikuttaisi meissä niin kuin Joosefissa!
Let's make a chose to serve God, that His spirit would influence on us as it did on Joseph!
*****
Muita tekstejä, joissa esiintyy sanat "Jumalan henki" (רוח אלהים):
2. Moos. 31: 3
2. Moos. 35: 31
4. Moos. 24: 2
1. Sam. 19: 20
2. Aik. 15: 1
Other texts, which include the words "the Spirit of God" (רוח אלהים):
Ex. 31: 3
Ex. 35: 31
Num. 24: 2
1. Sam. 19: 20
2.Chron. 15: 1
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti