perjantai 19. lokakuuta 2018

Pahuuden ruhtinas (osa 4) * The Prince of evil (part 4)

Kolmessa edellisessä kirjoituksessa on käynyt ilmi jo joitakin piirteitä Pahuuden ruhtinaan toimintatavoista ja hänen strategiastaan taistelussa Jumalaa ja hänen lapsiaan vastaan.

Some features of the strategy of the Prince of evil have already been shown in the previous three blog texts and something of his ways of action has been revealed in his battle against God and his children.

Taivaassa alkunsa saanut hyvän ja pahan välinen tastelu jatkuu Jeshuan paluuseen ja tuomiopäivään saakka. Vaikka Saatanalla ei ole enää mahdollisuutta astua Jumalan valtaistuimen eteen taivaassa, hänellä on edelleen mahdollisuus esittää valheitaan ja tehdä silmänkääntötemppujaan meille ihmisille. Langenneiden enkelien ja Jumalalle uskottomien ihmisten avulla Saatana on onnistunut luomaan oman jumalanpalvelusjärjestelmänsä. Hänen järjestelmänsä ytimen muodostavat kuva, nimi, merkki ja luku. Jotta hän saisi tuotteensa parhaiten jakoon ja ihmiset helpoimmin johdettua  harhaan, hän on ujuttanut keksintönsä myös pyhiin kirjoituksiin.

The battle between good and evil which started in heaven continues until Yeshua's return and the judgment day. Although Satan has no more any possibility to enter into heaven before God's throne, he still has a chance to tell his lies and make his magic for us. With the fallen angels and the infidel people Satan has succeeded in creating his own system of worship. An image, a name, a mark and a number form the core of his system. In order to share his invention in the best way and to lead most easily people astray he has slipped his inventions in/among the holy writings.

Hänen luomansa jumalankuva on yleisesti hyväksytty kristikunnassa. Tätä Saatanan luomaa jumalakuvaa yritetään perustella myös Raamatun teksteillä. Eikä siinä kaikki, saatanallisen jumalakuvan takia Raamatun tekstejä on röyhkeästi vääristelty (esim. Matt. 28: 19/Eusebioksen tekstit 1. Joh. 5: 7, 8/comma Johanneum). Saatanan luoma jumalakuva esiintyy kaikissa pakanauskonnoissa. Egyptiläisen uskomuksen mukaan se perustuu ajatukseen kolmen jumalan ykseydestä (3 = 1 ja 1 = 3). Tuota jumalallista ykseyttä selitettään inhimillisellä seksuaalisuudella ja kahden ihmisen välisellä ykseydellä.

The godly image he has created is universally accepted in the Christianity. Attempts to argue his godly image has been tried even with the Bible texts. And more over for the shake of the satanic godly image some Bible texts have been manipulated (Matthew 28: 19/Eusebios; 1. John 5: 7, 8/comma Johanneum). We can see the godly image Satan has created in all the pagan religions. According to the Egyptian belief it is based on the idea that three gods are one (3 = 1 and 1 = 3). That divine deity is explained by human sexuality and the unity of two people.

Kolminaisuusopin rakentajat ovat vetäneet suvereenin Jumalan inhimilliselle tasolle. Meidän kannattaisi muistaa, että Jumalan Poika ei ole syntynyt jumalallisen seksin seurauksena. "Isä" ja "Poika" ovat symbolisia sanoja, jotta me ihmiset ymmärtäisimme paremmin näkymättömän Jumalan ja Jeshuan välistä suhdetta. Poika on Isälle rakkain kaikesta siitä syystä, että Hän oli valmis suurimpaan uhraukseen, antamaan henkensä jokaisen ihmisen puolesta! Tuo uhraus edellytti Isältä ja Pojalta katkeamatonta ja saumatonta yhteistyötä, jotta Jeshua pystyi voittamaan jokaisen Saatanan asettaman ansan, jotta Jeshua pystyi luottamaan Isän rakkauteen vielä ristilläkin ja antamaan henkensä hänen käsiinsä, ja jotta Poika kykeni murtamaan kuoleman portit Ikuisesti Olevan EHJEE-Jumalan voimassa. Poika on syntynyt siis haudan kohdusta Jumalan sanan/lupauksen voimasta (Ps. 2: 7; Ap.t. 13: 33, 34; Room. 1: 4).

Those who created the Trinity have brought the sovereign God to the human level. We should remember that God's Son was not born as a result of divine sex. "Father" and "Son" are symbolic words, in order to make it easier for us to understand the relationship between the invisible God and Yeshua. Son is the dearest one for Father, because He was ready to make the greatest offering, to give his life for every people! It required uninterrupted and seamless coordination between Father and Son that Yeshua was able to win every trap of Satan, that Yeshua could trust on Father's love even on the cross and give his spirit/life in Father's hand and that Yeshua could break the gates of death with the power of Ehyeh, the God who exists for ever. Therefore Son was born in the womb of the tomb by the power of God's word/promise (Ps. 2: 7; Acts 13: 33, 34; Rom. 1: 4).

Kautta aikain seksuaalisuus ja hedelmällisyys on liitetty pakanuudessa jumaluuteen (papittaret, temppelipojat, hieros gamos yms.). Näyttää siltä, että ihmisen on äärettömän vaikea ymmärtää sitä, että  JUMALA  LOI  KAIKEN  SANANSA VOIMALLA, eikä hän toiminut hedelmällisenä ja seksuaalisena olentona. Ihminen ei kyllä saa sanoillaan mitään luoduksi! Kaikkeen inhimilliseen tekemiseen tarvitaan vähintäin käsiä. Eikä uuden elämän ihmekään tapahdu yksin ihmisen hedelmällisyyden ja seksuaalisuuden voimasta, sillä jokainen syntyvä lapsi on edelleenkin todistus Jumalan luovan Sanan voimasta. Ihminen on vaikea kestää toisen paremmuutta ylivertaisuudesta puhumattakaan. Ilmeisesti sen tähden Jumalakin on vedetty alas inhimilliselle tasolle.

Sexuality and fertility has always connected with deity in paganism (priestesses, temple boys, hieros gamos etc.) It seems that it is too difficult for human beings to understand that  GOD  CREATED  EVERYTHING  BY HIS  WORD not acting as a fertile and sexual creature. It's true that we can't create anything by the power of our words! We need at least our hands in order to do/make something. Not even a miracle of a new life is our own achievement, for every new baby is still a proof of the power of God's creating word. It's difficult for every human being to stand better persons  not to mention their superiority. Apparently, therefore, even God has been drawn down to the human level.

Tällainen pyrkimys nähtiin selvästi myös Nikeassa (325), jossa melkiitit ehdottivat neitsyt Marian liittämistä yhdeksi jumaluuden persoonaksi. Näin ei sitten kuitenkaan menetelty. Sen sijaan tehtiin toinen kummallinen teko: Isän ja Pojan hengestä luotiin yksi uusi persoona, ja annettiin sille nimi Pyhä Henki. Kuningas Jaakon käännöksessä lienee kuitenkin tälle ihmisten luomukselle oikeampi nimitys: Pyhä Kummitus.

Such an attempt was seen also in Nicaea (325) when the Melkites suggested that the virgin Mary should be connected with the deity. However, this was not done. Instead of it another strange deed was done: the spirit of Father and Son was made a new person and named the Holy Spirit. Maybe the King James Version has the right name for this human creature: the Holy Ghost.

Joku lukija saattaa syyttää minua nyt pyhän häväistyksestä, mutta tosiasiassa sellainen tapahtui Nikeassa. Minä haluan uskoa, niin kuin Jeshua opetti! Ja hänen tunnustuksessaan ei ole mitään sijaa kolminaisuusopille (Joh. 17: 3)! Minä uskon, että Jumala on pyhä, ja sitä on myös hänen Poikansa Jeshua sekä heitä yhdistävä henki (Joh. 10: 30; 14: 11, 26; 15: 26; 17: 21), mutta sitä ei ole kolminaisuusopin ensimmäinen, toinen eikä kolmas persoona.

Maybe some reader is blaming me now of the blasphemy, but in the matter of fact it happened in Nicaea. I want to believe as Yeshua taught! There is no place for the Trinity in his confession (John 17: 3)! I believe that God is holy and so is his Son, too, and of course the spirit that is common for them (John 10: 30; 14: 11, 26; 15: 26; 17: 21), but never the first or the second neither the third person of the Trinity.

Vääristelemällä Jumalan ilmoitusta itsestään ja Pojastaan ja heidän keskinäisestä yhteydestään kolminaisuusopin luojat ovat saaneet aikaan "kolme saastaista sammakon muotoista henkeä", jotka ovat lähteneet ekumenian (oikoumene) nimissä "koko maanpiirin (oikoumene) kuningasten luo kokoamaan heidät sotaan Jumalan, Kaikkivaltiaan, suurena päivänä" (Ilm. 16: 13, 14). Saastaisia henkiä esitellään mm. hurmoksellisissa ja karismaattisissa spiritualismia edustavissa hengellisissä tilaisuuksissa, ja niitä edustavat Jumalan arvovaltaa vastaan noussut Danielin ennustama "pieni sarvi"(Dan. 7. luku")/Johanneksen näkemä "merestä noussut peto"(Ilm. 13. luku) ja tätä poliittis-uskonnollista maailmanvaltaa seuraavat hengelliset liikkeet ja kirkkokunnat.

Distorting God's information of Himself, his Son and the spirit that unites them those who made the Trinity have created "three unclean frog-like spirits", which have gone in the name of ecumenism (Greek: oikoumene) "unto the kings of the earth and of the whole world (Greek: oikoumene) to gather them to the battle of that great day of God Almighty" (Rev. 16: 13, 14). Unclean spirits are presented for example in the ecstatic and charismatic meetings representing spiritism and they are represented by "the little horn" Daniel saw (Dan. 3rd chapter)/ "the beast from the sea" John saw (Rev. 13th chapter) and the religious movements and churches following that political-religious superpower.

Koska kuva vaikuttaa tehokkaammin kuin sana, kirkkojen seinillä komeilee taiteilijoiden inhimillisiä näkemyksiä kolmesta jumaluudesta, kolminaisuudesta. Jokainen tuollainen kuva rikkoo Jumalan lain toista käskyä vastaan (2. Moos. 20: 4 - 6; 5. Moos. 5: 8 - 10), ja kaiketi juuri siksi kyseinen käsky onkin poistettu katekismuksesta. Mutta kukapa ihminen voisi tehdä oikein kuvan Jumalasta, jota kukaan ihminen ei ole koskaan nähnyt (Joh. 1: 18)! Kaikki jumaluutta esittävät kuvat ovat täysin inhimillisä, ja jokaisen taideteoksen jumalolentona on vain ihminen! Koska ihmisen luku on kuusi, inhimillisen kolminaisen jumaluuden luku on 666. Tällainen mielikuva syntyy väkisinkin varsinkin sellaisista maalauksista/kuvista, joissa kolmella mieshahmolla näyttää olevan kuuden jalan sijasta vain neljä jalkaa, kun kaksi vierekkäistä jalkaa ovat sulautuneet yhdeksi ikäänkuin ykseyden merkiksi. Voimme siis summata, että kolme yhdessä ja yksi kolmessa on 666. Varsin omituista matematiikkaa, eikö totta! Mutta juuri sellaistahan on kolminaisuuden ydinajatuskin: 3 = 1/ 1 = 3.

Because a picture is more effective than a word, there are human ideas of the Trinity, three divine men, on the church walls made by artists. Every such an image is breaking the second commandment of God's law (Ex. 20: 4 - 6; Deut. 5: 8 - 10), and obviously that's the reason why the second commandment has been taken out of the catechism. But who is the man that can make a right image of God whom no-one has ever seen (John 1: 18)! All images presenting God are totally human, and every divine creature is just a man in every painting and sculpture! Because the number of man is six, the number of the human deity (three men) is 666. Such thoughts come to mind especially when you look at three men with for legs, when two legs on both sides seem to be melted together as a sign of the unity. We can make a summary that three in one and one in three is 666. Very strange mathematic, isn' it! But it's just like the core idea in the Trinity: 3 = 1/ 1 = 3.

Saatanan toinen onnistunut juoni liittyy Jumalan nimeen. Lähes 7000 kertaa Vanhassa Testamentissa esiintyvää tetragrammia יהוה väitetään Jumalan nimeksi, mutta itse asiassa juuri tuota kirjainyhdistelmää käytetään aktiivisesti okkultismissa pahuuden voimien manaamisessa. Pakanallinen grammi/piirros/kirjoitus on nostettu Jumalan nimeksi! Nuoruuteni kokemusten perusteella minun täytyy sanoa, että pyhittymättömät sananjulistajat käyttävät samoja "temppuja" kuin noitaympyröissään manauksia tekevät maagit, saadakseen hengellisissä tilaisuuksissa "hengen/henget" liikkumaan, vaikuttamaan ja tekemään ihmeitä/silmänkääntötemppuja hyväuskoisten ihmisten edessä. Tuollainen menettely on järkyttävää petosta ja Jumalan pilkkaamista!

Satan's second successful plot is related to God's name. The tetragrammaton that appears almost 7000 times in the Old Testament is said to represent God's name, but actually the same code is in active use in occultism in invocation. A pagan script/drawing has been called God's name! On the base of the experiences in my youth I must say, that unholy preachers use the same "tricks" as the magicians do in their witch circles, in order to make the "spirit/spirits" move, influence and make miracles before the eyes of unsuspecting audience. Such a procedure is a shocking fraud and blasphemy!

Jumalallisen järjestelmän jäljitteleminen ja sen sekoittaminen pakanalliseen ja näin saadun epäpyhän tuominen pyhän tilalle on Saatanan ovela silmänkääntötemppu. Ollessaan vielä Valonkantajana Jumalan valtaistuimen edessä Lucifer sai nähdä sellaista, mitä kukaan ihminen ei ole nähnyt. Lankeemuksensa jälkeen hän toi mukanaan taivaallisia kuvia, joita voi nähdä eri puolilla maailmaa esim. vanhoissa temppeleissä. Sfinksi koostuu neljästä olennosta (ihminen, leijona, härkä ja kotka), jotka myös Hesekiel ja Johannes saivat nähdä näyissään Jumalan valtaistuimen yhteydessä (Hes. 1: 10; Ilm. 4: 7). Itse Jumalan hahmoa ei Luciferkaan saanut nähdä, koska häntä ympäröi ääretön kirkkaus. Jumalan valtaistuimen rakenne oli korkeinta ja ylevintä, mitä hänen sallittiin nähdä. Tuon taivaallisen salaisuuden Saatana on jakanut pakanauskontoihin sfinksien muodossa. Sfinksin neljä osaa muodostavat ilmeisesti perustan myös kaikelle nelijakoisuudelle okkultismissa, ja siihen sopii myös tetragrammi (tetra = neljä). Omalle nelijakoiselle valtaistuimelleen Saatana on istuttanut kolmipäisen inhimillisen jumaluuden.  

To imitate a divine system and to mix it with the pagan things and to replace the original with the unholy one is Satan's cunning magic. When he was still in heaven before God's throne Lucifer was allowed to see such things no human being has ever seen. After his fall he brought heavenly pictures we still can see for example in the old temples. The sphinx consists of four beings (man, lion, ox and eagle), that even Ezekiel and John saw in their vision with God's throne (Eze. 1: 10; Rev. 4: 7).  Not even Lucifer was allowed to see God's own figure, because it's surrounded by limitless brightness. The structure of God's throne was the greatest secret he was allowed to see. He has delivered this heavenly secret to pagan religious as a sphinx. The four parts of sphinx form a base to all four-fold things in occultism, even the tetragrammaton (tetra = four). On his own four-fold throne Satan has set his three-headed deity.                                                                                                                                                                                                                                                                

Valheiden levittäminen ja pahan puhuminen, syyttely ja syyllistäminen, tuomitseminen, pettäminen ja henkinen kiusaaminen ovat Saatanan lieviä keinoja Jumalan lasten ahdistelemisessa. Hän ei kaihda käyttää pakkokeinojakaan tai väkivaltaista alistamista pyrkiessään tuhoamaan ja tappamaan kaikki ne, jotka eivät kumarra häntä. Kaikessa tuhoamisessaan Saatana on liittoutunut jumalattomien ihmisten kanssa.

To spread lies and evil things, to accuse and blame, to judge, deceive and tease mentally are Satan's light methods to persecute God's children. He is not ashamed of coercion either or violent submission in an attempt to destroy and kill all those who don't bow to him. In all his destruction, Satan has been allied with the wicked people.

Hyvä esimerkki pakkovallan käyttämisestä löytyy Danielin kirjan 3. luvusta. Siinä kerrotaan, miten itserakas ja mahtaileva Nebukadnessar pystytti Duuran lakeudelle kultaisen kuvapatsaan, joka edusti häntä itseään. Kansalle annettiin määräys, että muusiikin soidessa jokaisen tuli kumartaa tuota epäjumalankuvaa. Jos joku uskalsi menetellä toisin, hänet uhattiin heittää tuliseen uuniin.

A good example of coercion is in the 3dr chapter of Daniel. Egoistic and boasting Nebuchadnezzar erected a golden statue representing himself in the plain of Dura. People was told that everyone should bow down before the statue when the music is sounding. If somebody acts otherwise he should be cast into the fire.

Kolme nuorta israelilaista, Danielin toverit Hananja, Asarja ja Miisael, eivät halunneet osallistua tuohon epäjumalanpalvelukseen, vaan he jäivät koko suuren kansanjoukon keskellä seisomaan. Tietenkin heidät vietiin kuninkaan puhutteluun, ja kuningas yritti pelotella heitä tulipätsillä. Mutta nuorukaiset pysyivät lujina päätöksessään ja omassa valinnassaan kumartaa vain ja ainoastaan taivaan Jumalaa.

Three young Israelites, Daniel's friends Hananiah, Azariah and Mishael didn't want to attend that idolatry and they kept standing among the great multitude. Of course they were taken before the king, who tried to frighten them with fire. But those young men stayed firm in their decision and choice to bow down only before the heavenly God.

Näytelmä sai kuitenkin yllättävän käänteen, sillä kolmen henkilön lisäksi pätsissä nähtiin neljäs olento. Eikä tulella näyttänyt olevan mitään voimaa vahingoittaa heitä, vaikka pätsin kuumuus tappoi ne galdealaiset, jotka veivät nuorukaisia sinne.

But there was a surprising turn, when instead of those three men there were four creatures in the burning fiery furnace. And the fire couldn't make any damage on them, although the heat of the furnace killed the Chaldeans that cast the young men into.

Lucifer-Saatanan sota on käynyt armottomana maan päällä, eikä edes Jeshuan voitto kuolemasta ja Perkeleen vallasta ole hillinnyt häntä millään tavalla. Historiasta voisimme poimia lukemattomia saatanallisia esimerkkejä äärimmäisyyksiin viedystä toiminnasta mm. inkvisitiosta, kidutuksista, polttorovioista yms. Saatana saa aikaan hirvittävintä tuhoa toimiessaan uskonnollisen kilven alla. Eksytys on väkevä, kun pyhittymättömillä ihmisillä on "jumalisuuden ulkokuori (jumalanpalvelus, rukous, Raamattu, kirkot yms.), mutta he kieltävät sen voiman/hengen" (2. Tim. 3: 5).

The battle of Lucifer-Satan has been merciless on the earth, and not even the victory of Yeshua over the Devil and death didn't restrain him in any way. In history we can pick up countless examples of extreme satanic activities for example inquisition, torture, bonfire. When acting under a religious shield Satan makes the most awful damage. The deception is strong when unholy people have "a form of godliness (worship, prayer, Bible, churches etc.) but they deny the power/spirit thereof" (2. Tim. 3: 5).

Onnistuakseen juonissaan Saatanan on ollut välttämätöntä luoda väärä Jumalan kuva (kolminaisuus), väärä Jumalan nimi (יהוה), väärä Jumalan merkki (pedon merkki/sunnuntai) ja väärä Jumalan luku (pedon luku/666). Tuon kaiken Pahuuden ruhtinas on todella tehnyt.

To succeed in his plots Satan had to create the false image of God (the Trinity), the false name of God (יהוה), the false mark of God (the mark of Beast/Sunday) and the false number of God (the number of beast/666). The Prince of evil has really done that all.

Saatana tulee käyttämään pakkovaltaa ja alistamista yleismaailmallisesti vielä ennen Jeshuan paluuta. Apostoli Johannes on antanut tästä ennustuksen Ilmestyskirjassa. Pedon merkki, sen kuva, nimi ja luku lienevät kaikille tuttuja käsitteitä (Ilm. 13. luku). Juuri nyt kannattaa tutkia näitä asioita rukouksella, sillä uskonnonvapaus on saanut jo ensimmäisen vakavan iskun. Yhdysvalloissa presidentti Donald Trump on allekirjoittanut ja määrännyt sunnuntain ainoaksi kansalliseksi rukouspäiväksi. Tämä määräys kieltää minkään muun viikonpäivän pyhittämisen 10 vuoden vankeuden, raskaan pakkotyön ja uudelleenkastamisen uhalla.

Satan will use coercion and submission globally still before Yeshua's return. Apostle John has given a prophecy of that in the book of Revelation. The mark of the Beast, it's image, name and number are familiar to everyone (the 13th chapter of Revelation). Right now you should consider these things with prayer, for the freedom of religion has got the first serious hit/strike. Donald Trump, the president of the United States, has signed a degree on Sunday as a National Day of Prayer. According to this degree other days will not be allowed in America and those who refuse to observe Sunday will be rebaptised or sent to jail for ten years.

Aivan samoin kuin meedialainen Dareios allekirjoitti kansalaisten vaatimuksesta lain, joka kielsi rukoilemasta muuta jumalaa kuin kuningasta itseään (Dan. 6. luku), samoin kansan vaatimuksesta Trump on allekirjoittanut tammikuussa 2017 Sunnuntailain, jossa sallitaan ainoastaan sunnuntai erityiseksi rukouspäiväksi. Daniel joutui lainrikkojaksi Dareioksen aikaan, ja hänet heitettiin nälkäisten leijonien syötäväksi. Mutta jälleen kerran Jumala osoitti suuren voimansa ja pelasti Danielin leijonilta sekä kateellisilta ihmisiltä. Leijonien ruuaksi joutuivatkin Danielin vihamiehet. Avatkaamme silmämme ja nähkäämme, miten luonto runtelee nyt yhä kovemmin Amerikan mannerta.

As Darius, the Median, signed a law at the request of the citizens and forbad from praying to a god other than himself (the 6th chapter of Daniel), in the same way at the request of the citizens Trump has signed the Sunday law in January 2017. Daniel became a law breaker in the time of Darius and he was cast before the hungry lions. But once again God showed his great power and saved Daniel from the lions and the jealous people. Daniel's enemies were cast down and eaten by the lions. Let's open our eyes and see, how the nature is increasingly rattling now on the American continent.

Saatanalla on ollut kautta historian oma merkkinsä, sunnuntai, vastakohtana Jumalan merkille, sapatille. Sapatti on ainoa viikonpäivä, joka sai nimensä jo luomisessa, kun Jumala asetti sen  siunauksen ja pyhityksen ja levon merkiksi. Sapatin merkitys unohtui pakanauskontojen vaikutuksesta, mutta 40 vuoden aikana sen tärkeys palautettiin israelilaisten muistiin mannaihmeen kautta (2. Moos. 16. luku). Jumala muistutti israelilaisia olevansa ainoa, joka pyhittää heidät (Hes. 20: 12).

Satan has always had his own mark, Sunday, as opposed to God's mark, Sabbath. Sabbath is the only day of the week, which got it's name already in creation, when God set it as the mark of blessing, sanctification and rest. Sabbath was forgotten by the acts of pagan religion, but during 40 years it was restored to the memory of the Israelis by the miracle of manna (the 16th chapter of Exodus) God reminded the Israelis that He is the only one who sanctifies them (Eze. 20: 12).

Johanneksen ennustuksen valossa on odotettavissa, että uskonnonvapauteen kohdistuva saatanallinen pakkovallan käyttäminen leviää vielä koko maailmaan. Mutta jokainen Jumalan lapsi voi olla turvallisella mielellä, sillä Johanneksen ennustuksen mukaan Karitsa tulee voittamaan taistelun Käärmettä vastaan (Ilm. 17: 14). Olkaamme siis Karitsan joukoissa! Pahuuden ruhtinaalla ei ole voimaa Jumalaa vastaan. Itse asiassa Saatana on jo nyt hävinnyt osapuoli, mutta hän näyttää olevan harvinaisen sitkeä pässinpää. Vanha Käärme tulee sotimaan Jumalaa ja hänen lapsiaan vastaan aina katkeraan loppuunsa saakka.

In the light of John's prophecy we can expect for the global satanic coercion heading against the freedom of religion. But every child of God can be safe, for after John's prophecy the Lamb shall win the battle against the Dragon (Rev. 17: 14). Let's stay in His forces! The Prince of evil doesn't have power against God. Actually Satan is already now the missing party, but he seems to be a stubborn head. The Old Serpent shall fight against God and his children until his own bitter end.


https://www.youtube.com/watch?v=vGKaHkajkP0&feature=share

https://www.facebook.com/ZambiaWatch/posts/donald-trump-signs-sunday-law-if-disobey-to-be-arrested-for-10-years-with-hard-l/1205709496180533/?hc_location=ufi


*****************

Kolmas osa on kolmannes. Kolmannes on hepreaksi שליש, jonka lukuarvo on 640. Kun tuohon lukuun lisätään tetragrammin lukuarvo 26, sadaan summaksi 666. שליש merkitsee VT:ssa myös sotavaunujen kolmatta miestä (ajajan ja taistelijan lisäksi) kilvenkantajaa, adjutanttia. Sopii mielestäni mainiosti Saatanan Kolminaisuus-sotavaunujen kolmanteen mieheen nimeltä יהוה.

The third part is one third, in Hebrew שליש, which numerical value is 640. When we add to that number the number of the Tetragrammaton, which is 26, we'll get 666. שליש means in the Old Testament also the third man of the chariot (two others are a driver and a fighter), shield-bearer, adjutant. I think they fit perfectly to the third man of Satan's Trinity-chariot... called יהוה.

perjantai 12. lokakuuta 2018

Pahuuden ruhtinas (osa 3) * The Prince of evil (part 3)

Edellisessä kirjoituksessa Pahuuden ruhtinas soti Miikaelia vastaan, ja kärsittyään häviön hän joutui väistymään taivaasta pois. Tässä kirjoituksessa kurkistamme tuota sotaa edeltäneeseen aikaan, jolloin hän käyskenteli vielä taivaan saleissa.

In the previous blog text the Prince of evil was fighting against Michael and after his defeat had to get from heaven. In this text we'll look at the pre-war era, when he walked in the halls of heaven.

Pahuuden ruhtinaasta on kirjoitettu kaksi metaforista kuvausta, joissa hänet rinnastetaan maallisiin hallitsijoihin. Kuvaus Luciferista ja Baabelin kuninkaasta löytyy Jes. 14: 12 - 22, ja kuvaus Pahuuden ruhtinaasta ja Tyyron kuninkaasta puolestaan Hes. 28: 12 - 19. Raamatusta löytyy yllättävän monenlaisia tekstejä mm. hauska taru puiden käymästä kuninkaanvaalista (Tuom. 9: 7 -15), tarina rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta (Luuk. 16: 19 - 31). Kaksoismerkityksellisiä tekstejä löytyy myös Uuden Tetamentin puolelta mm. Matt 24. luku, jossa Jeshua vastaa yhtäaikaa opetuslasten esittämiin kysymyksiin Jerusalemin tuhosta ja Jeshuan paluusta.

There are two metaphoric stories even of the Prince of evil, where he has been likened to earthly rulers. A description of Lucifer and a king of Babylon is in Isa. 14: 12 - 22, and a story of the Prince of evil and the king of Tyros is in Eze. 28: 12 - 19. There are surprisingly many kinds of texts in the Bible for example a fun tale of trees that chose a king for themselves (Judges 9: 7 - 15), a story of a rich man and Lazarus (Luke 16: 19 - 31). Texts having at least two different meanings can be found even in the New Testament; in Matthew's chapter 24 there are Yeshua's replies to the questions of the disciples concerning both the destruction of Jerusalem and Yeshua's return. 

Monet ovat yrittäneet tehdä tyhjäksi näissä jakeissa annettuja yksityiskohtia Luciferista perustellen väitettään sillä, että ne on kirjoitettu vain ja ainoastaan kyseisistä historiallisista kuninkaista. Mutta enpä ole vielä kuullut, että historiassa tunnettaisiin yhtäkään Babylonian kuningasta, joka olisi noussut taivaaseen/taivaalle... Jumalaakin korkeammalle... ja syöksynyt sitten epäonnistuneena maahan. En myöskään tiedä yhtäkään Tyyron kuningasta, joka olisi ollut  kerubina Edenissä.

Many have tried to undo these details of Lucifer and argue their claim as the question is only of the historical kings. But I haven't ever heard about a Babylonian king who had raised into heaven/on the sky... even higher than God... and then unsuccessfully fell on the earth. Nor do I know any king of Tyros who would have been a cherub in Eden.

Kun muistamme, ettei ihmisillä ollut vielä Jeshuankaan aikaan omaa Raamattua tai mitään siihen verrattavaa ilmoitusta, voimme ymmärtää, että Jumalan oli aikaisemmin annettava ihmisille ilmoituksia heidän oman elämänsä ja oman aikansa tapahtumien kautta. Varmasti ihmiset kuulivat kertomuksia aikansa kuninkaista. Kyseiset Babylonian ja Tyyron kuninkaat taisivat olla varsinaisia kohukuninkaita. Mutta sellainen on myös itse Pahuuden ruhtinas.

When we remember that people didn't have any Bible or anything to do with it even at the time of Yeshua, we can understand that God had earlier to give information through people's lives and events of their own time. Surely people heard stories of the kings of their time. Perhaps the king of Babylon and the king of Tyros were sensations in their time. But such a sensation is also the Prince of evil.

Hesekielin 28. luvussa Pahuuden ruhtinasta ylistetään sopusuhtaisuuden sinetiksi, joka oli täynnä viisautta ja täydellinen kauneudessa. Hesekiel kuvaa kerubia, joka sai käyskennellä Edenissä, Jumalan puutarhassa, ja vertaa hänen loistoaan ja kirkkauttaan loistaviin jalokiviin. Tällaisena kerubina Pahuuden ruhtinas oli elämänsä alkuvaiheessa lähes jumal'olento. Se oli aikaa, jolloin hän oli vielä nuhteeton. Mutta hänen nuhteettomuutensa muuttui vääryydeksi, heti kun hän ylpistyi sydämessään omasta kauneudestaan, ihanuudestaan ja viisaudestaan.

In the 28th chapter of Ezekiel the Prince of evil is praised as a seal of conformity, who was full of wisdom and perfect in beauty. Ezekiel describes a cherub who was allowed to walk in Eden, God's garden, and compares his brightness to bright jewels. As such a cherub the Prince of evil was at first almost a deity. That was the time when he still was blameless. But his blamelessness turned to injustice immediately when he became proud of his beauty, sweetness and wisdom.

Jesajan tekstissä on vähemmän yksityiskohtia Pahuuden ruhtinaasta, ja siinä kuvataan vain hänen ylpeitä haaveitaan siitä, miten hän halusi nousta Jumalan yläpuolelle, mutta epäonnistuneena hän tulikin tallatuksi raadoksi maahan. Jesaja antaa hänelle nimen "kointähti."

Isaiah's text contains fewer details of the Prince of evil; only his proud dreams are described how he wanted to raise higher than God but unsuccessfully was trampled like a carcass. Isaiah gives him a name "morning star."

Heprean sana הילל (helel) tarkoittaa aamutähteä, kointähteä/aamunkoitontähteä. Kointähti on kreikaksi Ἓσπερος (heosphoros) eli aamunkoin tuoja. Kreikasta taas on johdettu latinan valonkantaja eli Lucifer (lux eli valo ja ferre eli kantaa/tuoda). => heprean helel = kreikan heosphoros = latinan lucifer.

The Hebrew word הילל (helel) means a morning star. It's in Greek Ἓσπερος heosphoros or the one who brings mornig. The Latin Lucifer (the one who carries light) is derived from Greek (lux means light and ferre means carry/bring)  => Helel in Hebrew = Heosphoros in Greek = Lucifer in Latin.

Jes. 14: 12 on ainoa teksti, jossa Pahuuden ruhtinasta kutsutaan nimellä Lucifer. Saattoipa se olla hänen nimensä silloin, kun hän vielä oli nuhteeton kerubi Jumalan puutarhassa.

Isaiah 14: 12 is the only verse, in which the Prince of evil is called Lucifer. Perhaps it was his name in those days when he still was a blameless cherub in God's garden.

Heprean verbi הלל (helel) merkitsee kerskailemista, rehentelyä, mahtailua ja ylistämistä. Pahuuden ruhtinaan ohjelmajulistus Jes. 14: 13, 14:ssa on juuri tuollaista. Nuo kaksi jaettahan sisältävät pelkkää pöyhkeyttä ja rehentelyä!

The Hebrew verb הלל (helel) means boasting, bragging, blustering and praising. The program announcement of the Prince of evil in Isa. 14: 13, 14 is just that. Those two verses contains mere arrogance and boasting!

Helel merkitsee myös ylistämistä, ja se löytyy mm. sanasta הללויה Halleluja. Sana voidaan jakaa osiin הלל - ו - יה, ja saamme sanat helel - ja - jahve. Tämä löytö auttaa minua ymmärtämään, miksi niissä halleluja-kokouksissa, joissa olin mukana nuorena tyttönä, vallitsi hyvin outo ja sairas henki. Joskus jotkut kielilläpuhujat toistavat jotakin he-le-le-le-le-lel-matraa.

Helel means also to praise and we can find it for example in the word הללויה Hallelujah. We can divide the word into sections הלל - ו - יה and get helel - end - Yahweh. This found helps me to understand why there was a strange and sick spirit in the hallelujah-meetings I attended as a young girl. Sometimes those who speak languages repeats some mantra of he-le-le-le-le-lel.

Apostoli Johannes kirjoittaa myös Kointähdestä Ilm. 22: 16:ssa, mutta hän viittaa tuolla nimellä Jeshuaan. Jesajan kointähteä ei voida sekoittaa Johanneksen Kointähteen, sillä Ilmestyskirjassa esiintyvä sana on hepreaksi כוכב (kokav) eli TÄHTI. Sama sana esiintyy myös Pietarin tekstissä 2. Piet. 1: 19:ssa ja toisen kerran Johanneksella Ilm. 2: 28:ssa sekä Vanhan Testamentin puolella Job 3: 9:ssä.

The apostle John writes also of a Morning star in Rev. 22: 16 but he refers to Yeshua. The morning star in Isaiah cant' be mixed with the one in Revelation, for that word is in Hebrew כוכב (kokav) or STAR. The same word appears also in 2. Peter 1: 19; Rev. 2: 28 and also in Job 3: 9.

Tähti, joka ennusti Itämaan viisaille uuden Kuninkaan syntymästä, oli erilainen tähti kuin kaikki meidän tuntemat kierto- ja kiintotähdet. Tuo tähti oli yhtä ainutkertainen kuin sen ennustama Kuningas, joka on kuninkaiden Kuningas (Ilm. 19: 16). Pahuuden ruhtinaan ja Jeshuan välillä on yksi oleellinen ero; Pahuuden ruhtinas ylensi itsensä, mutta Jeshua alensi itsensä.

The star that gave a testimony of a new king to the Eastern wise men is different from all planets and stars we know. That star is as unique as the King it represented, the King of kings (Rev. 19: 16). There is one relevant difference between the Prince of evil and Yeshua; the Prince of exalted himself, but Yeshua descended from the high.

Pahuuden ruhtinas (osa 2) * The Prince of evil (part 2)

Edellisessä kirjoituksessa tapasimme Pahuuden ruhtinaan Eedenissä ja erämaassa, mutta tässä kirjoituksessa hänet nähdään taivaassa ja taivaalla.

In the previous blog text we saw the Prince of evil in Eden and in the wilderness, but in this writing we'll see him in heaven and in the sky.

Ilm. 12: 7 - 9:ssä Johannes kuvailee "sotaa", joka käytiin jo ennen ihmisen luomista. Sota syttyi taivaassa käärmeen ja Miikaelin sekä heidän joukkojensa/enkeliensä välille.

In Rev. 12: 7 - 9 John is describing a war that took place already before the creation of man. The war broke out in heaven between the serpent and Michael and their troops/angels.

Nimi Miikael (מיכאל) tarkoittaa Jumalan kaltaista. Jeshuan lukuisten todistusten (Joh. 5: 19, 30; 10: 38; 12: 45; 14: 9, 10; 17: 21) perusteella voimme ymmärtää, että vain hän itse voi olla Miikael.

The name Michael (מיבאל) means the one who is like God. According many testimonies of Yeshua (John 5: 19, 30; 10: 38; 12: 45; 14: 9, 10; 17: 21) we can understand that only he can be Michael himself.

Miikaelin vastustajaa Johannes kutsuu useilla nimillä:
lohikäärme, käärme, maanpiirin villitsijä, Saatana ja Perkele.
Voimme olla varmoja siitä, että kysymyksessä on sama valehtelija, jonka Adam ja Eeva tapasivat Eedenissä. Pahuuden ruhtinas oli siis taivaassa sotimassa Miikaelia vastaan.

John calls the opponent of Michael with many names:
dragon, serpent, the one who deceiveth the world, Satan and Devil.
We can be sure that it's question of the same liar, whom Adam and Eve met in Eden. So the Prince of evil was in heaven fighting against Michael.

Minkälainen taivaassa käyty sota oikein oli? Tapettiinko siinä enkeleitä ja vuodatettiinko siinä verta? Minkälaiset olivat taistelijoiden aseet ja varustukset?

What kind of war it was in heaven? Whether they killed angels or not, and was there any bloodshed?  What kind of weapons and equipments they had?

Sana "sota" on ilmaistu Franz Delitzschin hepreankielisessä Uudessa Testamentissa sanalla מלחמה (milhama). Vastaava verbi מלח (malah) esiintyy yhden ainoan kerran Vanhassa Testamentissa. "Malah" merkitsee hajoamista, kappaleiksi repeämistä. Taivaassa käydyssä sodassa oli kysymys erimielisyydestä, toisistaan eroavista kannoista ja ajatuksista, joita ei voitu sovittaa yhteen. Taivaalliset joukot repesivät kahteen osaan niin kuin vaate (Jes. 51: 6).

In the Hebrew New Testament of Franz Delitzsch "war" is expressed in the word מלחמה (milhama). The corresponding verb מלח (malah) occurs only once in the Old Testament. "Malah" means breaking down, breaking into pieces. Therefore it is question of disagreement, of differing positions and of ideas that could not be reconciled. The heavenly troops split into two parts like a garment.

Ideologisen erimielisyyden vuoksi käärmen oli joukkoineen poistuttava taivaan saleista. Sodan voittanut Miikael edusti joukkoineen enemmistöä eli kahta kolmasosaa. Käärmeelle ja kumppaneille ei löytynyt enää sijaa taivaassa, vaan heidät "heitettiin maan päälle". Ehkä olisi parempi sanoa "maan ylle", sillä Paavalin mukaan meillä on yhä edelleen taistelu pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa (Ef. 6: 12). Pahuuden ruhtinas asuttaa joukkoineen avaruutta maan yllä, Jumalan asuinsijan, Taivaan, ulkopuolella.

Because of the ideological disagreement the serpent had to leave the halls of heaven with his troops. The winner was Michael with his troops and they represented the majority, or two thirds. There was not a place any more for the serpent and his partners in heaven and they were "cast out into the earth". Maybe it would be better to say "over the earth", for according to Paul we wrestle still against the rulers of the darkness in high places (Eph. 6: 12). The Prince of evil is living in space with his troops, over the earth and outside of heaven.

Entäpä sitten tuo "heittäminen"? Tuliko Lucifer heitetyksi vai ajoiko syntynyt tilanne hänet heittäytymään? Putoaminen voi johtua kahdesta eri syystä; tulee joko työnnetyksi/heitetyksi tai lipeää/putoaa itse omasta syystään.

But what about "casting out"? Whether he was thrown out or forced the situation him to throw himself out? Falling out can be due to two different reasons; either someone pushes you down or you'll fall for your own shake.

Vaikka Pahuuden ruhtinaalla ei ollut enää sijaa/olinpaikkaa taivaassa, se ei tarkoittanut sitä, etteikö hän olisi päässyt vierailemaan siellä. Näin kävi esim. Jobin aikana (Job. 1: 6, 7) ja Sakarjan aikana (Sak. 3: 1, 2). Mutta kun Jeshua oli todistanut Isän pohjattoman rakkauden luotujaan kohtaan Golgatan keskimmäisellä ristillä, Luciferin kapina näyttäytyi entistä raskaampana kaikkien luotujen silmissä, ja ovi taivaan saleihin sulkeutui häneltä. Pettäjä ei kehdannut enää näyttäytyä siellä.

Although there was not any more space/room for the Prince of evil in heaven, he could still visit there. Such visits happened in the time of Job (Job 1: 6, 7) and in the time of Zechariah (Zech. 3: 1, 2). But when Yeshua had testified the Ftaher's bottomless love for his creatures on the middle cross of Calvary, the rebellion of Lucifer seemed heavier in the eyes of all creatures, and the door to the heavenly halls was closed. The betrayer did not dare to appear there any more.

Jo ennen Getsemanen ja Golgatan tapahtumia Jeshua näki Saatanan lankeavan/sinkoutuvan/putoavan taivaasta kuin salama. Luuk. 10: 18: ssa esiintyvä verbi on sama kuin Jes. 14: 12:ssa, ja se on נבל (nabal), joka merkitsee kuihtua/lakastua (vrt. lehdet, jotka putoavat), kuivua/murentua (vrt. rappaus yms., joka putoaa), väsyttää/uuvuttaa (vrt. väsynyt kiipeilijä, joka putoaa), toimia tyhmästi (vrt. ajattelematon valinta, joka johtaa putoamiseen).

Even before the events of Getseman and Golgotha Yeshua saw how Satan fell from heaven like a lightening. The verb in Luke 10: 18 is the same as in Isa. 14: 12, and it is נבל (nabal) meaning wilt/fade (like leaves before falling), dry/crumble (like plastering before falling), make tired/exhausted (like a tired runner before falling), act in a stupid way (when a stupid choice leads to falling).

Nabal-verbin merkitykset osoittavat että Lucifer tuli pudonneeksi taivaasta oman tyhmyytensä, ymmärtämättömyytensä, älyttömyytensä ja jumalattomuutensa vuoksi. Kaikkea tällaista נבל nabal merkitsee adjektiivina. Luciferin omat valinnat ja ratkaisut johtivat hänen putoamiseensa taivaalta ja ajautumiseen ulos taivaallisista asuinsijoista. Mutta luonnollisesti hän valheen ja syyttelyn mestarina voi väittää tulleensa heitetyksi sieltä pois.

The meanings of the nabal-verb proof that Lucifer fell from heaven as a result of his own stupidity, foolishness, idiocy and godlessness. All these things are the meanings of an adjective נבל nabal. Lucifer's own choices and solutions led to his falling down from heaven and drifting out of the heavenly residences. But naturally as a master of lies and recrimination he may claim that he was cast out from there.

Ehkä joku on jo ehtinyt makustella sanaa נבל... nabal... naabal... NAABAL... houkka. Naabal oli mies, jonka "sydän kuolettui" (1. Sam. 25: 3, 37, 38), kun hän kuuli vaimonsa Abigailin hyvittäneen Daavidille ja tämän joukoille miehensä sydämettömyyden. Näin tapahtui myös Luciferille, kun hänelle selvisi Jumalan laatima pelastussuunnitelma Pojassaan, Jeshuassa. Valheeseen pukeutunut käärme ja väkivaltaan turvautuva houkka ei kestänyt Jumalan RAKKAUTTA ja sen ilmestymistä Jeshuassa.

Maybe someone already knew the word נבל... nabal... Nabal... a fool. Nabal was a man whose heart died within him when he heard how his wife Abigail had rewarded David and his troops for her husband's heartlessness. This is what happened also to Lucifer, when he realised God's salvation plan in his Son, Yeshua. The serpent dressed in lies and a fool resorted to violence didn't stand God's LOVE and it's appearance in Yeshua.

Luukkaan 10. luvussa Jeshua ylistää hänen päivänsä näkeviä ihmisiä autuaiksi ja heidän silmiään siunatuiksi (Luuk. 10: 23, 24). Monet profeetat ja kuninkaat olisivat halunneet nähdä sen, mitä he saivat nähdä; Edenissä annetun ennustuksen toteutumisen. Golgatan tapahtumat on suurin ja ihmeellisin spektaakkeli, ja Pietarin mukaan jopa "enkelitkin halajavat katsahtaa" siihen (1. Piet. 1: 12). Mutta Pahuuden ruhtinaalle se oli liikaa.

In the 10th chapter of Luke Yeshua said "blessed are the eyes which see the things that ye see" meaning blessed are those who see him and his days (Luke 10: 23, 24). Many prophets and kings have desired to see those things the generation of his days was allowed to see, the fulfilment of the promise given in Eden. What happened on Calvary is the greatest spectacle and Peter wrote that even "the angels desire to look into" it (1.Peter 1: 12). But it was too much for the Prince of evil.



*********
NOTE
Some changes have been made on OpenID-settings and I can't give a reply to your comments. Sorry!

sunnuntai 7. lokakuuta 2018

Pahuuden ruhtinas (osa 1) * The Prince of evil (part 1)

KÄÄRME EDENISSÄ

Viikko sitten vävyn kanssa käyty mielenkiintoinen keskustelu innoitti minut kokoamaan Pahuuden ruhtinaasta kertovia tekstejä. Totesimme, että kertomus Lucifer-Saatanasta on hajallaan pitkin Raamattua. Keräilen nyt tekstejä sitä mukaa, kun aikaa on, ja kirjoittelen löydöistäni pienissä osissa, kun ehdin.

Ihmisten ensimmäinen kosketus Pahuuden prinssiin tapahtui Eedenissä, ja siitä on kerrottu meille syntiinlankeemuskertomuksessa 1. Moos. 3. luvussa. Tuossa ensitapaamisessa Pahuuden prinssi esitellään meille käärmeenä.

Mutta lieneekö Pahuuden prinssi kuitenkaan ilmestynyt Eevalle ja Aadamille käärmeen näköisenä? Raamatussa ei kerrota mitään siitä, miten komeassa sotisovassa hän esiintyi esivanhemmillemme. On hämärää, mikä ja millainen se yksilö/olento/eläin oli, jonka hahmossa Pahuuden ruhtinas ilmestyi. Ehkäpä se tunnettiin jo silloin nimellä "käärme", mutta vasta syntiinlankeemuksen jälkeen siitä tuli Jumalan kiroamana matelija (1. Moos. 3: 14), jollaisena me sen tunnemme nyt.

Käärme on hepreaksi נחש (nahas), joka merkitsee myös "ennusmerkkiä" (4. Moos. 24: 1) ja "kirousta" (4. Moos. 23: 23). Verbinä נחש merkitsee merkeistä ennustamista (3. Moos. 19: 26), ennusmerkkien tutkimista (1. Moos. 30: 27), magian avulla ennustamista (1. Moos. 44: 5) ja hyvänä enteenä' pitämistä (1. Kun. 20: 33). Siis vahvasti taikuuteen/magiaan viittaavia termejä!

1. Moos. 3: 1:ssä käärme esitellään heprean sanalla ערום (arum), joka on suomennettu sanalla "kavala". Sanan varsinainen merkitys vatii selvittelyä, sillä kavala on hepreaksi בוגדני ja ovela on ערמומי, jolla puolestaan on samat juurikirjaimet kuin sanalla ערמה (arma... esiintyy 2. Kor. 11: 3:ssa), joka tarkoittaa "elämänkokemusta", "taitoa", "neuvokkuutta", "kavaluutta". Taito ja neuvokkuus saatetaan rinnastaa viisauteen, ja kai siksi okkultismissa käärme esitellään mieluummin viisaana kuin kavalana/ovelana.

Käärmeen elämänkokemukseen perustuva neuvokkuus ja sen varaan rakennettu valhe johti Eevan ja Aadamin ja heidän kauttaan koko ihmiskunnan lankeemuksen tielle. Käärmeen kannalta onnistunut juoni viestii kuitenkin siitä, ettei Eedenissä nähty harhaanjohtaminen ollut hänen kohdallaan ensimmäinen kerta. Mutta siihen aiheeseen palaamme myöhemmin.

Tutkiessani syntiinlankeemuskertomuksen alkutekstin sanoja huomioni kiinnittyi myös erääseen toiseen sanaan, joka on hyvin lähellä sanaa ערום (arum), ja se sana on ערם (arom), jossa Sureqin (u) tilalla on Holem (o). "Arom" merkitsee "alaston". Tuo sana puolestaan viestii vahvasti syntiinlankeemuksen luonteesta sekä ihmisen että itse Pahuuden prinssin kohdalla.  Pahuuden prinssi oli jo Eedenissä "alaston" eli riisuttu. Hänet oli riisuttu siitä valosta/kirkkaudesta, joka alunperin oli ympäröinyt häntä, ja hän oli menettänyt sen tehtävän, jonka Jumala oli antanut hänelle luomisessa. Myös itse symbolieläimenä toimivan käärmeen pinta yhdistetään alastomuuteen.

Vastauksena Jumalan kysymykseen Eeva vastasi הנחש השיאני (ha-nahas hisiani), joka on suomennettu sanoilla "käärme petti minut" (1. Moos. 3: 13). Koska tuosta lauseesta on vaikea löytää heprean sanaa "pettää", on taas pakko yrittää selvittää, mikä sana voisi olla sitä lähinnä. השי saattaa merkitä "lahjaa", jolloin kysymyksessä olisi lahjominen. Näin ollen Eeva olisi ensimmäinen lahjuksen vastaanottanut ihminen. Ja lahjuksen antajan motiivithan ovat yleensä hyvin kyseenalaisia ja lähinnä omaa etua ajavia. Näin oli myös Edenissä.

Lahjuksen vastaanottaminen käärmeeltä oli esivanhemmillemme hyvin kohtalohkasta, sillä sen seurauksena kuolema ja sen kaikki lieveilmiöit astuivat pysyvästi koko luomakuntaan (Room. 5: 12) Näin tapahtui, vaikka käärme oli ensimmäisiksi sanoikseen sanonut vastoin Jumalan varoitusta (1. Moos. 2:16, 17) "ette suinkaan kuole" (1. Moos. 3: 4).

Pahuuden ruhtinas osoittautui heti alkuun röyhkeäksi öykkäriksi, joka on noussut vastustamaan Jumalaa ja tekemään tyhjäksi hänen ilmoituksensa. Hän hyökkää Jumalaa vastaan valheen voimalla. Eedenin episodissa on kysymys huikeasta petoksesta, ja syntiinlankeemuskertomuksen pohjalta voimme nähdä, että Pahuuden ruhtinas pettää, lahjoo ja valehtelee, ja että hän on itseään täynnä oleva agitaattori, joka on valmis vaikka minkälaisiin silmänkääntötemppuihin tahansa saadakseen kohteensa lankeamaan petolliseen ansaansa.

Joka päivä me kaikki näemme pahuutta suurin määrin ympärillämme. Voimme kysyä esim. mistä on väärät tuomarit tehty. Psalmista vastaa: "Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijoita hamasta äidin helmasta. Heidän myrkkynsä on niinkuin käärmeen myrkky, he ovat kuin kuuro kyy, joka korvansa lukitsee" (Ps. 58: 4, 5). Siis seura tekee kaltaisekseen.



THE SERPENT IN EDEN

An interesting discuss with my son-in-law one week ago inspired me to collect together all the Bible texts about the Prince of evil. We stated that the story of Lucifer-Satan is scattered throughout the Bible. Now I'll collect texts when I'd have time and write of my foundations when I can.

The first touch between men and the Prince of evil occurred in Eden, and it's described in the story of the Fall in the 3rd chapter of Genesis. The Prince of evil has been presented to us as a serpent.

But how did the Prince of evil look like before Adam and Eve... a serpent as we know? There is no description in the Bible of the his handsome appearence before our ancestors. It's unclear what and what kind of creature/animal it was in whose figure the Prince of evil appeared. Perhaps it was known  already there by the name "serpent", but after the Fall and God's curse it became a reptile (Gen. 3: 14) as we know it now.

Serpent is in Hebrew נחש (nahas), which means also "omen" (Num. 24: 1) and "curse" (Num. 23: 23). As a verb it means "predict of signs" (Lev. 19: 26), "explore the predictions" (Gen. 30: 27), "predict with magic" (Gen. 44: 5) and "keep as a good sign" (1. Kings 20: 33). Terms referring strongly to magic as you see!

In Gen. 3: 1 the serpent is introduced by the Hebrew word ערום (arum), which has been translated "more subtil" (KJV)... subtle. The meaning of that word requires clarification, for subtle/cunning is in Hebrew בוגדני and crafty is ערמומי which has the same root-letters as the word ערמה (arma... in 2. Cor. 11: 3) meaning "experience", "ability/skill", "resourcefulness", "falseness".  Ability and resourcefulness may be equated with wisdom, and perhaps it's the reason why the serpent is presented in occultism rather as wise as cunning.

The serpent's ability based on his experience and his lie built on it led Eve and Adam and the whole mankind trough them to the Fall. But his successful scheme implies also that the bluff in Eden was not the first one he made. But I'll return to this topic later.

When I was studying the words of the story of the Fall in Hebrew my note was attached to another word quite similar as ערום (arum), and it is ערם (arom), where Shureq (u) is replaced by Holem (o). "Arom" means "naked". It's a clear description of the quality of the Fall both for the man and the devil. The Prince of evil was already in Eden "naked" or "stripped off." He was stripped off the light and glory that had originally been surrounded by him, and he had lost the task God had given him in creation. Even the surface/skin of the symbolic animal, serpent, is combined with nakedness.

Eve replied to God's question הנחש השיאני (ha-nahas hisiani), which has been translated into English "the serpent beguiled me" (Gen. 3: 13). Because I have difficulties to find the word "beguile" in the Hebrew sentence I must try to find out the nearest word and meaning. Possibly השי means "present" and therefore it's question about bribery. Thus Eve was the first one who received a bribe. And the motives of the one who gives s bribe are usually very questionable and essentially they are driving his own interest. This happened also in Eden.

To receive a bribe from the serpent was very ill-fated to our ancestors, for after that death and all it's byproducts entered into the whole cosmos (Rom. 5: 12). This is what happed, although the serpent had promised in his first words against God's warning (Gen. 2: 16, 17) "ye shall not surely die" (Gen. 3: 4).

The Prince of evil soon turned to be a cheeky beak, who has risen to resist God and to blot his revelation. He will attack against God by the force of lies. Thus in Eden's episode it's question of a huge fraud and on the base of the Fall we can see, that the Prince of evil deceives, bribes and lies and he is an agitator full of himself ready to do whatever kind of magic in order to get his objects into his cunning trap.

Every day we all see the worst evil around us. We can ask for example: what are the wrong judges made of. The Psalmist gives an answer: "The wicked are estranged from the womb: they go astray as soon as they be born, speaking lies. Their poison is like the poison of a serpent: they are like the deaf adder that stoppeth her ear" (Ps. 58: 3, 4). Company forms us.








KÄÄRME ERÄMAASSA

Pahuuden ruhtinaalla on monenlaisia ansoja, ja kaikkien niiden päämäärä on kuolema. Seuraavan kerran kohtaamme käärmeen Vanhan Testamentin lehdillä 4. Moos. 21. luvussa. Myrkylliset käärmeet purivat israelilaisia erämaavaelluksen aikana ja aiheuttivat heille kuolemaa. Mooses sai Jumalalta neuvon valmistaa vaskisen/pronssisen käärmeen kuvan, joka kohotettiin tangon päähän. Katsomalla kohotettua käärmeen kuvaa, Nehustania (2. Kun. 18: 4), israelilaiset paranivat käärmeenpuremasta ja jäivät eloon.

Voimme siis jatkaa luetteloa Pahuuden ruhtinaan ominaispiirteistä. Valehtelemisen, pettämisen, lahjomisen ja kapinoinnin lisäksi hän puree, pistää, aiheuttaa sairautta ja kuolemaa.

Nimi Nehustan tulee heprean sanoista נחש נחשת (nahas nehoset), jossa on siis kaksi käärmettä tarkoittavaa sanaa peräkkäin. Vaskikäärme on siten Käärmekäärme, joka symboloi Jeshuaa, joka tuli vapauttamaan kansansa heidän synneistään (Matt. 1: 21), ottamaan pois maailman synnin (Joh. 1: 29), vapauttamaan meidät synnin ja kuoleman laista (Room. 8: 2), sillä Hän kuoli meidän syntiemme tähden (1. Kor. 15: 3).



THE SERPENT IN THE WILDERNESS

The Prince of evil has many kinds of traps and the aim of all of them is death. Next time we meat the serpent on the pages of the Old Testament in the 41st chapter of Numeri. Poisonous serpents did bite the Israelis during their journey in the wilderness and caused them to die. Moses got an advice from God to make of a copper/bronze picture of serpent  and raise it to the end of a rod. Watching the raised image of serpent, Nehushtan (2. Kings 18: 4), the Israelites were healed from the snakebite and survived.

Thus we can continue the list of the features of Prince of evil. Besides lying, betraying, bribing and rebelling the serpent bites, stings, causes diseases and death.

The name Nehushtan comes from the Hebrew words נחש נחשת (nasah nehoset) connecting two words meaning serpent/snake. The copper/bronze serpent is then Snakesnake/Srpentserpent, which is a symbol of Yeshua, who came to save his people from their sins (Matthew 1: 21), to take away the sin of the world  (John 1: 29), to free us from the law of sin and death (Rom. 8: 2), for He died for our sins (1. Cor. 15: 3).

lauantai 22. syyskuuta 2018

Kokosydämisesti * Wholeheartedly

"Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi 
ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi." (5. Moos. 6: 4, 5)

"Hear, O Israel, The Lord our God is one Lord.
And thou shalt love the Lord thy God with all thine heart,
and with all thy soul, and with all thy might." (Deut. 6: 4, 5)

Läpi Raamatun sydän edustaa ihmisen tiedostamisen, ajattelun ja tunteiden keskusta. Raamatun tekstit ovat näet ajalta ennen aivotutkimuksia, ajalta, jolloin ei tiedetty mitään aivojen anatomiasta ja fysiologiasta, ei Limbisestä järjestelmästä eikä mantelitumakkeesta.

Heart represents human consciousness, thinking and emotions through the whole Bible. The texts of the Bible are from the time before brain research, from the time when no anatomy and physiology was known not Limbic system better than amygdala.

Sydän on helppo paikallistaa jopa ilman kirurgia tai patologia. Hengästyminen ja kiihtyminen yms. saa sydämen lyömään rajummin, ja sen sykkeen voi jokainen itse sekä tuntea että nähdä. Ei siis ihme, että sydäntä on pidetty ihmisen henkisen olemuksen keskuksena.

The heart is easy to locate even without surgery or pathology. Breathlessness and acceleration, etc. makes the heart beat faster and the pulse can be seen and felt. Thus it's no wonder that the heart has been regarded as the center of human being's spiritual essence.

Noin 900 vuotta ennen ajanlaskun alkua näkijä Hanani tuli Juudan kuninkaan, Asan, luo ja sanoi hänelle:
"Sillä Herran silmät tarkkaavat kaikkea maata, että hän voimakkaasti auttaisi niitä, jotka ovat ehyellä sydämellä antautuneet hänelle" (2. Aik. 16: 9a).

About 900 BC Hanani, the seer, came to Asa, the king of Judah, and said to him:
"For the eyes of the Lord run to and fro throughout the whole earth, to shew himself strong in the behalf of them whose heart is perfect toward him." (2. Chron. 16: 9a).

Asa oli Salomon jälkeen kolmas kuningas Juudan valtaistuimella, ja hän hallitsi 41 vuotta noin vuosina 911 - 869 eaa. Hän on yksi Juudan kahdeksasta kuninkaasta, joiden Raamatussa kerrotaan olleen hyvä hallitsija, joka "teki sitä, mikä oli hyvää ja oikeata Herran, hänen Jumalansa, silmissä" (2. Aik. 14: 1) ja teki "kuten hänen esi-isänsä Daavid" (1. Kun. 15: 11).

Asa was the third king on the throne of Judah after Solomon and he reigned 41 years about 911 - 869 BC.  He is one of the eight kings of Judah who has been called a good ruler, who "was good and right  in the eyes of the Lord his God" (2. Chron. 14: 2) and did "as did David his father" (1. Kings 15: 11).

Salomon jälkeen Juudan valtaistuimella istui kaikkiaan 20 kuningasta, joista siis vain 8 mainitaan hyviksi hallitsijoiksi. Israelin puolella vastaavat luvut ovat 20 ja 1, siis vain Jeehu saa arvion "hyvä" kuningas.

There were altogether 20 kings in Judah after Solomon and only 8 of them have been called good rulers. Corresponding figures in Israel are 20 and 1, there only Jehu has been estimated a "good" king.

Asan hallitessa Juudaa runsaan 40 vuoden ajan Israelin valtaistuimella ehti istahtaa kaikkiaan 6 tai 7 kruunupäätä nimittäin Nadab (910 - 909), Baesa (909 - 886), Ela (886 - 885), Simri (885), Omri (885 - 874), (Tibni 885 - 880 ?), ja vielä Ahab (874 - 853) ehti nousta valtaan ennen kuin Asa kuoli.

When Asa reined more than 40 years in Judah there were even 6 or 7 kings in Israel: Nadab (910 - 909), Baasha (909 - 886), Elah (886 - 885), Zimri (885), Omri (885 - 874), (Tibni 885 - 880 ?), and even Ahab got into power before Asa died.

Asasta kerrotaan sekä 1. Kun 15. luvussa että 2. Aik. luvuissa 14, 15 ja 16, mutta kerronta on mielestäni ristiriitaista. 1. Kun. 15: 14 mukaan Asa oli koko sydämestään uskollinen Jumalalle koko elämänsä ajan, MUTTA 2. Aik. luvuista saa asiasta kyllä toisen käsityksen.

Both in the 15th chapter of 1. Kings and in the 14th, 15th and 16th chapter of 2. Chron it's told about Asa, but I found them contradictory. According to 1. Kings 15: 14 Asa's heart was perfect with the Lord all his days, BUT the chapters of 2. Chron. give me a different view.

Viidentenätoista hallitusvuotenaan Asa sai valtavan voiton etiopialaisesta/nubialaisesta Serahista Herran avulla (2. Aik. 14: 9 - 15). Serahin sotajoukko oli tuhat kertaa tuhat eli miljoona miestä, kun taas Asalla oli kilvillä ja keihäillä varustettuja miehiä Juudasta 300000 ja Benjaminista 280000 (2. Aik. 14: 8). Alivoimansa tunnustaen Asa kääntyi Jumalan puoleen pyysi apua, ja hän sai mitä pyysi. Asan joukot ajoivat nubialaiset takaisin Gerariin saakka. Vihollisia kaatui niin paljon, etteivät he enää toipuneet tästä iskusta, ja Asan joukot saivat valtavan määrän ryöstösaalista.

In the 15th year of his government Asa won with the Lord a huge victory over Ethiopians and their king Zerah (2. Chron. 14: 9 - 15). Zerah had a host of thousand thousand (million), and Asa had only 30000 men from Judah and 28000 men from Benjamin with shields and spears (2. Chron. 14: 8). Recognising his power Asa turned to God and asked for help, and he got it. Asa's troops drove the Ethiopians back to Gerar. So many enemies fell that they no longer recovered from this attack, and Asa's men got a huge loot.

Voitollisen taistelun jälkeen Asarja, Oodedin poika, ennusti Jumalan siunausta, jos kansa palaisi koko sydämestään palvelemaan häntä (2. Aik. 15: 1 - 7). Asa kuuli Asarjan sanoja ja poisti maastaan iljettävät epäjumalankuvat. Kansa kokoontui Jerusalemiin ja uhrasi yhden päivän aikana 700 härkää ja 7000 lammasta (ryöstösaalista) ja teki liiton, että etsisivät Herraa, isiensä Jumalaa, kaikesta sydämestään ja kaikesta sielustaan (2. Aik. 15: 10 - 12).

After victorious battle Azariah, the son of Oded, predicted God's blessing if the people would return with their whole heart to serve him (2. 15: 1 - 7). Asa followed Azariah's words and removed any idol pictures from his country. The people gathered in Jerusalem and sacrificed 700 bulls and 7000 lambs in one day (the loot) and made a covenant that they'll seek the Lord, God of their Fathers, with all their heart and with all their soul (2. Chron. 15: 10 - 12).

Mutta miksi Asa ei myöhemmin enää luottanut Jumalan apuun? Kun Israelin kuningas Baesa lähti Juudaa ja Asaa vastaan tämän 36. hallitusvuotena, Asa lähetti sanan Aramin/Syyrian kuninkaalle Ben-Hadadille ja pyysi tätä rikkomaan liittonsa Baesan kanssa. Saatuaan Asalta maksuksi temppelin hopean ja kullan Ben-Hadad toimi Asan pyytämällä tavalla (2. Aik. 16: 1 - 6).

But why later Asa did no longer rely on God's help? When Baasha, the king of Israel went against Judah and Asa in the 36th year of his rulership, Asa send a message to Ben-Hadad, the king of Syria, and asked him to brake his covenant with Baasha. When Asa send silver and gold from the temple to Ben-Hadad, he did what Asa asked for (2. Chron. 16: 1 - 6).

Silloin näkijä Hanani saapui nuhtelemaan Asaa muistuttaen häntä voitosta nubialaisia vastaan käydyssä taistelussa, jossa Asa luotti Jumalan voimaan ja apuun. Mutta nyt Asan tekemä "tyhmä" ratkaisu Baesaa vastaan ja avun pyytäminen Ben-Hadadilta ennusti hänelle jatkuvia sotia siitä eteenpäin (2. Aik. 16: 9). Hananin nuhtelu ei miellyttänyt Asaa lainkaan, ja Asa panetti Hananin vankilaan (2. Aik. 16: 10).

Then Hanani, the seer, came to reproach Asa and remind him of the victory over the Ethiopians when Asa relied on God's power and help. But now the "stupid" solution against Baasha and turning to Ben-Hadad means new wars continually forward (2. Chron. 16: 9). Asa was not at all fond of Hanani's reproach and he put Hanani in a prison (2. Chron. 16: 10).

Myöhemmällä iällä Asan jalat aiheuttivat hänelle vaivaa, mutta "sairauteenkaan hän ei etsinyt apua Herralta vaan lääkäreiltä" (2. Aik. 16: 12). Näin ollen katson, että sanat (1. Kun. 15: 14) "Asa oli koko elinaikansa täydestä sydämestään Herralle uskollinen" ovat kyseenalaisia.

Later in life Asa had troubles with his feet, but "yet in his disease he sought not to the Lord, but to the physicians" (2. Chron. 16: 12). Therefore I think the words (1. Kings 15: 14) "Asa's heart was perfect with the Lord all his days" are questionable.

Lieneekö Asa tuntenut Ps. 118: 8 sanoja?
"Parempi on luottaa Herran, kuin turvata ihmisiin."

Had Asa known the words in Ps. 118: 9?
"It is better to trust in the Lord than to put confidence in princes."

Tai olivatko esi-isä Daavidin sanat päässet unohtumaan Asalta?
"Turvatkaa häneen joka aika, te kansa;
vuodattakaa hänen eteensä sydämenne.
Jumala on meidän turvamme. Sela.
Vain tuulen henkäystä ovat ihmiset,
vain valhetta ihmisten lapset:
kaikki ne nousevat vaa'assa ylös
köykäisempinä kuin tuulenhenkäys.
Älkää luottako väkivaltaan,
älkää turhaan panko toivoanne ryöstettyyn tavaraan.
Jos rikkautta karttuu,
älkää siihen sydäntänne kiinnittäkö." (Ps. 62: 9 - 11)

Or had Asa forgot David's, his ancestor's, words?
"Trust in him at all times; ye people, 
pour out your heart before him:
God is a refuge for us. Selah.
Surely men of low degree are vanity,
and men of high degree are a lie: 
to be laid in the balance,
they are altogether lighter than vanity.
Trust not in oppression,
 and become not vain in robbery:
if riches increase, 
set not your heart upon them." (Ps. 62: 8 - 10).

lauantai 15. syyskuuta 2018

Sanainnoitustako * Verbal inspiration?

Tämänkertainen kirjoitukseni sai aiheen eräästä radio-ohjelmasta, jonka tosin unohdin kuunnella, mutta jonka otsikko pakotti minut tutkimaan erästä Jesajan jaetta. Nimittäin Jes. 34:14:ssa esiintyy nimi לילית (Lilith), jonka olen mieltänyt kuuluvaksi pelkästään mytologiaan. Babylonialaisessa mytologiassa ja juutalaisessa kabbalassa Lilith on Adamin ensimmäinen vaimo, Jumalan luoma yön demoni, seksuaalisesti rajaton öinen henki ja lapsia ryöstelevä velhotar. Lilith-myyttiin kuuluu myös ajatus, että muut demonit ovat Adamin ja Lilithin lapsia.

I got the subject of my writing on a radio program, which I still forgot to listen, but it's title forced me to study one verse of Isaiah. The name לילית (Lilith) appears in Isa 34: 14, and I have listed that name only to mythology. In the Babylonian mythology and the Jewish Kabbalah Lilith is the first wife of Adam, a demon created by God, sexually limitless night spirit and a wizard robbing children. An idea of the demons as the descendants of Adam and Lilith belongs also to the Lilith-myth.

Aika paksua purtavaa! Ettäkö Jumala olisi tarkoituksella luonut tuollaisen riivaajan! No mutta, jotkut väittävät, että Jumala olisi luonut myös itse pahuuden ruumiillistuman, Saatanan, oman vastustajansa. Siihen kyllä uskon, että Lumala loi Luciferin, Valonkantajan, mutta mielestäni Luciferin muuttuminen Saatanaksi oli hänen oma valintansa. Perustelen ajatteluani sillä, että Jumalan ensimmäinen luomisteko oli Valkeus (pyhyyden symboli), mutta jo ensimmäisen päivän kuluttua Jumalan maailmaan ilmestyi myös Yö/Pimeys (pahuuden symboli). Yö on hepreaksi לילה (laila)... vrt.  לילית (Lilith).

Thick chewing I think! What do you think did God really create on purpose such a devil! But there are also some who claim that God created even Satan, the embodiment of evil itself, God's own opponent. Yes, I believe that God created Lucifer, the Light-bearer, but the change from Lucifer (light-bearer) to Satan (opponent) was Lucifer's own choice. I argue my thinking on the fact that God's first creation was Light (symbol of holiness) but already after one day there was also Night/Darkness  (symbol of wickedness). Night is in Hebrew לילה (lailah)... compare to לילית (Lilith).

Perinteisesti Lucifer-Saatanan vaiheita on tulkittu Jesajan 14. luvun kuvauksella Babylonian kuninkaan kukistumisesta (14: 12 - 21) ja Hesekielin 28. luvun itkuvirrellä Tyyron kuninkaasta (28: 12 - 19). Toisinajattelijat vetoavat siihen, että nuo tekstit kertovat kirjaimellisesti Babylonin ja Tyyron hallitsijoista eikä Luciferista. Mutta minä vastaan, että eipä ole historiaan jäänyt mitään mainintaan yhdenkään Babylonian kuninkaan taivaalle nousemisesta eikä hänen sieltä maahan syöksymisestä, ja tuskinpa yksikään Tyyron kuningas käyskenteli Eedenin paratiisissa. Minä näen kyseiset tekstit vertauskuvallisena kerrontana Luciferin elämästä. Enkä jaksa uskoa, että vanhurskas ja pyhä Jumala olisi luonut itse pahuutta ja sen edustajia; Saatanaa sen paremmin kuin Lilithiäkään!

The steps of Lucifer-Satan has traditionally been interpreted in the description of Isaiah's 14th chapter about the fall of the king of Babylon (14: 12 - 21) and the keen of Ezekiel's 28th chapter about the prince of Tyrus (28: 12 - 19). Dissidents claim that those texts are literally telling about the rulers of Babylon and Tyros... not about Lucifer. But I give my reply that I have not heard any story about a Babylonian king raising up to the sky and falling dawn from there and scarcely any prince of Tyrus was wondering in the garden of Eden. I think the texts in question are metaphorically telling about the life of Lucifer. I can't believe that righteous and holy God ever created such evil ones as Satan and Lilith!

Miten sitten selitän itselleni sen, että Lilith olisi ollut Aadamin ensimmäinen vaimo? Myytit ja mytologia ovat kansojen kerrontaperinnettä, joka heijastaa menneitä tositapahtumia. Niissä on siis aina joku tosiasia/totuuden siemen, mutta sen ympärille on kertynyt monenlaisia mielikuvituksen ja tulkintojen tuottamia lisukkeita.

But how do I explain the claim that Lilith was the first wife of Adam? The myths and mythology are verbal tradition of nations reflecting past events. They have some truth/seed of truth but around it there are many kinds of side dishes from imaginary and interpretation.

Syntiinlankeemus on Aadamin ja Eevan elämässä tapahtunut tosiasia... ja sittemmin jokaisen heidän jälkeläisensä elämässä tapahtunut toisinto. Voin vain kuvitella, miten Adam  ja Eeva muistelivat kaihoisasti ihanaa Eedenkotiaan, mutta miten noloa heidän oli kertoa omille jälkeläisilleen, miksi he joutuivat sieltä pois. Asiaa lienee suuresti helpottanut vertauskuvallinen kerronta.

The Fall is the fact of Adam and Eve... and after them a relapse in the life of every descendant of them. I can imagine how wistfully they were remembering their home in Eden but how embarrassed it was to tell the reason why they had to leave their home. Perhaps the symbolic narrative helped on this matter.

Syntiinlankeemuskertomuksen mukaan lankeemuksen aiheuttaja oli KÄÄRME, ja apostoli Johanneksen mukaan käärme on itse Saatana/Perkele (Ilm. 12: 9). Taiteilijat ovat verhonneet Lilithin käärmeeseen pukeutuneeksi naiseksi. Mielestäni Lilith edustaa sitä viettelystä/viettelijätärtä, joka sai Adamin lankeamaan. VALHEEN avulla Lucifer sai taivaan enekeleistä kolmanneksen puolelleen (Ilm. 12: 4), ja valheella Saatana sai sekä Eevan että Adamin ansaansa.

According to the story of the Fall the reason was the SNAKE/SERPENT/DRAGON, which is after the apostle John called Satan and Devil (Rev. 12: 9). The artists have depicted Lilith as a woman dressed in a snake. I think Lilith represents the seduction/seducer that caused Adam to fall. By LYING Satan succeeded in winning one third of the angels on his side (Rev. 12: 4) and by lying Satan led Adam and Eve to his trap.

Mutta miten kummassa profeetta Jesaja olisi käyttänyt tekstissään nimeä LILITH?!

But why on earth the prophet Isaiah used the name LILITH in his text?!

Nimi Lilith esiintyy suomalaisissa Raamatun käännöksissä vain aivan uusimmissa versioissa (-92, -12). Vanhemmissa käännöksissä tuon nimen paikalla on mitä erilaisempia vaihtoehtoja: "krati" (1642), "kauhiat yölinnut" (1776), "öinen syöjätär" (1933). Ruotsalaisessa käännöksessä (SV1917) lukee "där kan Lilit få ro", saksankielisessä käännöksessä (Die Bibel) on nimi "Nachtgespenst" (öinen aave/kummitus/henki), englanninkielisessä kuningas Jaakon käännöksessä (KJV) on roomalaista mytologiaa edustava sana "satyr" eli satyyri, joka on maskuliininen luonnonhenki, puoliksi eläin puoliksi ihminen, ja Targumista (Vanha Testamentti arameaksi) suomennoksen tehnyt Tuomas Levänen on kääntänyt sen sanalla "riivaajat".

The name Lilith appears only in the newest Finnish Bible versions (-92, -12). In the oldest ones there are odd translations and fairy words. In the Swedish translation there are words "där kan Lilit få ro", in the German Bible (Die Bibel) there is a word "Nachtgespenst" and in the King James Version (KJV) there is a word "satyr" referring to Roman mythology and a satyr, which is a masculine nature spirit, half an animal and half a man, and Tuomas Levänen has used a Finnish word "riivaajat" (evil spirits) in his translation from Targum (Old Testament in Aramaic).

Jes. 34: 14 suomenkielisessä vuoden 1642 käännöksessä:
Isa 34: 14 in the oldest Finnish Bible version:
 Silloin pitä männingäiset ja köpelit cohtaman toinen toistans / ja yhden Lieckiön pitä toista huutaman / Kratin pitä myös siellä asumasians saaman / ja siellä lewon löytämän





Vanhinta suomennosta lukiessani mieleeni tuli, että Jes. 34: 14 on saanut kääntäjät varsinaisesti tonttuilemaan, sillä jakeestahan löytyvät myyttisen kratin lisäksi menninkäiset, liekkiöt ja köpelit. Ehkä kääntäjien mielikuvitus on päässyt laukkaamaan myös muissakin käännöksissä. Siihen viittaa mielestäni feminiinisen Lilithin vaihtuminen kuningas Jaakon käännöksessä maskuliiniseksi satyyriksi.

When I was reading the oldest Finnish translation of Isa 34: 14 I thought that the translators had started to fool with mythic creatures. Perhaps the same thing has happened even to other translators or why the feminine Lilith has been changed to masculine satyr in KJV.

Puhe Jumalan sanan innoituksesta ja varsinkin sanainnoituksesta joutuu tässä kyllä kovalle koetukselle. Jumalan henki lienee innoittanut Jesajaa, mutta samaa en voi sanoa kaikista kääntäjistä! Vielä minulle kyllä jää avoimeksi, mitä Jesaja on alunperin tässä jakeessa kirjoittanut.

The verbal inspiration of the Bible and especially of each word is in a hard test now. I think God's spirit did inspire Isaiah but I can't say the same thing about all the translators! Still I'm wondering what did Isaiah originally write in this verse.

Miettiessäni myyttisen Lilith-sanan esiintymisen syytä Jesajan tekstissä oli pakko lukea koko luku. Jesaja kuvaa tuossa luvussa Edomia kohtaavaa tuomiota ja koston päivää. Jesajan teksti tuntui hyvin apokalyptiseltä. Ehkä siihen vaikutti voimakkaimmin jae 34: 4, joka on melkein sanatarkasti samanlainen kuin apostoli Johanneksella 6. sinetin kuvauksessa (Ilm. 6: 14). Edomin rangaistusta kuvataan verenvuodatuksella ja teurastuksella (34: 6), luontoa kohtaavilla katastrofeilla (34: 9, 10) asuinpaikkojen tyhjentymisellä, raunioitumisella ja luonnon valtaan joutumisella (34: 10, 12, 13), sekä erilaisten eläinten invaasiolla (34: 11, 13, 15).  Edomin valtaavista eläimistä käytetään monikkomuotoa kaikissa muissa tapauksissa paitsi "nuolikäärmeen" kohdalla on yksikkö (34: 15). Siinäpä se vanha KÄÄRME sitten taas on!

When I was trying to find the reason for the word Lilith in Isaiah's text I had to read the whole chapter. Isaiah is describing Edom's judgment and revenge day. I found Isaiah's text very apocalyptic. Maybe Isa 34: 4 was the reason for that, for it reminds very much the words of the apostle John in Rev. 6: 14. Edom's judgment is depicted by bloodshed and slaughter (34: 6), disaster with nature (34: 9, 10), depopulation of the dwelling places, the collapse of the ruins, and the fall of nature (34: 10, 12, 13) and the invasion of different animals (34: 11, 13, 15). The plural form is used of all other animals except of KÄÄRME (in Finnish... snake/serpent/dragon). There it is once again... the snake/serpent in Finnish... but in English there is "the great owl". (34: 15).

Jae 34: 8 on mielestäni avain koko lukuun. Siinä ovat vastakkain Edom ja Siion. Edom on Siionin/Israelin vastakohta. Israel on loppuun saakka kaikkien Jumalan lasten nimi, ja Edom puolestaan edustaa Jumalaa vastustamaan nousseita ihmisiä.  Jesaja kuvaa siis jumalattoman maailman lopullista tuhoa. Tuomio ei kohtaa vain jumalattomia ihmisiä vaan myös kaikkia henkivaltoja, jotka ovat asettuneet Jumalaa vastaan. Myös Lilith, yksi Saatanan "valeasuista", tulee saamaan osansa Jumalan tuomiosta. Jumalan lopullinen rangaistus ja elämän päättyminen merkitsee sekä jumalattomille, Lilithille että Saatanalle lopullista "rauhaa" ja "lepoa" (34: 14).

I think Isa 34: 8 is a key to the whole chapter. In it Edom and Zion are against each other. Edom is the antithesis of Israel. Until the very end Israel is the name God's children and Edom represents those who are against Him. Thus Isaiah is describing the final destruction of the wicked world. The judgment doesn't only concern the wicked people, but it also applies to the spirits who have set themselves against God. Even Lilith, one of Satan's "disguises", shall get her part of God's judgment. God's final punishment and the end of life shall mean "peace" and "rest" (34: 14) both for the wicked ones, Lilith and Satan.

lauantai 8. syyskuuta 2018

Pitkämielisyys * Patience

Avasin aamulla Raamatun ihan sattumalta Sanal. 16: 32:n kohdalta. Aloin käydä jaetta sana sanalta läpi hepreaksi, enkä arvannutkaan, että se johtaa pieneen tutkisteluun ja blogitekstiin.

In this morning I opened the Bible by coincidence at Prov. 16: 32. I began to read the verse in Hebrew without knowing that it'll lead me to a little study and blog text.

Tässä jakeessa kuningas Salomo asettaa omien ajatustensa ja tunteidensa hallitsemisen arvokkaammaksi asiaksi kuin on sotilaallinen sankaruus tai kaupungin valloittaminen. Sananlaskujen 14. luvussa Salomo asettaa pitkämielisyyden ja pikavihaisuuden vastakkain (jakeet 17, 29) ja määrittelee pikavihaisuuden/äkkipikaisuuden "hulluuden huipuksi" (FV92).

In this verse king Solomon prefers the control of thoughts and feelings to military heroism or conquering a city. In the 14th chapter of Proverbs Solomon contrasts patience with short-tempered (verses 17, 29) and defines the latter folly.

Ihmisen mieli vaihtelevine ajatuksineen ja vellovine tunteineen on kyllä kuin vilkas kaupunki, ja sen kaikkien yllykkeiden hallitseminen ja kurissapitäminen vaatii lujaa tahtoa ja päättäväisyyttä. Ehkä Salomo ylistää pitkämielisyyttä kuitenkin siksi, että se on jumalallinen ominaisuus.

Human mind with varied thoughts and swelling feelings is like a lively city and managing and disciplining it's all incitements requires a strong will and determination. But perhaps Salomon saw patience as a divine feature and praised it therefore.

Pitkämielisyys ilmaistaan tässä jakeessa hepreaksi sanoilla ארך אפים (erek appajim), joka tarkoittaa sanasta sanaan käännettynä "pitkää nenää"/"pitkänenäistä". Kiukku ja vihanpuuskahan tuhahtaa usein ensimmäiseksi ihmisen nenässä.

Patience is expressed in this verse with the Hebrew words ארך אפים (erek appajim), which means "long of nose". You see, hate and anger seem to snort very often at first in nose.

Jumalan pitkämielisyys on ilmaistu noilla kahdella heprean sanalla (ארך אפים) seuraavissa VT:n teksteissä:
2. Moos. 34: 6; 4. Moos. 14: 18; Neh. 9: 17; Ps. 86: 15; 103: 8; 145: 8; Sanal. 14: 29; 15: 18; 16: 32; 19: 11; Jes. 48: 9; Jer. 15:15; Joel 2: 13; Joona 4: 2; Naah. 1: 3. Nuo 15 jaetta ovat lähes ainoat VT:n jakeet, joissa esiintyy sana "pitkämielinen"... ainakin, mikäli voimme luottaa Vilho Vuorelan Raamatun hakusanakirjaan.

God's patience has been expressed with those two Hebrew words at least in the following texts in the Old Testament:
Ex. 34: 6; Num. 14: 18; Neh. 9: 17; Ps. 86: 15; 103: 8; 154: 8; Prov. 14: 29; 15: 18; 16: 32; 19: 11; Isa. 48: 9; Jer. 15: 15; Joel 2: 13; Jonah 4: 2; Nah. 1: 3. According to the Bible Dictionary I use these texts are almost the only ones with the word "patient" in the Old Testament.

Paavalin mukaan me olemme "Jumalan temppeli", jossa hänen henkensä asuu (1. Kor. 3: 16). Ja Jeshuan opetuksen mukaan "sydämestä" eli ihmisen ajatuksista lähtevät "pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset" (Matt. 15: 19). Listaa voisi jatkaa, sillä kaikki ihmisen toiminta lähtee ajatuksista ja tunteista. Jumalalta emme voi koskaan peittää tekojemme vaikuttimia, vaikka se joskus saattaisi onnistua lähimmäistemme kanssa.

Apostle Paul wrote that we are "the temple of God", where his spirit is dwelling (1. Cor. 3: 16). And Yeshua taught that out of the heart proceed "evil thoughts, murders, adulteries, fornications, thefts, false witness, blasphemies" (Matthew 15: 19). The list could be continued, for all human action begins from thoughts and feelings/emotions. From God, we can never hide the motives of our actions, though it might sometimes succeed with our fellowmen.

Paavali luokittelee pitkämielisyyden yhdeksi "hengen hedelmäksi" (Gal. 5: 22). Jakakoon Jumala meille henkeään, ja saakoon Jumalan henki asuinsijan meissä!

Paul classifies patience/long-suffering as one of "the fruit of the spirit" (Gal. 5: 22). Let God divide us his spirit, and let his spirit live in us!