Viikko sitten vävyn kanssa käyty mielenkiintoinen keskustelu innoitti minut kokoamaan Pahuuden ruhtinaasta kertovia tekstejä. Totesimme, että kertomus Lucifer-Saatanasta on hajallaan pitkin Raamattua. Keräilen nyt tekstejä sitä mukaa, kun aikaa on, ja kirjoittelen löydöistäni pienissä osissa, kun ehdin.
Ihmisten ensimmäinen kosketus Pahuuden prinssiin tapahtui Eedenissä, ja siitä on kerrottu meille syntiinlankeemuskertomuksessa 1. Moos. 3. luvussa. Tuossa ensitapaamisessa Pahuuden prinssi esitellään meille käärmeenä.
Mutta lieneekö Pahuuden prinssi kuitenkaan ilmestynyt Eevalle ja Aadamille käärmeen näköisenä? Raamatussa ei kerrota mitään siitä, miten komeassa sotisovassa hän esiintyi esivanhemmillemme. On hämärää, mikä ja millainen se yksilö/olento/eläin oli, jonka hahmossa Pahuuden ruhtinas ilmestyi. Ehkäpä se tunnettiin jo silloin nimellä "käärme", mutta vasta syntiinlankeemuksen jälkeen siitä tuli Jumalan kiroamana matelija (1. Moos. 3: 14), jollaisena me sen tunnemme nyt.
Käärme on hepreaksi נחש (nahas), joka merkitsee myös "ennusmerkkiä" (4. Moos. 24: 1) ja "kirousta" (4. Moos. 23: 23). Verbinä נחש merkitsee merkeistä ennustamista (3. Moos. 19: 26), ennusmerkkien tutkimista (1. Moos. 30: 27), magian avulla ennustamista (1. Moos. 44: 5) ja hyvänä enteenä' pitämistä (1. Kun. 20: 33). Siis vahvasti taikuuteen/magiaan viittaavia termejä!
1. Moos. 3: 1:ssä käärme esitellään heprean sanalla ערום (arum), joka on suomennettu sanalla "kavala". Sanan varsinainen merkitys vatii selvittelyä, sillä kavala on hepreaksi בוגדני ja ovela on ערמומי, jolla puolestaan on samat juurikirjaimet kuin sanalla ערמה (arma... esiintyy 2. Kor. 11: 3:ssa), joka tarkoittaa "elämänkokemusta", "taitoa", "neuvokkuutta", "kavaluutta". Taito ja neuvokkuus saatetaan rinnastaa viisauteen, ja kai siksi okkultismissa käärme esitellään mieluummin viisaana kuin kavalana/ovelana.
Käärmeen elämänkokemukseen perustuva neuvokkuus ja sen varaan rakennettu valhe johti Eevan ja Aadamin ja heidän kauttaan koko ihmiskunnan lankeemuksen tielle. Käärmeen kannalta onnistunut juoni viestii kuitenkin siitä, ettei Eedenissä nähty harhaanjohtaminen ollut hänen kohdallaan ensimmäinen kerta. Mutta siihen aiheeseen palaamme myöhemmin.
Tutkiessani syntiinlankeemuskertomuksen alkutekstin sanoja huomioni kiinnittyi myös erääseen toiseen sanaan, joka on hyvin lähellä sanaa ערום (arum), ja se sana on ערם (arom), jossa Sureqin (u) tilalla on Holem (o). "Arom" merkitsee "alaston". Tuo sana puolestaan viestii vahvasti syntiinlankeemuksen luonteesta sekä ihmisen että itse Pahuuden prinssin kohdalla. Pahuuden prinssi oli jo Eedenissä "alaston" eli riisuttu. Hänet oli riisuttu siitä valosta/kirkkaudesta, joka alunperin oli ympäröinyt häntä, ja hän oli menettänyt sen tehtävän, jonka Jumala oli antanut hänelle luomisessa. Myös itse symbolieläimenä toimivan käärmeen pinta yhdistetään alastomuuteen.
Vastauksena Jumalan kysymykseen Eeva vastasi הנחש השיאני (ha-nahas hisiani), joka on suomennettu sanoilla "käärme petti minut" (1. Moos. 3: 13). Koska tuosta lauseesta on vaikea löytää heprean sanaa "pettää", on taas pakko yrittää selvittää, mikä sana voisi olla sitä lähinnä. השי saattaa merkitä "lahjaa", jolloin kysymyksessä olisi lahjominen. Näin ollen Eeva olisi ensimmäinen lahjuksen vastaanottanut ihminen. Ja lahjuksen antajan motiivithan ovat yleensä hyvin kyseenalaisia ja lähinnä omaa etua ajavia. Näin oli myös Edenissä.
Lahjuksen vastaanottaminen käärmeeltä oli esivanhemmillemme hyvin kohtalohkasta, sillä sen seurauksena kuolema ja sen kaikki lieveilmiöit astuivat pysyvästi koko luomakuntaan (Room. 5: 12) Näin tapahtui, vaikka käärme oli ensimmäisiksi sanoikseen sanonut vastoin Jumalan varoitusta (1. Moos. 2:16, 17) "ette suinkaan kuole" (1. Moos. 3: 4).
Pahuuden ruhtinas osoittautui heti alkuun röyhkeäksi öykkäriksi, joka on noussut vastustamaan Jumalaa ja tekemään tyhjäksi hänen ilmoituksensa. Hän hyökkää Jumalaa vastaan valheen voimalla. Eedenin episodissa on kysymys huikeasta petoksesta, ja syntiinlankeemuskertomuksen pohjalta voimme nähdä, että Pahuuden ruhtinas pettää, lahjoo ja valehtelee, ja että hän on itseään täynnä oleva agitaattori, joka on valmis vaikka minkälaisiin silmänkääntötemppuihin tahansa saadakseen kohteensa lankeamaan petolliseen ansaansa.
Joka päivä me kaikki näemme pahuutta suurin määrin ympärillämme. Voimme kysyä esim. mistä on väärät tuomarit tehty. Psalmista vastaa: "Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijoita hamasta äidin helmasta. Heidän myrkkynsä on niinkuin käärmeen myrkky, he ovat kuin kuuro kyy, joka korvansa lukitsee" (Ps. 58: 4, 5). Siis seura tekee kaltaisekseen.
THE SERPENT IN EDEN
An interesting discuss with my son-in-law one week ago inspired me to collect together all the Bible texts about the Prince of evil. We stated that the story of Lucifer-Satan is scattered throughout the Bible. Now I'll collect texts when I'd have time and write of my foundations when I can.
The first touch between men and the Prince of evil occurred in Eden, and it's described in the story of the Fall in the 3rd chapter of Genesis. The Prince of evil has been presented to us as a serpent.
But how did the Prince of evil look like before Adam and Eve... a serpent as we know? There is no description in the Bible of the his handsome appearence before our ancestors. It's unclear what and what kind of creature/animal it was in whose figure the Prince of evil appeared. Perhaps it was known already there by the name "serpent", but after the Fall and God's curse it became a reptile (Gen. 3: 14) as we know it now.
Serpent is in Hebrew נחש (nahas), which means also "omen" (Num. 24: 1) and "curse" (Num. 23: 23). As a verb it means "predict of signs" (Lev. 19: 26), "explore the predictions" (Gen. 30: 27), "predict with magic" (Gen. 44: 5) and "keep as a good sign" (1. Kings 20: 33). Terms referring strongly to magic as you see!
In Gen. 3: 1 the serpent is introduced by the Hebrew word ערום (arum), which has been translated "more subtil" (KJV)... subtle. The meaning of that word requires clarification, for subtle/cunning is in Hebrew בוגדני and crafty is ערמומי which has the same root-letters as the word ערמה (arma... in 2. Cor. 11: 3) meaning "experience", "ability/skill", "resourcefulness", "falseness". Ability and resourcefulness may be equated with wisdom, and perhaps it's the reason why the serpent is presented in occultism rather as wise as cunning.
The serpent's ability based on his experience and his lie built on it led Eve and Adam and the whole mankind trough them to the Fall. But his successful scheme implies also that the bluff in Eden was not the first one he made. But I'll return to this topic later.
When I was studying the words of the story of the Fall in Hebrew my note was attached to another word quite similar as ערום (arum), and it is ערם (arom), where Shureq (u) is replaced by Holem (o). "Arom" means "naked". It's a clear description of the quality of the Fall both for the man and the devil. The Prince of evil was already in Eden "naked" or "stripped off." He was stripped off the light and glory that had originally been surrounded by him, and he had lost the task God had given him in creation. Even the surface/skin of the symbolic animal, serpent, is combined with nakedness.
Eve replied to God's question הנחש השיאני (ha-nahas hisiani), which has been translated into English "the serpent beguiled me" (Gen. 3: 13). Because I have difficulties to find the word "beguile" in the Hebrew sentence I must try to find out the nearest word and meaning. Possibly השי means "present" and therefore it's question about bribery. Thus Eve was the first one who received a bribe. And the motives of the one who gives s bribe are usually very questionable and essentially they are driving his own interest. This happened also in Eden.
To receive a bribe from the serpent was very ill-fated to our ancestors, for after that death and all it's byproducts entered into the whole cosmos (Rom. 5: 12). This is what happed, although the serpent had promised in his first words against God's warning (Gen. 2: 16, 17) "ye shall not surely die" (Gen. 3: 4).
The Prince of evil soon turned to be a cheeky beak, who has risen to resist God and to blot his revelation. He will attack against God by the force of lies. Thus in Eden's episode it's question of a huge fraud and on the base of the Fall we can see, that the Prince of evil deceives, bribes and lies and he is an agitator full of himself ready to do whatever kind of magic in order to get his objects into his cunning trap.
Every day we all see the worst evil around us. We can ask for example: what are the wrong judges made of. The Psalmist gives an answer: "The wicked are estranged from the womb: they go astray as soon as they be born, speaking lies. Their poison is like the poison of a serpent: they are like the deaf adder that stoppeth her ear" (Ps. 58: 3, 4). Company forms us.
KÄÄRME ERÄMAASSA
Pahuuden ruhtinaalla on monenlaisia ansoja, ja kaikkien niiden päämäärä on kuolema. Seuraavan kerran kohtaamme käärmeen Vanhan Testamentin lehdillä 4. Moos. 21. luvussa. Myrkylliset käärmeet purivat israelilaisia erämaavaelluksen aikana ja aiheuttivat heille kuolemaa. Mooses sai Jumalalta neuvon valmistaa vaskisen/pronssisen käärmeen kuvan, joka kohotettiin tangon päähän. Katsomalla kohotettua käärmeen kuvaa, Nehustania (2. Kun. 18: 4), israelilaiset paranivat käärmeenpuremasta ja jäivät eloon.
Voimme siis jatkaa luetteloa Pahuuden ruhtinaan ominaispiirteistä. Valehtelemisen, pettämisen, lahjomisen ja kapinoinnin lisäksi hän puree, pistää, aiheuttaa sairautta ja kuolemaa.
Nimi Nehustan tulee heprean sanoista נחש נחשת (nahas nehoset), jossa on siis kaksi käärmettä tarkoittavaa sanaa peräkkäin. Vaskikäärme on siten Käärmekäärme, joka symboloi Jeshuaa, joka tuli vapauttamaan kansansa heidän synneistään (Matt. 1: 21), ottamaan pois maailman synnin (Joh. 1: 29), vapauttamaan meidät synnin ja kuoleman laista (Room. 8: 2), sillä Hän kuoli meidän syntiemme tähden (1. Kor. 15: 3).
THE SERPENT IN THE WILDERNESS
The Prince of evil has many kinds of traps and the aim of all of them is death. Next time we meat the serpent on the pages of the Old Testament in the 41st chapter of Numeri. Poisonous serpents did bite the Israelis during their journey in the wilderness and caused them to die. Moses got an advice from God to make of a copper/bronze picture of serpent and raise it to the end of a rod. Watching the raised image of serpent, Nehushtan (2. Kings 18: 4), the Israelites were healed from the snakebite and survived.
Thus we can continue the list of the features of Prince of evil. Besides lying, betraying, bribing and rebelling the serpent bites, stings, causes diseases and death.
The name Nehushtan comes from the Hebrew words נחש נחשת (nasah nehoset) connecting two words meaning serpent/snake. The copper/bronze serpent is then Snakesnake/Srpentserpent, which is a symbol of Yeshua, who came to save his people from their sins (Matthew 1: 21), to take away the sin of the world (John 1: 29), to free us from the law of sin and death (Rom. 8: 2), for He died for our sins (1. Cor. 15: 3).
Hello Helina. I am a PASTOR from Mumbai, India. I am glad to stop by your profile on the blogger and the blog post. I am also blessed and feel privileged and honoured to get connected with you as well as know you and about your interest in the Word of God and His creation work. I have thoroughly enjoyed your post "Prince Of Evil". I love getting connected with the people of God around the globe to be encouraged, strengthened and praying for one another. I have been in the Pastoral ministry for last 39 yrs int his great city of Mumbai a city with a great contrast where reaching of rich and the poorest of poor live. I We reach out to the poorest of poor with the love of Christ to bring healing to the brokenhearted. We also encourage young and the addults from the west to come to Mumbai to work with us during their vacation time I am sure they will have a life changing experience. Looking forward to hear from you very soon. God's richest blessings on you, your family and friends. My email id is: dhwankhede(at)gmail(dot)com and my name is Diwakar Wankhede
VastaaPoista