perjantai 7. helmikuuta 2020

Ota tai jätä * Take it or leave it

Kun tetragrammi yhdistetään heprean hajah-verbiin, tai kun havah-verbiä selitetään tavalla, joka ei ole perusteltavissa yhdelläkään Raamatun tekstillä, minusta tuntuu samalta kuin ruokaani olisi sekoitettu jotakin, joka ei maistu eikä mene alas tai suorastaan tekee minut pahoinvoivaksi ja sairaaksi. Sanojen יהוה Jahve/Jehova ja אהיה Ehjee yhdistäminen samaan jumalalliseen persoonaan on minulle yksinkertaisesti liikaa. Miksi koen näin? Yritän perustella.

Combining the Tetragrammaton with the Hebrew hajah-verb, or explaining the havah-verb in a way that is not verifiable by any text in the Bible, feels like my food is mixed with something that doesn't taste or even makes me sick. Connecting the words יהוה Yahweh/Jehovah and אהיה Ehyeh to the same divine person is simply too much for me. Why do I feel this way? I'm trying to justify.

Jumala kehoitti Moosesta lähestymään Israelin kansaa nimessään "MinäOlen" (2. Moos. 3: 14), joka on hepreaksi אהיה Ehjee. Tässä nimessä... ja vain tässä nimessä KAIKKI, mitä ikinä on olemassa, on ja elää! Kuolemalla, kuolemisella ja kuolleilla ei ole osaa tässä nimessä! Siis: Ehjee on"elävien Jumala"! Ehjee ei ole kuolleitten Jumala! Hän, joka on itse Elämä, ei ole kuolema! Hän, joka antaa elämän, ei saata kuolemaan! Hän, joka ylläpitää elämää, ei tuhoa eikä tapa! Tämä on aivan selvää ja loogista, ja tämä on luettavissa jakeissa 2. Moos. 3: 14, 15:ssa.

God instructed Moses to approach the people of Israel in His name "I Am" (Ex. 3: 14), which is Hebrew אהיה Ehyeh. In this name...  and only in this name EVERTHING that exists is living! Death, dying and the dead have no part in this name! So: Ehyeh is "the God of the living ones"! Ehyeh is not the God of the dead! He who is Life itself is not death! He who gives life makes not die! He who sustains life neither destroys nor kills! This is quite clear and logical, and this is read in Ex. 3: 14, 15.

Mutta... kuka laittoi tetragrammin 15. jakeeseen ja sekoitti selkeän tekstin? Minä näen tässä asiassa samat sormenjäljet kuin okkulttisissa rituaaleissa.

But... who did put the Tetragrammaton in the verse 15 and mixed the clear text? I see the same fingerprints in this matter as in occult rituals.

Esim. pienemmässä Pentagrammi-rituaalissa ensin kosketetaan tiettyjä ruumiinosia (pää, rinta, olkapäät, vatsa, sukuelimet) ja lausutaan samalla maagisia sanoja (Ateh, Malkut, Gevurah, Gedulah, Olam, Amen) resitoimalla, kuiskaamalla tai ääntä värisyttämällä, sitten viitotaan sauvalla pentagrammi ja käännytään samalla ITÄÄN ja lausutaan יהוה (Jahve/Jehova), toistetaan sama ETELÄÄN ja lausutaan אדני (Adonai), toistetaan sama LÄNTEEN ja lausutaan אהיה (Ahih = Ehjee) ja toistetaan sama POHJOISEEN ja lausutaan אגלא (Agla = heprean sanoista "Herra, sinä olet voimallinen ikuisesti"), ristitään käsivarret ja sanotaan "Rafael edessäni, Gabriel takanani, Mikael oikealla ja Auriel vasemmalla puolellani, sillä ympärilläni liekehtii pentagrammi ja hexagrammi seisoo pilarissa", ja koko rituaali toistetaan vielä 1 - 5 kertaa.

For example, in the lesser Pentagram Ritual at first certain body parts (head, chest, shoulders, stomach, genitals) are touched and at the same time certain magical words (Ateh, Malkuth, Gevurah, Gedulah, Olam, Amen) are said by whispering, recitation or vibration of sound, then the Pentagram is drawn with a rod when turning to the EAST and uttering at the same time יהוה (Yahweh/Jehovah), the same repeated to the SOUTH with אדני (Adni), to the WEST with אהיה (Ahih = Ehyeh) and to the NORTH with אגלא (Agla = from the words "the Lord, you are mighty for ever"), then crossed arms and pronounced "Raphael in front of me, Gabriel behind of me, Michael on the right side and Auriel on the left side of me, for the Pentagram flames around me and the Hexagram is standing in the column", and the whole ritual repeated 1 - 5 times.

Pyhistä nimistä ja raamatullisista totuuksista huolimatta tämä on selvää pakanuutta, jossa palvotaan aurinkoa, joka nousee idästä ja kiertää myötäpäivään nousten uudelleen idästä! Rituaalissa on neljä tetragrammia, joista kolme löytyvät Raamatusta (יהוה אדני אהיה) ja neljäs on neljän heprean sanan alkukirjaimista muodostettu akronyymi, jollaisia voidaan keksiä loputtomasti.

Despite the sacred names and the biblical truths, this is a pagan worship of the sun rising from the east and turning clockwise again from the east! There are four tetragrams in this ritual, three of which are found in the Bible (יהוה אדני אהיה) and the fourth is an acronym formed from the initial letters of four Hebrew words, which can be invented endlessly.

Itse en ole tuollaista rituaalia tehnyt enkä tee, mutta tunnen henkilön, joka teki ja totesi, että se toimii, mutta esiin tulevat voimat eivät ole taivaallisia. Halutaanko hajah- ja havah- verbien sekoittamisella ja Ehjee- ja Jahve/Jehova- nimien samaistamisella tavoitella samoja voimia kuin okkulttisilla rituaalilla? Sekoitus on lähtöisin Baabelista, ja Jumalan omia kutsutaan lähtemään sieltä ulos (Ilm. 18: 4). Kuka keksi tetragrammin? Tähän kysymykseen ei Raamatussa ole vastausta!

I myself have not done such a ritual and I'll do not, but I know a person who did and stated that it works, but the powers that appear are not heavenly. Do you want to have the same powers as the occult rituals by mixing the Hebrew hajah and havah or equating the name Ehyeh and Yahweh/Jehovah? The mix comes from Babel and God's own are called to come out from there (Rev. 18: 4). Who did invent the Tetragrammaton? The Bible does not answer!

Tässä yhteydessä tulee mieleen, että Raamatun alkulehdillä esitellään kaksi eri Lemekiä, toinen oli Nooan isä (1. Moos. 5: 25 - 31) ja toinen Kainin jälkeläinen (1. Moos. 4: 18 - 24). Olen todennut, että myös nämä kaksi Lemekiä on joissakin tapauksissa sekoitettu keskenään. Molemmat elivät ennen vedenpaisumusta, mutta kumpikaan ei ollut arkissa. Vain Jumala tuntee heidän elämänsä läpikotaisin, niin kuin Hän tuntee noiden toisiinsa sekoitettujen nimien historian.

In this context, it is recalled that the Bible introduces two different Lamechs, one the father of Noah (Gen. 5: 25 - 31) and the other a descendant of Cain (Gen. 4: 18 - 24). I have noticed that these two Lamechs have also  been mixed with each other in some cases. Both lived before the Flood, but neither was in the ark. Only God knows their lives thoroughly, just as He knows the history of those mixed names.

1. Moos. 4. luvun lopussa kerrotaan ihmisten aloittaneen tetragrammin käyttämisen ja Jahve/Jehova-nimen avuksi huutamisen Eenoksen aikaan. Tekstissä ei ole mitään mainintaa siitä, että tuo nimi olisi annettu heille Jumalan toimesta tuolloin tai ennen sitä. On ilmeistä, että Kain ja hänen jälkeläisensä, joista 4. luvussa kerrotaan, keksivät tuon nimen itse ja loivat oman jumalanpalveluskulttuurinsa, jolle on leimallista "huutaminen", joka sisältää ajatuksen jumalan lepyttämisestä ja inhimillisistä palvontamenoista. Jos tetragrammi/Jahve/Jehova tunnettiin jo Enoksen aikan, mitä ihmeen ilmoittamista siitä tarvittiin enää Mooseksen aikaan (2. Moos. 6: 2, 3)?

In the end the 4th chapter in Genesis it is told that people began to use the Tetragrammaton and to call upon the name of Yahweh/Jehovah in the Time of Enos. There is no mention in the text that the name be given given them by God at that time or before. It is obvious that Cain and his descendants, described in the chapter 4, invented that name themselves and created their own culture of worship, which is characterised by "shouting", which includes the idea of appeasing god by the means of human worship. If the Tetragrammaton /Yahweh/Jehovah was already known in the days of Enos, what for a new information was needed in the days of Moses (Ex. 6: 2, 3)?

Ehjee ei odota eikä tarvitse tällaista huutamista ja lepyttelyä. Mooses oli työnsä ääressä, kun Jumala otti häneen yhteyden. Samoin on tapahtunut lukemattomille ihmisille, jotka Jumala on valinnut ja kutsunut työhönsä. Raamattu pursuaa tällaisia esimerkkejä. Se antaa myös selityksen Jumalan aktiiviselle ja oma-aloitteiselle tavalle ottaa yhteyttä luotuihinsa. Koska Jumala on Luojamme, Hän tietää millä lahjoilla Hän on kunkin yksilön varustanut, ja missä tehtävässä kukin voi parhaiten häntä palvella. Koska Jumala on ensin rakastanut meitä (1. Joh. 4: 9, 10), Hän lähetti Poikansa (Joh. 17: 3) ilmoittamaan itsensä meille (Joh. 1: 18). Jokaisella ihmisellä on oma etsikkoaikansa, jolloin Jumala etsii ja kutsuu häntä. Meidän osamme on vastata, ottaa vastaan ja uskoa... tai olla uskomatta. Valinta jää meille.

Ehyeh does not expect or need any shouting or appeasing. Moses was at his daily work, when God contacted him. The same thing has happened to many people, whom God has chosen and called to His work. The Bible is full of such examples. It also explains God's active and spontaneous way of contacting His creatures. Because God is our Creator, He knows what gifts He has provided for each individual, and in what role each one can best serve Him. Because God first loved us (1. John 4: 9, 10), He sent His Son ((John 17: 3) to reveal Himself to us (John 1: 18). Every human being has his or her own time of searching, when God seeks and calls him or her. Our part is to answer, to receive and to believe... or not to do that. The choice is left to us.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti