Elämässäni näyttää alkaneen uusi oppimisvaihe sen jälkeen kun tutustuin taiteilja Kauko Allénin kabbalamaalauksiin. Käsitteet Kabbala ja gematria olivat minulle silloin täysin vieraita, mutta vähitellen niistä alkoi irrota joitakin ymmärrettäviä tiedonmurusia.
I think that a new learning phase began in my life when I came across the Kabbalah paintings by artist Kauko Allén. The concepts of Kabbalah and gematria were completely alien for me at that time, but gradually I began to understand something.
Olen joutunut toteamaan, että okkultismissa ja Kabbalassa on hyvin paljon samaa ajattelua. Vaikka Kabbalan ajatellaan noudattavan juutalaista perinnettä, suhtaudun siihen melko skeptisesti. Voisiko juutalainen perinne olla puhdas ja vapaa valheellisuudesta, kun mikään inhimillinen perinne ei ole täydellistä!
I had to say that the occult and the Kabbalah have very much same thinking. Even though Kabbalah is thought to follow the Jewish tradition, I am rather sceptical about it. Could the Jewish tradition be pure and free from lies, when no human tradition is perfect.
Gematria on ollut minulle yllätys. Aluksi olin suorastaan ihmeissäni siitä, miten raamatullista tietoa näyttää löytyvän esim. kirjasta Godwin's Cabalistic Encyclopedia. Miten pitäisi suhtautua gematrian tarjoamiin tietoihin? Olen yrittänyt noudattaa periaatetta; epäile, puntaroi ja koettele kaikkea, ja valitse se, mikä kestää kokeen!
Gematria has been a surprise for me. At first I had to wonder how biblical information is spread for example by Godwin's Cabalistic Encyclopedia. How to deal with the information provided by gematria? I have tried to follow the principle: doubt, weight and test everything and choose the one that will last!
Viittaako esim. Ilmestyskirjassa esitetty pedon luku, 666, gematriaan vai johonkin muuhun ratkaisumalliin? Tuon luvun kätkemää salaisuutta on kuitenkin yritetty ratkoa myös gematrisin keinoin; antamalla kirjaimille lukuarvot.
For example does the number of the beast, 666, in Revelation refer to gematria or to some other approach? However the secret inside of that number has been tried to solve even by gematria; by giving numeric values to the letters.
Heprean kirjainten ja niiden lukuarvojen kautta olen löytänyt myös monia mielenkiintoisia yhteyksiä. Tässä niistä muutama:
543 - liittyy nimeen אהיה אשר אהיה (Ehjee Asher Ehjee) = Minä Olen Joka Minä Olen.
Nämä sanat löytyvät 2. Moos. 3: 14: ssa.
Nimi אהיה (Ehjee) = 21.
543 - saadaan myös sanoista שמו עמנו אל (Shemu Immanu El) = Hänen nimensä Immanuel.
Nämä sanat esiintyvät peräkkäin Jes. 7: 14:ssa.
Nimi עמנו אל (Immanuel) = 197.
Through the Hebrew consonants and their numeric values I have found even some interesting connections. A few of them next:
543 - is associated with the words אהיה אשר אהיה (Ehyeh Asher Ehyeh) = I Am That I Am.
These words are in Ex. 3: 14.
the name אהיה (Ehyeh) = 21.
543 - comes also from the words שמו עמנו אל (Shemu Immanu El) = His name Immanuel.
The words are in a row in Isa. 7: 14.
the name עמנו אל (Immanuel) = 197.
Edellä esitetystä näkee sen, että lukua voidaan muuttaa haluttuun suuntaan lisäämällä kirjaimia tai sanoja, joten gematriassa voidaan varsin helposti tuottaa toivottuja tuloksia.
Eräs esimerkki tästä: 543 saadaan myös sanoista שם יהוה אל עולם (Shem Adonai El Olam) = Nimi Jahve/Jehova Ikuinen Jumala. Kuten näemme lauseessa komeilee tetragrammi, jonka yhteyttä nimeen אהיה (Ehjee) on yritetty todistella erilaisilla vippaskonsteilla.
Kuitenkin 1. Moos. 21: 33:ssa, jota edellä siteerataan, lukee בשם יהוה אל עולם. Prepositio ב on 2, ja kaikkien sanojen yhteinen lukuarvo luonnollisesti kahta suurempi.
We can see above that the figure can be changed in the desired direction by adding consonants or words, thus it's very easy in gematria to get the results you want.
One example: 543 comes also from the words שמ יהוה אל עולם (Shem Adonai El Olam) = the Name Yahweh/Jehovah Everlasting God. As we can see the phrase contains the Tetragrammaton, which's connection to the name אהיה (Ehyeh) has been tried to prove with different trickeries.
However it reads in Gen. 21: 33, the verse being quoted, בשם יהוה אל עולם. The preposition ב is 2 and the common numeric value of all those words is naturally bigger by 2.
Permutaatioiksi kutsutaan lukuja, joissa on samat numerot mutta eri järjestyksessä.
354 - kreikan kirjaimista Ο Θεοζ (Ho Theos) = Jumala saadaan luvun 543 eräs permutaatio.
345 - אל שדי (El Shaddai) = Kaikkivaltias on luvun 543 toinen permutaatio
345 - משה (Moshe) = Mooses. Tämä permutaatio on mielenkiintoinen siksi, että se on ikään kuin "peilikuva", eli numerot ovat täysin päinvastaisessa järjestyksessä. Ehkä se sopii kuvaamaan sitä, miten Mooses oli palavan pensaan luona Ehjeen kanssa kasvokkain.
Permutations are figures that have the same numbers but different order.
354 - from the Greek letters Ο Θεοζ (Ho Theos) = the God comes a permutation of 543.
345 - אל שדי (El Shaddai) = Almighty is also another permutation of 543.
345 - משה (Moshe) = Moses. This permutation is interesting, because it's like "mirror image" or the numbers are in the complete reverse order. Perhaps it's suitable to describe how Moses was face to face with Ehyeh by the burning bush.
197 - Totesin jo alussa että, nimen Immanuel lukuarvo on 197, mutta sama lukuarvo on myös nimellä
אל עליון (El Elijon) = Korkein.
181 - Mainittakoon vielä tämä luku, koska se liittyy Jumalan useasti toistamiin sanoihin
כי אהיה עמך (Ki Ehjee Immeka) = sillä minä olen sinun kanssasi
197 - As I said before the numeric value of Immanuel is 197, but the name אל עליון (El Elyjon) = the
Highest has also the same numeric value.
181 - I want to mention even this figure, for it is related to the often repeated words of God
כי אהיה עמך (Ki Ehyeh Immeka) = for I Am with you.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti