Jokin aika sitten päätin käydä vielä kertaalleen läpi kaikki noin 40 Vanhan Testamentin ehjee-tekstiä. Tähän mennessä olen tutkinut niistä vajaan neljänneksen: 1. Moos. 26: 3; 31: 3; 2. Moos. 3: 12, 14; 4: 12, 15; 5. Moos. 31: 23; Joos. 1: 5; 3:7; Tuom. 6: 16.
Some time ago I decided to study once again all the ehyeh-texts in the Old Testament (about 40). So far, I have studied less than a quarter: Gen. 26: 3; 31: 3; Ex. 3: 12, 14; 4: 12, 15; Deut. 31: 23; Jos. 1: 5; 3: 7; Judges 6: 16.
Herätessäni tänä aamuna mieleeni tuli ihmeellinen oivallus, tai oikeastaan se tuntui ajatukselta, joka vain löytyi nyt ihan yllättäin oltuaan pitkään piilossa. Riemuni oli suunnaton!
Waking up this morning I got a wonderful insight, or actually it seemed like an idea, which has been hidden for a long time and which I surprisingly found. My joy was enormous!
2. Moos. 3: 14 on minulle Jumalan nimeä koskeva ydinjae. Kaikissa muissa luettelemissani jakeissa ehjee-sanan (אהיה) kanssa esiintyy pieni sana, prepositio עם (im), joka merkitsee kanssa/luona olemista.
Esim. עמך (immake) = sinun kanssasi, עמ פיך (im-pika) = sinun suusi kanssa/suusi apuna, עם משה (im-moshe) = Mooseksen kanssa.
Ex. 3: 14 is the core text for me about God's name. In all other verses I listed above there is a little word, preposition עם (im), with the word אהיה (ehyeh). This preposition means "with", "by".
Examples: עמך (immake) = with you, עם פיך (im-pika) = with your mouth, עם משה (im-moshe) = with Moses
Jumala valitsi yksilöitä, joille hän esittäytyi Valtavana Jumalana (אלהים = elohim), jolla ei ole alkua eikä loppua, ja josta kaikki olevainen on saanut alkunsa, ja jonka nimi on juuri siksi אהיה (ehjee) MinäOlen. Mutta koska Isä-Jumala on henki (Joh. 4: 24), jota kukaan ei ole milloinkaan nähnyt, Hän lähetti "ainokaisen Poikansa" (Joh. 1: 18) ilmoittamaan itsensä ihmiskunnalle, että kukaan hukkuisi (Joh. 3: 16), ja että jokainen voisi tuntea Isän (Joh. 17: 3). Tätä Isän lähettilästä Jesaja kutsuu nimellä עמנו אל (immanu el) = kanssa meidän Jumala eli "Jumala meidän kanssamme". Pelastus ei ole tarjolla vain joillekin harvoille vaan meille kaikille!
God elected individuals, to whom He presented himself a Great/an Enormous God (אלהים = elohim), who has no beginning nor end, of which all is born, and whose name is therefore אהיה (ehyeh) IAm. But because God, the Father, is a spirit (John 4: 24), which no-one has ever seen, He send his only begotten Son (John 1: 18), to declare himself to mankind "that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life" (John 3: 16), and that everybody could know the Father (John 17: 3). The one, whom the Father send to us, Isaiah calls by the name עמנו אל (immanu el) = with us God or "God with us". Salvation is not only for some but for all of us!
Eikö olekin selkeä linja/yhteys! Jumala itse ilmoitti olevansa valittujensa kanssa, ja tämä seikka vahvistettiin neitsyen synnyttämässä Pojassa, Immanuelissa! Poika nimettiin sen mukaan, mitä Isä tekee! Jumala sanoi Iisakille, Jaakobille, Moosekselle, Joosualle, Gideonille ja Daavidille "MinäOlen sinun kanssasi". Heidän Jumalansa on nyt Immanuelissa "meidän kanssamme."
Isn't it a clear line/connection! God Himself announced that He is/shall be with his elect, and this fact was confirmed in the Son, Immanuel, born by the virgin! The Son was named according to what the Father does! God said to Isaac, Jacob, Moses, Joshua, Gideon and David "I Am with you". Their God is now in Immanuel "with us."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti