lauantai 7. marraskuuta 2020

Tunnetko Kaikkivaltiaan * Do you know the Almighty

Kun Abram oli 99 vuoden vanha, Jumala ilmestyi hänelle (1. Moos. 17. luku) ja teki liiton hänen kanssaan. Jumala lupasi tehdä hänestä "kansojen paljouden isän" ja antaa Kanaanin maan hänelle ja hänen jälkeläisilleen ikuiseksi omaisuudeksi. Liiton merkiksi Jumala määräsi miesten ympärileikkauksen. Samassa yhteydessä Abramin nimi muutettiin Aabrahamiksi ja hänen vaimonsa Saarain nimi muutettiin Saaraksi. 

When Abram was 99 years old, God appeared to him (Gen. 17) and made a covenant with him. God promised to make him "the father of many nations" and give the land of Canaan to him and his descendants as eternal possessions. As a sign of the covenant, God ordained the circumcision of men. At the same time, the name of Abram was changed to Abraham and the name of his wife Sarai was changed to Sarah.

Jumala, joka oli tämän liiton aloittaja esitteli itsensä nimellä Kaikkivaltias, אל שדי El-Shaddai.  Tuo nimi esiintyy Raamatussa usein lyhyemmässä muodossa שדי Shaddai. Mikäli Jumala ja Aabraham olisivat laatineet jonkun dokumentin liittonsa vahvistukseksi, siinä lukisi nimet אל שדי ja אברהם.

God, who was the initiator of this covenant, introduced himself as the Almighty, אל שדי El-Shaddai. That name appears in the Bible often in the shorter form שדי Shaddai. If God and Abraham had prepared some document to confirm their covenant, it would read the names אל שדי and אברהם.

Liitto Jumalan kanssa oli niin merkittävä asia Aabrahamin elämässä, että nimi 'Kaikkivaltias' siirtyi isältä pojalle Aabrahamin jälkeläisten keskuudessa. Siitä ovat todisteena seuraavat seikat:

✷ Iisak siunasi poikansa, Jaakobin, Kaikkivaltiaan nimeen lähettäessään hänet Mesopotamiaan Betuelin luo Eesaun, vihaa ja kostoa pakoon (1. Moos. 28: 3). 

✷ Ennen kuolemaansa Jaakob todisti pojalleen, Joosefille, Jumalan johdatuksesta ja siunasi hänet Kaikkivaltiaan nimeen (1. Moos. 49: 25). Hän lisäsi 'Kaikkivaltiaan' rinnalle nimet: אביד יעקב, Jaakobin Väkevä - רעה, Paimen/Kaitsija/Ystävä - אבן ישראל, Israelin Kallio, אל אביך, isäsi Jumala.

The covenant with God was such a significant issue in Abraham’s life that the name ‘Almighty’ passed from father to son among Abraham’s descendants. This is evidenced by the following:

✷ Isaac blessed his son Jacob in the name of the Almighty when he sent him to Mesopotamia to Bethuel to escape Esau's wrath and revenge (Gen. 28: 3).

✷ Before his death, Jacob testified to his son Joseph of God's guidance and blessed him in the name of the Almighty (Gen. 49:25). He added alongside the Almighty the names: אביד יעקב, Jacob's Strong - רעה, Shepherd/Defender/Friend - אבן ישראל, Rock of Israel, אל אביך, God of your Father.



Raamatusta löytyy vahva todistus siitä, että nimi 'Kaikkivaltias' tuli tutuksi myös Iisakin toisessa sukuhaarassa. Job/Jobab on Iisakin pojanpojanpoika, sillä Eesaun poika Zerah on Jobin isä. Job syntyi Zerahille ilmeisesti Jaakobin aikoihin (n. 1670 - 1520). Hänestä tuli Uusin maan eli Edomin 2. kuningas, ensimmäisen kuninkaan, Belan, kuoltua. Samaan aikaan kun Job hallitsi Uusin maata, hänen pikkuserkkunsa olivat orjina Egyptissä. Joosefin kuoleman jälkeen ja Mooseksen ollessa pakomatkalla Midianissa ei Jumalan edessä ollut toista, joka olisi ollut yhtä nuhteeton kuin Job (Job 1: 8).

There is strong evidence in the Bible that the name ‘Almighty’ also became familiar in Isaac’s second lineage. Job/Jobab is the grandson of Isaac, for Zerah the son of Esau is the father of Job. Job was apparently born to Zerah in the time of Jacob (c. 1670 - 1520). He became the 2nd King of Edom/Uz, after the death of the first King, Bela. At the same time as Job ruled the land of Uz his little cousins were slaves in Egypt. After Joseph's death and Moses' escape in Midian, before God there was no one who was as blameless as Job (Job 1: 8).

Nimi 'Kaikkivaltias esiintyy Vanhassa Testamentissa kaikkiaan 48 kertaa, ja niistä pelkästään Jobin kirjassa 30 kertaa. 'Kaikkivaltias' esiintyy sekä Jobin että hänen 4 ystävänsä, Bildadin, Sofarin, Elifaan ja Elihun, sanoissa. Jobin kirjan alku-, keski- ja loppuosa erottuvat toisistaan selvästi tekstissä käytettyjen Jumalan nimien mukaan. 

The name 'Almighty' appears in the Old Testament 48 times, and 30 of them in the book of Job alone. ‘Almighty’ appears in the words of both Job and his 4 friends, Bildad, Sofar, Elipha and Elihu. The beginning, middle, and end of the book of Job are clearly distinguished by the names of God used in the text.

Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että kirjan keskiosa, jossa nimi 'Kaikkivaltias' esiintyy on Jobin kirjan varsinainen ja alkuperäinen osa, ja että alku- ja loppuosat tetragrammeineen ovat myöhempää lisäystä. Arkeologit ovat löytäneet Edomin alueelta vanhimmat todisteet tetragrammista, eli Jahve/Jehova oli alkujaan Eesaun/Edomin jumala (5. Moos. 33: 2; Tuom. 5: 4; Hab. 3: 3).

Many scholars believe that the middle part of the book, where the name ‘Almighty’ appears, is the actual and original part of the book of Job, and that the opening and ending parts with the Tetragrammaton are a later addition. Archaeologists have found the oldest evidence of the Tetragrammaton in the Edom area, meaning that Yahweh/Jehovah was originally the god of Esau/Edom (Deut. 33: 2; Judges 5: 4; Hab. 3: 3).



Koska 'Kaikkivaltias' on se Jumalan nimi, jota Aabraham, Iisak ja Jaakob käyttivät, tämän nimen kuuluisi olla ensimmäisenä jakeessa 2. Moos. 3: 15:ssa, varsinkin, kun Jumala ei ollut esittäytynyt Israelin esi-isille nimellä יהוה, Jahve/Jehova, niin kuin meille kerrotaan 2. Moos. 6: 3:ssa.

Since 'Almighty' is the name of God used by Abraham, Isaac and Jacob, that name should be first in Exodus 3:15, especially when God had not introduced himself to the forefathers of Israel as יהוה, Yahweh/Jehovah, as to us is told in Exodus 6: 3.

Nähdessään Israelin leiriytyneenä autiomaassa sukukunnittain Bileam siunasi heidät Jumalan hengen innoittamana 'Kaikkivaltiaan' nimeen, vaikka Mooabin kuningas, Baalak, oli kutsunut hänet kiroamaan heidät.

Seeing Israel camped in the wilderness by tribe, Balaam blessed them, inspired by the Spirit of God, in the name of the ‘Almighty’, even though the king of Moab, Balak, had called him to curse them.

Tuomarien aikaan (ennen Saulia, joka hallitsi 1050 - 1011) elänyt Noomi käytti Jumalasta nimeä 'Kaikkivaltias' (Ruut 1: 20).

Naomi, who lived in the time of the judges (before Saul, who ruled from 1050 to 1011), used the name  'Almighty' of God (Ruth 1:20).

Psalmissa 68 Daavid käyttää Jumalasta nimeä 'Kaikkivaltias' jakeessa 15. Nimi 'Kaikkivaltias' esiintyy myös psalmissa 91 (jae1) yhdessä nimen רל עליון El- Elijon, 'Korkein' kanssa.

In Psalm 68, David uses the name 'Almighty' of God in verse 15. The name 'Almighty' also appears in Psalm 91 (verse 1) along with the name רל עליון El-Elijon, the 'Most High'.

Puhuessaan 'Herran päivästä' profeetta Jesaja kutsuu Jumalaa nimellä 'Kaikkivaltias' (Jes. 13: 6). Vuoden 1992- käännöksessa 'Kaikkivaltias' on korvattu nimellä 'Korkein'.

Speaking of the 'day of the Lord,' the prophet Isaiah calls God 'Almighty' (Isa. 13: 6). In the Finnish translation 1992, 'Almighty' has been replaced by 'most High'.

'Kaikkivaltias' oli tuttu nimi myös ennen pakkosiirtolaisuutta Juudassa vaikuttaneelle profeetta Joelille (Joe. 1: 15).

'Almighty' was also a familiar name to the prophet Joel, who worked in Judah before the exile (Joe 1:15).

Pakkosiirtolaisuuden aikaan toiminut profeetta Hesekiel käytti Jumalasta nimeä 'Kaikkivaltias' kuvatessaan saamaansa valtavaa näkyä (Hes. 1: 24).

The prophet Ezekiel, who acted at the time of the exile, used God's name 'Almighty' to describe the enormous vision he received (Ezek. 1:24).

Ilmestyskirjassa Johannes mainitsee nimen 'Kaikkivaltias' kuusi kertaa (1: 8; 4: 8; 11: 17; 16: 14; 19: 6; 21: 22). Nimi 'Kaikkivaltias' kulkee siis punaisena lankana läpi Raamatun Aabrahamista Uuteen Jerusalemiin. Kirjeensä lopussa Johannes toteaa, että 'Kaikkivaltias' on Uuden Jerusalemin temppeli yhdessä Karitsan kanssa.

In the book of Revelation, John mentions the name 'Almighty' six times (1: 8; 4: 8; 11:17; 16:14; 19: 6; 21:22). The name ‘Almighty’ thus runs as a red thread through the Bible from Abraham to the New Jerusalem. At the end of his letter, John states that the ‘Almighty’ is the temple of the New Jerusalem along with the Lamb.



Nimi אהיה Ehjee esiintyy sekä Iisakille että Jaakobille annetuissa lupauksissa (1. Moos. 26: 3; 31: 3), ja שדי Shaddai teki liiton heidän isänsä, Aabrahamin, kanssa. Ehjee ja El-Shaddai muodostavat kaikista  Jumalan nimistä mielenkiintoisen ja poikkeuksellisen parin myös matemaattisesti. Ehjeen nimeen liittyvä vahvistuslauseke, אהיה אשר אהיה ehjee asher ehjee (2. Moos. 3: 14), on lukuarvoltaan 543, ja nimi אל שדי el-shaddai'n lukuarvo on 345, samoin kuin on myös nimen משה Mooses lukuarvo. 

The name אהיה Ehjee appears in the promises made to both Isaac and Jacob (Gen. 26: 3; 31: 3), and שדי Shaddai made a covenant with their father, Abraham. Ehjee and El-Shaddai form an interesting and exceptional pair of all the names of God, also mathematically. Confirmation clause related to the name Ehyeh, אהיה אשר אהיה ehjee asher ehjee In Ex. 3: 14, has a numeric value of 543, and the name אל שדי el-shaddai has a numeric value of 345, as does the name משה Moses, too.

Samalla tavalla kuin Mooses oli kasvokkain palavasta pensaasta hänelle puhuneen jumalolennon kanssa, samoin näyttävät asettuvan kasvokkain/vastakkain (345 >< 543) nimet Kaikkivaltias ja Ehjee. Kaiken lisäksi niiden lukuarvojen summa on 888, joka taas on Jeeshuan kreikankielisen nimen Ιησοθζ lukuarvo.

Just as Moses faced the burning bush with the divine creature who spoke to him, so do the names Almighty and Ehjee appear face to face/opposite (345 >< 543). On top of all that, the sum of their numerical values is 888, which is the numerical value of the Greek name Ιησοθζ, meaning Jeshua.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti