perjantai 4. syyskuuta 2020

Ilmoitus Jumalan Pojasta * Revelation of the Son of God

Matti Liljeqvistin sanakirjan mukaan Jumalaa tarkoittavat heprean sanat אלהים (elohim) ja אלוח (eloach) esiintyvät Vanhassa Testamentissa 2660 kertaa, ja tämän lisäksi yksiköllinen sana אל (el) 235 kertaa.

According to Matti Liljeqvist's dictionary, the Hebrew words אלהים (elohim) and אלוח (eloach) meaning God appear 2660 times in the Old Testament, and in addition to this the singular form אל (el) 235 times.

Jumalaan liitetään Vanhassa Testamentissa muutamia kertoja nimitys "isä". Jos Jumala on isä, kuka on Hänen poikansa? Yllätyksekseni totesin, että Jeeshuaan viittaavaa nimitystä "Jumalan poika", hepreaksi בן האלהי ben ha-elohim, ei löydy Vanhasta Testamentista kertaakaan. 

The name "father" is associated to God a few times in the Old Testament. If God is a father, who is His son? To my surprise, I found that the name "Son of God" referring to Yeshua, in Hebrew בן האלהים ben ha-elohim, is never found in the Old Testament.



Vanhassa Testamentissa Jumalan pojalla/pojilla tarkoitetaan

▻ enkeleitä  - Job 1: 6  בני האלהים 

                    - Job 38: 7 בני אלהים

                    - Ps. 89: 7 בני אלים

▻ Israelin kansaa - 2. Moos. 4: 22 (esikoispoikani)

                             - Jer. 31: 9 (minä olen Israelin isä)

▻ kuningas Salomoa - 2. Sam. 7: 14 - 16

                                  - 1. Aik. 17: 13, 14

▻ Adamia     - UT:ssa Luukas kutsuu Adamia Jeeshuan sukuluettelossa "Jumalan pojaksi" (Luuk. 3: 38)

In the Old Testament, the son (s) of God means

▻ angels - Job 1: 6  בני האלהים

               - Job 38: 7 בני אלהים

               - Ps. 89: 6  בני אלים

▻  the people of Israel - Ex. 4: 22 (my firstborn son)

                                    - Jer. 31: 9 (I am a father to Israel)

▻  King Solomon - 2. Sa. 7: 14

                             - 1. Chron. 17: 13, 14

▻  Adam    - In NT Luke calls Adam in the genealogy of Yeshua "the Son of God" (Luke 3: 38)



Ainoa Jeeshuaan viittaava "Jumalan poika"-ilmaus Vanhassa Testamentissa on Danielin kirjan arameankielisessä jaksossa (Dan. 3: 25),  בר אלהין bar elahin.

Nimitys "Jumalan Poika" esiintyy Uudessa Testamentissa yli 40 kertaa, ja nimitys "ihmisen Poika" esiintyy yli 70 kertaa.

Vaikka Jeeshuaan viittaava nimitys "Jumalan Poika" näyttää puuttuvan lähes tyystin Vanhasta Testamentista, Jeeshuan identiteetti Jumalan poikana on ilmoitettu muilla tavoilla, kuten:

▻  Jes. 7: 14  "neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan"

▻  Jes. 9: 5 "poika on meille annettu"

▻  Myös Daavidille annettu ennustus temppelin rakentajasta, "Daavidin pojasta" (2. Sam. 7: 14 - 16 ja 1. Aik. 17: 13, 14) toteutui ennen kaikkea Jeeshuassa, sillä vain Hänen valtaistuimensa kestää ikuisesti.

▻  Ps. 2: 7 lienee merkittävin ennustus Jumalan Pojasta Vanhassa Testamentissa. Apostolien teoissa siteerataan kyseistä psalmi-teksti ja rinnastetaan "synnyttäminen" ja Jeeshuan "herättäminen" kuolleista (Ap.t.13: 32 - 34).

The only expression of the Son of God in the Old Testament referring to Yeshua is in the Aramaic section of the book of Daniel (Dan. 3: 25), בר אלהין bar elahin.

The designation "Son of God" occurs more than 40 times in the New Testament, and the designation "Son of Man occurs more than 70 times.

Although the designation "Son of God" referring to Yeshua seems to be almost entirely missing in the Old Testament, Yeshua's identity as the Son the God is revealed in other ways, like:

▻   Isa. 7: 14 "a virgin shall conceive, and bear a son"

▻   Isa. 9: 5 "unto us a son is given"

▻  The prophecy given to David about the builder of the temple, the son of David (2. Sam. 7: 14 - 16; 1. Chron. 17: 13, 14) was especially fulfilled in Yeshua, for only His throne lasts forever.

▻  Ps. 2: 7 is propably the most significant prophecy of the Son of God in the Old Testament. The Acts of the Apostles cite this Psalm and equate "giving birth" and "rising up" from the dead (Acts 13: 32 -  34).



Nimitys "Jumalan Poika" viittaa siis Jeeshuan tärkeimpään tehtävään, kuoleman voittamiseen. Tämän näkemyksen vahvistaa myös apostoli Paavali Roomalaiskirjeen 1. luvussa (jakeet 2 - 4): "Julistamani evankeliumi... on sanoma hänen Pojastaan. Inhimillisen syntyperänsä puolelta hän oli Daavidin jälkeläinen; pyhyyden Hengen puolelta hän oli Jumalan Poika, jolla on valta, ylösnousemuksessa tähän asemaan asetettu. Hän on Jeesus Kristus (Jeeshua Messias), meidän Herramme (Adon)"

The designation "Son of God" thus refers to Yeshua's most important mission, overcoming death. This view is also confirmed by the Apostle Paul in Romans 1 (verses 3, 4): "Concerning his Son Jesus Christ (Yeshua Messiah) our Lord (Adon), which was made of the seed of David according to the flesh; and declared to be the Son of God with power, according to the spirit of holiness, by the resurrection from the dead"



Kun nimitys "Jumalan Poika" ei esiinny Vanhassa testamentissa, on mielenkiintoista panna merkille, että tuon nimen lausui ja ilmoitti Uudessa Testamentissa ensimmäisenä enkeli Gabriel, joka sanoi Mirjamille (מרים), Jeeshuan äidille: "Pyhä Henki tulee sinun yllesi, Korkeimman voima peittää sinut varjollaan. Siksi myös lapsi, joka syntyy, on pyhä, ja häntä kutsutaan Jumalan Pojaksi" (Luuk. 1: 35).

When the name "Son of God" does not appear in the Old Testament, it is interesting to note that the name was first uttered and revealed in the New Testament by the angel Gabriel, who said to Miriam (מרים), the mother of Yeshua: "The Holy Ghost shall come upon thee, and the power of the Highest shall overshadow thee: therefore also that holy thing which shall be born of thee shall be called the Son of God" (Luke 1: 35).



Vahvimman todistuksen tuolle nimelle antoi kuitenkin itse Isä-Jumala, sillä Jeeshuan noustessa kastevedestä Isän ääni lausui: "Tämä on minun rakas Poikani..." (Matt. 3: 17).

Nimitys "Jumalan Poika" oli Saatanalle mahdollisimman kiusallinen, ja niinpä hän halusi kyseenalaistaa Isä-Jumalan vahvistaman nimen heti alkuunsa. Ilkeämielisesti hän osoitti puheensa nälkiintyneelle Jeeshualle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi" (Matt. 4: 3). Saatana ei epäillyt Jeeshuan jumalallista sukulaisuutta, mutta hänen ainoa toivonsa oli saada Jeeshua tekemään niin.

Myös riivaajat käyttivät tuota väkevää nimeä "Jumalan Poika". Sen sijaan, että he olisivat kyseenalaistaneet tuon nimen, he vahvistivat sen (Matt. 8: 28; Mark 3: 11; 5: 7; Luuk. 8: 28).

However, the strongest testimony to that name was given by God the Father, for as Yeshua rose from the water of baptism, the voice of the Father said: "This is my beloved Son..." (Matthew 3: 17).

The designation "Son of God" was as embarrassing as possible for Satan, and so he wanted to question the name confirmed by God the Father right from the beginning. He maliciously said to the hungry Yeshua: "If thou be the Son of God, command that these stones be made bread" (Matthew 4: 3). Satan did not suspect Yeshua's divine kinship, but his only hope was to get Yeshua to do so.

The demons also used that powerful name "the Son of God". Instead of questioning that name, they confirmed it (Matthew 8: 28; Mark 3: 11; 5: 7; Luke 8: 28).



"Jumalan Pojan" tunnistivat ja tunnustivat :

▻  Johannes Kastaja (Joh. 1: 34)

▻  Simon Pietari (Matt. 16: 16; Joh. 6: 69)

▻  Natanael (Joh. 1: 47 - 49)

▻  opetuslapset veneessä nähdessään Jeeshuan kävelevän vetten päällä (Matt. 14: 33) 

▻  Martta ennen Lasaruksen herättämistä (Joh. 11: 27)

▻  sadanpäämies Golgatalla (Matt. 27: 54)

"The Son of God was recognised and acknowledged by:

▻  John the Baptist (John 1: 34)

▻ Simon Peter (Matthew 16: 16; John 6: 69)

▻ Nathanael (John 1: 47 - 49)

▻  the disciples in the boat seeing Yeshua walking on the water (Matthew 14: 33)

▻ Martha before the resurrection of Lazarus (John 11: 27)

▻ the centurion at Calvary (Matthew 27: 54)



Jeeshua käytti itsestään nimitystä "Jumalan Poika": 

▻ todistaessaan ihmisille, jotka tahtoivat kivittää hänet (Joh. 10: 31 - 36)

▻ opettaessaan Nikodeemusta (Joh. 3: 14 - 18)

▻ antaessaan vakuutuksen ylösnousemuksesta (Joh. 5: 25)

▻ parantaessaan sokeana syntyneen (Joh. 9: 35)

▻ vastatessaan syyttäjilleen ennen kuolemaansa (Matt. 27: 43)

Yeshua called Himself "the Son of God":

▻  in testifying to people who wanted to stone Him (John 10: 31 - 36)

▻  in teaching Nikodemus (John 3: 14 - 18)

▻  in giving assurance of the resurrection (John 5: 25)

▻  in healing the blind one (John 9: 35)

▻  in answering to His accusers before His death (Matthew 27: 43)



Uuden Testamentin kirjoittajista sekä Paavali että Johannes ovat vakuuttuneita "Jumalan Pojan" nimestä, tehtävästä ja tehtävän onnistumisesta. (Pietarin teksteissä tätä nimitystä ei löydy)

Paavali: Ap.t. 9: 20; Room. 1: 4; Ef. 4: 13; Hepr. 4: 14

"Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksestamme"


Johannes: Joh. 20: 31; 1. Joh. 3: 8; 4: 15; 5: 12, 20

"... Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot"

"Jolla Poika on, sillä on elämä, jolla Jumalan Poikaa ei ole, sillä ei ole elämää"

Of the writers of the New Testament, both Paul and John are convinced of the name, mission and success of the Son of God. (This name is not found in Peter's texts)

Paul: Acts 9: 20; Rom. 1: 4; Eph. 4: 13; Hebrews 4: 14

"Seeing then that we have a great high priest, that is passed into the heavens, Jesus the Son of God, let us hold fast pur profession"


John: John 20: 31; 1. John 3: 8; 4: 15; 5: 12, 20

"... For this purpose the Son of God was manifested, that he might destroy the works of the devil"

"He that hath the Son of God hath life; and he that hath not the Son of God hath not life"



Kuoleman Voittajana Jumalan Poika (bar elahin) on se "neljäs mies", jonka Nebukadnessar näki kolmen nuorukaisen kanssa palavassa pätsissä (Dan 3: 25). Kuolemalla ei ole mitään valtaa Häneen, ja kuolema on tehoton myös kaikkiin Hänen seuraajiinsa! Tämä tärkeä sanoma on jo Vanhassa Testamentissa yhdessä ainoassa arameankielisessä jakeessa.

As the Winner of Death the Son of God (bar elahin) is the 4th man that Nebuchadnezzar saw in the fire with three young men (Dan. 3: 25). Death has no power over Him, and death is also ineffective for all of His followers! This important message is already in the Old Testament in a single Aramaic verse.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti