lauantai 12. syyskuuta 2020

Kummallinen dilemma * Strange dilemma

 Vahassa Testamentissa (5. Moos. 18: 10 - 12) varoitetaan 

* noituuden/velhouden harjoittamisesta

* tulen läpi kulkemisesta

* taikojen tekemisestä

* merkeistä ennustamisesta

* loitsujen lukemisesta

* vainajahengiltä kysymisestä

* vainajien puoleen kääntymisestä

* tähdistä ennustamisesta 


The Old Testament (Deut. 18: 10 - 12) warns

* the practice of witchcraft

* passing through a fire

* making magic

* signs of prediction

* reading spells

* asking the deceased spirits

* turning to the deceased

* stellar divination


Kaikki tuollainen toiminta oli tuomittu Mooseksen laissa, koska se saastuttaa (3. Moos. 19: 30), ja siksi noituuden harjoittajat piti kivittää (3. Moos. 20: 27).

All such activity was condemned in the law of Moses because it defiles (Lev. 19: 31), and therefore the practitioners of witchcraft had to be stoned (Lev. 20: 27).

Kuningas Saul oli poistanut kaikki henkien manaajat ja enteiden selittäjät (1. Sam. 28: 3) Israelista, mutta kääntyi sitten itse een-doorilaisen noitavaimon puoleen (1. Sam. 28: 7).

King Saul had removed all the exorcists and prophets of the false spirits (1. Sam. 28: 3) from Israel, but  then turned to the En-Doric witch (1. Sam. 28: 7).

Noin 300 vuotta Saulin jälkeen elänyt profeetta Jesaja haastoi Baabelin velhot ja tähtien tähystäjät näyttämään taitonsa, mutta totesi samaan hengenvetoon, että ne ovat "kuin kuivat korret" ja "tuli polttaa heidät" (Jes. 47: 12 - 15). Sen sijaan, että Israel seuraisi pakanakansojen esimerkkiä vainaja- ja tietäjähenkien puoleen kääntymisessä, Jesaja kehoitti heitä kysymään neuvoa Jumalalta (אלהיו) ja pysymään laissa ja todistuksessa (Jes. 8: 19, 20).

The prophet Isaiah, who lived about 300 years after Saul, challenged the wizards of Babylon and the observers of the stars to show their skills, but stated in the same breath that they are "like dry stalks" and "fire shall burn them" (Isa. 47: 12 - 15). Instead of following the example of the Gentiles in turning to the spirits of the dead and sages, Isaiah exhorted the Israelis to seek counsel from God (אלהיו) and abide in the law and testimony (Isa. 8: 19, 20).

Noituus on yhtä vanha ilmiö kuin ihmiskunta, ja vielä Ilmestyskirjassakin kaikuu varoitus sen harjoittamisesta. Johannes toteaa noituuden harjoittajien joutuvan lopulta tulijärveen (Ilm. 21: 8; 22: 15).

Witchcraft is as old a phenomenon as humanity, and yet the Book of Revelation echoes the warning of its practice. John states that the practitioners of witchcraft will eventually end up in the lake of fire (Rev. 21: 8; 22: 15).

Malakia kirjoittaa, että "Herra Sebaot"... hepreaksi יהוה צבאות... vaatii taikojen tekijät tilille (Mal. 3: 5),  ja nimi "Herra"... יהוה... mainitaan noituudesta varoittavissa teksteissä myös jakeissa 3. Moos. 19: 30 ja Jer. 27: 9.

Malachi writes that "the Lord of hosts"... in Hebrew יהוה צבאות... calls the doers of magic to judgement  (Mal. 3: 5) and the name "Lord"... יהוה... is mentioned in the warning texts on witchcraft also in Lev. 19: 30 and Jer. 27: 9.



Mutta mitä tämä sitten on?

But what is this then?









Tetragrammi יהוה okkultismissa!

The Tetragrammaton in occultism!

Kun noituus kielletään Raamatussa siinä nimessä, joka kirjoitetaan hepreaksi יהוה (lausutaanpa se sitten Jahve, Jehova, Jehvah, Jehvih, Jehovih, Jahvah tai miten tahansa muuten), ja kuitenkin sama tetragrammi on noituuden keskiössä, eikö se ole verrattavissa siihen, että Alko/Altia kieltäisi kaikkien alkoholijuomien valmistuksen! Pelleilyä vai monopoliaseman vahvistamista?

When witchcraft is forbidden in the Bible in the name written in Hebrew יהוה (no matter how it be pronounced Yahweh, Jehovah, Jehvah, Jehvih, Jehovih, Jahvah etc.), and yet the same Tetragrammaton is at the center od witchcraft, is it not comparable to Alko/Altia would ban the production of alcoholic beverages! Fooling around or strengthening a monopoli position?

Onko Jeesuksen rukous "pyhitetty (= Jumalan käyttöön omistettu) olkoon sinun nimesi" (Matt. 6: 9) näin tehoton?

Is Jesus's prayer "hallowed (= dedicated to the use of God) be thy name " (Matthew 6: 9) so ineffective?

Mietittyäni tätä kummallista dilemmaa jo yli 14 vuoden ajan, olen päätynyt siihen lopputulokseen, että Lucifer on todella tehnyt sen, mitä hän uhkasikin tehdä (Jes. 14: 13). Hän on korottanut itsensä jumalaksi, ja istunut "ilmestysvuorelle" eli seurakunnan vuorelle (engl. the mount of the congregation) "pohjimmaiseen Pohjolaan" eli Siionin vuorelle, joka kohoaa kaiken maan ilona "pohjan puolella" (Ps. 48: 3).

When thinking about this strange dilemma over 14 years, I have come to the conclusion that Lucifer is actually done what he promised in his threat. He has exalted himself as a god, and sat "on the mount of the congregation" "in the sides of the north" or on the Mount Zion, "the joy of the whole earth", which rises "on the sides of the north" (Ps. 48: 2).

Jos pitäisi nimetä joku paikka, jossa יהוה asuu, eikö se ole nimenomaan Jerusalem! Sieltä tuo salaperäinen nimi on kulkeutunut ympäri maapallon sekä hengellisissä että pakanallisissa teksteissä. 

If one should name any place where יהוה lives, isn't it specifically Jerusalem! From there, that mysterious name has spread around the globe in both spiritual and pagan texts.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti