Edellisessä kirjoituksessani kerroin, että ainoa Vanhan Testamentin teksti "Jumalan Pojasta" löytyy Danielin kirjan arameankielisestä jaksosta. Samasta osiosta (2: 4 - 7: 28) löytyy myös Vanhan Testamentin ainoa teksti "Ihmisen Pojasta". Arameaksi "ihmisen poika" on בר אנש (bar enash). Sana esiintyy Dan 7. luvun 13. jakeessa, jossa kerrotaan "Ihmisen pojan kaltaisen/muotoisen" saapuvan "Vanhanikäisen" eteen.
In my previous post, I told you that the only Old Testament text on "the Son of God" can be found in the Aramaic section of the book of Daniel. In the same section (2: 4 - 7: 28) you will also find the only Old Testament text of "the Son of Man." In Aramaic "son of man" is בר אנש (bar enash). The word appears in Dan. chapter 7, verse 13, which tells of the coming of "the one like the Son of man" before "the Ancient of days".
On mielenkiintoista ajatella Jeeshuan elämää, joka sisältyy noihin aramean tekstien antamiin ennustuksiin. Dan. 3: 25:ssa "Jumalan Poika" ilmestyy tuliseen pätsiin pelastamaan kolme Jumalan sanalle uskollista nuorukaista kuolemasta, ja Dan. 7: 13:ssa "Ihmisen Poika" saapuu Isän eteen saamaan hyväksynnän suorittamalleen pelastusteolle. Näiden kahden jakeen mukaan Jeeshua tulisi osoittamaan jumalallisen voimansa kuolemaa vastaan ja edustamaan ihmistä/ihmisyyttä Isän edessä. Vaikuttavaa... todella vaikuttavaa!
It is interesting to think the life of Yeshua contained in those prophecies given in those Aramaic texts. In Dan. 3: 25 "the Son of God" appears in the fiery furnace to save three young men faithful to God's word from death, and in Dan. 7: 13 "the Son of Man" comes before the Father to receive His approval for His work of salvation. According to these two verses Yeshua will show His divine power against death and represent man/humanity before the Father. Impressive... really impressive!
Jeeshua sai Isältä hyväksynnän omalle missiolleen, mikä on todistettu sillä, että Uudessa Testamentissa "Ihmisen Pojan" nähdään istuvan "kirkkautensa valtaistuimella" (Matt. 19: 28), "Voiman oikealla puolella" (Matt. 26: 64), "Jumalan oikealla puolella" (Ap.t. 7: 56), "taivaassa" (Joh. 3: 13), käyskentelevän "lampunjalkain keskellä" (Ilm. 1: 13), olevan "ylennettynä" (Joh. 3: 14; 8: 28; 12: 34).
Yeshua received approval from the Father for His own mission, as have been evidenced by the fact that in the New Testament "the Son of Man" is seen sitting "on the throne of His glory" (Matthew 19: 28), "on the right hand of Power" (Matthew 26: 64), "on the right hand of God" (Acts 7: 56), "in heaven" (John 3: 13), walking "in the midst of the lamp-stands" (Rev. 1: 13), being "exalted" (John 3: 14; 8: 28; 12: 34).
Uudessa Testamentissa käytetään nimeä "Ihmisen Poika" myös kaikissa niissä teksteissä, joissa puhutaan Jeeshuan paluusta (Matt. 16: 27; 24: 27, 30, 44; 25: 31; Luuk. 17: 30; 18: 8; Ilm. 14: 14). Viimeinen tuomio tulee tapahtumaan "Ihmisen Pojan" edessä (Luuk. 21: 36; Joh. 5: 27).
In the New Testament, the name "the Son of man" is also used in all the texts that speak of the return of Yeshua (Matthew 16: 27; 24: 27, 30, 44; 25: 31; Luke 17: 30; 18: 8; Rev. 14: 14). The final judgment will take place before "the Son of Man" (Luke 21: 36; John 5: 27).
Puhuessaan itsestään Jeeshua käytti yleensä nimitystä "Ihmisen Poika". Jeeshuan inhimillisyys on tehty varsin selväksi läpi Raamatun. Pietarin tunnustaessa Jeeshuan Messiaaksi, Jumalan Voidelluksi, Jeeshua varoitti vakavasti häntä ja kaikkia läsnä olleita opetuslapsia puhumasta asiasta kenellekään (Luuk. 9: 20, 21). Jeeshua ei siis ylvästellyt nimellä "Jumalan Poika", sillä tuohon nimeen sisältyi suurin ja raskain mahdollinen haaste, kuoleman voittaminen (Luuk. 9: 22).
When talking about himself, Yeshua usually used the term "the Son of Man. The humanity of Yeshua has been made quite clear throughout the Bible. When Peter recognised Yeshua as the Messiah, the Anointed One of God, Yeshua seriously warned him and all the disciples present not to speak to anyone (Luke 9: 20, 21). Yeshua did not bost of the name "the Son of God", for that name included the greatest and heaviest possible challenge, overcoming death (Luke 9: 22).
Ensimmäinen ennustus Messiaasta nimittää Häntä "vaimon siemeneksi" (1. Moos. 3: 15). Jesajan Messias-ennustuksissa puhutaan "lapsesta" ja "pojasta" (Jes. 7: 14; 9: 5) ja "Herran palvelija" kuvataan "kipujen miehenä" ja "sairauden tuttavana" (Jes. 52: 13 - 53: 12). Uudessa Testamentissa on sekä Matteuksen (1: 1 - 17) että Luukkaan (3: 23 - 38) tallentamat sukuluettelot Jeeshuasta, joissa Hänen juurensa on sidottu lukemattomien sukupolvien kautta ihmisyyteen. Jeeshuan ratsastaessa aasilla Jerusalemiin kansa lauloi Hoosiannaa "Daavidin pojalle" (Matt. 21: 1 - 11; Mark. 11: 1 - 11; Luuk. 19: 28 - 38; Joh. 12: 12 - 19). Onko siis ihme, että Paavali kirjoittaa "ihminen, Kristus Jeesus" puhuessaan välimiehestä Jumalan ja ihmisten välillä (1. Tim. 2: 5)!
The first prophecy of the Messiah describes Him "the seed of woman" (Gen. 3: 15). Isaiah's Messianic prophecies refer to "the child" and "the son" (Isa. 7: 14; 9: 5), and describe "the servant of the Lord" as "a man of sorrows" and "an acquaintance of sickness" (Isa. 52: 13 - 53: 12). The New Testament contains genealogical records of Yeshua written by Matthew (1: 1 - 17) and Luke (3: 23 - 38), in which the roots of Yeshua have been tied to humanity through countless generations. While Yeshua was riding a donkey to Jerusalem, people sang Hosanna to "the son of David (Matthew 21: 1 - 11; Mark 11: 1 - 11; Luke 19: 28 - 38; John 12: 12 - 19). Is it any wonder, then, that Paul writes "man, Christ Jesus" when he speaks of the mediator between God and men (1. Tim. 2: 5)!
Jeeshua oli Isän lähettämä (Joh. 5: 36; 7: 16, 28, 29, 33; 8: 29, 42; 17: 3) ja Isä oli Hänet pyhittänyt tehtävään (Joh. 10: 36), joten Jeeshuan jumalallisuus tuli väkisinkin esiin Hänen sanoissa ja teoissa, jotka olivat Isän sanoja ja tekoja (Joh. 14: 10). Tämä ei jäänyt ihmisiltä huomaamatta, ja juuri tämä seikka raivostutti heitä eniten (Joh. 19: 7).
Yeshua was sent by the Father (John 5: 36; 7: 16, 28, 29, 33; 8: 29, 42; 17: 3) and had been consecrated by the Father to the mission (John 10: 36), so the divinity of Yeshua was heard in His words and seen in His deeds, which were the words and deeds of the Father (John 14: 10). This did not go unnoticed by the people, and it was this fact that infuriated them the most (John 19: 7).
Ollessaan Suuren neuvoston edessä tuomittavana ylimmäinen pappi tivasi Jeeshalta vastausta kysymykseen: "oletko sinä Kristus... Messias... Jumalan Poika" (Matt. 26: 63). Jeeshua vastasi: "Sinäpä sen sanoit. Mutta minä sanon teille; tästedes te saatte nähdä Ihmisen Pojan istuvan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä" (Matt. 26: 64). Näillä sanoilla Jeeshua julisti tulevaa voittoaan kuolemasta... kuolemasta, johon kansa ja johtajat olivat Häntä juuri saattamassa.
While being condemned before the Great Council, the high priest asked Yeshua for an answer to the question: "are you Christ... the Messiah... the Son of God" (Matthew 26: 63). Yeshua replied: "Thou hast said: nevertheless I say unto you, Hereafter shall ye see the Son of Man sitting on the right hand of power, and coming in the clouds of heaven" (Matthew 26: 64). With these words, Yeshua declared His coming victory over death... the death that the people and leaders were just accompanying Him.
Miten huonosti ylimmäinen pappi tunsikaan kirjoitukset! Danielin kirjan kaksi merkittävää jaetta "Jumalan Pojasta" ja "Ihmisen Pojasta" olivat jääneet häneltä täydellisesti ymmärtämättä!
How badly the high priest knew the writings! The two significant verses in the book of Daniel, "the Son of God" and "the Son of Man" had been completely misunderstood by him!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti