sunnuntai 3. toukokuuta 2020

Kolme kertaa seitsemän * Three times seven

Kuten jokainen tietää, Raamatussa ei ole sanoja "kolmiyhteinen", "kolminaisuus" eikä "pyhä kolminaisuus". Tuollaisia sanoja on täysin turha etsiä niin Vanhasta kuin Uudestakin Testamentista. Mutta eihän sitä koskaan tiedä, mikä raamatunkäännöskomitea saa muutoksen aikaan. Onhan kolminaisuuden tueksi tehty Comma Johanneum -niminen väärennöskin (1. Joh. 5: 7, 8)! Se löytyy kuningas Jaakon käännöksestä (KJV), jota on ylistetty parhaimmaksi käännökseksi. Suomenkielisestä laitoksesta väärennös on poistettu 1938, mutta sitä vanhemmissa versioissa se löytyy.

As everyone knows, there are no words in the Bible for "trinitarian", "trinity" or "the holy trinity". It is completely pointless to look for such words in both the Old and New Testament. But you never know which Bible translation committee will bring about change. After all, a forgery called Comma Johanneum was made in support of the Trinity (1. John 5: 7, 8)! It can still be found in the translation of King James (KJV) praised as the best translation. It was removed from the Finnish Bible in 1938, but it can be found in the older versions.

Jotkut luvut, kuten esim. 3, 4, 7 ja 12, toistuvat useasti Raamatun tekstissä. Kolminaisuusopin kannattajat korostavat lukua 3 ja etsivät Raamatusta sopivia esimerkkejä rinnastaakseen niitä kolmeen Jumalaan. 1. Joh. 5: 7, 8: ssa puhutaan kolmesta todistajasta; hengestä, vedestä ja verestä. Nuo kolme todistajaa lienee ollut liian suuri kiusaus sille henkilölle, joka meni sormeilemaan Johanneksen tekstiä ja lisäämään sinne "kolme Jumalaa" (Isä, Sana ja Pyhä Henki).  Tuomion päivänä hänen on vastattava tekstilisäyksestään itse Kaikkivaltiaan Jumalan edessä.

Some numbers, such as 3, 4, 7 and 12, are repeated many times in the Bible text. The proponents of the doctrine of the Trinity emphasise number 3 and look for suitable examples to equate them with the three Gods. 1. John 5: 7, 8 speaks about three witnesses; the spirit, the water and the blood. Those three witnesses must have been too tempting for the person who went to finger John's text and add "three Gods" (the Father, the Word and the Holy Ghost). On the Day of Judgment, he must be responsible for his addition to the text before Almighty God Himself.

Jeshuan opetuksen mukaan on olemassa vain yksi  Jumala, ja se ainoa Jumala on Isä (Joh. 17: 3). Johanneksen sanojen mukaan lopun ajan pyhät tulevat korottamaan Jumalan käskyjä ja Jeesuksen uskoa (Ilm. 14: 14). Jos haluamme kuulua tuohon Johanneksen kuvaamaan joukkoon, meidän olisi syytä uskoa niin kuin Jeshua opetti.

According to Yeshua's teaching there is only one God, and that one God is the Father (John. 17: 3).  According to John, in the end times the Saints will exalt the commandments of God and the Faith of Yeshua (Rev. 14: 14). If we want to belong to that group described by John, we should believe as Yeshua taught.

Isä, Poika ja henki (kirjoitetaanpa henki isolla tai pienellä alkukirjaimella) ei tarkoita kolmea Jumalaa. Isä on ainoa Jumala (Gal. 3: 20; Ef. 4: 6; 1. Tim. 2: 5; Jaak. 2: 19) ja Jeshua on ainoa Herra/Adon (Room. 10: 12; Ef. 4: 5). Jeshua on sitoutunut ihmisyyteen, ja Hän kuoli meidän syntiemme vuoksi, mutta Isä-Jumala ei kuole eikä voi kuolla. Isän ja Jeshuan ykseys (Joh. 10: 30) on jumalallinen salaisuus, jota me langenneet ihmiset tuskin voimme ymmärtää tässä vajavaisuuden ajassa. Isän ja Pojan ykseys toteutuu hengessä, sillä henki lähtee sekä Isästä että Pojasta (Joh. 14: 26; 15: 26).

The Father, the Son and the spirit (whether "spirit" is written in small or big letter) do not mean the three Gods. The Father is the only God (Gal. 3: 20; Eph. 4: 6; 1. Tim. 2: 5; James 2: 19) and Yeshua is the only Lord/Adon (Rom. 10: 12; Eph. 4: 5). Yeshua is committed to humanity, and He died for our sins, but God the Father does not die and cannot die. The unity of the Father and Yeshua (John 10: 30) is a divine secret that we fallen people can hardly understand in this time of failure. The unity of the Father and the Son is realised in spirit, for the spirit proceeds from both the Father and the Son (John 14: 26; 15: 26).

Heprean "henkeä" merkitsevä sana רוח (ruach) on käännetty Vanhassa Testamentissa 15 eri tavalla. Kuten oheisesta kuvasta näemme, tuon sanan ensisijainen merkitys liittyy hengitykseen/henkäykseen. Isän ja Pojan ykseyttä voidaan kuvata samanaikaisella hengityksellä.

The Hebrew word for "spirit" רוח (ruach) has been translated in the Old Testament in 15 different ways. As we can see from the picture below, the primary meaning of that word is related to breathing. The unity of the Father and the Son can be described by simultaneous breathing.






Henki ei ole siis jumalallinen persoona laitetaanpa "henki"-sanan eteen minkälainen taivaallinen määre (hyvä, pyhä -> pyhyyden, valkeuden, kirkkauden jne.) hyvänsä, eikä "henki" muutu persoonaksi edes isoilla alkukirjaimilla kirjoitettuna, vaikka meille sellainen mielikuva helposti syntyy.

Jos jumalallisen Isän ja Pojan välillä voidaan puhua sukulaisuudesta samalla tavalla kuin inhimillisessä perheessä, "henki" on jotakin sellaista, jonka perusteella Isän ja Pojan "sukulaisuus" voidaan tunnistaa.

If the kinship of the divine Father and Son can be spoken of in the same way as in the human family, the "spirit" is the thing from  which the "kinship" of the Father and the Son can be identified.

So the spirit is not a divine person, whatever the heavenly attribute (good, holy -> holiness, light, glory) is placed in front of the word "spirit", and the "spirit" does not become a person even in capital letters, although such a picture is easily created for us. 

Nykyään ihmisten sukulaisuus pystytään määrittelemään dna:n avulla. Se voidaan tehdä jopa tuhansia vuosia yksilön kuoleman jälkeen. Meidän päivinämme on tunnistettu egyptiläisten faaraoiden muumiota dna-tutkimusten perusteella. Rinnastus inhimillisen sukulaisuuden tunnistamiseen veren ja dna:n avulla on vajavaista, mutta se synnyttää oikeansuuntaisen mielikuvan jumaluudesta. Ihmisen sanat ovat vajaita Valtavan Jumalan edessä! Jumaluuden salaisuus tullee avautumaan vasta ikuisuudessa.

Today, people's kinship can be determined with the help of DNA. It can be done up to thousands of years after an individual's death. In our day, mummies of the Egyptian pharaohs have been identified based on DNA research. The juxtaposition of recognising human kinship with the help of blood and DNA is flawed, but it gives birth to the right image of divinity. Man's words are deficient before the Mighty God! The secret of divinity is likely to be revealed only in eternity.

Henki on kuin Isän ja Pojan jumalallinen side. Mutta sama henki on siteenä myös koko pelastettujen joukolle. Jumalan perhe tunnistetaan pyhyyden hengestä.  

The spirit is like a divine bond between the Father and the Son. But the same spirit is also a bond to the whole crowd of the saved. The family of God is identified by the spirit of holiness.

Ei edes kirkolliskokouksen määritelmä voi antaa täydellistä kuvaa Isän ja Pojan jumalallisesta yhteydestä. Ja kirkkokuntien hulluin käytäntö on edellyttää jäsentensä tunnustavan Nikean oppia... kolminaisuusoppia!

Not even the definition of the synod can give a complete picture of the divine unity of the Father and the Son. And the craziest practice of denominations is to require its members to confess the doctrine of Nicaea... the doctrine of the Trinity!

Ilm. 16: 13, 14:ssa puhutaan kolmesta saastaisesta sammakon muotoisesta hengestä, jotka lähtevät koko maanpiirin (kr. οικουμενη = oikoumene) kuningasten luo. Meille opetetaan, että Pyhä Kolminaisuus eli Isä, Poika ja Pyhä Henki on tuon saastaisen kolminaisuuden vastavoima. Mutta koska Pyhä Kolminaisuus ei rakennu totuudelle vaan Raamatun selvän ilmoituksen vääristelylle, se on juuri tuo Johanneksen kuvaama saastainen kolminaisuus. Ja eikös Nikeassa alkunsa saanut Kolminaisuusoppi valloita edelleenkin maailmaa ekumenian (kr. οικουμενη = oikoumene) nimissä!

Revelation 16: 13, 14 speaks of three filthy frog-like spirits going to the kings of the whole earth (Greek οικουμενη = oikeoumene). We are taught that the Holy Trinity, or the Father, the Son and the Holy Spirit, is the counterforce to that filthy trinity. But because the Holy Trinity is not built on the truth but on the distortion of the clear revelation of the Bible, it is precisely that filthy trinity John describes. And does the doctrine of the Trinity, which originated in Nicaea, still conquer the world in the name of ecumenism (Greek οικουμενη =oikoumene)!

Lukuja 3 ja 7 alleviivataan, mutta samalla kuitenkin ohitetaan luku 21. Seitsemän (7 ) on täydellisyyden  luku, ja sen kerrannaisiin kiinnitetään suurta huomiota. Ihmettelen vain, miksi luku 21 ei näytä avautuvan. Jos haluamme korostaa lukuja 3 ja 7, kannattaa muistaa, että 21 = 3 x 7 tai yhtä hyvin 7 x 3.  Luku 21 on Ehjeen luku! Siihen sisältyy kolme täydellisyyttä; Isä, Poika ja heidän jumalallinen ykseytensä. Ainoa todellinen Jumala, Isä, elää ja on ikuisesti, Poika nousi kuolleista Isänsä nimessä, ja Hän elää ja on tuossa nimessä, ja Isän ja Pojan ykseys hengessä toteutuu ja on tuossa nimessä.

Numbers 3 and 7 are underlined, but at the same time the number 21 is ignored. Seven (7) is the number of perfection, and great attention is paid to its multiples. I just wonder why the number 21 does not seem to be opened. If we want to underline the numbers 3 and 7, it is worth remembering that 21 = 3 x 7 or equally well 7 x3. The number 21 is Ehyeh's number! It contains three perfections; the Father, the Son and their divine unity. The only true God, the Father, lives and is forever, the Son was resurrected in His Father's name and He lives and is in that name, and the unity in the spirit between the Father and the Son comes true and is fulfilled in that name.

Jumalan nimi on אהיה Ehjee eli MINÄ OLEN, ja se merkitsee takuuvarmasti, että on vain yksi Jumala! Tuohon nimeen kätkeytyvät hengen yhteydessä sekä Isä että Poika, sillä Poika tuli Isänsä nimessä (Joh. 5: 43)!

God's name is אהיה Ehyeh or I Am, and it certainly means that there is only one God! In that name are hidden both the Father and the Son in spirit, for the Son came in the name of His Father (John 5: 43)!

Vielä muutama vuosi sitten minulle tunnustettiin, että Ehjee on kyllä yksi Jumalan nimistä, mutta nykyään tuntuu siltä, että kolminaisuusopin kannattajat ovat alkaneet taistella tuota nimeä vastaan, ja että se on joillekin kuin punainen vaate. Aikaisemmin nimet Ehjee ja Jahve/Jehova yritettiin sekoittaa, ja väitettiin, että tetragrammi merkitsee Minä Olen - Jumalaa.  Nykyään nimeä יהוה (Jahve/Jehova) korostetaan yhä enemmän, vaikka vieläkään ei ole yksimielisyyttä sen oikeasta lausumisesta. Tetragrammi ja kolminaisuus valtaavat alaa kristillisyydessä! Mutta kannattaa muistaa, että tetragrammin ja kolminaisuuden yhdistelmä on keskeistä myös okkultismissa, joka on samaa kuin pakanuus.

A few years ago, I was admitted that Ehyeh is one of the names of God, but today it seems that the proponents of the doctrine of the Trinity have begun to fight against that name, and that for some it is like a red garment. In the past, the names of Ehyeh and Yahweh/Jehovah attempted to mix, and it was claimed that the Tetragrammaton means I Am - God. Today, the name יהוה (Yahweh/Jehovah) is increasingly emphasised, although there is still no consensus on its correct pronunciation. The Tetragrammaton and the Trinity are taking over the realm of Christianity! But it's worth remembering that the combination of the Tetragrammaton and the Trinity is also on focus in occultism, which is the same as paganism.   



***************

Kuten yllä olevassa kuvassa näkyy "Pyhä Henki" esiintyy jakeessa Jes. 63: 10. Kaksi muuta Vanhan Testamentin jaetta, joissa tuo sanapari esiintyy ovat Jes. 63: 11 ja Ps. 51: 13. Kuningas Jaakon käännöksessä (KJV) psalmitekstissä lukee "thy free spirit" (= vapaa henkesi) ja molemmissa Jesajan jakeissa "his holy Spirit" (= hänen pyhä Henkensä). Nämä kolme jaetta ovat siis Vanhassa Testamentissa ainoat, joissa sanat "pyhä" ja "henki" ovat peräkkäin. Vuoden 1992 käännöksen laatijat lienevät huomioineen sen tosiseikan, että käsite "Pyhä Henki" on luotu/määritelty vasta yli 300 vuotta jKr., sillä heidän käännöksessään lukee "pyhä henki" kaikissa noissa kolmessa jakeessa.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti