Isä, Jumala, on "henki" (Joh. 4: 24). Poika, Jeshua, on "ihminen" (1. Tim. 2: 5), "viimeinen Aadam" mutta myös "eläväksitekevä henki" (1. Kor. 15: 45). Isä ja Poika elävät hengen yhteydessä.
Father, God, is a spirit (John 4: 24). Son, Yeshua, is a man (1. Tim. 2: 5), "the last Adam" but also " a quickening spirit" (1. Cor. 15: 45). Father and Son live in spirit.
Jumala ei kuole koskaan, koska Hän on Jumala, eikä universuminen Luoja saa/voi kuolla. Poika kuoli, mutta Hän nousi kuolleista ja voitti kuoleman vallan. Tämä oli mahdollista vain Isän ja Pojan saumattomalla yhteistyöllä.
God never dies, because He is God, and the Creator of the universe cannot die. The Son died, but He rose from the dead and conquered death. This was possible only trough the seamless collaboration of the Father and the Son.
Ihmisen Poikana Jeshua eli täydellisesti Isänsä tahdon mukaan, koska Hän tiesi, että vain sillä tavalla Saatanalla ei ole mitään osaa Hänen elämäänsä (Joh. 14: 30). Kuolemalla ei ole valtaa ihmiseen, jonka elämään Saatanalla ei ole valtaa! Kuolema ei voinut omistaa/vangita Jeshuaa, ja siksi Hän otti henkensä takaisin (Joh. 10: 17).
As the Son of Man, Yeshua lived perfectly according to His Father's will, because He knew that only in this way Satan had no part in His life (John 14: 30). Death has no power over the person whose life Satan has no power over! Death could not own/imprison Yeshua, and therefore He took His life back (John 10: 17).
Jeshua oli koko ajan 100%:sen varma täydellisestä yhteydestään Isään. Niinpä Hän saattoi sanoa "Isä ja minä olemme yksi" (Joh. 10: 30).
Yeshua was all the time 100% convinced of His perfect connection with the Father. So He could say "I and my Father are one" (John 10: 30).
Isä oli luvannut jo Vanhan Liiton aikana, että Hän takaa Poikansa lunastusteon herättämällä Hänet kuolleista. Psalmistan lupaus "Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin" (Ps. 2: 7) vahvisti Jeshuan uskoa siihen, että mikään ei voi epäonnistua Hänen ja Isän yhteisessä missiossa.
The Father had already promised during the Old Covenant that He would guarantee His Son's redemption by raising Him from the dead. The promise of a psalmist "Thou art my Son; this day have I begotten thee" (Ps. 2: 7) strengthened Yeshua's belief that nothing could fail in His and the Father's shared mission.
Alkuseurakunnan voimahahmot Pietari ja Paavali olivat täysin selvillä tästä Isän ja Pojan saumattomasta yhteistyöstä. Helluntain jälkeen Pietari julisti Jerusalemissa: "Te Israelin miehet, kuulkaa nämä sanat:... Jeesuksen, Nasaretilaisen... te laista tietämättömien miesten kätten kautta naulitsitte ristille ja tapoitte. Hänet Jumala herätti ja päästi kuoleman kivuista, niinkuin ei ollutkaan mahdollista, että kuolema olisi voinut hänet pitää" (Ap.t 2: 22 - 24).
The early church figures Peter and Paul were aware of this seamless collaboration between the Father and the Son. After the Pentecost Peter preached in Jerusalem: "Ye men of Israel, hear these words:... Jesus of Nazareth... ye have taken, and by wicked hands have crucified and slain; Whom God hath raised up, having loosed the pains of death: because it was not possible that he should be holden of it" (Acts 2: 22 - 24).
Tästä samasta tapahtumasta Pietari todisti vielä vähän myöhemmin Corneliuksen kodissa: "te tiedätte, kuinka Jumala Pyhällä Hengellä ja voimalla oli voidellut Jeesuksen Nasaretilaisen... hänet he ripustivat puuhun ja tappoivat. Hänet Jumala herätti kolmantena päivänä ja antoi hänen ilmestyä" (Ap.t. 10: 38 - 40).
Still later Peter testified of the same incident at Cornelius' home: "How God anointed Jesus of Nazareth with the Holy Spirit and with power...whom they slew and hanged on a tree. Him God raised up the third day, and shewed him openly" (Acts 10: 38 - 40).
Paavalin ja Barnabaan vieraillessa Pisidian Antiokiassa Paavali avasi kuulijoilleen Vanhan Tetamentin ennustuksia ja osoitti, miten ne olivat täyttyneet Jeshuassa. "Ja kun he olivat täyttäneet kaiken, mitä hänestä on kirjoitettu, ottivat he hänet alas puusta ja panivat hautaan. Mutta Jumala herätti hänet kuolleista... Ja me julistamme teille sen hyvän sanoman, että Jumala on isille annetun lupauksen täyttänyt meidän lapsillemme, herättäen Jeesuksen, niinkuin myös toisessa (2.) psalmissa on kirjoitettu: 'Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä olen sinut synnyttänyt'" (Ap.t 13: 29 - 33; Ps. 2: 7).
When Paul and Barnabas visited Antioch in Psidia Paul opened the Old Testament prophecies to his listeners and showed how they were fulfilled in Yeshua. "And when they had fulfilled all that was written of him, they took him down from the tree, and laid him in a sepulchre. But God raised him from the dead... And we declare unto you glad things; how that the promise which was made unto the fathers, God hath fulfilled the same unto us the children, in that he hath raised up Jesus again; as it is also written in the second psalm, 'Thou art my Son, this day have I begotten thee'" (Acts 13: 29 33, Ps. 2: 7).
Kohtu, josta Jumalan Poika syntyi oli Joosef Arimatialaisen hauta. Jeshua on Jumalan "ainosyntyinen Poika", sillä Hän on ainoa, joka on syntynyt haudan kohdusta ja avannut tien ylösnousemukseen ja ikuiseen elämään.
The womb from which the Son of God was born was the tomb of Joseph of Arimathea. Yeshua is God's "only begotten Son", because He is the only one born from the womb of the tomb and opened the way to resurrection and eternal life.
Ristillä Jeshua uskoi henkensä Isän käsiin (Luuk. 23: 46). Isä, Ehjee, joka ON aina ja iankaikkisesti takasi Poikansa elämän omalla ikuisella OLEMISELLAAN ja herätti Hänet kolmantena päivänä kuolleista.
On the cross Yeshua left His spirit on the hands of His Father (Luke 23: 46). The Father, Ehyeh, who IS now and forever guaranteed the life of His Son with His own eternal EXCISTENCE/being and raised Him from the dead on the third day.
Ylistys Isälle, Ehjeelle, että Hän on ja pysyy, ja kiitos Pojalle, Jeshualle, että Hän kantoi meidän syntisten osan ja voitti puolestamme kuoleman vallan!
Praise to the Father, Ehyeh, that He is and will stay, and thanks to the Son, that He bore the part of us, the sinners, and for us won the power of death!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti