torstai 16. tammikuuta 2020

Pietarin vihjaus * Peter's hint

Pietarin opetus jakeessa (1. Piet. 5: 3) on linjassa itse Jeshuan opetuksen kanssa (Matt. 20: 25; Mark. 10: 42; Luuk. 22: 25). Sekä Jeshua että Pietari pitävät nöyryyttä ja palvelualttiutta Jumalan lapseuden mallina (1. Piet. 5: 5), sillä eihän "Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta" (Matt. 20: 28). Jeshua tuli ilmaisemaan ihmiskunnalle Jumalan luonnetta ja paljastamaan Hänen luonteensa ja toimintatapansa (Joh. 1: 18). Samalla Hän antoi esikuvan/esimerkin omille seuraajilleen (Joh. 13: 15).

Peter's teaching in verse (1. Peter 5: 3) is in line with that of Yeshua (Matthew 20: 25; Mark. 10: 42; Luke 22: 25). Both Yeshua and Peter see humility and service as a model of God's childhood (1. Peter 5: 5), for "even as the Son of man came not to be ministered unto, but to minister, and to give his life a ransom for many" (Matthew 20: 28). Yeshua came to reveal to mankind the nature of God and to express His character and way of working (John 1: 18). At the same time, He gave an example to His followers (John 13: 15).

Jos siis Jeshua on palvelijoista suurin ja ensimmäinen, sitä samaa on myös Isä, Ehjee, sillä Isä ja Poika ovat yksi (Joh. 10: 30), ja Poika puhuu Isänsä sanoja ja tekee Hänen tekojansa (Joh. 14: 10). Näin ollen Jeshuassa ja Hänen Isässään ei voi olla sellaista herrautta, alistavaa hallitusvaltaa, jota vastaan Pietari kirjoittaa kyseisessä jakeessa. Tuo kielletty malli ja Pietarin tuomitsema käyttäytyminen on ilmaistu kreikan sanalla κυριοτης (kyriotees = herraus, hallitusvalta), aramean sanalla מריא (Marya = Herra ) ja heprean neljällä konsonantilla יהוה (?).

So if Yeshua is the greatest and the first of the servants, so is the Father, Ehyeh, too, for the Father and the Son are one (John 10: 30), and the Son speaks His Father's words and does His deeds (John 14: 10). Thus, Yeshua and His Father cannot have the lordship, submissive power, against which Peter writes in that verse. That forbidden pattern and the behaviour condemned by Peter is expressed by the Greek word κυριοτης (kyriotes = lordship, power/authority), by the Aramaic word מריא (Marya = Master/Lord) and by the four Hebrew consonants יהוה (?)

Onko Pietari antanut meille vihjeen siitä, miten ratkaistaan kiusallinen pulma Jumalan nimestä? Voisiko olla mahdollista, että Jumalaa kutsuttaisiin nimellä, johon liittyy varoittava esimerkki saatanallisesta vallankäytöstä ja hallitustavasta?

Has Peter given us a hint of how to solve the embarrassing puzzle of God's name? Could it be possible to call God by the name, which is a warning example of satanic power and rule?





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti