lauantai 19. lokakuuta 2019

Sydän ja munaskuut * Heart and reins

Vanhan Testamentin puolella on useita tekstejä (Ps. 7: 10; 26: 2; Jer. 11: 20; 17: 10; 20: 12), joissa esiintyvät sanat "sydän ja munaskuut". Munaskuut on vanha, tyyliltään värikäs ja jo Mikael Agricolan käyttämä muoto sanasta munuaiset.

In the Old Testament there are many texts (Ps. 7: 9; 26: 2; Jer. 11: 20; 17: 10; 20: 12) of "heart and reins". In English the reins are meaning the kidneys.

Sekä sydän että munuaiset kuuluvat ihmisen sisäelimiin, jotka ovat piilossa ja näkymättömisssä sekä toisten silmiltä että omilta. Heprean vastaava muoto on כליות ולב (kelajot va-lev), ja sen paras käännös lienee "ihmisen sisin", koska Raamattu ei ole mikään anatomian ja fysiologian oppikirja. Sekä munuaiset että sydän viittaavat Raamatussa ihmisen ajatusmaailmaan, sisäiseen minään.

Both the heart and the reins belong to the human internal organs, which are hidden and invisible from the eyes of others and one's own. The corresponding form in Hebrew is כליות ולב (kelajot va-lev), and the best translation may be "the innermost of man", because the Bible is not any textbook on anatomy and physiology. In the Bible both reins and heart refer to the human mind, the inner self. 

Vaikka "ihmisen sisin" on piilossa, sen laatu paljastuu yksilön sanoista ja teoista (Sanal. 4: 23; Matt. 15: 19). Pahat ajatukset tulevat ilmi mm. murhan, aviorikoksen, varkauden, valheen ja jumalanpilkan kautta. Tällaisia tekoja ei voi kuitata Jumalan edessä vain sillä, että sanoo uskovansa Jeeshuan nimeen (Joh. 3: 16), sillä itse tekojen lähde, ihmisen sisin, on puhdistettava läpikotaisin, ennen kuin ihminen saa armon Jumalan edessä (Sanal. 28: 13). Katumus ja anteeksipyytäminen eli tehdyn vääryyden korjaaminen on tarpeen, jotta ihmisen sisin voisi puhdistua ja muuttua.

Though the innermost of man is hidden, its quality is revealed by the words and deeds of the individual (Prov. 4: 23; Matthew 15: 19). Bad thoughts become evident among other things through murder, adultery, theft, lies and blasphemy. Such acts cannot be set before God simply by saying that I believe in the name of Yeshua (Joh. 3: 16), for the source of the acts itself, the innermost of man, must be throughly cleansed, before man obtains grace in the eyes of God (Prov. 28: 13). Repentance and apology, that is, the correction of the wrong deed, is necessary to purify and change the innermost.

Ihmisen sydämen tutkijaksi mainitaan "Herra" ja "Herra Sebaot". Tietenkin sana "Herra" on kirjoitettu hepreaksi tetragrammilla. Mutta kuka on "Herra"/"Herra Sebaot", kun tetragrammia käytetään Vanhassa Testamentissa toisinaan Isä-Jumalasta toisinaan Pojasta?

"The Lord" and "the Lord Sebaot" is mentioned as the researcher of the human heart. Naturally "the Lord" is written by the Tetragrammaton in Hebrew. But who is "the Lord"/"the Lord Sebaot", when the Tetragrammaton refers to the Father-God in some verses and to the Son in others?

Vastaus löytyy Ilmestyskirjasta. Sanat "sydän ja munaskuut" esiintyvät onneksi myös Ilmestyskirjassa (2: 23) Tyatiran seurakunnalle osoitetussa kirjeessä. Kirjeen alussa (2: 18) ihmisen sisimmän tutkija esitellään "Jumalan Poikana, jolla on silmät kuin tulen liekki ja jonka jalat ovat niinkuin kiiltävä vaski."

The answer can be found in Revelation. Fortunately the words "reins and hearts" appear also in John's words to Thyatira (2: 23). In the beginning of those words (2: 18) the researcher of the human innermost is introduced as the Son of God, who has "eyes like a flame" and whose "feet are fine brass."

"Kiiltävä vaski" (1938), "hehkuva pronssi" (1992), "valantovasken kaltaiset" (1776), "cuuma waski" (1642), "Libanian pronssi" (aram.) viittaavat metalliseokseen, jonka pääosana on kupari. On siis kysymyksessä metalliseos, joka kestää tulen kuumuuden. Ilmestyskirjan ensimmäisessä luvussa (1: 9 - 20) Jumalan Pojasta, Jeeshuasta, on laajempi kuvaus, joka nostaa Hänet tulen valtiaaksi, sillä Hän on itse kuin kuluttava tuli.

All the different Finnish translations refer to the alloy with copper as the main component. So it's question of the alloy that can withstand the heat of fire. In the first chapter of Revelation (1: 9 - 20) there is a more detailed description of Yeshua,  the Son of God, and it makes Him a master of fire, for He himself is like a consuming fire.

Raamatussa on Jeeshuasta monia erilaisia kuvauksia, jotka avaavat Hänen erilaisia tehtäviään. Jesajan antama kuva Jeeshuasta (Jes. 53: 2 - 12), Jumalan Karitsasta, on aivan erilainen kuin Johanneksen kuva ylösnousseesta Jumalan Pojasta. Jeeshua on kuolemansa ja ylösnousemuksensa  jälkeen itseoikeutetusti kaiken maan Tuomari. Jumala on antanut kaiken tuomion Pojalleen (Joh. 5: 22), koska Hän tuli synniksi ihmisten tähden (2. Kor. 5: 21; 1. Piet. 2: 22 - 24) ja kärsi heille määrätyn kuolemanrangaistuksen (1. Moos. 2: 16, 17).

There are many kinds of descriptions of Yeshua in the Bible, and all they open His various roles. Isaiah's description of Yeshua (Isa. 53: 2 - 12), the Lamb of God, is quite different from John's description of the resurrected Son of God. After His death and resurrection Yeshua is rightly the Judge of the whole world. God has committed all judgement to His Son (Joh. 5: 22), because He was made to be sin for us (2. Cor. 5: 21; 1. Peter 2: 22 - 24) and He suffered the death penalty for us (Gen. 2: 16, 17).

Viimeinen tuomio tulee olemaan yleismaailmallinen ja jokaista yksilöä koskeva tapahtuma maailman lopussa. Ennen sitä tapahtuvat Jeeshuan ennustamat (Joh. 5: 28, 29) "Elämän ylösnousemus" (vanhurskaat herätetään) ja "Tuomion ylösnousemus" (jumalattomat herätetään).

The Final judgment will be universal in the end of the world, and it applies to every individual. It is preceded by the resurrection of life (the righteous are raised) and the resurrection of damnation (the wicked are raised) as predicted by Yeshua (Joh. 5: 28, 29).

Tuomiolla avataan Taivaan kirjat (Ilm. 13: 8; 21: 27; 20:12). Kirjoja on kaksi; Tuomion kirja ja Elämän kirja. Jokaisen Elämän kirjaan merkityn tuomio tulee olemaan vapauttava, sillä Jeeshuan täydellinen ansio luetaan heidän osakseen. Kun syntinen paljastaa sisimpänsä pimeyden; tunnustaa väärät tekonsa ja korjaa niiden aiheuttamat seuraamukset, "totinen Valkeus" (Joh. 1: 9) tulvii hänen sieluunsa ja hänen nimensä kirjoitetaan Karitsan Elämän kirjaan.

Judgment opens the Books of heaven (Rev. 13: 8; 21: 27; 20: 12). There are two books; the Book of  Judgment and the Book of Life. Everyone, whose name is written in the Book of life, gets an acquittal, for Yeshua's full merit is counted on them. When a sinner opens the darkness of his inner; confesses his wrongdoing and repairs the consequences, "the true Light" (John 1: 9) floods into his soul and his name is written in the Lamb's Book of life.

Mutta jokainen, joka ei nöyrry tunnustamaan pahoja tekojaan ja korjaamaan niiden seuraamuksia, pysyy tuomion kirjaan kirjattuna. Lopullinen kuolema, helvetin tuli, kohtaa jokaista katumatonta ihmistä (Ilm. 20: 11 - 15). Helvetin tuli tekee samalla lopun myös Luciferista ja hänen kapinallisista joukoistaan. Jumalattomat ovat kuin oljenkorsia ja Lucifer kuin pahuuden juuri, ja kaikki he palavat kuin pätsin kuumuudessa, niin ettei jää juurta eikä kortta (Mal. 4: 1 = 3: 19).

But everyone who doesn't humble himself to confess his bad deeds and repair the consequences of them remains in the Book of Judgment. The final death, the fire of Hell, comes to face every unrepentant person (Rev. 20: 11 - 15). Even Lucifer and his rebellious groups will get their end in the fire of Hell. The wicked shall be like branches and Lucifer like a root of evil, and all they shall be burn, and "it shall leave them neither root nor branch" (Mal. 4: 1).




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti