lauantai 13. elokuuta 2022

Katsaus taaksepäin * A look back

Viikko sitten tuli kuluneeksi päivälleen 14 vuotta siitä, kun aloitin bloggaamisen. Mieleni oli silloin täynnä asioita, joita en käsittänyt, ja kysymyksiä, joihin halusin vastauksen. Tänään voin ilokseni todeta, että asiat ovat suuresti selkiytyneet ja vastauksia on löytynyt hyvin runsaasti.

A week ago it was 14 years since I started blogging. My mind was full of things I didn't understand and questions I wanted answered. Today I can happily say that things have become much clearer and a lot of answers have been found.

Matkan varrella en ole kuitenkaan aina muistanut, mikä asia minut sysäsi tälle etsijän tiellä. Mutta viikko sitten satuin ottamaan kirjahyllystä käteeni kirjan, jonka olin lukenut ennen kuin aloin kirjoittaa blogeja. Tuo kirja on Jaakko Hämeen-Anttilan kirjoittama Mare Nostrum. 

Along the way, however, I haven't always remembered what pushed me on this path of a seeker. But a week ago, I happened to pick up a book from the bookshelf that I had read before I started blogging. That book is Mare Nostrum written by Jaakko Hämeen-Anttila.

Yhdellä kirjan aukeamalla Hämeen-Anttila kertoo professori ja assyriologi Simo Parpolan tutkimuksista, ja siitä miten Mesopotamian uskonnot ovat Parpolan mukaan vaikuttaneet juutalaisuuteen ja kristinuskoon. Tuon kirjan sivuilla törmäsin ensimmäisen kerran sanaan ’kabbala', jonka merkitystä sitten lähdin kyselemään kahdeltakin asiantuntijalta, joista toinen oli taiteilija Kauko Allén.

In one opening of the book, Hämeen-Anttila tells about the researches of professor and Assyriologist Simo Parpola, and how, according to Parpola, the religions of Mesopotamia have influenced Judaism and Christianity. On the pages of that book I came across the word 'kabbalah' for the first time, the meaning of which I then asked two experts, one of whom was the artist Kauko Allén.

Tuota kirjan aukeamaa koristavat assyrialainen ja juutalaisten/kabbalistinen Elämänpuu. Alleviivauksistani päätellen olen lukenut tekstin tarkkaan, mutta 'voi höpö höpö' -kommentista päätellen, en silloin ymmärtänyt paljoakaan lukemastani. Mutta kun nyt luen tekstin uudelleen, selkäpiitäni suorastaan karmii tajutessani, että näiden 14 vuoden aikana, olen joutunut kaivamaan kaikki Parpolan mainitsemat yksityiskohdat yksitellen esiin ja tullut hänen kanssaan samoihin päätelmiin.

The opening of the book is decorated with the Assyrian and Jewish/kabbalistic Tree of Life. Judging by my underlining, I have read the text carefully, but judging by the 'oh nonsense' comment, I didn't understand much of what I read then. But when I read the text again, I feel a chill down my spine when I realize that during these 14 years, I have had to dig out all the details mentioned by Parpola one by one and come to the same conclusions as him.

Uskontojen keskinäinen vaikutus toisiinsa on nähtävissä tänäkin päivänä, eikä se ole mitään uutta, vaan niin on tapahtunut alusta alkaen. Hämeen-Anttila johdattaa lukijaansa historiallisten vaiheiden halki osoittaen mm. miten idän uskonnot ovat tuoneet vaikutteita länteen, ja miten sitten taas hellenistiset aatteet ovat vuorostaan levinneet itään. Uskonnollisten muutosten takana ei suinkaan ole läheskään aina ollut mikään ”jumalallinen johdatus”, vaan pikemminkin joidenkin ihmisten mielikuvitus ja taito puhua ja kirjoittaa ja heidän arvovaltansa vaikuttaa muihin ihmisiin ja yhteisiin asioihin.

The mutual influence of religions on each other can be seen even today, and it is nothing new, it has happened since the beginning. Hämeen-Anttila leads the reader through the historical stages, showing e.g. how the religions of the East have brought influences to the West, and how Hellenistic ideas have in turn spread to the East. Religious changes have by no means always been "divine guidance", but rather the imagination and skill of some people to speak and write, and their authority to influence other people and common things.

Kun uskontojen kehitysvaiheita katsoo totuuden ja valheen välisen kamppailun näkökulmasta, on merkillepantavaa se seikka, että valheen edustaja, Saatana, on yrittänyt aina olla askeleen edellä Totuutta. Kauan ennen kuin Jumala kehotti Moosesta rakentamaan juutalaisille Ilmestysmajan, maailman kansoilla oli jo tuhansia temppeleitä, joissa he palvoivat jumaliaan. Ja paljon aikaisemmin kuin Jumalan Poika tuli ihmiseksi, kuoli ihmiskunnan syntien puolesta, haudattiin ja nousi todellisesti kuolleista, pakanauskonnoissa oli ollut erilaisia ajatuksia/uskomuksia ylösnousemuksesta. Simo Parpola kutsuu Assyrian uskontoa ”ylösnousemus-uskonnoksi”.

When looking at the stages of development of religions from the perspective of the struggle between truth and lies, it is noteworthy that Satan, the representative of lies, has always tried to be one step ahead of the Truth. Long before God told Moses to build the Tabernacle for the Jews, the nations of the world already had thousands of temples where they worshiped their gods. And long before the Son of God became a man, died for the sins of mankind, was buried and actually rose from the dead, pagan religions had had different ideas/beliefs about the resurrection. Simo Parpola calls the Assyrian religion a "resurrection religion".



14 vuotta sitten ymmärsin Hämeen-Anttilan julkaisemasta assyrialaisesta Elämänpuusta tuskin muuta kuin lukujen muodostaman järjestelmän. Nyt näen siinä jopa jäänteitä Kainin uskonnosta, jossa Eaa (Eevaa) palvottiin Anun (Adamin) lepyttämiseksi, ja jossa Kain itse oli Marduk ja Abel oli Tammus/Dumuz -> Samas.

14 years ago, I barely understood the Assyrian Tree of Life published by Hämeen-Anttila other than the system formed by numbers. Now I even see remnants of Cain's religion in it, where Eaa (Eve) was worshiped to appease Anu (Adam), and where Cain himself was Marduk and Abel was Tammus/Dumuz -> Samas.

Kerrotaan, että Nimrod muutti Kainin luomaa uskontoa oman ideansa mukaan, mutta sitä en tiedä, näkyykö se assyrialaisessa Elämänpuussa. Joka tapauksessa oma vaikutuksensa silläkin on täytynyt olla uskontojen kehityksessä. Nimrodhan oli ”mahtava metsämies Jahven edessä” (1. Moos. 10: 9).

It is said that Nimrod changed the religion created by Cain according to his own idea, but I don't know if it is reflected in the Assyrian Tree of Life. In any case, it too must have had its own effect on the development of religions. It’s said that Nimrod was ”the mighty hunter before Yahweh" (Genesis 10:9).

יה Jah (Jahve-nimen vanhempi muoto) on johdettu mahdollisesti nimestä EA. Ugaritilaiset (1500 - 1200 eaa.) pitivät Jahvea (YW) yhtenä El-jumalan monista pojista.

יה Yah (the older form of the name Yahweh) is possibly derived form of the name EA. The Ugaritites (1500 - 1200 BCE) considered Yahweh (YW) to be one of the many sons of the god El.

Assyrialaisessa Elämänpuussa mainitut jumalat edustavat yhtä jumalaa, Assuria, joka itse jää kuvion ulkopuolelle. Sama periaate on myös juutalaisessa Elämänpuussa; siinä ulkopuolelle jää nimeämätön Ain Sof/En Sof.    

The gods mentioned in the Assyrian Tree of Life represent one god, Assur, who himself remains outside the picture. The same principle is also in the Jewish Tree of Life; it excludes the unnamed Ain Sof/En Sof.
              
                  


Juutalaisen Elämänpuun sefiroissa olevat nimet/sanat ilmaisevat jumalallisia ominaisuuksia, mutta niihin liittyvät kyllä myös Raamatusta tutut nimet: Keter - Ehjee, Hokhmah - Jah, Binah - Jahve Elohim, Hesed - El, Din - Elohim Gibor, Tiferet - Jahve Elohim ja Da’ath, Nezer - Jahve Sebaot, Hod - Elohim Sebaot, Yesod - Shaddai El Chai, Malkuth - Adonai ha-Arez. 

The names/words in the sefiras of the Jewish Tree of Life express divine attributes, but they are also associated with the names known from the Bible: Keter - Ehyeh, Hokhmah - Yah, Binah - Yahweh Elohim, Hesed - El, Din - Elohim Gibor, Tiferet - Yahve Elohim and Da'ath, Nezer - Yahweh Sabaot, Hod - Elohim Sabaot, Yesod - Shaddai El Chai, Malkuth - Adonai ha-Arez.

Juutalaisessa Elämänpuussa huomio kiinnittyy siihen, että erilaiset Jahve-nimen muodot esiintyvät neljässä sefirassa, joista keskeisin vastaa assyrialaista Istaria. Jahve-nimi siis kertautuu, mutta El-Elyon (Korkein) puuttuu kokonaan. Mistä tämä seikka kertoo?

In the Jewish Tree of Life, attention is drawn to the fact that different forms of the name Yahweh appear in the four sefira, the most central of which corresponds to the Assyrian Istar. So the name Yahweh is repeated, but El-Elyon (the Most High) is completely missing. What does this point tell?

”Salatakseen todellisen mysteerinimen Ain Sof (rajaton ja loppumaton ei-olio) kabbalistit ovat ottaneet käyttöön yhdistetyn OMINAISUUS-nimityksen persoonallisista luovista Elohimeistä yhdelle jonka nimi oli Yah ja Jah, kirjainten i ja j tai y ollessa vaihdettavissa, eli Jah-Havah, toisin sanoen miehinen ja naisellinen, hermafrodiitti. Jah-Eva oli ihmiskunnan ensimmäinen muoto, maan alkuperäinen Adam, ei edes adam kadmon, jonka järkisyntyinen poika on maallinen Jah-Havah mystisesti. Tämän tietäessä ovelat rabbi-kabbalistit ovat tehneet nimestä niin salaisen, että he eivät voineet ilmoittaa sitä myöhemmin paljastamatta koko järjestelmää, ja sen vuoksi heidän oli pakko tehdä se pyhäksi” (valitettavasti en ole merkinnyt tekstin lähdettä muistiin). Tämä lainaus meni ymmärrykseni yli silloin, kun sen löysin, mutta nyt koen ymmärtäväni sen melko hyvin.

"In order to conceal the true mystery name of Ain Sof (boundless and unending non-being) the Kabbalists have adopted the compound designation of ATTRIBUTES for one of the personal creative Elohim whose name was Yah and Jah, the letters i and j or y being interchangeable, i.e. Jah-Havah, that is, male and feminine, hermaphrodite. Jah-Eva was the first form of mankind, the original Adam of the earth, not even Adam Kadmon, whose rational son is the earthly Jah-Havah mystically. Knowing this, the wily Rabbi-Kabbalists made the name so secret that they could not announce it later without revealing the whole system, and were therefore forced to sanctify it” (unfortunately I have not noted the source of the text). This quote was beyond my understanding when I found it, but now I feel like I understand it quite well.

"Jahve Elohim" on yksi" persoonallisista luovista Elohimeistä” toisessa luomiskertomuksessa (1. Moos. 2: 4 - 25), jonka ominaisuuksia juutalaisessa kabbalassa ovat siis hokhmah eli taito ja viisaus, binah eli ymmärrys, tiferet eli kauneus ja nezer eli voitto. Se mitä em. lainauksessa kerrotaan adameista tuntuu todella mystiseltä, ja juuri siitä syystä nimi onkin pidettävä salassa. Mutta onkohan ”maallinen Jah-Havah” sama kuin kabbalisten Elämänpuun Adon ha-Arez?

"Yahweh Elohim" is one of the "personal creative Elohim" in the second narrative of creation (Genesis 2: 4 - 25), whose attributes in Jewish Kabbalah are hokhmah or skill and wisdom, binah or understanding, tiferet or beauty and nezer or victory. What is said about the adams in the quote above seems really mystical, and that is exactly why the name must be kept secret. But is the "worldly Jah-Havah" the same as the Adon ha-Arez of the Kabbalistic Tree of Life?

Simo Parpola mainitsee YouTubesta löytyvällä videolla, että Israelin (pohjoisessa) valtiossa palvottiin Jahvea, jonka vaimo oli Asera, ja hän lisää, että tuo Jahve ei ole sama kuin taivaan Jumala. Tämä osoittaa todeksi sen, että juutalaiset alkoivat kutsua taivaan Jumalaa pakanajumalan nimellä, siis alunperin ihmisten keksimällä nimellä, kun heidän uskontonsa muuttui pakkosiirtolaisuuden ajan tienoilla monoteistiseksi. 

Simo Parpola mentions in a video found on YouTube that in the (northern) state of Israel they worshiped Yahweh whose wife was Asera, and he adds that that Yahweh is not the same as the God of heaven. This proves that the Jews began to call the God of heaven by the name of a pagan god, i.e. a name originally invented by people, when their religion became monotheistic around the time of the exile.

Heprealaisten/juutalaisten uskonto oli polyteismia vielä 800- 700 eaa. Siitä todistavat De Kuntillet h’Airudin ja Khirbet el-Qomin hautakirjoitukset, jotka ajoittuvat Israelin kuningas Joashin (n. 803 - 790) ja Juudan kuningas Amasian (n. 802 - 776) hallituskausiin. Kirjoituksissa kerrotaan mm. "Jahvesta ja hänen Aserastaan”.

The religion of the Hebrews/Jews was polytheism as late as 800-700 BC. This is evidenced by the epitaphs of De Kuntillet h'Airud and Khirbet el-Qom, which date to the reigns of King Joash of Israel (c. 803 - 790) and King Amaziah of Judah (c. 802 - 776). The writings tell e.g. "Of Yahweh and his Asherah”.4 - 6).

Assyrialaista mallia noudattava juutalainen uskonto luokitellaan nykyään monoteismiksi, vaikka siinä on kymmenen yhdessä, ja kristillisessä kolminaisuudessa on samalla periaatteella kolme yhdessä. Pakanallinen jumalakuva on siis periytynyt juutalaisuuteen ja kristinuskoon. Mutta Raamatun ehdoton totuus on, että on vain YKSI JUMALA, ISÄ (Ef. 4 :4-6).

While the Jewish religion following the Assyrian model is now classified as monotheism, even though it has ten in one, and the Christian Trinity has three in one on the same principle. The pagan image of god has thus been inherited in Judaism and Christianity. But the absolute truth of the Bible is that there is only ONE GOD, the FATHER (Eph. 4: 4 -6).

Vaikka pakanuudesta periytyvä tetragrammi יהוה olisi myöhemmin tehty "akateemisella sopimuksella" Jumalan nimeksi (niin kuin minulle vastasi eräs oppinut henkilö), se ei muutu sillä pyhäksi nimeksi! Todellisuudessa se edustaa ”pedon nimeä”. Samoin on laita jumaluudesta tehdyn kolminaisen kuvan kanssa, joka edustaa ”pedon kuvaa”, sillä valheellinen kuva Jumalasta ei edusta Jumalaa vaan Hänen vastustajaansa. Pakanuudesta ovat lähtöisin myös ”pedon merkki” ja ”pedon luku".

Even if the Tetragrammaton יהוה inherited from paganism was later made by "academic convention" the name of God (as one learned person answered me), it does not become a holy name! In reality, it represents the “name of the beast”. It is the same with the triune image of the deity, which represents the "image of the beast”, for the false image of God does not represent God but His adversary. The "mark of the beast”and ”the number of beast" also originate from paganism.

Oppikaamme tuntemaan oikea Jumala, Hänen todellinen kuvansa ja pyhitetty nimensä ja merkkinsä! Siinä on meille todellinen siunaus ja suoja maailman lähestyessä kovaa vauhtia täydellistä loppuaan!

Let us learn to know the true God, His true image and sanctified name and sign! There is a true blessing and protection for us as the world is fast approaching its perfect end!










Ei kommentteja:

Lähetä kommentti