Apostoli Paavali halusi rukoilla ja laulaa kiitosta Jumalalle sekä hengellään että ymmärryksellään (1. Kor. 14: 15), sillä (terveen) ihmisen henki ja ymmärrys eivät voi kulkea eri teitä. Asia on ensin ymmärrettävä, että siihen voi uskoa.
The Apostle Paul wanted to pray and sing praise to God both in spirit and in understanding (1 Cor. 14:15), for the spirit and understanding of a (healthy) man cannot walk in different ways. You must first understand that you can believe.
Mitä enempi kolminaisuutta selitetään, sitä monimutkaisemmalta se kuulostaa. Siksi en edes yritä selittää tuota kuvaa. Sen sijaan jaan muutaman Raamatun tekstin jumaluudesta.
The more the trinity is explained, the more complex it sounds. Therefore, I am not even trying to explain that picture. Instead, I share a few Bible verses about divinity.
❤️ Mal. 2: 10 - "Eikö meillä kaikilla ole sama Isä? Eikö sama Jumala ole meitä luonut?..."
❤️ Malachi 2: 10 - "Have we not all one father? hath not one God created us?..."
❤️ Matt. 23: 9 - "Ja isäksenne älkää kutsuko ketää muuta maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa."
❤️ Matthew 23: 9 - "And call no man your father upon the earth: for one is your Father, which is in heaven."
❤️ Joh. 17: 3/1992 -"Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen." (Jakeessa 17: 1 käy ilmi, että Jeeshua puhui Isälle/Isästä)
❤️ John 17: 3 - "And this is life eternal, that they might know thee the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent." (in the verse 17: 1 we can see that Jesus spoke to Father/about Father)
❤️ 1. Kor. 8: 4/1992 - "... on vain yksi ainoa Jumala" - 1. Kor. 8: 4/1642 - 1776 - "... ja ettei yhtään muuta Jumalaa ole kuin yksi"
❤️ 1. Cor. 8: 4 - "... and that there is none other God but one."
❤️ 1. Kor. 8: 6 - "Niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa."
❤️ 1. Cor. 8: 6 - "But to us there is but one God, the Father, of whom are all things, and we in him; and one Lord Jesus Christ, by whom are all things, and we by him.
❤️ Gal. 3: 20 - "... Jumala on yksi."
❤️ Gal. 3: 20 - "... but God is one."
❤️ Ef. 4: 5, 6 - "yksi Herra, yksi usko, yksi kaste; yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa"
❤️ Eph. 4: 5, 6 - "One Lord, one faith, one baptism, One God and Father of all, who is above all, and through all, and in you all."
❤️ Fil. 2: 11 - "ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."
❤️ Phil. 2: 11 - "And that every tongue should confess that Jesus Christ is Lord, to the glory of God the Father."
❤️ 1. Tim. 2: 5 - "Sillä yksi on Jumala, yksi myös Välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Jeesus Kristus."
❤️ 1. Tim. 2: 5 - "For there is one God, and one mediator between God and men, the man Christ Jesus."
Pelkästään nämä tekstit riittävät todistamaan minulle sen, että vain Isä on todellinen Jumala. Sen tosiasian tunnustaa myös Jumalan Poika, Jeeshua, Isän Lähettiläs, Messias, Herra, Välimies, Ylipappimme, Ihminen, joka ei häpeä tunnustaa meitä veljikseen (Hepr. 2: 11). Jumala, Kaikkivaltias, on siis Isämme, ja Herra, Jeeshua, on meidän Veljemme. Kaikkivaltias Isämme on ainoa Jumala ja meidän Veljemme Jeeshua, on ainoa Herra.
These texts alone are enough to prove to me that only the Father is the true God. That fact is also acknowledged by the Son of God, Jesus, the Messenger of the Father, the Messiah, the Lord, the Mediator, our High Priest, the Man who is not ashamed to acknowledge us as his brothers (Heb. 2:11). God, the Almighty, is therefore our Father, and the Lord Jesus is our Brother. Our Almighty Father is the only God and our Brother Jeshua is the only Lord.
Mitään kolmatta peroonaa ei mainita yhdessäkään e.m. tekstissä. Läpi Raamatun Isä ja Poika ovat kaksi tekijää sekä luomisessa että lunastuksessa; Isä loi kaiken Pojassaan ja Isä lunasti maailman Pojassaan.
No third person is mentioned in any of the texts above. Throughout the Bible, the Father and the Son are two factors in both creation and redemption; The Father created everything in His Son and the Father redeemed the world in His Son.
Mikä osuus sitten on Hengellä, jota Raamatussa nimitetään monin eri tavoin, kuten Jumalan Henki, Henki, Herran Henki, Isän Henki, Pojan Henki, Jeesuksen Henki, Kristuksen Henki, Totuuden Henki, Armon Henki, Profetian Henki, Pyhyyden Henki ja Pyhä Henki. Nimitys Pyhä Henki esiintyy pääasiassa vain Uudessa Testamentissa, sillä Vanhan Testamentin puolella se esiintyy ainoastaan kolme kertaa (Ps. 51: 13; Jes. 63: 10, 11).
What part, then, has the Spirit, who is called in the Bible in many different ways, such as the Spirit of God, the Spirit, the Spirit of the Lord, the Spirit of the Father, the Spirit of the Son, the Spirit of Jesus, the Spirit of Christ, the Spirit of Truth, the Spirit of Grace, the Spirit of Prophecy, the Spirit of Holiness and the Holy Spirit. The designation The Holy Spirit appears mainly only in the New Testament, for on the Old Testament side it appears only three times (Ps. 51:13; Isa. 63:10, 11).
Pelkästään nuo erilaiset henki-nimitykset kertovat minulle siitä, että henki/Henki on yhteinen tekijä Isällä ja Pojalla, sillä sama henki/Henki on sekä "Isän Henki" että "Jeesuksen Henki". Henki muodostaa yhteyden Isän ja Pojan välillä, aivan samoin kuin Henki on yhteys Jumalan lasten ja Isän tai Jeeshuan välillä sekä Jumalan lasten välillä (Ef. 4: 3).
Only those different designations of spirit tell me that spirit/Spirit is the common factor of the Father and the Son, for the same spirit/Spirit is both “the Spirit of the Father” and "the Spirit of Jesus." The Spirit forms the connection between the Father and the Son, just as the Spirit is the connection between the children of God and the Father or Jeshua and between the children of God (Eph. 4: 3).
Jeeshua antoi seuraajilleen lupauksen Puolustajasta, Pyhästä Hengestä (Joh. 14: 15 - 28). Tuossa yhteydessä Jeeshua sanoi, että Isä lähettää Puolustajan (Joh. 14: 26), mutta vähän myöhemmin löydämme tekstin, jossa Jeeshua sanoo, että Hän itse lähettää tuon Puolustajan (Joh. 15: 26). Henki on siis yhteinen, koska sekä Isä että Poika voi sen lähettää. Matteuksen evankeliumin viimeinen lause tiivistää kysymyksen Puolustajasta näihin sanoihin: "Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti". Tämän lupauksen mukaan Jeeshua itse on henkensä välityksellä meidän kanssamme.
Jesus gave his followers a promise of a Comforter, the Holy Spirit (John 14: 15-28). In that context, Jesus said that the Father would send the Comforter (John 14:26), but a little later we find a text in which Jesus says that He Himself sends that Comforter (John 15:26). The spirit is therefore common, because both the Father and the Son can send it. The last sentence of the Gospel of Matthew summarised question of the Comforter with these words: "And lo, I am with you alway, even unto the end of the world". According to this promise, Jeshua Himself is with us through His spirit.
Raamatussa annettu kuva Jumalasta on niin kaukana kolminaisuusopin esittämästä mallista, että niitä ei voi edes verrata toisiinsa. Siksi on pakko kysyä, mistä tuo valhe-malli on lähtöisin?
The image of God given in the Bible is so far removed from the model presented by the doctrine of the Trinity that they cannot even be compared. So you have to ask, where does that false model come from?
Ei liene yllätys todeta, että tuo malli löytyy kabbalistisesta Elämänpuusta eli Sefirotista. Jumala katkaisi tien Eedenin Elämänpuulle (1. Moos. 3: 22 - 24), ja vasta Uudessa Maassa lunastetut saavat nauttia sen hedelmistä ja terveyttä ja elämää ylläpitävistä lehdistä (Ilm. 22: 2). Sen tähden on selvää, että kabbalistinen Elämänpuu on ihmisen tekemä, eikä se edusta taivaallista totuutta.
It should come as no surprise that this pattern is found in the Kabbalistic Tree of Life, or Sefirot. God closed the way to the Tree of Life in Eden (Gen. 3: 22-24), and only then in the coming New Earth the saved will enjoy its fruits and the leaves that sustain health and life (Rev. 22: 2). It is clear, therefore, that the Kabbalistic Tree of Life is man-made and does not represent heavenly truth.
Elämänpuun 10 (+1) sefiraa on ryhmitelty neljään osaan, jotka merkitään tetragrammin neljällä konsonantilla siten, että Atziluth = י, Briah = ה, Yetzirah = ו ja Assiah = loppu-ה.
The 10 (+1) sphiras of the Tree of Life are grouped into four parts, denoted by the four consonants of the Tetragrammaton such that Atziluth = י, Briah = ה, Yetzirah = ו, and Assiah = the final-ה.
Atziluth on Elämänpuun ylin kolmion mallinen osa, ja sen erottaa Elämänpuun alemmista osista kuolemaa edustava Daath, joka on Elämänpuun 11. sefira, eikä sitä aina edes merkitä näkyviin.
Atziluth is the upper triangular part of the Tree of Life, and is separated from the lower parts of the Tree of Life by the Dath representing death; Dath is the 11th sephira of the Tree of Life, and is not always even marked.
Atziluth koostuu kolmesta sefirasta, joiden nimet ovat Keter, Chochmah ja Binah. Keter on Atziluth-kolmion ylin sefira, Chochmah kolmion oikeanpuoleinen ja Binah sen vasemmanpuoleinen sefira.
Atziluth consists of three sephiras named Kether, Chochmah and Binah. Keter is the top sephira of the Atziluth triangle, Chochmah is its right sephira, and Binah its left sephira.
Keter edustaa kätkettyä valoa (vrt. Jumalan kirkkaus/ Hes. 1. luku), Chochmah viisautta (vrt. Sanal. 8. luku/Poika/Kol. 2: 2, 3), ja Binah ymmärrystä (vrt. Pyhä Henki opettaa ja muistuttaa /Joh. 14: 26). Elämänpuun Atziluthissa jaetaan jumalalliset ominaisuudet kolmeen osaan samaan tapaan kuin kristillisyydessä kolminaisuus. Vastaavuus Atziluthin jumalallisten ominaisuuksien ja kolminaisuuden persoonien välillä on ilmeistä. (Varsinaista Jumalaa kuvaa kabbalistinen Ain sof.)
Kether represents hidden light (cf. Glory of God/ Ezek. 1), Chochmah wisdom (cf. Proverbs 8/Son/Col. 2: 2, 3), and Binah understanding (cf. Holy Spirit teaches and reminds/John 14:26). Atziluth in the Tree of Life divides divine attributes into three parts in the same way as the Trinity is divided in Christianity. The correspondence between the divine attributes of Atziluth and the personalities of the Trinity is obvious. (The actual God is described by the Kabbalistic Ein/Eyn sof.)
Myös Jumalan nimiin liittyvä sekaannus näyttää saavan selityksensä Elämänpuun Atziluthin sefiroista. Keteriin liitetään Jumalan nimi אהיה (Ehjee), Chochmahiin nimi יה (Jah) ja Binahiin יהוה אלהים (Jehova/Jahve Elohim). Juuri näiden nimien kesken vallitsee sekaannus kristillisyydessäkin. Onko siis mikään ihme, että Jahvea väitetään samaksi kuin Ehjee ja päinvastoin! Heprean היה hajah- ja הוה havah-verbit todistavat kuitenkin sen puolesta, ettei kysymyksessä ole yksi ja sama asia/nimi.
The confusion over God’s names also seems to get its explanation from the sephiras of the Atziluth in the Tree of Life. The name of God associated with Kether is אהיה (Ehjee), the name associated with Chochmah is יה (Jah) and the name associated with Binah is יהוה אלהים (Jehovah / Yahweh Elohim). It is among these names that there is confusion in Christianity as well. Is it any wonder, then, that Yahweh is claimed to be the same as Ehjee and vice versa! However, the Hebrew verbs היה hajah and הוה havah prove that it is not one and the same thing/name.
Mutta jotakin positiivistakin voimme oppia kabbalistisesta Elämänpuusta. Ja se on Jumalan korkein nimi. Jopa papin poika, Aleister Crowley, joka on saanut kristillisyydessä lisänimen "nykyaikaisen satanismin perustaja" tunnusti tämän seikan; nimittäin sen, että Jumalan korkein nimi on אהיה Ehjee. Sen hän näki suoraan Elämänpuun ylimmästä sefirasta, Keteristä. Jokaiseen Elämänpuun 10 sefiraan on liitetty joku Jumalan nimi, mutta korkeimman kunniapaikan on saanut nimi אהיה Ehjee. On vain yksi Jumala, ja Hänen nimensä on אהיה, Ehjee = Minä Olen.
But there is something positive we can learn even from the Kabbalistic Tree of Life. And that is the highest name of God. Even the priest's son, Aleister Crowley, who has been nicknamed in Christianity "the founder of modern Satanism," acknowledged this fact; namely, that the highest name of God is אהיה Ehjee. He saw it directly from the supreme sephira of the Tree of Life, Kether. Each of the 10 sephiras of the Tree of Life is associated with some name of God, but the highest place of honor has been given the name אהיה Ehjee. There is only one God, and His name is אהיה, Ehyeh = I Am.
Paavali kehoitti kuulijoitaan vahvistumaan uskossa sen mukaan, kuin heitä oli opetettu. Valitettavasti me emme voi aina luottaa siihen, että kaikki meille opetettu pitää paikkansa. On siis tutkittava itse! Seuratkaamme Berean juutalaisten esimerkkiä (Ap.t. 17: 11) ottamalla sana halukkaasti vastaan mutta myös tutkimalla, onko asia niin, kuin meitä on opetettu. Tässä tehtävässä apunamme on erityisesti se sama Henki, jonka kautta Jumalan Poika, Jeeshua, oli jatkuvasti niin kiinteässä yhteydessä Isään, että Hän saattoi todeta tämän maailman ruhtinaasta, Saatanasta, "mitään valtaa ei hänellä minuun ole" (Joh. 14: 30).
Paul exhorted his hearers to be strengthened in faith as they had been taught. Unfortunately, we cannot always trust that everything we are taught is true. So you have to examine for yourself! Let us follow the example of the Jews of Berea (Acts 17:11) by receiving the word willingly but also by examining whether it is as we have been taught. In this task we are aided in particularly by the same Spirit through whom the Son of God, Jeshua, was continually so closely connected with the Father that He could say of Satan, the prince of this world, "he hath nothing in me" (John 14:30).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti