Johanneksen 10. luvussa Jeeshua johdattaa kuulijansa lammastarhaan. Lampaat paimenineen olivat hyvin tavallinen näky Jeeshuan ajan maailmassa, joten hänen opetuksensa symboliikka ei ollut kaukaa haettua, ja arkisesta elämästä tutut kielikuvat helpottivat Jeeshuan sanoman ymmärtämistä.
In John 10, Yeshua leads his hearers to the sheepfold. The sheep and their shepherds were a very common sight in the world of Yeshua's time, so the symbolism of his teaching was not far-fetched, and language images familiar from everyday life made it easier to understand Yeshua's message.
Lammas uhrieläimenä ( 1. Moos. 22: 7, 8), paimen Jumalan ja Messiaan vertauskuvana (Jes. 40: 11) ja lammaslauma seurakunnan symbolina (4. Moos. 27: 17) olivat myös tuttuja kielikuvia juutalaisille Vanhan Testamentin teksteistä.
The sheep as a sacrificial animal (Gen. 22: 7, 8), the shepherd as the symbol of God and the Messiah (Isa. 40: 11) and the flock as the symbol of the church (Num. 27: 17) were also familiar language to the Jews from Old Testament texts.
Lampaiden suojaksi petoeläimiä vastaan rakennetaan lammastarha. Suljettavan oven sisällä lampaat pysyvät yön ajan turvassa saalistajilta. Yleensä lampaat yöpyvät lampolassa keskenään ilman paimenta.
A sheep farm is being built to protect sheep against predators. Inside the lockable door, the sheep remain safe from predators overnight. Usually the sheep spend the night in the herd without a shepherd.
Mutta Jeeshuan lammastarhaa näyttää uhkaavan petoeläimiä suurempi vaara, koska siellä tarvitaan myös ovenvartija. Vaarana on nimittäin se, että joku tulee varastamaan lampaat. Kun lammastarhassa on ovenvartija, on selvää, että välttääkseen kiinni jäämisen varas ei kulje ovesta vaan jostakin muualta.
But Yeshua's sheep farm seems to be in a greater danger than predators because a doorman is also needed there. The danger is that someone will steel the sheep. When there is a doorman in the sheep farm, it is clear that in order to avoid getting caught, the thief does not pass through the door but from somewhere else.
Jeeshua itse sanoo olevansa sekä "ovi" (Joh. 10: 7, 9) että "paimen" (Joh. 10: 11, 14). Ovenvartija on Isä, sillä Jeeshua kertoi, miten Ihmisen Pojan tullessa Paimen erottaa lampaat vuohista. Lampaat kootaan oikealle puolelle ja vuohet vasemmalle. Sitten Kuningas nimittää lampaita Isän siunaamiksi ja kutsuu heidät omistamaan se valtakunta, joka on ollut valmistettuna heitä varten maailman perustamisesta asti (Matt. 25: 31 ->).
Yeshua himself says that He is both the "door" (John 10: 7, 9) and the "shepherd" (John 10: 11, 14). The doorman is the Father, for Yeshua told how, when the Son of Man comes, the Shepherd would separate the sheep from the goats. The sheep are gathered on the right and the goats on the left. The King then names the sheep blessed by the Father and calls them to own the kingdom that has been prepared for them since the foundation of the world (Matthew 25: 31 ->).
Jeeshua on "lammastarhan ovi", jonka kautta päästään Isän ikuiseen valtakuntaan, sillä Isän tykö tullaan vain Jeeshuan kautta (Joh. 14: 6). Jumalan siunausten jakajana Jeeshua on myös "taivaan ovi". Tästä hyvänä esimerkkinä on 40 erämaavaelluksen vuotta, jolloin israelilaiset söivät "enkelien leipää", jota heille jaettiin viikon kuutena päivänä taivaan avoimista ovista (Ps. 78: 23 -25).
Yeshua is the "door of the sheepfold", through which one enters the eternal kingdom of the Father, for one comes to the Father only through Yeshua (Joh. 14: 6). As the distributer of God's blessings, Yeshua is also the "door to heaven". A good example of this is the 40 years of wilderness wondering, when the Israelites ate the "bread of angels" that was distributed to them six days a week throught the open doors of heaven (Ps. 78: 23 - 25).
Varas/ryöväri (Joh. 10: 1, 8, 10) tulee Hyvän Paimenen lammastarhaan muualta kuin ovesta, sillä hän ei tunnusta hyvää Paimenta, Jeeshuaa, eikä hyväksy ovenvartijaa, Isää, koska hänessä itsessä on eri henki. Varas ei tyydy pelkästään varastamaan, vaan hänen tarkoituksensa on tappaa ja tuhota (Joh. 10: 10). Isän ja Pojan vastustajana on vain yksi tietty varas ja tappaja, Perkele, joka "on ollut murhaaja alusta asti" (Joh. 8: 44).
The thief/robber (Joh. 10: 1, 8, 10) comes to the sheepfold of the Good Shepherd from outside the door for he does not acknowledge the Good Shepherd, Yeshua, and does not accept the doorman, the Father, because he himself has a different spirit. The thief does not merely steal, but his purpose is to kill and destroy (Joh. 10: 10). The opponent of the Father and the Son is only one particular thief and slayer, the Devil, who "has been the murderer from the beginning" (John 8: 44).
Jeeshua sanoi, että varkaat ja ryövärit ovat tulleet ennen Häntä (Joh. 10: 8). Perkeleen lähettämät valhe-messiaat ovat todella ilmestyneet ennen oikeaa Jumalan lähettämää Messiasta. Sellaisia ovat olleet kaikki pakanalliset kolminaisuudet inkarnaatioineen. Tunnetuin inkarnaatio on Tammus (Semiramis-Nimrod- Tammus-myytti), jonka syntymää juhlitaan 25. joulukuuta. Vastaavia kolminaisuuksia tunnetaan vaikka miten monta... eri kulttuureissa ja eri nimillä.
Yeshua said thieves and robbers came before Him (John 10: 8). The false messiahs sent by the Devil have indeed appeared before the true Messiah sent by God. Such have been all pagan trinities with their incarnations. The most familiar incarnation is Tammus (Semiramis- Nimrod- Tammus myth), whose birth is celebrated on December 25th. Similar trinities are known no matter how many... in different cultures and under different names.
Jumala ja Jumalan Poika on on Perkeleen irvailun kohde. Raamatussa ei ole ilmoitettu selvästi, millä tavalla Jumalan Poika sai alkunsa, mutta meidän on syytä tyytyä siihen, mitä meille on ilmoitettu. Perkele, Jumalan Vastustaja, on ottanut itselleen oikeuden tulkita Jumalan ihmeitä ja salaisuuksia, ja hän on saanut ihmiset keksimään ja levittämään niitä myyttisten kertomusten muodossa.
God and the Son of God are the object of the Devil's mockery. The Bible does not clearly state how the Son of God originated, but we should be content with what has been revealed to us. The Devil, the Adversary of God, has taken upon himself the right to interpret God's miracles and secrets, and he has caused people to invent and distribute them in the form of mythical narratives.
Lauri Honko määrittelee sanan 'myytti' näin: "Myytti (kr. mythos 'tosi sana, puhe') on 'kertomus jumalista', uskonnolliseen maailmankatsomukseen pohjautuva kertomus suuren alkuajan perustavanlaatuisista tapahtumista." Tässä suhteessa perustavanlaatuinen tapahtuma on ollut Semiramiksen, Nimrodin ja Tammuksen todellinen elämä, jonka pohjalta eri kulttuurien vastaavat myytit ovat varioineet säilyttäen kuitenkin eksytyksen kannalta tärkeimmät teemat.
Lauri Honko defines the word 'myth' as follows:"Myht (Gr. mythos 'true word, speech') is a 'story of gods', a story based on a religious worldview about the fundamental events of the great early days." In this respect, the fundamental event has been the real life of Semiramis, Nimrod and Tammus, on the basis of which the corresponding myths of different cultures have varied, while retaining the most important themes for deception.
Semiramis-Nimrod-Tammus myytti voidaan nähdä vieläkin jopa kristillisessä äiti-lapsi- myytissä. Marian korottaminen "jumalan synnyttäjäksi" nostaa hänet Jumalan vaimoksi, ja hänen nimittämisensä "universumin kuningattareksi" asettaa hänet Poikansa (kuninkaiden Kuninkaan) vaimoksi. Aika roisia irvailua Jumalan ja Jumalan Pojan kustannuksella! Muistakaamme kuitenkin, että Jumala ja Jumalan Poika eivät ole pienimmässäkään määrin samoja persoonia kuin kolme saastaista sammakkoa (Ilm. 16: 13, 14).
The Semiramis- Nimrod- Tammus myth can still be seen even in the Christian mother-child myth. The exaltation of Mary as the "beggar of God" raises her as the wife of God, and her appointment as the "queen of the universe"makes her the wife of her Son (the King of kings). Quite a heavy mockery of God and the Son of God! Let's remember, however, that God and the Son of God are not in the slightest degree the same personalities as the three unclean frogs (Rev. 16: 13, 14).
Kun Jumala loi ihmisparin, miehen ja naisen, ja siunasi heille lisääntymisen mahdollisuuden, Perkele sai oivan selitysmallin Jumalan Pojan alulle. Perkeleen johdolla jumalattomat ihmiset rakensivat korkeita temppeleitä, joiden ylimmälle tasolle tehtiin pieni huone, jossa nainen/papitar odotti vuoteella luvattua 'siementä' taivaasta. Odotettu raskaus toteutui yleensä aikanaan maallisten pappien tai temppelipoikien toimesta. Tällä tavalla irvailtiin Jumalan Eedenissä antamaa lupausta "vaimon siemenestä", Messiaasta.
When God created a human couple, a man and a woman, and blessed them with the opportunity to multiply, the Devil got a great model of explanation for the origin of the Son of God. Under the leadership of the Devil, wicked people built high temples, on the top level of which was made a small room, where a woman/priestess waited on the bed for the promised 'seed' from heaven. The expected pregnancy was usually accomplished in time by secular priests or temple boys. In this way, the promise made by God in Eden of the "seed of the wife", the Messiah, was mocked.
Näin ihmisen sukupuolisuuden perusteella, Perkele keksi selittää Jumalan Pojan alun. Tällä tavalla hän vetää pyhän Jumalan alas ihmisen tasolle itsensä alapuolelle ja enkeleitä halvemmaksi. Mutta Jumalalla ei ole "vaimoa", eikä Jumalan Pojalla ole "äitiä" (Hepr. 7: 3). Jumalan Pojan alku on Isän salaisuus, eikä kenenkään ihmisen ole syytä sorkkia tätä asiaa rajallisen ymmärryksensä varassa. Meille on ilmoitettu kaikki tarpeellinen, mitä pelastuksen kannalta on tarpeellista.
Based on human sexuality in this way, the Devil came up with the idea of explaining the beginning of the Son of God. In this way he draws the holy God to the level of man below himself and cheaper than the angels. But God does not have a 'wife', and the Son of God does not have a 'mother' (Hebrews 7: 3). The beginning of the Son of God is the secret of the Father, and no man should touch to this matter on the basis of his limited understanding. We have been informed of all that is necessary for our salvation.
Ensimmäinen saatanallinen selitysyritys lienee ollut se, että Jumalan sanottiin olevan hermafrodiitti, eli että hänellä oli kaksi sukupuolta, ja hän kykeni siittämään itse itsensä. Tähän viittaa myös se tieto, että tetragrammi, יהוה, voidaan jakaa sanoiksi יה (jah = mies) ja הוה (hovah = nainen). Jah-Hovah eli Mies-Nainen oli jumalattomien palvoma jumala, ja kaikki hedelmällisyyden jumalat/jumalttaret perustuvat siihen.
The first satanic attempt at explanation must have been that God was said to be a hermaphrodite, that is, that he had two sexes, and that he was able to conceive himself. This is also indicated by the knowledge that the Tetragrammaton, יהוה, can be divided into the words יה (jah =male) and הוה (hovah = female). Jah-Hovah or Man-Woman, was a god worshiped by the wicked, and all the gods/goddesses of fertility are based on it.
Perkeleen harhauttamat ihmiset kuvittelivat, että he jatkoivat Jumalan luomistyötä siittäessään ja synnyttäessään uusia lapsia/ihmisiä, he olivat siis jumalia... Jah-Hovah. "Silloin (Enoksen aikaan) ihmiset alkoivat kutsua itseään Jehovaksi" (1. Moos. 4: 26b erään tulkinnan mukaan).
The people who were deceived by the Devil imagined that they continued God's creation by conceiving and giving birth to new children/people, so they imagined themselves to be gods... Jah-Hovah. "Then (at the time of Enos) people began to call themselves Jehovah (Gen. 4: 26b according to an interpretation).
Jumala on totinen eikä Hänessä ole mitään epäselvää, valheellista, inhimillistä eikä saatanallista. Tetrgrammin selitykseksi tarjotaan heprean הוה havah-verbiä (tulla joksikin), jota sitten yritetään vääntää היהhajah-verbiksi (olla). Totuus Tetragrammista paljastuu kuitenkin heprean הוה havah-substantiivista, jonka merkityksiä ovat:
1. הוה (havva) himo, halu, tuho, tuhoaminen, perikato
2. הוה (hova) tuho, onnettomuus
God is true and has nothing vague, false, human, or stanic in Him. To explain the Tetragrammaton, the Hebrew verb הוה havah (to become something) is offered, which is then attempted to be twisted into the verb היה hajah (to be). However, the truth about the Tetragrammaton is revealed in the Hebrew הוה havah noun, the meanings of which are:
1. הוה (havva) lust, desire, passion, destruction
2. הוה (hova) destruction, accident
Lukiessani Johanneksen 10. lukua en voi välttyä ajatukselta, että Jeeshua yritti kertoa jotakin erittäin tärkeää. Hän käytti neljä kertaa sanoja "minä olen" (Joh. 10: 7, 9, 11, 14) viitatakseen Jumalan nimeen אהיה ehjee (2. Moos. 3: 14). Jeeshua tuli ihmiseksi tuossa Isänsä väkevässä nimessä (Joh. 5: 43), ja siksi Hän toisti moneen kertaan sanoja 'minä olen'. Tuo täydellinen ja jumalallinen nimi on sekoitettu välittömästi seuraavassa jakeessa (2. Moos. 3: 15) myyttiseen ja maagiseen nimeen יהוה Jahve/Jehova.
As I read John 10, I can't avoid the idea that Yeshua was trying to say something very important. He used the words "I am" four times (John 10: 7, 9, 11, 14) to refer to God's name אהיה ehjee (Ex. 3: 14). Yeshua came in that mighty name of His Father (John 5: 43), and therefore He repeated the words 'I am' many times. That perfect and divine name is immediately mixed in the next verse (Ex. 3: 15) with the mythical and magic name יהוה Yahweh/Jehovah.
Neljästi toistuvista kreikan sanoista εγω ειμι (minä olen) saadaan tietyllä laskutoimituksella luku 72, joka liittyy vahvasti tetragrammiin (pyhä tetraktys ja shem-ha-mephorash), mutta jätän sen laskutoimituksen nyt pois kirjoituksestani, sillä koen hengessäni hyvin vahvasti ilman numeroviestiäkin, että Jeeshua korostaa nimeä אהיה ehjee vastakohtana tetragrammille!
With a certain calculation the four repetitive Greek words εγω ειμι (I am) give a number 72, which is strongly related to the Tetragrammaton (holy tetraktys and shem-ha-mephorash), but I now omit that calculation from my writing, for I feel very strongly in my spirit even without a number message that Yeshua emphasises the name אהיה eheyh as opposed to the Tetragrammaton!
Kun Varas hiipii lammastarhaan jostakin muualta kuin Ovesta ja välttelee näin Ovenvartijaa, hänen on vakuutettava lampaat luulemaan itseään oikeaksi Paimeneksi. Mutta oikean Paimenen lampaat pakenevat häntä, koska eivät tunne hänen ääntään (Joh. 10: 5). Näin on todellisuudessa käynyt ja käymässä. Perkele on onnistunut kirjoittamaan oman puumerkkinsä Raamattuun, mutta oikean Paimenen lampaat eivät luota siihen nimeen, koska siinä on vieras henki... Varkaan, Valehtelijan ja Murhaajan henki!
When the thief creeps into the sheep farm from outside the Door and avoids the Doorman, he must convince the sheep to think of himself as the true Shepherd. But the sheep of the right Shepherd flee from him because they do not know his voice (John 10: 5). This is what has actually happened and is happening. The Devil has managed to write his own name in the Bible, but the sheep of the real Shepherd do not trust that name because it has a foreign/strange/odd spirit... the spirit of a Thief, a Liar and a Murderer!
Perkeleen tarjoama kolminainen jumalkuva ei vastaa taivaan todellisuutta, sillä Raamatun mukaan on vain yksi Jumala, Isä, ja yksi Jumalan Poika, Messias Jeeshua. Perkeleen tarjoama jumalan nimi ei myöskään pidä paikkaansa, sillä ainoan ja oikean tosi Jumalan nimeen ei voi liittyä mitään epäselvyyttä, mitään inhimillisyyttä eikä mitään pakanallista, niin kuin tetragrammiin liittyy. Mutta אהיה ehjee on puhdas ja pyhitetty nimi!
The triune image of deity provided by the Devil does not correspond to the heavenly reality, for according to the Bible there is only one God, the Father, and one Son of God, the Messiah Yeshua. The name of the god offered by the Devil is also not true, for there can be no ambiguity, no humanity, and no paganism in the name of the one and only true God, as is associated with the Tetragrammaton. But אהיה ehyeh is a pure and sanctified name!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti