lauantai 6. kesäkuuta 2020

Tradition lahja * The gift of tradition

klikkaa ja suurenna
click and zoom



Katolinen hiippakuntalehti, Fides, 10/2007
Catholic Diocesan Magazine, Fides, 10/2007

Muuttuuko sunnuntai Jumalan siunaamaksi pyhäpäiväksi sillä, että me ihmiset annamme sille toinen toistaan komeampia nimiä? Tässä lehtikirjoituksessa sellaisia on viisi:
1. Herran päivä
2. Kristuksen päivä
3. Kirkon päivä
4. Ihmisen päivä
5. Päivien päivä

Will Sunday become a holy day blessed by God because we humans give it more glorious names? There are five of these in this paper:
1. the Day of the Lord
2. the Day of Christ
3. Church Day
4. Human Day
5. the Day of Days

1. Herran päivä
Millä Raamatun tekstillä voidaan perustella sitä, että Herran päivä on nimeomaan sunnuntai?
Vanhassa Testamentissa nimitys "Herran päivä" esiintyy montakin kertaa (Jes. 13: 6, 9; Jer. 46: 10; Hes. 30: 3; Jooel 1: 15; 2: 11, 31; Aam. 5: 20; Ob 12; Sef. 1: 7, 14; Sak. 14: 1; Mal. 4: 5 = 3: 23), mutta mikään niistä ei liity erityisesti mihinkään tiettyyn viikonpäivään vaan suurempaan ajanjaksoon, johon liittyy Jeeshuan paluu Kuninkaana omiaan noutamaan (2. tulemus) ja Hänen tulonsa Tuomarina maan päälle (3. tulemus) jumalattomia tuomitsemaan. Ilmestyskirjan mukaan näiden tapahtumien välillä on 1000 vuotta (Ilm. 19. ja 20. luku), ja 1000 vuotta Jumalan edessä on kuin yksi päivä (2. Piet. 3: 8).

1. The Day of the Lord
What biblical text can justify the Lord's day being Sunday? In the Old Testament, the term "the day of the Lord" appears many times (Isa. 13: 6, 9; Jer. 46: 10; Eze. 30: 3; Joel 1: 15; 2: 11, 31; Amos 5: 20; Ob. 12; Zeph. 1: 7, 14; Zech. 14: 1; Mal. 4: 5 = 3: 23). but none of them relate specifically to any particular day of  the week but to the greater period, involving the return of Jeshua as a King to retrieve (2nd coming) and His coming as a Judge of the earth (3rd coming) to judge the wicked. According to the book of Revelation, there are 1000 years between these events (chapters 19 and 20 in Revelation), and 1000 years before God is like one day (2. Peter 3: 8).

* Jesaja ennustaa, että Herran päivä tulee tekemään maan autioksi ja hävittämään sen syntiset
* Jeramia kutsuu Herran päivää "koston päiväksi"
* Hesekiel kuvaa Herran päivää "myrskypilven päiväksi" ja "kansojen tuomion hetkeksi"
* Jooel sanoo Herran päivän olevan "sangen peljättävä" ja päivä, jonka edellä aurinko muuttuu pimeydeksi
* Aamos ennustaa Herran päivän olevan "ilman valon häivää"
* Obadja sanoo Herran päivän tuovan "koston kaikille pakanakansoille"
* Sefanja kuvaa sankarien "huutavan haikeasti" Herran päivänä
* Sakarja vakuuttaa Herran päivän tulevan pian ja Jerusalemin joutuvan jaettavaksi ja ryöstettäväksi
* Malakia vahvistaa pelottavan Herran päivän tulevan profeetta Elian ilmestymisen jälkeen.

* Isaiah prophesies that the day of the Lord will make the earth desolate and destroys its sinners 
* Jeremiah calls the day of the Lord the day of vengeance
* Ezekiel describes the day of the Lord as the day of the storm and the hour of the judgment of the nations
*Joel says the day of the Lord will be very frightening and the day before which the sun will turn into darkness
* Amos prophesies that the day of the Lord will be totally without light
* Obadiah says Lord's day will bring revenge on all Gentiles
* Zephaniah describes the heroes crying longingly on the day of the Lord
* Zechariah assures that the day of the Lord will soon come and that Jerusalem will be divided and plundered 
*Malachi confirms the frightening day of the Lord coming after the appearance of the prophet Elijah

Ainoassakaan Vanhan Testamentin tekstissä Herran päivää ei liitetä millään tavalla viikottaiseen sunnuntaihin! Sen sijaan profeetta Jesaja kirjoittaa 58. luvun jakeessa 13 "Herran pyhästä päivästä" (1992)/ "Herran pyhäpäivästä" (1933) ja liittää sen sapattiin eli viikon seitsemänteen päivään.

Not a single Old Testament text associates the day of the Lord in any way with weekly Sundays! Instead, the prophet Isaiah writes in 58: 13 about the holy day of the Lord and associates it with the Sabbath, the seventh day the week.

Mainittakoon jälleen tässä yhteydessä, että Suomessa sunnuntai siirrettiin vuoden 1974 kalenterissa viikon seitsemänneksi päiväksi. Samalla alkuperäisestä viikkojärjestyksestä muistuttavasta keskiviikosta tuli viikon kolmas päivä oltuaan aikaisemmin nimensä mukaisesti viikon neljäs eli keskimmäinen päivä.

It should be mentioned again in this connection that in Finland Sunday was relocated to the seventh day of the week in the 1974 calendar. At the same time, Wednesday, reminiscent of the original order of the week, became the third day of the week, having previously been the forth or middle day of the week, as its name (in Finnish: middle-week) implies.

Apostoli Johannes sai Jeeshualta ilmestyksen Patmoksella (Ilm. 1: 1, 9). Aloittaessaan  kertomuksensa Aasian seitsemälle seurakunnalle tuosta enkelin välityksellä saamastaan apokalyptisestä näkyjen sarjasta hän sanoi olleensa "hengessä Herran päivänä" (Ilm. 1: 10). Johanneksen saamat näyt kuvaavat laajemmin samoja tapahtumia, joista Vanhan Testamentin profeetat ennustivat vain muutamalla sanalla. 

The apostle John received a revelation from Jeshua on the isle of Patmos (Rev. 1: 1, 9).  Beginning his account to the seven churches in Asia of the series of the apocalyptic visions he received through an angel, he said he was in the spirit on the day of the Lord (Rev. 1: 10). The visions John received describe more broadly the same events that the Old Testament prophets foretold in just a few words.

Siksi on täysin selvää, että Johannes tarkoitti nimellä "Herran päivä" juuri samaa tuomion ja tilinpäätöksen tapahtumaa kuin kaikki Vanhan Testamentin profeetatkin. Tuskin lienee mahdollista, että Johannes olisi kestänyt valtavaa ylimaallisten näkyjen sarjaa yhdellä kerralla "yhtenä sunnuntaina". Jumalallisten näkyjen saaminen on suuri fyysinen ja henkinen koetus ihmiselle, joka on lihaa ja verta. Siitä on antanut todistuksensa esim. Daniel (Dan. 10: 9, 10, 16, 18, 19). Johannes sai useita näkyjä, ja on varsin todennäköistä, että siinä kului aikaa... useita päiviä.

Therefore, it is quite clear that John meant by the day of the Lord exactly the same event of judgment as all the Old Testament prophets. It is hardly possible that John would have endured a huge series of transcendental visions at the same time on one Sunday. Gaining divine visions is a great physical and mental test for a person who is flesh and blood. Daniel has given his own testimony of this (Dan. 10: 9, 10, 16, 18, 19). John received several visions, and it is quite likely that it took time... several days.

Suomalaisessa Bibliassa vuodelta 1642 ja vielä vuoden 1776 käännöksessä lukee Ilm. 1: 10:ssa "minä olin hengessä yhtenä sunnuntaina",  ja vuoden 1992 käännöksen selitysosassa on teksti "Herran päivä sunnuntai (Ilm. 1: 10)", mutta "sen on vihamies tehnyt" (Matt. 13: 28).

In the Finnish BIBLIA from 1642 and still in the 1776 translation, Rev. 1: 10 reads "I was in the spirit one Sunday", and the explanatory note in the 1992 translation has a text "Lord's day Sunday (Rev. 1: 10)", but it is done by the Enemy (Matthew 13: 28).

Salaperäinen tetragrammi יהוה ja sen käännöksenä käytetty sana "Herra" näyttää liittyvän "Vihamiehen" (Matt. 13: 28) juhlapäivään!

The mysterious Tetragrammaton יהוה and the word "Lord" used in its translation seem to be associated with the feast of the Enemy (Matthew 13: 28).


2. Kristuksen päivä
Kun nimi "Messias" on jokaiseen kieleen ja jokaisen suuhun sopiva sana, ihmettelen, miksi tuo kaunis nimi on pitänyt muuttaa kreikkalaiseen muotoon "Kristus"! Yleensä kaikki omituiset asiat ja tapahtumat saavat selityksensä ajan kuluessa. Ja siltä näyttää myös tämän asian suhteen. Vaikka vanhassa rallatuksessa lauletaan, että "nimet muuttuu vain, ja niillä peitetään, ettei mikään muutu lain, ihminen säilyy entisellään", koen yhä vahvemmin, että Messias-Kristus -nimimuutos liittyy Vihamiehen juoniin.

2. The day of Christ
When the name "Messiah" is a word that fits every tongue and every mouth, I wonder why that beautiful name has had to be transformed into the Greek form "Christ"! Usually, all strange things and events get their explanation over time. And it also seems to be on this point. While it is sung in the old rally that names only change, and they cover up that nothing changes and man remains the same, I feel more and more strongly that the name-change of the the Messiah-Christ is related to the plots of the Enemy.

Jeeshua on Messias, ja opetuslapset kutsuivat Häntä Herraksi/Adonaiksi, ja Jeeshua itse sanoi olevansa "sapatin herra" (Matt. 12: 8).

Jeshua is the Messiah, and the disciples called Him Lord/Adonai, and Jeshua Himself said He is lord of the Sabbath (Matthew 12: 8).

Jumala loi kaiken sanalla (Ps. 33: 6, 9)... ja Sana/Poika tuli lihaksi (Joh. 1: 14)... "ja Hänessä (Pojassa) luotiin kaikki, mikä taivaissa ja maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu Hänen kauttansa ja Häneen"... ja Hän on ennen kaikkea, ja Hänessä pysyy kaikki voimassa (Kol. 1: 16, 17).

God created everything with the Word (Ps. 33: 6, 9)... and the Word/Son was made in flesh (John 1: 14)... and in Him (the Son) all that is in the heavens and the earth was created, visible and invisible, be they thrones or dominions, governments or powers, all are created through Him and into Him... and He is above all, and in Him all things remain (Col. 1: 16, 17).

=> Jumalan sapatille antama siunaus pysyy ikuisesti voimassa Jeeshuassa!
=> Jeeshua antoi oman vakuutuksensa viipymällä haudassa juuri sapatin yli... perjantain auringonlaskusta (Luuk. 23: 54 - 56) sunnuntain auringonnousuun (Luuk. 24: 1).

=> God's blessing on the Sabbath will remain forever in Jeshua!
=> Jeshua gave His own assurance when He stayed in the tomb just over the Sabbath... from Friday sunset (Luke 23: 54 - 56) to Sunday sunrise (Luke 24: 1).

3. Kirkon päivä
Vaikka sanalla "kirkko" tarkoitetaan nykyään rakennuksen lisäksi myös siinä kokoontuvaa kansanjoukkoa, en koe tuon sanan merkitsevän "Hyvän Paimenen" (Joh. 10: 11) johtamaa laumaa nimeltä ecclesia (ulos kutsutut).
Konstantinus Suuri lopetti Messiaan seuraajien ("kristittyjen") vainon ja antoi kristinuskolle tasavertaisen aseman pakanauskontojen rinnalla vuonna 313 ja alkoi suosia sitä poliittisista syistä Rooman yhteisenä uskontona. Mulviuksen sillan taistelun (311 - 312) jälkeen Konstantinus lahjoitti Rooman piispalle alueen, jolle rakennettiin Lateraanikirkko. Kymmenen vuotta myöhemmin (321) Konstantinus antoi ensimmäisen sunnuntailain, joka määräsi sunnuntain yleiseksi pyhä-/lepopäiväksi Rooman valtakunnassa.

3. Church Day
Although the word "Church" today refers not only to the building but also to the crowds that gather in it, I do not feel that the word means a herd led by the Good Shepherd (John 10: 11) called ecclesia (called out).
Constantine the Great put an end to the persecution of the Messiah' followers (Christians) and gave Christianity an equal status alongside the pagan religions in 313 and began to favour it for political reasons as the common religion of Rome. After the Battle of Mulvius (311 - 312) Constantine donated to the Bishop of Rome the area on which the Lateran Church was built. Ten years later (321) Constantine ordered the first Sunday law, which made Sunday a public holy-day in the Roman Empire.

4. Ihmisen päivä
Mikä nimitys voisikaan paremmin kuvata ihmisen kapinaa Luojaansa vastaan!

4. Human Day
What name could better describe man's rebellion against his Creator!

5. Päivien päivä
Vain Vihamies (Matt. 13: 28) voi keksiä tällaisia nimityksiä omalle juhlapäivälleen!

5. The Day of Days
Only the Enemy (Matthew 13: 28) can come up with such designations for his own feast day!




Fides-lehden viimeisen kappaleen alussa todetaan, että sunnuntai on päivä, jonka TRADITIO on antanut ihmiskunnalle. Totta! Mutta haluammeko palvella jumalaa nimeltä traditio?

The beginning of the last paragraph of Fides magazine states that Sunday is the day that TRADITION has given to mankind. True! But do we want to serve a god called tradition"






Lehtikirjoituksen kuva väreissä: Georges Seurat - Sunnuntai iltapäivän viettoa
Magazine image in colours: Georges Seurat - Sunday afternoon celebration




https://www.youtube.com/watch?v=y9OFL9rGnF0&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2sDXdhkAc58YYBZ2m8WxB9Le4t6g075neWc0GapdoAKImBA7S6KgK4UmA

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti