lauantai 13. kesäkuuta 2020

Miksi neljä evankeliumia * Why four gospels

Lueskelin tänään Valittujen Palojen julkaisemaa kirjaa Raamatun salaisuudet, jossa etsittiin vastausta kysymykseen, miksi kirkko tunnusti ainoastaan Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumit, kun vielä ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla tunnettiin useampia evankeliumeita.

Today I read a book, Mysteries of the Bible, published by Reader's Digest, which sought an answer to the question of why the Church recognised only the gospels of Matthew, Mark, Luke and John when more gospels were known in the first and second centuries.

Lopullista vastausta kysymykseen ei tunnu löytyvän. Muutama sitaatti kuitenkin aiheen johdattelusta:
* Ilmeisesti kirkon ratkaisuun vaikutti se, että näiden kertomusten uskottiin olevan peräisin joko Jeesuksen opetuslapsilta, tai kuten Markuksen ja Luukkaan tapauksessa, ensimmäisten apostolien kumppaneilta.
* Yhteenkään varhaisimmista kreikankielisistä evankeliumikäsikirjoituksista ei sisälly kirjoittajan allekirjoitusta tai esipuhetta, jossa olisi maininta kirjoittajasta.
* Vaikka eräät meidän aikamme tutkijat ovatkin sitä mieltä, että evankeliumit sisältävät silminnäkijäaineistoa, niin tuskin ketkään uskovat enää kaikkien neljän kirjan olevan Jeesusta jo hänen elinaikanaan seuranneiden ihmisten käsialaa.
* Evankeliumien kertomuksia tapahtumista ja Jeesuksen puheista muokattiin vuosien mittaan sekä suullisesti että kirjallisesti ennen kuin saivat lopullisen muotonsa.
* Markuksen evankeliumi päättyi alun perin 16. luvun jakeeseen kahdeksan, eli siihen ei sisältynyt jaksoa, jossa ylösnoussut Jeesus ilmestyy lähimmilleen.
* Vuonna 1992 käyttöön otetussa suomalaisessa raamatunkäännöksessä todetaan, että "joku varhaiskristillinen kirjoittaja on täydentänyt evankelistan esitystä muualta tunnetulla, luotettavaksi katsotulla perimätiedolla."

The final answer to the question does not seem to be found. However, a few quotes from the text:
* Apparently the solution of the Church was influenced by the fact that these Gospels were believed to have come either from the disciples of Jesus, or, as in the case of Mark and Luke, from the companions of the first apostles.
* None of the earliest Greek gospel manuscripts includes the author's signature or preface mentioning the author.
* Although some scholars of our time believe that the Gospels contain eyewitness accounts, hardly anyone believes that all four books are the handwriting of the people who have followed Jesus in their lifetime.
* The Gospel accounts of events and the words of Jesus were modified over the years, both orally and in writing, before they took their final form.
* The Gospel of Mark originally ended in verse eight of chapter 16, that is, it did not include the period in which the risen Jesus appears to His fellowmen.
* The Finnish translation of the Bible, introduced in 1992, states that "an early Christian writer has supplemented the presentation of the evangelist with a tradition known elsewhere that is considered reliable."

Kaikesta edellä luetusta totean sen, että eipä ihme, jos Raamatun tekstejä editoidaan, muutetaan, poistetaan ja lisätään jokaisen raamatunkäännöksen yhteydessä vieläkin, kun sellaista on tehty alusta alkaen! Onneksi universumissa on Jumala, joka kirjaa kaikkien tekemiset omaan kirjaansa. Viimeinen tuomio paljastaa mitä miehiä tai naisia kaikki tekstien muuttelijat ovat olleet!

From all of the above, I can only say that it is no wonder that Bible texts are edited, changed, deleted and added with every translation of the Bible still today, when such has been done from the beginning! Fortunately there is the God in the universe, who records everyone's actions in His own book. The final judgment reveals what men or women all the texts changers have been!

Valitettavasti jokainen tekstimuutos vähentää tekstien pyhyyttä ja uskottavuutta. Siksipä pyhyyttä ja uskottavuutta on yritetty myös lisätä. Eräs sellainen yritys on ollut evankelistojen symbolien valitseminen. Kirjoituksessa todetaan juhlallisesti, että "evankelistojen vertauskuvahahmojen juuret juontavat Heskielin näkyyn." No, Hesekiel ei maininnut kyllä sanallakaan yhtäkään neljästä evankelistasta, eivätkä evankelistat ole itse tunnuksiaan valinneet Hesekieliltä, kun eivät jättäneet edes omaa signeerausta teksteihinsä.

Unfortunately, every change of the text reduces the sanctity and credibility of the texts. Therefore, attempts have also been made to increase holiness and credibility. One such attempt has been the choice of evangelist symbols. The scripture solemnly states that "the roots of the symbolism of the evangelists date back to the vision of Ezekiel." Well, Ezekiel did not mention a word of any of the four evangelists, and the evangelists themselves did not choose their symbols from Ezekiel when they did not even leave their own signature in their texts.

Hesekiel kuvasi näyssään neljää olentoa, jotka hän näki Jumalan valtaistuimen osina (Hes. 1: 10), ... eikä Uuden Testamentin evankelistoina. Myös apostoli Johannes näki omassa näyssään samat neljä olentoa Jumalan Valtaistuimen yhteydessä (Ilm. 4: 7). Olennoista yksi on ihmiskasvoinen, toinen leijonan-, kolmas härän- ja neljäs kotkankasvoinen. Jos kysymyksessä olisi neljä evankelistaa, olisihan Johanneksen pitänyt tunnistaa edes itsensä!

In his vision, Ezekiel described the four beings he saw as parts of the throne of God (Eze. 1: 10)... and not as New Testament evangelists. The apostle John also saw in his own vision the same four beings in connection with the throne of God (Rev. 4: 7). One of the creatures is human-faced, the second is lion-faced, the third is ox-faced and the fourth is eagle-faced. If there were four evangelists in question, John should have identified himself!

Neljä ihmeellistä olentoa lienevät korkeinta, mitä ihminen on koskaan päässyt näkemään Jumalan valtaistuinsalista. Lieneekö Luciferkaan nähnyt itse Jumalaa noiden neljän olennon muodostaman taivaallisen valtaistuimen yläpuolella!

The four miraculous beings are probably the highest man has ever been able to see from the throne room of God. Did Lucifer either have seen God Himself above the celestial throne formed by those four beings!

Mieleeni muistuu myös kuva Jehovantodistajien julkaisemasta kirjasesta, jossa itse Jumala rinnastetaan noihin neljään olentoon. Samoin tekivät jo muinaiset kulttuurikansat Babyloniassa ja Egyptissä, sillä noista neljästä olennosta koostuvat sfinksit koristivat Babylonin portteja ja Egyptin pyramideja.

I remember also a picture of a booklet published by Jehovah's Witnesses in which God Himself is equated with those four beings. Even the ancient Babylonians and Egyptians did the same, for the sphinxes consisted of those four creatures were standing in their gates and before the pyramids.

Tärkeintä lienee se, että nuo neljä olentoa voidaan vaikeuksitta liittää tetragrammiin ja sen neljään konsonanttiin. Siksi kai evankeliumejakaan ei voitu kelpuuttaa Raamattuun enempää kuin neljä. Tetragrammin alkuperä ei tule Raamatussa täysin selväksi, ja ehkä sen selvittäminen on tehty suorastaan mahdottomaksi kaikilla jälkikäteen lisätyillä merkityksillä.

Perhaps most important is that those four creatures can easily be associated with the Tetragrammaton and its four consonants. Therefore, I guess no more than four gospels could be qualified in the Bible. The origin of the Tetragrammaton does not become entirely clear in the Bible, and perhaps its elucidation has been made downright impossible with all the meanings added afterwards.

"Kuten maa jakaantuu neljään neljännekseen... ja ilmansuuntia on neljä, ja kuten kirkko on levittäytynyt yli maan, ja evankeliumi on kirkon tukipilari ja varustus..., on siis soveliasta, että kirkolla on tukipilareita neljä" (kirkkoisä Irenaeus Lyonilainen 147 - 202).
Mutta juuri noinhan ajatellaan okkultismissakin, ja siinähän tetragrammi on keskeinen asia!

"As the earth is divided into four quarters... and there are four directions of the air, and as the church is spread over earth, and the gospel is the mainstay and equipment of the church... it is fitting that the church should have four pillars" (father Irenaeus of Lyon 147 - 202).
But that's exactly what occultism is all about, and that's where the Tetragrammaton is central!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti