Toinen minua suututtava tulkinta koskee seurakunnan perustaa. Jeeshua kysyi opetuslapsiltaan erään kerran: "Kuka minä ihmisten mielestä olen?" Opetuslapset vastasivat sen mukaan, mitä olivat kuulleet: "Johannes Kastaja", "Elia" ja "joku profeetta" (Matt. 16: 13, 14; Mark. 8: 27, 28).
Another interpretation that angers me concerns the foundation of the congregation. Jeshua once asked His disciples: "Whom do men say that I am?" The disciples answered according to what they have heard: "John the Baptist", "Eliah" and "some Prophet" (Matthew 16: 13, 14; Mark 8: 27, 28).
Tuo kysymys lienee ollut pohjustusta tulevaan, sillä seuraavaksi Jeeshua esitti opetuslapsille suoran ja haastavan kysymyksen: "Kuka minä teidän mielestänne olen?" Ainavalmiilta Pietarilta tuli suora vastaus suoraan kysymykseen: "Sinä olet Messias" (Matt. 16: 15, 16; Mark. 8: 29). Jeeshua tunnusti Pietarin vastauksen oikeaksi ja vakuutti Pietarin saaneen tuon tiedon suoraan Isältä (Matt. 16: 17).
That question must have been the basis for what was to come, for Jeshua went on to ask the disciples a direct and challenging question: "Who do you think I am?" Peter was immediately ready to answer: "You are the Messiah" (Matthew 16: 15, 16; Mark 8: 29). Jeshua acknowledged Peter's answer and assured Peter that he had received that information directly from the Father (Matthew 16: 17).
Tässä yhteydessä Jeeshua kutsuu oikean vastauksen antanutta opetuslasta tämän oikealla nimellä "Simon Barjona/Simon Joonaan poika" (Matthew 16: 17; Mark. 1: 29; Luuk. 4: 38; Joh. 1: 40, 41). Mutta Jeeshua oli antanut hänelle nimen "Keefas" eli "Pietari" (Joh. 1: 42).
In thin context, Jeshua calls the disciple who gave the correct answer his proper name "Simon, Barjona/Simon the son of Jonah" (Matthew 16: 17; Mark 1: 29; Luke 4: 38; John 1: 40, 41). But Jeshua have given him the name "Cephas" or "Peter" (John 1: 42).
Koska Simon Joonaan poika/Keefas/Pietari oli juuri tunnistanut ja tunnustanut Jeeshuan Messiaaksi, myös Jeeshua paljasti Pietarista jotakin oleellista. Sen hän teki sanaleikin ja kenties myös sormileikin muodossa. Tässä vaiheessa kannattaa tarkistaa kaksi sanaa kreikan tekstistä.
Since Simon Barjona/Cephas/Peter, had just recognised Jeshua as the Messiah, Jeshua also revealed something essential about Peter. He did it in the form of a word game and perhaps also a finger game. At this point, it is worth checking two words from the Greek text.
Jeeshua sanoi Pietarille (Matt. 16: 18):
"Sinä olet πετροζ (PETROS = VIERIVÄ KIVI) - sormi kohti Pietaria,
ja tälle πετρα'lle (PETRALLE = KALLIOLLE) - sormi itseään kohti - minä rakennan seurakuntani, ja tuonelan portit eivät sitä voita"
Jeshua said to Peter (Matthew 16: 18):
"You are πετροζ (PETROS = A ROLLING STONE) - finger towards Peter,
and upon this πετρα (PETRA = ROCK) - finger towards Himsef - I will build my congregation, and the gates of hell will not prevail against it."
Jeeshua kutsui Pietaria PETKOKSEKSI eli VIERIVÄKSI KIVEKSI kuvaten hänen spontaania luonnettaan, joka vei milloin aaltoihin, milloin tarttumaan miekkaan, milloin valheellisiin tunnustuksiin yms. Uskon, että Jeeshua teki tämän analyysin rakastamastaan opetuslapsesta hänen itsensä vuoksi mutta myös kaikkien muiden seuraajiensa vuoksi. Sillä jokainen Jeeshuan seuraaja joutuu ottamaan kantaa seurakunnan perustaan. Sehän ei voi olla "VIERIVÄ KIVI" eli Pietari, vaikka meille on niin väitetty jo 2000 vuoden ajan.
Jeshua called Peter PETROS or A ROLLING STONE describing his spontaneous nature, which sometimes led to waves, sometimes to seize the sword, sometimes to tell false confessions etc. I believe that Jeshua made this analysis of a disciple He loved not only for his sake but also for all His other followers' sake. For every follower of Jeshua must take a stand on the foundation of the congregation. The foundation cannot be the "ROLLING STONE", or Peter, although we have been told such a lie already for 2000 years.
Markuksen evankeliumissa kerrotaan samasta tapahtumasta hiukan eri tavalla (Mark. 8: 27 - 33). Markuksen kertomus paljastaa meille syyn, miksi Jeeshua joutui tekemään selvän eron "vierivän kiven" ja "kallion" välillä.
The gospel of Mark tells of the same event in a slightly different way (Mark 8: 27 - 33). Mark's story reveals to us the reason why Jeshua had to make a clear distinction between "rolling stone" and "rock".
Tuosta hetkestä alkaen Jeeshua alkoi paljastaa, mikä järkyttävä kohtalo Häntä odottaisi. Mutta Pietari veti Jeeshuan erilleen muista ja asettui vastustamaan ja estelemään Jeeshuan ennustamia tapahtumia. Silloin Jeeshua joutui nuhtelemaan Pietaria ankarin sanoin ja kutsui häntä nimellä "saatana" eli "vastustaja" (Mark. 8: 33).
From that moment on, Jeshua began to reveal what shocking fate awaited Him. But Peter pulled Jeshua away from others and settled down to oppose and prevent the events predicted by Jeshua. Then Jeshua had to rebuke Peter with harsh words and called him "satan" or "adversary" (Mark 8: 33).
Ei "Saatana" eikä "vierivä kivi" voi olla seurakunnan perustuksena eikä päänä. Seurakunnan (εκκλησια = ekklesia =uloskutsutut) perustana on alusta saakka ollut PETRA = KALLIO!
Neither "Satan" nor "the rolling stone" can be the foundation or the head of the congregation. The congregation (εκκλησια) has been based on PETRA = ROCK from the beginning!
Apostoli Paavali tiesi varsin hyvin, kuka tuo "Kallio" on.
Paavali kirjoitti korinttolaisille (1. Kor. 10: 4) "Sillä he joivat hengellisestä KALLIOSTA, joka heitä seurasi; ja se KALLIO oli Kristus"... eli MESSIAS.
The Apostle Paul knew quite well who that "Rock" is.
Paul wrote to the Corinthians (1. Cor. 10: 4) "for they drank of that spiritual ROCK that followed them: and that Rock was Christ"... or the MESSIAH.
Lisää Paavalin tekstejä seurakunnan päästä:
Ef. 1: 22 "Ja kaiken hän (Jumala, kirkkauden Isä) on asettanut hänen jalkainsa alle ja antanut hänet kaiken pääksi seurakunnalle"
Ef. 4: 15 "... että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus"
Kol. 1: 18 "Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen"
Kol. 2: 9, 10 "Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää"
Some more Paul's texts of the head of the congregation:
Eph. 1: 22 "And (God) hath put all things under his feet, and gave him to be the head over all things to the church"
Eph. 4: 15: " But speaking the truth in love, may grow up into him in all things, which is the head, even Christ"
Col. 1: 18: "And he is the head of the body, the church: who is the beginning, the firsborn from the dead: that in all things he might have the preeminence"
Col. 2: 9, 10: "For in him dwelleth all the fulness of the Godhead bodily. And ye are complete in him, which is the head of all principality and power"
Kun MESSIAS on seurakunnan perusta ja pää, silloin tuonelan portit eivät sitä voita!
When the MESSIAH is the foundation and the head of the congregation, then the gates of hell will not overcome it!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti