keskiviikko 18. maaliskuuta 2020

Hyvä ja Paha * Good and Evil

Millainen Jumala sinulla on? Saattaako Hän sinut kiusaukseen? Rankaiseeko Hän sinua virheistäsi armottomasti? Onko Hän sama Jumala, joka tuhosiVanhan Maailman vedenpaisumuksessa tai Sodoman ja Gomorran tuli- ja rikkisateessa? Hänkö lähettää maailmaan vitsaukset? Onko helvetti Hänen rangaistuksensa jumalattomille?

What kind of God do you have? Does He lead you into temptation? Does He mercilessly punish your mistakes? Is He the same God, who destroyed the Old World in the Flood or Sodom and Gomorrah in fire and brimstone? Will He send the plagues on the world? Is hell His punishment for the wicked?

Jaakob kirjoittaa: "Älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän kiusaa ketään" (Jaak. 1: 13 / 1992).

James writes: "Let no man say when he is tempted, I am tempted of God: for God cannot be tempted with evil, neither tempteth he any man" (James 1: 13).

Ja Jaakob jatkaa: "Jokaista kiusaa hänen oma himonsa; se häntä vetää ja houkuttelee. Ja sitten himo tulee raskaaksi ja synnyttää synnin, ja kun synti on kasvanut täyteen mittaansa, se synnyttää kuoleman" (Jaak. 1: 14, 15 /1992).

And James continues: "But every man is tempted, when he is drawn away of his own lust, and enticed. Then when lust hath conceived, it bringeth forth sin: and sin, when it is finished, bringeth forth death" (James 1: 14, 15).

Itse asiassa Jaakob antaa vastauksen kaikkiin esittämiini kysymyksiin! Joten miettikäämme sitä hetken! Kuoleman synnyttäminen/tuottaminen voi merkitä hyvin monenlaista tuhoa ja loppua! Mutta se kaikki saa alkunsa ihmisen valinnasta.

In fact, James answers all my questions! So let's think for a moment! The birth/production of death can mean so many kinds of destruction and endings! But it all comes from human choice.

Mutta, mutta, mutta! Jeshua opetti meitä rukoilemaan: "älä saata meitä kiusaukseen" (Matt. 6: 13, 1933). Eikö ole siis täysin selvää, että Jumala on syypää meidän kiusauksiimme? Hetkinen! Voisikohan kysymyksessä olla Jeshuan sanojen väärin ymmärtäminen tai väärin kääntäminen. Katsotaanpa vuoden 1992 käännöstä: "äläkä anna meidän joutua kiusaukseen". Kuulostaapa ihan erilaiselta!

But, but, but! Yeshua taught us to pray:"lead us not into temptation" (Matthew 6: 13... also the Finnish translation, 1933). Is it not clear, then, that God is to blame for our temptations? Wait a minute! Could it be a misunderstanding or a misinterpretation of Yeshua's words. Let's look at the Finnish translation, 1992: "and let us not be tempted". Sounds different!

Pitäisikö Jumalan siis estää meitä kokemasta omia halujamme, himojamme jne.? Silloinhan pakottaisimme Jumalan tekemään itsestämme robotteja ja luopuisimme omasta valinnanvapaudestamme, jonka Jumala antoi ihmiselle lahjaksi jo luomisen aamuna. 

So should God prevent us from experiencing our own desires, lusts etc.? After all, we would force God to make ourselves robots and we would give away the freedom that God gave man as a gift in the morning of creation.

Ihmiselle annettiin vapaus valita hyvän ja pahan välillä. Mutta vapautta seuraa vastuu. Yritämmekö väistellä omaa vastuutamme, kun olemme sovittamassa Jumalaa tuhoojan ja tappajan roolin?

Man was given the freedom to choose between good and evil. But responsibility follows freedom. Are we trying to dodge our own responsibility as we reconcile God to the role of destroyer and killer?

Tuollainen asenne ei ole mitenkään puolusteltavissa, vaikka se sai alkunsa jo Edenissä Eevan syyttäessä Käärmettä ("käärme petti minut"), ja Adamin syyttäessä Jumalaa ("vaimo, jonka sinä annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle").

Such an attitude is by no means defensible, even though it began in Eden when Eve accused Serpent ("the serpent betrayed me") and Adam accused God ("the woman you gave to be with me").

Jeshuan lausui yksiselitteisen selkeästi Käärmeestä alias Perkeleestä: "Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei ole totuutta. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valehtelija ja valheen isä" (Joh. 8: 44).

Yeshua clearly stated about the Serpent alias Devil: "He was a murderer from the beginning, and abode not in the truth, because there is no truth in him. When he speaketh a lie, he speaketh of his own: for he is a liar, and the father of it" (John 8: 44).

Käärme valehteli Adamille ja Eevalle sanoessaan: "ette suinkaan kuole, vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan (1. Moos. 3: 4, 5 / 1933)".

The Serpent lied to Adam and Eve, saying: "Ye shall not die. For God doth know that in the day ye eat thereof, then your eyes shall be opened, and ye shall be as gods, knowing good and evil" (Gen. 3: 4, 5).

Tuon valheen uskominen johti ensin Eevan ja sitten Aadamin oman mielihalunsa/himonsa täyttämiseen. Tämän synnin/Jumalan tahdon hylkäämisen seurauksena heidän ja heidän jälkeläistensä elämään tuli sairaus ja kuolema.

Believing that lie led at first Eve and then Adan to fulfil own desire/lust. As a result of this sin/rejection of God's will illness and death stepped into their lives and the lives of their descendants.

Tuo kerta ei ollut ensimmäinen, jolloin Käärme/Saatana/Perkele osoittautui valehtelijaksi! Jo ennen maan ja taivaan luomista oli tapahtunut enkelten lankeemus Jumalan luona. Kolmannes taivaan enkeleistä oli valinnut tottelemattomuuden Jumalaa kohtaan ja hyväksynyt Käärmeen/Luciferin johtajakseen (Ilm. 12: 7 - 9). Mutta noiden joukkojen kohtalona tulee olemaan ikuinen kuolema, sillä ero Jumalasta/Elämän Lähteestä merkitsee kuolemaa.

This was not the first time that Serpent/Satan/Devil turned to be a liar! Even before the creation of the earth and the heavens angels fell before God in heaven. One third of the angels had chosen disobedience to God and accepted the Serpent/Lucifer as their leader (Rev. 12: 7 - 9). But the fate of those troops will be eternal death, for to turn away from God/the Source of Life means death.

Valinta siis ratkaisee, ja jokaisella luodulla on oikeus omaan valintaan! Mooses vetosi Israelin kansaan: "Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen... Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte" (5. Moos. 30: 15, 19).

So choice matter, and every creature is entitled to his or her own choice! Moses appealed to the people of Israel: "See, I have set before thee this day life and good, and death and evil... therefore choose life, that both thou and thy seed may live" (Deut. 30: 15, 19). 

Ihmiskunnalla on ollut aina valinnan mahdollisuus hyvän ja pahan välillä. Nooan päivinä "ihmisten pahuus oli suuri maan päällä", sillä "heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat" (1. Moos. 6: 5). Vain Nooa oli valinnut toisin, ja hän oli "aikalaistensa keskuudessa hurskas ja nuhteeton mies" (1. Moos. 6: 9).

Mankind has always had a choice between good and evil. In the days of Noah "the wickedness of man was great in the earth", for "every imagination of the thoughts of heart was only evil continually" (Gen. 6: 5). Only Noah had chosen otherwise, and he was "a just man and perfect in his generations" (Gen. 6: 9).

Tuon yhden kuuliaisen miehen, Nooan, kautta Jumala pelasti niin monta kuin mahdollista. Mutta arkkiin ei tullut muita kuin Nooan oma 8-henkinen perhe. Vaikka Nooa kutsui ihmisiä arkkiinsa 120 vuoden ajan, vedenpaisumus hukutti kaikki muut paitsi hänen perheensä. Jumalalle uskollisia saattoi olla joitakuita muitakin tuona aikana, mutta he olivat kohdanneet luonnollisen kuoleman jo ennen vedenpaisumuksen alkamista.

Trough that one obedient man, Noah, God saved as many as possible. But no other than Noah's own family of 8 came into the ark. Although Noah invited people to the ark for 120 years, everyone but his own family overwhelmed by the flood. There may have been some others faithful to God at that time, but they had already faced the natural death before the flood began. 

Vedenpaisumus hukutti siis koko Vanhan Maailman! Oliko Jumala sen hukuttaja? Syyllistyikö Jumala luotujensa lahtaamiseen? Jumala, joka sanoo: "Älä tapa" (2. Moos. 20: 13), Hänkö ryhtyisi itse todelliseksi joukkoteurastajaksi? Ei, ei ei ei ei, sellainen ei todellakaan mene minun ymmärrykseeni!

The flood was thus drowning the entire Old World! Was God the destroyer? Was God guilty of killing His creatures? God, who said: "Thou shalt not kill" (Ex. 20: 13), would He himself become a true mass murderer? No, no, no, no, such really does not go into my understanding!

Jumala toimi Pelastajana vedenpaisumuksessa! Katsoessamme niitä jälkiä, joita vedenpaisumus on jättänyt Telluksen pintaan, täytyy todeta, että se on suuri ihme, että ihmistekoinen arkki selvisi kauheimmasta hirmumyrskystä. Mutta Jumala pelasti heidät... Hän toimi pelastajana! Kahdeksan ihmisen pelastuminen säilytti luvatun "vaimon siemenen", jonka oli määrä polkea Käärmeen pää (1. Moos. 3: 15). Jumala siis pelastaa!

God was the savior in the flood! As we look at the traces left by the flood on the surface of Telleus, it must be noted that it is the greatest miracle that the man-made ark went through the most terrible hurricane. But God saved them... He was their Saviour! The rescue of eight people preserved the promised "seed of woman", which was to bruise the Serpent's head (Gen. 3: 15). So God saves!

Enkelit luotiin ihmistä korkeammiksi intellektuaalisiksi olennoiksi. Heidän ei tarvitse oppia asioita yrityksen ja erehdyksen kautta, niin kuin meidän rationaalisten ihmisten pitää. Lahjakkain ja korkein enkeli oli Lucifer. Hänen tietonsa ja taitonsa ylittää moninkertaisesti kaikki inhimilliset kyvyt, tiedot ja taidot. Kun yliluonnollisilla lahjoilla varustettu demoninen enkeli-joukko ryhtyy tekemään tuhoa, sen seuraamukset ovat sanoinkuvaamattoman kauheat.

Angels were created higher intellectual creatures than human beings. They do not have to learn things through trial and error, as we rational people should do. Lucifer was the highest and the most talented angel. His knowledge and skills transcend all human talents, knowledge and skills. When a demonic angel group of supernatural gifts begins to do destruction, its consequences are unspeakable terrible.

Tämä nähtiin myös Sodomassa ja Gomorrassa, joiden ylle satoi tulta ja tulikiveä. Jumalan suojaava voima oli poistunut noiden kaupunkien yltä sitä mukaa, kun niiden asukkaat olivat valinneet oman tuhoisan tiensä seuraamalla omia himojaan ja halujaan. Jumala ei pakota ketään mihinkään ratkaisuun! Sen näemme esim. siinä, miten taivaalliset vieraat suostuttelivat Lootin perhettä lähtemään pois tuhon alta. Syynä tähän jumalalliseen pitkämielisyyteen oli Abrahamin esirukous tuon paikkakunnan puolesta.

This was also seen in Sodom and Gomorrah, which were covered with fire and brimstone. The protective power of God had gone out of those cities as their inhabitants had chosen their own devastating way by following their own lusts and desires. God never forces anyone into any solution! We can see this, for example, how the heavenly visitors persuaded Lot's family to get out of the coming destruction. The reason for these divine tolerance was Abraham's intercession for that place.

Myös Aabraham tiesi noiden kaupunkien elämäntyylin, ja siksi hän laski esirukouksessaan henkilölukua 50:stä 10:een. Mutta tuskin hänkään ymmärsi, että Jumalan henki oli jo jättämässä nuo kaupungit lopullisesti ja täysin suojattomiksi Saatanan joukkojen tuhovoiman edessä.

Abraham also knew the lifestyle of those cities, so in his prayer he lowered the number from 50 to 10. But he hardly realised that the spirit of God was already leaving those cities permanently and completely unprotected before the destructive power of Satan's forces.

Ihminen valitsee itse sen, minkä hengen kanssa hän haluaa elää ja toimia. Henkiä on monia mutta vain kahdenlaisia; hyviä ja pahoja. Jumalan hyvä henki kutsuu jokaista yksilöä, mutta jos ihminen torjuu Hänet toistuvasti, pahuuden henki valtaa ihmisen sielun/mielen, eikä Jumalan voima ole enää häntä suojaamassa. Kun Jumalan suojaava voima poistuu ihmisen oman valinnan seurauksena, Saatana saa täyden vallan ja yliotteen ihmisestä. 

Man chooses himself the spirit with which he wants to live and act. There are many spirits, but only of two types; good and evil. God's spirit appeals to every individual, but if man is repeatedly rejecting Him, the spirit of evil overpowers his/her soul/mind, and God's power is no longer protecting him/her. When God's protective power is removed as a result of man's own choice, Satan gains full power and dominion over man.

Raamatussa käytetty kieli on inhimillistä ja osin hyvinkin sekavaa. Jumalasta on tehty ihmisen sydämen paaduttaja, vaikka valinta on täysin ihmisen omassa vallassa. Samoin Jumalasta on tehty kostaja, vaikka Hän ei vielä tähänkään päivään mennessä ole kostanut Luciferin kapinaa, vaan on sallinut hänen näyttää koko universumille, mikä olento hän oikein on. Jumalasta on tehty peljättävä tuomari, vaikka Hän lähetti Poikansa pelastamaan maailman ja antoi jokaiselle ihmiselle mahdollisuuden siirtyä Poikansa kautta pois tuomion alta (Joh. 3: 16 - 18).

The language in the Bible is humane and, in part, very confusing. God has been made the hardener of the human heart, even though the choice is entirely in man's own power. Similarly, God has been made an avenger, even though He has not yet avenged the Lucifer's rebellion, but has allowed him to show the whole universe what kind of creature he really is. God has also been made a fearful judge, even though He sent His Son to save the world and gave every man an opportunity to pass out of judgment through His Son (John 3: 16 - 18).

Raamattu on kokoomateos monen erilaisen kirjoittajan erilaisista teksteistä. Sen alkukielestä käydään jatkuvaa väittelyä. Kuka mahtaa tietää, kuinka monta käännöstä on tehty? Tai kuka tietää totuuden kaikista muutetuista sanoista ja ajatuksista? Niitä lienee todella paljon! Kuitenkin sanoma Jumalan järjestämästä pelastuksesta Jeshuassa kulkee "punaisena lankana" läpi Raamatun. Mutta samalla tavalla Lucifer-Saatanan toimet näkyvät "mustana juovana" Raamatun lehdillä alusta loppuun saakka.

The Bible is a compilation of different texts by many different authors. Its original language is the subjects of constant debate. How knows how many translations have been made? And who knows the truth of all changed words and thoughts? You probably have a lot of them! However the message of God's salvation in Yeshua goes like a "red thread" through the whole Bible. But in the same way, the actions of Lucifer-Satan appear as a "black band" in the Bible from beginning to end.

Paha esitetään Raamatun alkulehdillä "käärmeenä". 1. Moos. 3. luvussa esitelty "käärme" on hepreaksi נחש (nachash). Se on yleisin termi "käärmeestä" Vanhassa testamentissa. Toinen käärmettä merkitsevä heprean sana on פתן (pethen), Ps. 58: 5, פתנים (pethnim), 5. Moos. 32: 33, joka merkitsee erityisen myrkyllistä käärmeiden ryhmää.

Evil is portrayed in the Bible as the "serpent". The serpent introduced in the 3rd chapter of Genesis  is נחש (nachash) in Hebrew. It is the most common term for "serpent" in the Old Testament. Another Hebrew word for snake/serpent is פתן (pethen), Ps. 58: 4, פתנים (pethnim), Deut. 32: 33,  which signifies a particularly toxic group of snakes/serpents.

Kolmas käärmettä tarkoittava heprean sana on תנין (tannin), jolla tarkoitetaan suurta, vaarallista maa- tai merihirviötä, vaikka sen varsinainen merkitys hepreassa on "krokotiili". Mutta "tannin" ei vastaa siivekästä suustaan tulta syöksevää lohikäärmettä. Vanhassa Testamentissa "tannin" esiintyy mm. jakeissa 1. Moos. 1: 21; 2. Moos. 7: 9 - 12; Job 7: 12; Ps. 74: 13; 91: 13; Jes. 27: 1; 34: 13; 43: 20; Hes. 29: 3; 32: 2. Sanaa "tannin" on käyttänyt myös Franz Delitzsch Uuden Testamentin hepreannoksessaan jakeissa Ilm. 12: 9 ja 20: 2.

The third Hebrew word for snake/serpent is תנין (tannin), which refers to a large, dangerous land- or sea monster, although its actual meaning in Hebrew is "crocodile". But "tannin" does not match to the winged dragon spiting the fire. In the Old Testament "tannin" appears in Gen. 1: 21; Ex. 7: 9 - 12; Job 7: 12; Ps. 74: 13; 91: 13; Isa. 27: 1; 34: 13; 43: 20; Eze. 29: 3; 32: 2. Franz Delitzsch has used "tannin" in his Hebrew New Tetsament; Rev. 12: 9; 20: 2.

Käärme on kiehtova symboli myös mytologiassa. Niinpä nuo kaikki kolme heprean sanaa esiintyvät Tooran lisäksi myös heprealaisessa mytologiassa. Kun otetaan mukaan vielä kreikkalaisen mytologian Ladon (jalaton puussa kiemurteleva, Heracleen surmaama käärme), Python (jalaton ja siivetön Apollon surmaama käärme) ja Chimera/Khimaira (sekasikiö, jolla vuohen ruumis ja jalat, leijonan tai hevosen pää, häntänä käärme tai skorpionin pyrstö), saadaan hyvin rikas visuaalinen kuva käärmeestä pahuuden symbolina. 

The snake is also a fascinating symbol in mythology. Thus, all those three Hebrew words are present in Torah, as well as in Hebrew mythology. Including the Greek mythology with Ladon (the legless serpent curling around a tree, killed by Heraclee) Python (the legless and wingless snake, killed by Apollo) and Chimera/Khimaira (the hybrid with goat's body and legs, the lion's or horse's head and the tail like a snake or scorpion's tail), we'll get a rich image of snake as a symbol of evil. 

Lukiessani Johanneksen kuvausta 6. pasuunasta (Ilm. 9: 13 - 21), mieleeni tulee kuva kreikkalaisesta mytologisesta käärmeestä, Chimerasta. Siis kaikki tuho, mitä 6. pasuuna tuottaa, näyttää olevan "sen Vanhan Käärmeen" (Ilm. 12: 9) aikaansaannosta! Perkele on ollut murhaaja alusta asti (Joh. 8: 44)!

As I read John's description of the 6th trumpet (Rev. 9: 13 - 21), I recall a picture of the Greek mythological snake, Chimera. That is, all the destruction that the 6th trumpet causes seems to be the creation of "the Old Serpent" (Rev. 12: 9). The Devil has been a murderer from the very beginning (John 8: 44)!

Paitsi heprealaisessa mytologiassa käsite "tannin" tunnetaan kaaoksen ja pahuuden symbolina myös kanaanilaisessa ja foinikialaisessa mytologiassa. Ilmestyskirjan jakeiden (12: 9 ja 20: 2) mukaan "tannin" on itse Saatana, Perkele, ja kaaoshan on ollut hänen päämääränsä alusta alkaen. Saatana tulee toteuttamaan kaaoksen mahdollisimman perusteellisesti, kun Telluksen asukkaat ovat kääntäneet selkänsä lopullisesti Elämän Alkajalle.

Not only in Hebrew mythology, the term "tannin" is also known as a symbol of chaos and evil in Canaanite and Phoenician mythology. According to Revelation (12: 9; 20: 2) "tannin" is Satan/the Devil himself, and chaos has been his goal from the beginning. Satan will carry out the chaos as thoroughly as possible, when the inhabitants of Tellus have finally turned their backs on the Beginner of Life.

Eräänlainen kaaos näyttää vallitsevan myös Raamatun teksteissä. Pakanuudessa uskotaan jumalaan, joka on yhtä aikaa hyvä ja paha. Sama ajatus tulee mieleen myös Raamatusta, jossa Jahve on kiivas, kostonhaluinen ja hirmuinen tuhoaja, mutta samalla myös tuomari, joka sanoo: "älä tapa" (2. Moos. 20: 13) Jos me eläisimme lastemme kanssa saman periaatteen mukaan, millainen tämä maailma olisi! Hyvä-Paha-jumaluus on kuin raamatullinen sekoitus nimistä יהוה - אהיה.

A kind of chaos also seems to prevail in the Bible texts. Paganism introduces a god, which is at the same time good and evil. The same idea comes to mind even in the Bible, where Yahweh is hotblooded,  revengeful and terrible destroyer, but at the same time a judge, who says "thou shall not kill" (Ex. 20: 13). If we lived with our children on the same principle, what would this world be like! Good- Evil Deity is like a biblical mixture of יהוה - אהיה.

Jeshua tuli ilmaisemaan meille Isän luonteen (Joh. 1: 18). Kuulkaamme, mitä Hän sanoi ollessaan ristiinaulittavana: "Isä, anna heille anteeksi" (Luuk. 23: 34). Ei vihaa, ei kostoa, ei raivoa! Sellainen on Jumala!

Yeshua came to reveal to us the nature of the Father (John 1: 18). Let us hear what He said while being crucified: "Father, forgive them" (Luke 23: 34). No anger, no revenge, no rage! Such is God!

Jos Saatanan voimaa käyttävä "maasta nouseva peto" (Ilm. 13: 11 - 17) saa tulen lankeamaan taivaasta, totta kai itse Saatanakin osaa sen tempun. Tyyron kuningas symboloi Hesekielin kirjassa Saatanaa, ja Hesekiel kirjoittaa hänestä näin: "Paljoilla synneilläsi, tekemällä vääryyttä kaupoissasi, sinä olet häväissyt pyhäkkösi. Niin minä annoin sinun keskeltäsi puhjeta tulen; se kulutti sinut. Ja minä panin sinut tuhkaksi maahan kaikkien silmäin edessä, jotka sinut näkivät" (Hes. 28: 18).

If the beast from earth (Rev. 13: 11 - 17) is able to make fire come down from heaven, so is also Satan himself. The Prince of Tyrus is a symbol of Satan in the Book of Ezekiel, and it's written about him like this: "Thou hast defiled thy sanctuaries by the multitude of thine iniquities, by  the iniquity of thy traffic; therefore will I bring forth a fire from the midst of thee, it shall devour thee, and I will bring thee to ashes upon the earth in the sight of all them that behold thee" (Eze. 28: 18)

Viime vuosikymmeninä olemme kuulleet monista joukkoitsemurhista maailmalla. Suurin sellainen on vasta tulossa, kun Saatana sytyttää itsensä ja vie joukkonsa mukanaan! Onneksi se tulee olemaan Pahan ja pahuuden ikuinen loppu!  

In recent decades, we have heard of many mass killings around the world. The greatest of these is yet to come when Satan ignites himself and takes his troops with him! Fortunately it will be the eternal end of evil and the Prince of Evil!


*************************


Saatana (Paha) tuo tuhon, ja Jumala (Hyvä) pelastaa!

Satan (Evil) brings destruction, and God (Good) saves!

Ef. 6: 12: "Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa."

Eph. 6: 12: "For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places."







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti