Eräs Jumalasta käytetyistä nimistä on עליון Eljon eli Korkein. Sana esiintyy Raamatun tekstissä usein yksikseen mutta myös yhdessä Jumalaa tarkoittavien sanojen אל El ja אלהים Elohim kanssa (אל עליון El Eljon ja אלהים עליון Elohim Eljon).
One of the names used for God is עליון Elyon, or the Most High. The word appears in the text of the Bible often alone but also together with the words אל El and אלהים Elohim meaning God (אל עליון El Elyon and אלהים עליון Elohim Elyon).
Kyseinen nimi tulee vastaamme Raamatussa ensimmäisen kerran kertomuksessa Melkisekistä (1. Moos. 14: 18 - 20, 22), jonka kerrotaan olleen Saalemin (Jerusalemin) kuningas ja Korkeimman Jumalan pappi. Tämän tekstin pohjalta on ajateltu polyteistisesti, että Eljon oli Saalemin alueella palvottu jumaluus.
The name in question comes to us in the Bible for the first time in the story of Melchizedek (Gen. 14: 18 - 20, 22), who is said to have been the king of Salem (Jerusalem) and the priest of the Most High God. Based on this text, it has been thought polytheistically that Elyon was a deity worshiped in the Saalem region.
Mutta Melkisedek oli pappi jo ennen Aaronin pappeutta, eli hän oli Korkeimman Jumalan valitsema, ja hän oli vanhatestamentillinen esikuva Jeshuan pappeudesta. Heprealaiskirjeen kirjoittaja on rinnastanut Melkisedekiä ja Jeshuaa toisiinsa Heprealaiskirjeen luvuissa 5, 6 ja 7.
But Melchizedek was a priest even before Aaron's priesthood, that is, he was chosen by God the Most High, and he was an Old Testament example of Yeshua's priesthood. The writer of Hebrews has equated Melchizedek and Yeshua to each other in Hebrews chapters 5, 6 and 7.
Kuningas Daavidin temppelilaulajien johtajaksi asettama Aasaf, Berekjan poika (1. Aik. 6: 24; 16: 5, 6) on kirjoittanut psalmin 78. Tässä pitkässä 72 jakeen psalmissa Aasaf muistelee, miten israelilaiset tekivät erämaavaelluksen aikana syntiä ja olivat uppiniskaisia Korkeinta kohtaan (jae 17). Kovien rangaistusten jälkeen ”he muistivat, että Jumala oli heidän kallionsa ja että Jumala, Korkein, oli heidän lunastajansa" (jae 35), mutta ”he pettivät häntä suullaan ja valhettelivat hänelle kielellänsä, ja ”niskoittelullaan he kiusasivat Jumalaa, Korkeinta, eivätkä ottaneet hänen todistuksiansa vastaan" (jae 56).
Asaf, the son of Berekiah, who was appointed by King David as the leader of the temple singers (1 Chron. 6: 24; 16: 5, 6) has written Psalm 78. In this long psalm of 72 verses, Asaf remembers how the Israelites sinned during the wilderness journey and were rebellious against the Most High (verse 17). After severe punishments, they remembered that God was their rock, and that God the Most High was their redeemer (verse 35), but they deceived him with their mouths, and lied to him with their tongues, and with their backbiting they tempted God the Most High, and did not listen to his testimonies (verse 56).
Tämä on synkkää luettavaa kansasta, jonka Jumala, Korkein, Eljon, oli valinnut itselleen kaikkien kansojen joukosta! Tottelemattomuus Jumalaa kohtaan on aina kuuliaisuutta Hänen Vastustajaansa kohtaan, sillä ”kukaan ei voi palvella kahta herraa/Herraa (אדנים adonim - Matt. 6: 24).
This is dark reading about a nation that God, the Most High, Elyon, had chosen for Himself from among all nations! Disobedience to God is always obedience to His Adversary, for "no one can serve two masters/Lords (אדנים adonim - Matt. 6: 24).
Heprean sana מרום marom tarkoittaa ’korkea, korkeus'. Tätä sanaa käytetään korkeista paikoista (kukkula, kumpu) ja korkeasta asemasta (korkeus, taivas), mutta muutamassa tekstissä se näyttää toimivan synonyymina nimelle Eljon, Korkein.
The Hebrew word מרום Marom means 'high, height'. This word is used for high places (hill, mountain) and high position (height, heaven), but in a few texts it seems to function as a synonym for Elyon, Most High.
Ps. 92: 9/1776: ”Mutta sinä, Herra, olet korkein, ja pysyt ijankaikkisesti.”
Ps. 92: 9/1992: ”Sinä, Herra, olet iäti Korkein.”
Ps. 92: 8: ”But thou, Lord, art most high for evermore."
Jes. 57: 15: ”Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä...”
Isa. 57: 15: ” For thus saith the high and the lofty One that inhabiteth eternity, whose name is Holy..."
Miika 6: 6/1933: ”Mitä tuoden minä voisin käydä Herran eteen, kumartua korkeuden Jumalan eteen...”
Miika 6: 6/1992: ”Mitä minun pitäisi tuoda, kun astun Herran eteen, kumarrun korkeimman Jumalan edessä...”
Micah 6: 6: ” Wherewith shall I come before the Lord, and bow myself before the high God...”
Heprean sana מרום marom liittyy siis Jumalaan, joka on KORKEA ja PYHÄ.
The Hebrew word מרום Marom is therefore related to God, who is HIGH and HOLY.
Mutta yllätys yllätys, sama sana מרום marom näyttää liittyvän myös häneen, joka on alhaisin ja Paha. Edom ja Edomin kuningas on Vanhassa Testamentissa esikuva Luciferista samoin kuin Baabel ja Baabelin kuningas.
But surprise surprise, the same word מרום Marom also seems to be associated with him who is the lowest and the Evil One. Edom and the king of Edom is a type of Lucifer in the Old Testament, as well as Babel and the king of Babel.
Saatana näytti Jeshualle kaikki maailman valtakunnat ja lupasi antaa ne Hänelle yhdestä kumarruksesta hänen edessään (Matt. 4: 8, 9). Mutta näin vastaa ainoa todellinen אלהים עליון ELOHIM ELJON, KORKEIN JUMALA Luciferin ylimieliseen mahtailuun.
Jer. 49: 16: ”Sinun peljättävyytesi, sinun sydämesi ylpeys on pettänyt sinut, joka asut kallionrotkoissa, vallitset kukkulain korkeudet. Vaikka tekisit pesäsi korkealle niin kuin kotka, minä syöksen sinut sieltä alas...”
Jer. 51: 53: ”Vaikka Baabel astuisi ylös taivaaseen, vaikka se korkeuteen linnansa vahvistaisi, sittenkin tulevat sille minulta hävittäjät...”
Hab. 2: 9: ”Voi sitä, joka kiskoo väärää voittoa huoneensa hyväksi laittaakseen pesänsä korkealle, pelastuakseen kovan onnen kourista.”
Jer. 49: 16: ”Thy terribleness hath deceived thee, and the pride of thine heart, O thou that dwellest in the clefts of the rock, that holdest the height of the hill: though thou shouldest make thy nest as high as the eagle, I will bring thee down from thence..."
Jer. 51: 53: ”Though Babylon should mount up to heaven, and though she should fortify the height of her strength, yet from me shall spoilers come unto her..."
Hab. 2: 9: ”Woe to him that coveteth an evil covetousness to his house, that he may set his nest on high, that he may be delivered from the power of evil."
Viisaaksi kehuttu kuningas Salomo kirjoitti ”ylpeys käy lankeemuksen edellä” (Sanal. 16: 18). Tämän voi kirjaimellisesti nähdä ja todeta, kun lukee Jesajan 14. lukua. Jakeissa 13 ja 14 Lucifer leventelee näin ”Minä nousen taivaaseen korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi.”
Jae 14 hepreaksi: אעלה על במתי עב אדמה לעליון
Praised as wise, King Solomon wrote ”pride goeth before destruction" (Proverbs 16: 18). You can literally see and tell this when you read the 14th chapter of Isaiah. In verses 13 and 14, Lucifer expands like this: ”I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High.”
Verse 14 in Hebrew: אעלה על במתי עב אדמה לעליון
Lucifer on kyllä onnistunut ihmiskunnan kuusituhantisen historian aikana näyttelemään Jumalaa tekeytymällä Valhe-Jumalaksi antamalla ainoalle oikealle Eljonille, Korkeimmalle, nimen Jahve, jonka hän on itse valinnut/koonnut. Vakuuttamalla Jahve-nimen pyhyyttä Ilmestysvuorelta (engl. Seurakunnan vuorelta) käsin hän on johtanut kaikki seurakunnat harhaan. Suuri petos on siinä, että Saatana itse on Jahve!
Lucifer has indeed succeeded in playing God during the six-thousand-year history of humanity by pretending to be a False God when giving the only true Elyon, the Most High, a name Yahweh that he has chosen/collected himself. By asserting the sanctity of the name Yahweh from "the mountain of the congregation" he has led all the churches astray. The great deception is that Satan himself is Yahweh!
Lucifer ja hänen enkelinsä joutuivat poistumaan taivaasta, ja silloin toteutuivat Jesajan sanat ”Mutta sinut heitettiin alas tuonelaan, pohjimmaiseen hautaan" (Jes. 14: 15). Seuraavissa jakeissa (Jes. 14: 16 - 18) Jesaja kuvaa Lucifer-Saatanan aikaansaamaa täydellistä kaaosta Maan päällä. Jakeessa 19 on Jesajan ennustus Saatanan lopullisesta tuhosta: ”mutta sinut on viskattu kauas haudastasi kuin kelvoton villiverso, sinä lojut surmattujen, miekan lävistämien peitossa manalan kuilun pohjakivillä kuin tallattu raato.”
Lucifer and his angels had to leave heaven, and then Isaiah's words came true ”Yet thou shalt be brought down to hell, to the sides of the pit (Isa. 15: 15). In the following verses (Isa. 14: 16 - 18) Isaiah describes the complete chaos caused by Lucifer-Satan on Earth. In the verse 19 Isaiah prophesies about Satan's final destruction: ”But thou art cast out of thy grave like an abominable branch, and as the raiment of those that are slain, thrust through with a sword, that go down to the stones of the pit; as a carcase trodden under feet.
Sana "villiverso" (1992) ja ”hylkyvesa” (1933) on käännetty heprean sanasta נצר nezer. Sama sana esiintyy myös Jesajan ennustuksessa (Jes. 11: 1), joka koskee Messiasta, Iisain kannosta puhkeavaa Versoa/Virpiä. Kyseisen sanan on katsottu viittaavan myös nimeen ’Nasarealainen’. Nasarealainen Jeshua hylättiin, mutta Hänet korotettiin (ristille ja Isän oikealle puolelle). Saatanan kohtalo on tulla hylätyksi, tallatuksi ja unohdetuksi iankaikkisesti.
The word ”abominable branch” has been translated from the Hebrew word נצר nezer. The same word also appears in Isaiah's prophecy (Is. 11: 1), which concerns the Messiah, the Branch that will spring from the stump of Jesse. The word in question has also been considered to refer to the name 'Nazarene'.Yeshua the Nazarene was rejected, but He was exalted (on the cross and at the right hand of the Father). Satan's destiny is to be rejected, trampled upon, and forgotten forever.
Suomalainen tuttu sanonta ”joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa” kehottaa olemaan kurkottelematta liian korkealle. Siinä olisi ollut hyvä neuvo myös Lucifer-Saatanalle!
The well-known Finnish saying 'he who reaches for the spruce, will fall for the juniper' advises not to reach too high. That would have been good advice even for Lucifer-Satan!
Korkein on korkein, Eljon on marom!
The Most High is the highest, Elyon is marom!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti