Tarkastellessani Kabbalan Elämänpuuta totesin, että molempien luomiskertomusten verbit on yhdistetty siinä ikään kuin yhdeksi ja samaksi luomiseksi/tekemiseksi kuitenkin niin, että myös ihmiselle mahdolliset tekemisen tavat (עשה asa ja יצר jazar) on liitetty Elämänpuun alempiin sfääreihin, kun taas vain Kaikkivaltiaalle Jumalalle ominainen luomisen tapa (ברא bara), sanan voimalla tyhjästä luominen, on asetettu edellisten yläpuolelle, mutta sekään ei ole samassa sfäärissä kuin itse Luoja, joka on sijoitettu ylimpään sefiraan, Ketheriin.
Looking at the Kabbalah Tree of Life, I found that the verbs of the two creation narratives are combined in it as if they were one and the same creation/making, so that the human ways of doing things (עשה asa and יצר jazar) are connected to the lower spheres of the Tree of Life, but the way of doing that only the Almighty God is able to do (ברא bara), to create with the power of the word from nothing, is placed above the former, but not in the same sphere as the Creator himself, who is placed in the supreme sephirah, Kether.
Olen ihmetellyt tätä merkillistä asioiden sekoittamista nyt kaksi viikkoa edellisen kirjoitukseni jälkeen. Samalla tavalla kävi myös vuosia sitten, kun käänsin kaksi luomiskertomusta hepreasta suomeksi. Mitä järkeä on siinä, että Jumala, joka kykenee luomaan KAIKEN koko universumissa SANAN voimalla, ryhtyykin sitten näpertelemään käsin jotakin yksityiskohtaa!
I have been amazed at this strange mixing of things during the past two weeks after my previous post. The same thing happened years ago when I translated two creation stories from Hebrew into Finnish. What is the point that God, who is able to create EVERYTHING in the entire universe by the power of the WORD, then begins to tinker with some detail by hand!
Perusteluja:
Ensinnäkin Jumala on HENKI (Joh. 4: 24). Jumala ei ole fyysinen olento, eikä Häntä voida nähdä (Joh. 1: 18).
Toiseksi Jumalan Poika on SANA (Joh. 1: 1), joka tuli lihaksi (Joh. 1: 14).
Kolmanneksi jos kerran Poika on Sana, silloin myös Isä on Sana. Joh. 1: 1:n viimeinen lause hepreaksi: ואלהים היה הדבר (ve-elohim haajaa ha-davar) = ja/myös Jumala oli Sana... huomaa sanajärjestys ja, että konjunktio ו (ve) liittyy sanaan אלהים (Elohim)! Täytyyhän jumalallisella Isällä ja Pojalla olla joku yhteinen nimittäjä. Isä ja Poika ovat henkiä (Joh. 4: 24; 2. Kor. 3: 17, 18), ja Isä ja Poika ovat Sanoja (Joh. 1: 1).
Neljänneksi kannattaa ajatella ja yrittää ymmärtää, mitä kaikkea ihmeellistä ja täysin käsittämätöntä Jumala on luonut avaruuteen sanansa voimalla!
Justification:
First, God is the SPIRIT (John 4:24). God is not a physical being and cannot be seen (John 1:18).
Second, the Son of God is the WORD (John 1: 1) who became flesh (John 1:14).
Third, if once the Son is the Word, then the Father is also the Word. The last sentence of John 1: 1 in Hebrew: ואלהים היה הדבר (ve-elohim haja ha-davar) = and/also God was the Word ... notice the word order and that the conjunction ו (ve) is related to the word אלהים (Elohim)! After all, the divine Father and Son must have some common denominator. The Father and the Son are spirits (John 4:24; 2 Corinthians 3:17, 18), and the Father and the Son are Words (John 1: 1).
Fourth, it is worth thinking and trying to understand all that miraculous and utterly incomprehensible things God has created in space with the power of His word!
Kaikista tärkein seikka on kuitenkin se, että Jumalan Sana, POIKA, sitoutui ihmisyyteen jo luomisessa, sillä hänen sukuluettelonsa sisältää pitkän listan ihmisten nimiä (Matt. 1: 1 - 16; Luuk. 3: 23 - 38). POIKA/SANA on se IHMINEN, jonka luomista (elämänkaarta) koko taivas pysähtyi seuraamaan (”tehkäämme ihminen...”). Jumala tiesi jo ennen luomista, miten maailmassa tulisi käymään, sillä Luciferin kapina oli jo alkanut taivaassa. POIKA/SANA on se, joka yksin voi palauttaa Jumalan kuvan takaisin jokaiseen ihmiseen, joka valitsee kuuliaisuuden Jumalan tahdolle. Jumalan sanat, jotka Hän lausui luomisessa, kantoivat aina Jeeshuan syntymään/ihmiseksi tulemiseen saakka. Jumalan sanat ylläpitivät Jeeshuaa Saatanan kiusausten yläpuolella koko Hänen ajallisen elämänsä ajan. Jumalan sanat antoivat Jeeshualle voimaa hänen vaikeimpina hetkinäänkin Getsemanessa ja Golgatalla. Jeeshua voitti synnin ja kuoleman vallan Jumalan Sanan voimalla! Ylistys olkoon Jumalalle, joka loi/ luo SANAN voimalla.
However, the most important thing is that the Word of God, the SON, was already committed to humanity in creation, for his genealogy contains a long list of people's names (Matt. 1: 1-16; Luke 3: 23-38). THE SON/WORD is the MAN whose creation (the lifespan) the whole heaven stopped to follow (“let us make man ...”). God knew before creation how the world would go, for the rebellion of Lucifer had already begun in heaven. THE SON/WORD is the one who alone can restore the image of God back to every person who chooses obedience to God's will. The words of God that He uttered in creation lasted until the birth/becoming of Jeshua. The words of God maintained Jeshua above the temptations of Satan throughout his temporal life. The words of God gave strength to Jeshua even in his most difficult moments at Gethsemane and Calvary. Jeshua overcame the power of sin and death by the Word of God! Praise be to God, who creates/created by the power of the WORD.
Miettiessäni näitä asioita, huomioni kiinnittyi jälleen lukuarvoihin, joita olen merkinnyt marginaaliin Genesiksen ensimmäisen jakeen kohdalle. Koin jotakin sellaista, mitä fariseukset olisivat kokeneet, jos Jeeshua olisi totellut heidän käskyään; fariseukset olisivat nimittäin kuulleet kivien huutavan opetuslasten ylistämisen sijaan (Luuk. 19: 37 - 40). Olenhan minä aikaisemminkin nähnyt ja tajunnut, mikä räikeä ristiriita kahden luomiskertomuksen välillä on pelkästään jo sanallisesti, mutta numeroiden huuto suorastaan mykistää minut!
As I pondered these things, my attention was again drawn to the numerical values I have marked in the margin for the first verse of Genesis. I experienced something that the Pharisees would have experienced if Jeshua had obeyed their commandments; for the Pharisees would have heard the stones shouting instead of the praise of the disciples (Luke 19: 37-40). After all, I’ve seen and figured out in the past what a glaring discrepancy between the two narratives of creation is already verbally, but the shouting of the numbers downright silences me!
Elohistinen ja Jahvistinen luomiskertomus poikkeavat toisistaan niin oleellisella tavalla, että niistä ei voi rakentaa yhtä yhtenäistä kertomusta samalla tavalla kuin Jahvistin ja Pappiskirjan teksteistä on rakennettu monia muita kertomuksia Genesiksessä. Seuraavassa kuvassa tästä yksi esimerkki:
The Elohistic and Yahwistic narratives of creation differ in such an essential way that they cannot be constructed into a single unified story in the same way that many other stories have been constructed from the texts of Yahwist and the Priesthood in Genesis. The following image shows one example:
Elohistinen luomiskertomus on siis täysin eri kertomus kuin Jahvistinen luomiskertomus. Elohistisessa luomiskertomuksessa numeroiden todistusvoima on väkevä. Otan esimerkiksi vain yhden jakeen, 1. Moos. 1: 1, eli Raamatun ensimmäisen jakeen, ja poimin siitä muutaman numeroesimerkin. Vastaavia numeraalisia todistuksia ei saa millään tavalla esille Jahvistisen luomiskertomuksen ensimmäisestä jakeesta, 1. Moos. 2: 4, koska tekijä ja verbi ovat erilaiset.
The Elohistic creation story is thus a completely different narrative than the Yahwistic creation story. In the Elohistic creation story, the probative value of the numbers is strong. For example, I will take just one verse, Genesis 1: 1, the first verse of the Bible, and take a few numerical examples from it. Corresponding numerical testimonies are in no way revealed in the first verse of the Yahwistic creation story, Genesis 2: 4, because the author and the verb differ.
1. Moos. 1: 1 hepreaksi:
Gen. 1: 1 in Hebrew:
בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ (be-reshit bara Elohim et ha-shamajim ve-et ha-arez).
Raamatun ensimmäisessä jakeessa on seitsemän (7) sanaa ja kaksikymmentä kahdeksan (4x7) kirjainta. Luku seitsemän (7) tulee vastaan ensimmäiseksi. Seitsemän (7) on Raamatussa hyvin merkittävä, sillä se merkitsee hengellistä täydelllisyyttä, pyhitystä ja puhtautta.
The first verse of the Bible contains seven (7) words and twenty-eight (4x7) letters. The number seven (7) is the first one we meet on the pages of the Bible. Seven (7) is very significant in the Bible because it signifies spiritual perfection, sanctification, and purity.
Agnostikosta kristityksi kääntynyt venäläissyntyinen Ivan Panin (1855 - 1942), joka tutki koko elämänsä ajan Raamatun tekstien numeroita, huomasi, miten suunnattoman monella tavalla luku seitsemän (7) liittyy juuri Raamatun ensimmäiseen jakeeseen. Poimin niistä ja koko Elohistisesta luomiskertomuksesta kuitenkin vain muutaman esimerkin.
Ivan Pan (1855 - 1942), a Russian-born who became a Christian from Agnostic and studied the numbers in biblical texts all his life, noticed how the number seven (7) relates to the first verse of the Bible in enormos ways. However, I will take just a few examples from them and from the entire Elohistic creation narrative.
בראשית be-reshit, Raamatun ensimmäinen sana koostuu etuliitteestä ב (be = -ssa/ssä) ja substantiivista ראשית (reshit), joka merkitsee ensimmäinen asia/alku, alku/lähtökohta, ensimmäinen/paras, paras osa (maasta), ensihedelmä, esikoinen. Sanan lukuarvot 2 + 911 = 913.
בראשית be-reshit, the first word of the Bible consists of the prefix ב (in =) and the noun ראשית (reshit), meaning first thing/beginning, beginning/starting point, first/best, best part (of the country), first fruit, firstborn. Numeric values of the word 2 + 911 = 913.
Sen lisäksi, että Raamatun ensimmäinen sana בראשית be-reshit käännetään ”alussa”, se voidaan kääntää myös ”esikoisessa” eli Sanassa/Pojassa/Jeeshuassa. Tämä sama sana ja vielä samassa muodossa aloittaa myös Johanneksen evankeliumin, joka voidaan siis lukea: esikoisessa oli sana, ja sana oli Jumalan tykönä, ja/myös Jumala oli sana.
In addition to translating the first word of the Bible, בראשית be-reshit, “in the beginning,” it can also be translated “in the firstborn” or in the Word/Son/Jeshua. This same word and yet in the same form also begins the Gospel of John, which can therefore be read: in the firstborn there was a word, and the word was with God, and/also God was a word.
ברא bara, Raamatun ensimmäinen verbi, luoda/tehdä olemattomasta oleva, lukuarvo 203 = 7x29. Hengellistä täydellisyyttä, pyhitystä ja puhdistusta merkitsevä luku seitsemän (7) on siis kätkettynä tässä Jumalan sanallista luomisvoimaa ilmaisevassa verbissä. Tämä verbi esiintyy peräti kolme kertaa ihmisen luomisesta kertovassa jakeessa 1. Moos. 1: 27.
ברא bara, the first verb in the Bible, create/make existing from non-existent, numeric value 203 = 7x29. The number seven (7), which signifies spiritual perfection, sanctification, and purification, is thus hidden in this verb expressing God's verbal creative power. This verb appears as many as three times in the verse about the creation of man in Genesis 1:27.
אלהים Elohim, Valtava, Raamatun ensimmäinen Jumalaan viittaava substantiivi, lukuarvo 86.
אלהים Elohim, Enermous, the first noun referring to God in the Bible, numerical value 86.
Sanat בראשית be-reshit ja אלהים Elohim muodostavat yhdessä luvun 999. Yhdeksän (9) merkitsee Raamatussa Jumalan lopullisuutta/täydellisyyttä ja hengen hedelmää. Sama luku toistettuna kolmesti merkitsee asian varmistusta/vakuutusta/todistusta. 999 = 27x37 = (3x3x3)x37. Ivan Panin’in mukaan luku 37 merkitsee Jeeshuaa, joka on Jumalan Elävä Sana.
The words בראשית be-reshit and אלהים Elohim together form the number 999. Nine (9) in the Bible signifies the finality/perfection of God and the fruit of the Spirit. The same number repeated three times means confirmation/declaration/attestation. 999 = 27x37 = (3x3x3) x37 According to Ivan Panin, number 37 means Jeshua, the Living Word of God.
השמים ha-shaamajim, luomisen ensimmäinen kohde taivas, lukuarvo 395. Toinen luomisen kohde oli הארץ ha-arez, maa, lukuarvo 296. Kun näihin luomisen kohteisiin lisätään tekijä אלהים Elohim, saadaan luku 777 (= 86+395+296), joka on vahvistettu/vakuutettu todistus hengellistä täydellisyydestä/pyhityksestä/puhdistuksesta. 777= 3x7x37. Luvut puhukoot puolestaan!
השמים ha-shaamajim, the first object of creation was heaven, number 395. The second object of creation was הארץ ha-arez, earth, number 296. Adding the Creator אלהים Elohim to these objects of creation gives the number 777 (= 86+395+296), which is a confirmed/assured testimony of spiritual perfection/sanctification/purification. 777 = 3x7x37. The numbers speak for themselves!
Luvuissa 999 ja 777 on kätkettynä 37 eli Elävä Sana, Jeeshua. On mielenkiintoista, että Elohistisen luomiskertomuksen heprean sanojen ”Jumalan kuva” (1. Moos. 1: 27) lukuarvo on 1369 eli 37x37. Jumalan kuva palautuu ihmiseen vain ja ainoastaan ”Elävän Sanan” eli ihmiseksi tulleen Jeeshuan kautta. Elohistisen luomiskertomuksen numerot todistavat vahvasti sen puolesta, että Jumala loi kaiken sanan voimalla.
The numbers 999 and 777 contain 37 or the Living Word, Jeshua. Interestingly, the Hebrew words “God’s image” (Gen. 1:27) in the Elohistic creation story have a numerical value of 1369, or 37x37. The image of God is restored to man only and exclusively through the “Living Word,” that is, Jeshua who became human. The numbers in the Elohistic creation story strongly testify that God created everything by the power of words.
Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että myös sanoista ”ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä” (hepreaksi) muodostuu luku 1369 eli 37x37. Tämä heprean sanoihin liittyvä numeraalinen todistus puhuu samaa kuin kreikan sana παρακλετοζ parakletos Uudessa Testamentissa siitä, että Jeeshua on myös (toinen) Puolustaja eli Pyhä Henki (Joh. 14: 16, 26; 15: 26; 16: 7; 1. Joh. 2: 1).
Another interesting fact is that the words “and the Spirit of God moved upon the waters” (in Hebrew) also form the number 1369, or 37x37. This numerical testimony related to the Hebrew words speaks the same as the Greek word παρακλετοζ parakletos in the New Testament that Jeshua is also the (another) Comforter, or the Holy Spirit (John 14: 16, 26; 15: 26; 16: 7; 1. John 2: 1).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti