lauantai 29. tammikuuta 2022

Sefirotin tarkastelua * Sephiroth review

Huolimatta siitä, että Kabbala ja Elämänpuu/Sefirot on Tooran (5 Moos. kirjaa) tulkintaa, se johtaa ihmisen harhaan ja lopulta tuhoon. Sefirot kulkee inhimillisen mielikuvituksen ja haihattelun tietä, sillä se ei perustu yksinomaan Jumalan ilmoittamaan totuuteen. Erittäin vaaralliseksi sen tekee se seikka, että siinä ei kielletä Jumalan olemassaoloa (vrt. ateismi) eikä luomista (vrt. evoluutio-oppi), mutta siinä annetaan sekä Jumalasta että luomisesta väärä kuva.

Despite the fact that Kabbalah and the Tree of Life/Sephiroth are an interpretation of the Torah (the five books of Moses), it leads people a'stray and ultimately to destruction. Sephiroth walks the path of human imagination and embarrassment, for it is not based solely and exclusively on the truth revealed by God. What makes it very dangerous is the fact that it does not deny the existence of God (cf. atheism) or creation (cf. the doctrine of evolution), but it gives a false picture of both God and creation.

Alin (10.) sefira, Malkuth, edustaa Sefirotissa ”kuningaskuntaa”, joka on mahdollisimman kaukana ylimmästä (1.) Kruunu-sefirasta, joka edustaa Jumalaa (eri malleissa eri nimillä). Paavali kirjoitti filippiläisille ”Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksemme” (Fil. 3: 20). Sekä kreikan πολιτευμα (politeyma) että heprean אזרחות (azrachut) merkitsevät paikkaa, jossa jollakin on täysivaltainen kansalaisuus. Jumalan lasten kotimaa on siis Isän luona, sillä Hän on ostanut lapsensa takaisin Poikansa verellä. Jumalan lapset joutuvat kuitenkin elämään vielä ”kahden maan kansalaisina” Jeeshuan paluuseen saakka (Joh. 14: 1 - 3).

The lowest (10th) sephira, Malkuth, represents in Sefiroth the ”kingdom” as far away as possible from the supreme (1.) Crown-sephira, which represents God (in different models under different names). Paul wrote to the Philippians “For our conversation is in heaven, from whence also we look for the Saviour, the Lord Jesus Christ” (Phil. 3:20). Both the Greek πολιτευμα (politheyma) and the Hebrew אזרחות (azrachut) denote a place where one has full citizenship. The homeland of God's children is therefore with the Father, for He has redeemed His children with the blood of His Son. However, God's children will still have to live as "citizens of two lands" until the return of Jeshua (John 14: 1-3).

Sen sijaan Jumalan vastustaja, Perkele, tarjoaa omilleen tämän katoavan maan aarteita. Röyhkeydessään Saatana tarjosi tätä planeettaa yhdestä kumarruksesta palkkioksi jopa Jumalan Pojalle (Matt. 4: 9). Tuolla teollaan Saatana kielsi sen raamatullisen totuuden, että Jeeshua on se Sana, joka oli Isän rinnalla luomisessa.

Instead, the adversary of God, the Devil, offers to his followers the treasures of this vanishing land. In his arrogance, Satan promised this planet even to the Son of God from one bow (Matt. 4: 9). In that act, Satan denied the biblical truth that Jeshua is the Word that was with the Father in creation.

Sama totuuden kieltäminen ja kiertäminen näkyy myös Elämänpuun rakenteessa. Jumalasta esitetään 10 ominaisuutta (mitä ominaisuuksia ovat muka keskipilarin kruunu, perusta ja kuningaskunta?) ja 10 nimeä, joista suuri osa lienee inhimillistä nimien rakentelua.

The same denial and circumvention of the truth is also evident in the structure of the Tree of Life. There are 10 attributes of God (what qualities are supposedly the crown, foundation, and kingdom of the middle pillar?) and 10 names, much of which is probably the human structure of names.

Miksi Elämänpuuhun on valittu juuri 10 sefiraa ja 10 nimeä, kun yksistään Toorassa Jumalalle löytyy useampia nimiä! Eikö Kabbalan ja Sefirotin pitäisi olla juuri Tooran tulkintaa! Ryhtymättä luettelemaan kaikkia puuttuvia Jumalan nimiä mainitsen niistä vain yhden. אל עליון EL ELYON eli KORKEIN esiintyy 1. Moos. 14. luvussa (jakeet 18, 19, 20, 22) kertomuksessa Salemin kuninkaasta, Melkisedekistä, joka oli ”Korkeimman Jumalan pappi”. Miksi nimi Korkein ei ole kelvannut Elämänpuuhun?

Why have 10 sephiras and 10 names been chosen for the Tree of Life when there are more names in the Torah for God alone! Shouldn’t Kabbalah and Sephirot be exactly the interpretation of the Torah! Without going into listing all the missing names of God, I will mention just one of them. אל עליון EL ELYON or the HIGHEST appears in Genesis 14 (verses 18, 19, 20, 22) in the narrative of Melchizedek, king of Salem, who was “a priest of the Most High God”. Why is the name Highest not worthy of the Tree of Life?

Profeetta Jesaja kirjoitti Jumalan muuttumattomuudesta, että Hän, joka on ensimmäinen, on ”viimeisten luona vielä sama” (Jes. 41: 4). Jumala on muuttumaton! Mutta Sefirotissa ensimmäinen jumala emanoituu (virtaa/valuu/leviää) yhdeksäksi muuksi jumaluudeksi palatakseen sitten takaisin samaa tietä päinvastaisessa järjestyksessä lähtökohtaansa. Sana sefira tarkoittaa nimenomaan emanaatiosfääriä.

Of the immutability of God, the prophet Isaiah wrote that He who is the first is “still with the last” (Isaiah 41: 4). God is unchanging! But in Sephiroht, the first god emanates (flows/spreads) into nine other deities, then returns the same way in reverse order to his starting point. The word sephira specifically means the sphere of emanation.

Kreikkalainen filosofi Pythagoras (581 - 496 eaa.) perusti filosofis-uskonnollisen koulukunnan, jossa tutkittiin matematiikkaa, planeettoja ja musiikkia. Pythagoras opetti reinkarnaatiota eli jälleensyntymistä, sielujen kiertämistä olennosta toiseen. Jos kerran jumaluus kiertää, silloin kiertää myös hänen kuvakseen luotu ihminen. Pythagoras kirjoitti runoja kysymys - vastaus muodossa: Mikä on viisainta - numerot. Mikä on Delfoin oraakkeli - Tetraktys, jossa seireenit laulavat.

The Greek philosopher Pythagoras (581- 496 BC) founded a philosophical-religious school that studied mathematics, planets, and music. Pythagoras taught reincarnation, the rebirth of souls from one being to another. If once the deity circulates, then the person created in his image also circulates. Pythagoras wrote poems in the form of the question - answer: What is the wisest - numbers. What is the oracle of Delphi - Tetraktys, where the sirens sing.

Liittyykö 10 sefiraa Elämänpuussa Pythagoraan koulukuntaan? Pythagoraan Tetraktys-kolmio on tasasivuinen kolmio, jossa 10 pistettä jakaa kolmion pinnan 9 tasasivuiseen kolmioon, joista jokainen voidaan edelleen jakaa samalla tavalla 10 pisteellä 9 pienempään kolmioon... loputtomiin. Tetraktys-kolmion 10 pistettä on käytetty myös yhdessä tetragrammin kanssa niin, että alimman rivin 4 pisteessä lukee koko tetragrammi יהוה, toisen rivin 3 pisteessä יהו, kolmannen rivin kahdessa pisteessä יה, ja ylimmässä pisteessä pelkkä י. (Mainittakoon tässä yhteydessä, että Tetraktys-kolmiossa piilee myös pyhänä pidetty ”Daavidin tähti”)

Are the 10 Sephiras in the Tree of Life associated with the Pythagorean school? The Pythagorean Tetraktys triangle is an isosceles triangle in which 10 points divide the surface of the triangle into 9 equilateral triangles, each of which can be further divided in the same way by 10 points into smaller triangles... to infinity. The 10 points of the Tetractys triangle have also been used in conjunction with the Tetragrammaton so that in the 4 points in the bottom row read the entire Tetragrammaton יהוה, in the 3 points of the second row יה, in the 2 points of the third row row יה, and in the top point only י. (It should be noted in this connection that the Tetraktys triangle also contains the sacred “Star of David”)







                                                          Illuminaattien malli -  model of the Illuminati


Tetraktys-kolmiossa tetragrammin kirjainten lukuarvot ovat alimmalla rivillä 26, toisella rivillä 21, kolmannella rivillä 15 ja ylimmällä 10, ja näistähän saadaan summaksi 72 (26 + 21 + 15 + 10). Niin sanotussa Laajennetussa Jumalan Nimessä eli Shem ha-Mephorashissa on myös 72 nimeä, jotka on jaettu 4 ryhmään tetragrammin konsonanttien mukaan. Mutta myös ns. Goetia demoneja on 72. Näin ollen sekä Pyhä Tetraktys että Shem ha-Mephorash liittyvät demonien palvontaan.

In the Tetractys triangle, the numerical values of the letters of the Tetragrammaton are on the bottom line 26, the second line 21, the third line 15, and the top 10, and the sum of these is 72 (26 + 21 + 15 + 10). The so-called Extended Name of God, or Shem ha-Mephorash, has also 72 names divided into 4 groups according to the consonants of the Tetragrammaton. But there are also 72 Goetia demons. Thus, both Holy Tetraktys and Shem ha-Mephorash are associated with the worship of demons.

Raamatun ilmoituksen mukaan Jumalalla on Poika, mutta Hänellä ei ole vaimoa. Tällaista kaksinaisuutta ihmisen on vaikea ymmärtää ja vielä vaikeampi hyväksyä. Ilman vaimoa/naista kukaan mies ei voi omistaa jälkeläistä. Se on totta inhimillisesti... mutta vain inhimillisesti! Jumala ei ole ihminen, vaikka Hänen Poikansa tuli ihmiseksi (Joh. 1: 1 - 3, 14). Meidän lienee vaikea käsittää, miksi ihmistä (mies ja nainen) sanotaan ”Jumalan kuvaksi”, kun taivaassa on Isä ja Poika! Mutta usko ei ole sama asia kuin ymmärrys! Muistakaamme, että ihmisen osana on rajallisuus tässä kuoleman maailmassa!

According to biblical revelation, God has a Son, but He does not have a wife. Such duality is difficult for man to understand and even more difficult to accept. Without a wife/woman, no man can own a descendant. That is true humanly... but only humanly! God is not human, although His Son became human (John 1: 1-3, 14). It must be difficult for us to understand why man (man and woman) is said to be “the image of God” when there is a Father and a Son in heaven! But faith is not the same thing as understanding! Let us remember that part of man is the limitation in this world of death!

Elämänpuussa näkyy inhimillinen järkeily, joka ei voi taipua hyväksymään ensimmäisen/elohistisen luomiskertomuksen Jumalan/Elohimin luomisvoimaa, joka ilmeni voimassa luoda Sanan voimalla tyhjästä. Sefirotiin on rakennettu jumaluus, joka on ihmisen kuva; jumaluus, jolla on vaimo, jumaluus, joka harrastaa ihmisen tapaan seksiä, jumaluus, jonka koko kuningaskunnan hallinto perustuu lisääntymiselle. Sefirotissa Jumalan yliluonnollinen voima luoda sanalla (ברא bara) muutetaan käsin näpräämiseksi (יצר jazar ja עשה asa). Sama on tehty myös itse Toorassa tuomalla siihen toinen/jahvistinen luomiskertomus, jossa luojana toimii יהוה (Jahve/Jehova) näperrellen käsillään maan tomua ja ihmisen luuta.

The Tree of life shows human reasoning, which cannot bend to accept the creative power of God/Elohim in the first/elohist creation story, manifested in the power to create by the Word from nothing. A deity is built in Sephiroth, which is the image of man; a deity who has a wife, a deity who has sex like a human being, a deity whose entire kingdom is based on reproduction. In Sephiroth, the supernatural power of God to create with the word (ברא bara) is transformed into hand-making (יצר jazar and עשה asa). The same has been done in the Torah itself by bringing into it second/yahwist story of creation, in which the Creator (Yahweh/Jehovah) is frittering by hands the dust of the earth and the bones of man.

Käsi on hepreaksi יד (jad), samoin kuin tetragrammin ensimmäisen konsonantin י nimi on יד (jod). Juuri tämän konsonantin lukuarvo on tuo pyhänä pidetty matemaattinen luku 10. Mutta יד merkitsee muutakin kuin käsi, se merkitsee myös penis, voima, valta, väkivalta vain muutamia merkityksiä mainitakseni.

Hand is יד (jad) in Hebrew, just as the name of the first consonant of the Tetragrammaton, י, is יד (jod). The numerical value of this consonant is the sacred mathematical number 10. But יד means more than a hand, it means also penis, power, authority, violence just to name a few.




Vastaava verbi on ידע (jada). Tämä verbi esiintyy Käärmeen sanoissa: ”Jumala tietää... että... te tulette niin kuin Jumala tietämään hyvän ja pahan” (1. Moos. 3: 5). Sama verbi esiintyy myös jakeessa 1. Moos. 4: 1 merkityksessä ”yhtyä”. Elämänpuun salainen sefira Da’ath edustaa tietoa, ja se sijaitsee Sefirotin keksipilarissa suoraan Jahve Elohimin ja Da’athin hallinnoiman Tiferethin/Kauneuden ja Shaddai El Chain edustaman Jesodin/Perustan yläpuolella. Polku kuningaskunnasta/Malkuthista Kruunuun/Ketheriin kulkee suorinta tietä keskipilaria pitkin. 

The corresponding verb is ידע (jada). This verb appears in the serpent's words, "God knows... that... ye shall be ... knowing good and evil" (Gen. 3: 5).  The same verb also appears in Genesis 4: 1 meaning “to conceive”. The secret sephira Da’ath of the Tree of Life represents knowledge and is located in the middle pillar of Sephirot directly above theTifereth/ Beauty represented by Yahweh Elohim and Da’ath and   Yesod/Foundation represented by Shaddai El Chai. The path from the kingdom/Malkuth to Crown/Kether is the most direct road along the central pillar.

Mystiikka ei rajoitu ainoastaan Kabbalaan. Myös kristillisyyden piirissä on ollut ja on edelleen mystikoita, joista voisi laatia pitkän nimilistan, mutta mainitsen heistä vain yhden. Saksalainen mystikko, teosofi ja luonnontieteilijä Jakob Böhme (1575 - 1624) on puuhastellut sekä pyhän Tetraktys-kolmion että Shem ha-Mephorasin kanssa. Hänen vaikutuksensa ulottui aikanaan Suomeen asti ja siellä aina Pohjanmaalle saakka ja jopa samalle kylälle, jossa minä olen sittemmin syntynyt.

Mysticism is not limited to Kabbalah alone. There have also been, and still are, mystics in Christianity who could make a long list of names, but I will mention only one of them. The German mystic, theosophist, and naturalist Jakob Böhme (1575 - 1624) has worked with both the Holy Triangle of Tetraktys and Shem ha-Mephoras. His influence in time extended to Finland and all the way to Ostrobothnia and even to the same village where I was born later.




Elämänpuussa kielletään Jumalan luomisvoima, joka perustuu Hänen Sanaansa. Sefirotissa irvaillaan Jumalan Pojan ihmiseksi tulemista ja Hänen ylösnousemusta, joka merkitsi voittoa Kuolemasta ja Perkeleen vallasta! Samoin tehdään kaikissa uskonnoissa, joissa palvotaan kolminaisuutta, ja joiden jumalana on mystinen יהוה. Sefirotissa tunnustetaan, että jumala on olemassa ja universumi on kaikkinensa hänen luomansa, mutta sekä itse jumala että luominen kuvataan inhimillisen järkeilyn kautta. Nykyään samalla tavalla toimivat ne piirit, jotka yhdistävät kreationismia ja evoluutiota toisiinsa.

The Tree of life forbids God’s creative power based on His Word. The Sephiroth mocks the Son of God and His human character and resurrection, which meant victory over Death and the power of the Devil! The same is done in all religions where the trinity is worshiped and whose god is the mystical יהוה. The Sephiroth recognises that God exists and that the universe is all created by Him, but both God himself and creation are described through human reasoning. Today, the circles that connect creationism and evolution work in the same way.

On käsittämätöntä, että juuri juutalaiset, joita pidetään Jumalan ”valittuna kansana” ja monoteismin kannattajina, ovat luoneet tällaisen järjestelmän, jossa yksi jumala emanoituu kolmeksi - kymmeneksi - seitsemäksikymmeneksikahdeksi - lukemattomaksi jumaluudeksi! Voisiko mikään muu järjestelmä perustella paremmin sitä valheellista käsitystä, että loppujen lopuksi kaikki jumalat ovat yksi ja sama, ja ettei ole mitään väliä, mihin jumalaan kukin uskoo!

It is incomprehensible that it is the Jews who are considered God’s “chosen people” and proponents of monotheism to have created such a system in which one god emanates into three - ten - seventy-two - countless deities! Could any other system better justify the false notion that, after all, all gods are one and the same, and it doesn’t matter what god everyone believes in!

Hyvät lukijani, olen kirjoituksissani etsinyt vuodesta 2008 alkaen vastausta kysymykseen mikä on tetragrammi יהוה ja mistä se on tullut Raamattuun. Vaikka Raamatussa löytyy monia tekstejä, joissa lukee, että יהוה on Jumalan nimi, minä en voi luottaa niihin jakeisiin (tekstien lisäyksiä ja poistoja on tehty aina) niin kauan kuin Raamatusta löytyy ristiriitaisuuksia tuon väittämän kanssa. Suurimmat ristiriidat ovat teksteissä 1. Moos. 4: 26 ja 2. Moos. 6: 2, 3. 

Dear readers, since 2008 I have been looking for an answer in my writings to the question of what is the Tetragrammaton יהוה and where it came from into the Bible. Although there are many texts in the Bible that say that יהוה is the name of God, I cannot trust those verses (texts have always been manipulated) as long as there are contradictions with that statement in the Bible. The greatest contradictions are found in Genesis 4: 26 and Exodus 6: 2, 3.

Sen sijaan minulle on yksiselitteisen selvää se, että Jumala sanoi Moosekselle nimekseen ”Minä Olen” (2. Moos. 3: 14), hepreaksi אהיה. Rehellistä ja selvää yhteyttä tämän Jumalan ilmoittaman nimen ja tetragrammin välillä en ole tähän mennessä löytänyt!

Instead, it is unequivocally clear to me that God said to Moses, “I am” (Exodus 3:14), in Hebrew אהיה. I have not found an honest and clear connection between this God-revealed name and the Tetragrammaton so far!

Sen sijaan tetragrammi ja sen lähtökohta on ilmoitettu täysin selvästi Raamatun ulkopuolisissa lähteissä. Tässä yksi lainaus englannin kielisestä Zoharista (Zohar on Kabbalassa käytetty Tooran selitysteos): ”Before He gave any shape to the world, before He produced any form, He was alone, without form and without resemblance to anything else. Who then can comprehend how He was before the Creation? Hence it is forbidden to lend Him any form or similitude, or even to call Him by His sacred name, or indicate Him by a single letter or a single point. But after He created the form of the Heavenly Man, He used him as a chariot wherein to descend, and wishes to be called after His form, which is sacred name YHWH.” (YHWH = יהוה)

Instead, the Tetragrammaton and its origin are quite clearly stated in non-biblical sources. Here is one quote from the English-language Zohar (the Zohar is an explanation of the Torah used in Kabbalah): ”Before He gave any shape to the world, before He produced any form, He was alone, without form and without resemblance to anything else. Who then can comprehend how He was before the Creation? Hence it is forbidden to lend Him any form or similitude, or even to call Him by His sacred name, or indicate Him by a single letter or a single point. But after He created the form of the Heavenly Man, He used him as a chariot wherein to descend, and wishes to be called after His form, which is sacred name YHWH.” (YHWH = יהוה)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti