lauantai 22. tammikuuta 2022

Sefirot; elämän- vai kuolemanpuu * Sephiroth; the tree of life or death

Tänään kirjoitan jotakin Sefirotista eli Elämänpuusta niin kuin sitä kutsutaan, vaikka itse kutsuisin sitä mieluummin Hyvän- ja pahantiedon puuksi tai Kuolemanpuuksi. Syitä ja perusteita tulee esiin kirjoituksessa. Joskus Sefirotista näkee mallin, jossa käärme luikertaa puussa ylöspäin seuraten numerointia päinvastaisessa järjestyksessä.

Today I am writing something about the Sephiroth, or Tree of Life as it is called, although I myself would prefer to call it the Tree of Good and Evil or the Tree of Death. The reasons and grounds appear in the writing. Sometimes it’s seen a pattern of Sephiroth in which a snake crawls up a tree following the numbering in reverse order.

Sefirot ilmentää Kabbalaa, joka on juutalaisen mystiikan valtavirtaus. Kabbalan syntyyn vaikuttivat sitä edeltäneet mystiset ja filosofiset koulukunnat, ja sen oppeja ovat omaksuneet monet myöhemmin syntyneet suuntaukset. Filosofisista suuntauksista Kabbalaan on vaikuttanut eniten neoplatonismi.

Sephirot embodies Kabbalah, which is the mainstream of Jewish mysticism. The birth of Kabbalah was influenced by the mystical and philosophical schools that preceded it, and its teachings have been adopted by many later trends. Neoplatonism has most influenced on Kabbalah.

Mystiikkaa ei ole olemassa ilman uskontoa, sillä se liittyy aina uskontoon ja on inhimillistä pohdiskelua universumista, jumaluudesta ja luomisesta yms. Juutalaisessa mystiikassa voidaan erottaa seuraavat historialliset vaiheet: 100eaa - 1000jaa merkabah eli vaunumystiikka, 1100jaa - 1300jaa sakasalainen hasidismi, 1150jaa -> eteenpäin kabbala, 1700jaa -> eteenpäin itä-eurooppalainen hasidismi.

Mysticism does not exist without religion, as it is always associated with religion and is a human reflection on the universe, deity, and creation, etc. In Jewish mysticism the following historical stages can be distinguished: 100BC - 1000AD merkabah or chariot mysticism, 1100AD - 1300AD German Hasidism, 1150AD -> forward Kabbalah and 1700s -> forward Eastern European Hasidism.

Kabbala sai alkunsa juutalaisen kulttuurin kukoistuskaudella 1100- ja 1200-luvuilla Provencessa ja Kataloniassa. Sen syntymistä vauhdittivat kataarilaisuus, Midras Rabba ja juutalaisten erimielisyys filosofisten ja perinteisten tulkintojen välillä. Moses Maimonides (1135 - 1204), yksi suurimmista juutalaisista filosofeista (tunnetaan myös nimellä Rambam) esitti tuolloin pohdintoja Jumalasta, enkeleistä ja uhraamisesta juutalaisessa jumalanpalveluksessa.

Kabbalah originated during the heyday of Jewish culture in the 12th and 13th centuries in Provence and Catalonia. Its emergence was fueled by Catharism, Midras Rabba, and Jewish disagreement between philosophical and traditional interpretations. Moses Maimonides (1135 - 1204), one of the greatest Jewish philosophers (also known as Rambam) at the time, presented reflections on God, angels, and sacrifice in Jewish worship.

Kabbala on Tooran (Mooseksen kirjat) mystistä tulkintaa. Kirjoitetun Tooran lisäksi Kabbalan tukintaan vaikuttaa Talmud (ns. suullinen Toora), ja Tooran mystisessä tulkinnassa auttaa Zohar (Tooran selitysteos). Kabbala on ns. esoteerinen oppi, jonka mukaan vain vihityillä on tieto siitä, mitä uskonnossa todellisuudessa opetetaan.

Kabbalah is a mystical interpretation of the Torah (the books of Moses). In addition to the written Torah, the interpretation of Kabbalah is influenced by the Talmud (the so-called oral Torah), and the mystical interpretation of the Torah is aided by the Zohar (the explanatory work of the Torah). Kabbalah is called the esoteric doctrine that only initiates have knowledge of what religion actually teaches.

Kabbalistien mukaan pyhät kirjoitukset puhuvat erilaisin sanakääntein 10 Jumalan ominaisuudesta (vrt. 10 sefiraa). Noita Jumalan ominaisuuksia kuvataan mm. kymmenellä auringosta lähtevällä säteellä, pythagoralaisella Tetraktys- kolmiolla ja Elämänpuun 10 sefiralla.

According to the Kabbalists, the scriptures speak in different phrases 10 about the attributes of God (cf. 10 sefirs). Those attributes of God are described e.g. with ten rays emanating from the sun, the Pythagorean Tetractys triangle, and the 10 Sephiras of the Tree of Life.

Nimi ספרה sefira on yksikkömuoto, ja sen monikko on ספרות sefirot. Ilmeisesti sanat sefira/sefirot johdetaan heprean ”kirjaa" merkitsevästä sanasta ספר sefer. Myöskin heprean ”numeroa" merkitsevässä sanassa מספר mispar on samat juurikirjaimet.

The name ספרה sephira is a singular form, and its plural form is ספרות sephiroth. Apparently the words sephira/sephiroth are derived from the Hebrew word ספר sefer eaning”book" The Hebrew word מספר mispar mening ”number” also has the same root letters.

Jokaisen sefiran nimenä on sana, joka löytyy Vanhasta Testamentista:
1. sefira: כתא Kether 
päähine/kruunu, Est.1: 11; 2: 17; 6: 8

The name of each sephira is a word found in the Old Testament:
1. sephira: כתא Kether
headdress/crown, Est.1: 11; 2:17; 6: 8

2. sefira: חכמה Chokmah 
taito, 2. Moos. 31: 3, 
kyky tehdä erilaisia esineitä, 2. Moos. 28: 3, 
viisaus, 1. Kun. 2: 6, 
tietoviisaus, 1. Kun. 4: 30, 
viisaus/taito elää Jumalan tahdon mukaan, Ps. 90: 12, 
Jumalan viisaus, 1. Kun. 3: 28, 
Jumalan enkelin viisaus, 2. Sam. 14: 20, 
viisaus persoonana, Sanal. 8: 1

2. sephira: חכמה Chokmah
skill, Exodus 31: 3
ability to make various objects, Ex. 28: 3,
wisdom, 1. Kings 2: 6,
knowledge/wisdom, 1. Kings 4:30
wisdom/ability to live according to God's will, Psalm 90:12,
the wisdom of God ,1. Kings 3:28,
the wisdom of the Angel of God, 2. Sam. 14:20,
wisdom as a person, Prov. 8: 1

3. sefira: בינה Binah
ymmärrys, 5. Moos. 4: 6

3. sephira: בינה Binah
understanding, Deut. 4: 6

4. sefira: חסד Chesed
häpeällinen teko/häpeä, 3. Moos. 20: 17, 
uskollisuus/velvollisuudentunto/yhteenkuuluvuus/vilpittömyys, 1. Moos.47: 29; Ruut 1: 8, 1; Sam. 20: 8; Joos. 2: 12; 2. Sam. 2: 5; Sanal. 11: 17, 1; 1. Moos. 24: 49; 1. Moos. 21: 23, 
Jumalan armoon perustuva uskollisuus, Ps. 33: 5; 2. Moos. 34: 6; Ps. 143: 12; Miika 7: 18; 5. Moos. 7. 9; 2. Moos. 34: 7,
uskollisuutta osoittavat teot, Neh. 13: 14; 1. Moos. 32: 10; Jes. 55: 3

4. sephira: חסד Chesed
shameful deed/shame, Leviticus 20:17,
faithfulness/sense of duty/togetherness/sincerity, Gen. 47:29; Ruth 1: 8, 1; Sam. 20: 8; Jos. 2:12; 2. Sam. 2: 5; Prov. 11: 17, 1; Gen. 24:49; Gen. 21:23
faithfulness, by the grace of God, Ps. 33: 5; Ex. 34: 6; Ps. 143: 12; Micah 7:18; Deut. 7. 9; Ex. 34: 7
acts of allegiance, Neh. 13:14; Gen. 32:10; Isa. 55: 3

5. sefira: גבורה Gevurah
voima, Tuom. 8: 21; Ps. 90: 10,
urotyö, 1. Kun. 15: 23,
sankari/valiosotilas, Jes. 3: 25,
voitto sodassa, 2. Moos 32: 18,
jumalan voimalliset teot/ihmetyöt, 5. Moos. 3: 24

5. sephira: גבורה Gevurah
power, Judg. 8:21; Ps. 90:10,
male work, 1. Kings. 15:23,
hero/champion, Isa. 3:25
victory in the battle, Ex. 32:18,
the powerful deeds/miracles of God, Deut. 3: 243

6. sefira: תפארת Tifereth
koristus/kaunistus, 2. Moos. 28: 2,
kunnia/loisto, Jes. 28: 1; 1. Aik. 29: 13,
kunnioitus/kunnianosoitus, Tuom. 4: 9,
ylistys, Ps. 71: 8,
ylpeys, Jes. 10: 12

6. Sephira: תפארת Tifereth
decoration/decorating, Exodus 28: 2,
honour/glory, Isa. 28: 1; 1 Chron. 29:13
respect/tribute, Judg. 4: 9,
praise, Ps. 71: 8,
pride, Isa. 10:12

7. sefira: נצח Nezach
loisto/kunnia, 1. Sam. 15: 29,
kestävyys, Jes. 34: 10; 2. Sam. 2: 26; Job 23: 7

7. Sephira: נצח Nezach
glory, 1. Sam. 15:29,
endurance, Isa. 34:10; 2. Sam. 2:26; Job 23: 7

8. sefira: הוד Hod
arvo/arvokkuus/arvovalta, 4. Moos. 27: 20; Dan. 11: 21,
komeus, Sak. 10: 3,
kukoistus, Sanal. 5: 9,
voima/valta, Jes. 30: 30,
kunnia/loisto/majesteetti/valtasuuruus, 1. Aik. 29: 11

8. sephira: הוד Hod
value/dignity/authority, Num. 27:20; Dan. 11:21,
handsome, Zech.. 10: 3,
flourishing, Prov. 5: 9,
power, Isa. 30:30
glory/majesty, 1 Chron. 29:11

9. sefira: יסוד Jesod
perustus/alku, Esra 7: 9,
perustus, Ps. 137: 7; 2. Moos. 29: 12

9. sephira: יסוד Yesod
foundation, beginning, Ezra 7: 9,
foundation, Psalm 137: 7; Exodus 29:12

10. sefira: מלכות Malkuth
kuninkuus, 1. Aik. 12: 23; Ps. 103: 9; 1. Kun. 2: 12,
kuninkaallinen asema, Est. 4: 14,
hallitusaika, 1. Aik. 26: 31,
kuningaskunta/valtakunta, 2. Aik. 36: 20,
kuninkaallinen, Est. 1: 2

10. Sephira: מלכות Malkuth
kingship, 1 Chron. 12:23; Ps. 103: 9; 1. Kings. 2:12,
royal status/position, Est. 4:14,
reign, 1 Chron. 26:31,
Kingdom, 2 Chron. 36:20
royal, Est. 1: 2

Mainittakoon vielä, että edellä esitellyistä kymmenestä nimestä neljä (gevurah, tifereth, nezach ja hod) esiintyy samassa jakeessa, 1. Aik. 29: 11.

It should also be noted that four of the ten names presented above (gevurah, tifereth, nezach, and hod) appear in the same verse in 1 Chronicles 29: 11.

LISÄKSI: דעת Da'ath
Sefirotiin kuuluu myös yksi piilevä sefira, jota näkee vain harvoissa malleissa. 
tieto, 1. Moos. 2: 9; Job 15: 2,
taito, Sanal. 24: 4; Job 38: 2,
tarkoitus, 5. Moos. 4: 42, 
tunteminen, Sanal 2: 5

IN ADDITION: דעת Da'ath
Sephiroth also includes one latent sephira, which is seen in only a few models.
knowledge, Gen. 2: 9; Job 15: 2,
skill, Prov. 24: 4; Job 38: 2,
purpose, Deut. 4:42,
knowing, Prov. 2: 5

Juuri Da’ath, Sefirotin piilossa oleva sefira paljastaa sen, miksi itse Käärme kiemurtelee Elämänpuussa. Hänhän sanoi Aadamille ja Eevalle ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלהים ידעי טוב ורע ”sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette tietämään hyvän ja pahan” (1. Moos. 3: 5). Käärme jakaa salaista tietoa!

It is Da’ath, the hidden sephira of Sephiroth, that reveals why the Serpent itself meanders through the Tree of Life. For he said unto Adam and Eve, ביום אכלכם ממנו ונפקחו עיניכם והייתם כאלהים ידעי טוב ורע ”in the day that ye shall eat thereof, your eyes shall be opened, and ye shall know good and evil” (Gen. 3: 5). The Serpent shares latent knowledge!

Olen piirtänyt myös Da’athin omaan malliini sille kuuluvalle paikalle. Da’athissa yhdistyvät kaikki 10 sefiraa ja 22 polkua (vrt. 22 heprean konsonanttia). Da’athin yläpuolelle jää kabbalistinen kolminaisuus, jota kohti kabbala-uskovaiset yrittävät kiivetä alimmasta sefirasta, Malkuthista. Miten kiipeäminen sitten käytännössä tapahtuu, siitä en halua tietää sen enempää, kuin mitä kabbalistisissa piirroksissa voi nähdä. Siirtyminen yhdestä sefirasta seuraavaan tapahtuu siirtymäriittien ja liminaalisten välitilojen kautta. 

I have also drawn Da’ath on my own model for its place. Da’ath combines all 10 sephiras and 22 paths (cf. 22 Hebrew consonants). Above Da’ath remains the Kabbalistic trinity, towards which the Kabbalah believers try to climb from the lowest sephira, Malkuth. How the climbing then takes place in practice, I do not want to know more about it than can be seen in the Kabbalistic drawings. The moving from one sephira to the next happens through transition rites and liminal interstices.

Da'ath merkitsee kuolemaa kabbalistisilla tikapuilla. Mutta sehän on selvää, sillä Käärme toi kuoleman! Eräs ystäväni, joka harrasti muutaman vuoden kabbalaa, kertoi henkilöistä, jotka ovat kuolleet hyvin pian sen jälkeen, kun ovat saaneet vain ”vihityille” uskottua tietoa. 

Da'ath signifies death by a Kabbalistic ladder. But it is clear, for the Serpent brought death! A friend of mine who practiced Kabbalah for a few years told of people who have died very soon after receiving information entrusted only to the “initiates”. 

Todellisuudessa vain Jeeshua on kulkenut kuoleman kautta Isän eteen. Mutta tuo suurin nimi, ישוע, (Ap.t. 4: 12) puuttuu kokonaan Sefirothista! Sefiroth edustaa ihmisen yritystä pelastua omin konstein!

In reality, only Jeshua has passed through death before the Father. But that greatest name, ישוע, (Acts 4:12) is completely missing from Sephiroth! Sefiroth represents man's attempt to be saved on his own!




 

Seuraavaksi ovat vuorossa sefiroihin liittyvät jumalalliset nimet (esitellään Jumalan niminä!).
1. sefira: אהיה Ehjee/Minä Olen (esiintyy useita kertoja VT:ssa) - edustaako Kether’in kruunu ja Ehjee Isää vai Poikaa?

Next up is the divine names associated with the sephiras (presented as the names of God!).
1. sephira: אהיה Ehyeh/I Am (appears many times in the OT) - does the crown of Kether and Ehyeh represent the Father or the Son?

2. sefira: יה Jah (esiintyy VT:ssa) - edustaako Chokma’in viisaus ja Jah Poikaa?

2. sephira: Yah (appearing in the OT) - does the wisdom of Chokma and Yah represent the Son?

3. sefira: יהוה אלהים Jahve Elohim/Herra Jumala (esiintyy VT:ssa, toisessa luomiskertomuksessa) -  Binah’n ymmärrys edustaa feminiinistä jumaluutta!

3. sephira: יהוה אלהים Yahweh Elohim/Lord God (appears in the OT, in the second creation narrative) - Binah's understanding represents feminine divinity!

Sefirat 1, 2 ja 3 edustavat kabbalistista kolminaisuutta: 
Atika Kadisha = Pyhä Vanha
Melka Kadisha = Pyhä Kuningas
Shekinah = feminiininen Jumalan läsnäolo

Sephhiras 1, 2, and 3 represent the Kabbalistic trinity:
Attica Kadisha = Holy Old
Melka Kadisha = Holy King
Shekinah = the feminine presence of God

4. sefira: אל El (esiintyy VT:ssa)

4. sephira: אל El (occurs in VT)

5. sefira: אלהים גיבור Elohim Gibor/Mahtava Jumala (esiintyy Ps. 112: 2:ssa lyhyemmässä muodossa אל גיבור El Gibor)

5. sephira: אלהים גיבור Elohim Gibor/Mighty God (appears in Psalm 112: 2 in a shorter form אל גיבור El Gibor)

6. sefira: יהוה אלהים ודעת Jahve Elohim ja Da’ath (molemmat esiintyvät VT:ssa erikseen mutta ei koskaan tällaisena yhdyssanana), Tifereth edustaa henkiä/henkimaailmaa!

6. sephira: יהוה אלהים ודעת  Yahweh Elohim and Da’ath (both appearing separately in the OT but never as such a conjunction), Tifereth represents spirits/spirit world! 

7. sefira: יהוה צבאות Jahve Zebaoth/ Herra Sebaot (esiintyy VT:ssa)

7. sefira: יהוה צבאות Yahweh Zebaoth/Lord of the Armies (appearing in VT)

8. sefira: אלהים צבאות Elohim Zebaoth/ Jumala Sebaot (esiintyvät erikseen ja muina yhdistelminä)

8. sefira: אלהים צבאות Elohim Zebaoth/God of Armies (appearing separately and in other combinations)

9. sefira: שדי אל חי Shaddai El Chai/ Kaikkivaltia Elävä Jumala (sanat esiintyvät VT:ssa, mutta ei tällainen yhdistelmä)
Jesod (9. sefira) merkitsee perustusta. Kabbalismin todellinen perustus paljastuu niistä Sefirotin malleista, joissa on mukana Adam Qadmon (= Adam Elyon = Adam Ilah = AK), joka vastaa ihmisen psyykessä sielun kollektiivista olemusta. Adam Qadmonista sanotaan myös, että se edustaa Messiaan arkkityyppistä sielua, koko Jumalan luomakunnan lopullista ”kruunua” (Vrt. Kethet/1. sefira). 
Merkillepantavaa on kuitenkin se, että Adam Qadmon’in genitaalit yhdistyvät juuri tähän 9. sefiraan,  Jesodiin, johon on liitetty Jumalan nimi Shaddai El Chai. Universumin perustana ei siis olekaan Jumala ja Hänen Sanallaan tapahtunut luominen, vaan ihmisen kyky jatkaa luomista lisääntymisellä eli sukupuolia (tyttöjä ja poikia) synnyttävän prosessin kautta. Kaiken perustana on siis ihmisen seksuaalisuus!¨
.... Sefiroth on kuin pilaa ihmiseksi tulleesta Jumalan Pojasta!

9. sephira: שדי אל חי Shaddai El Chai/Almighty Living God (words appear in the OT, but not such a combination)
Yesod (9th Sefira) marks the foundation. The true foundation of Kabbalism is revealed in the models of the Sephiroth, which involve Adam Qadmon (= Adam Elyon = Adam Ilah = AK), which corresponds in the human psyche to the collective essence of the soul. Adam Qadmon is also said to represent the archetypal soul of the Messiah, the ultimate “crown” of the entire creation of God (cf. Kethet / 1. Sefira).
What is noteworthy, however, is that Adam Qadmon’s genitals are associated with this very 9th sephira, Yesod, with the name of God Shaddai El Chai attached. The basis of the universe, then, is not God and creation by His Word, but man's ability to continue to create through reproduction, that is, through the process of giving birth to sexes (girls and boys). So everything is based on human sexuality!
... Sefiroth is like a spoil of the Son of God who has become man!

10. sefira אדני בארץ Adonei ha-Arez/ Maan Herra (esiintyy 1. Moos. 42: 33:ssa puhuttaessa Joosefista... ei Jumalasta). Loppuivatko Jumalan nimet kesken, kun piti jatkaa Joosefia kunnioittavalla nimikkeellä?

10. sephira אדני בארץ Adonei ha-Arez/The Lord of the Earth (appears in Genesis 42:33 when talking about Joseph ... not God). Did the names of God run out in the midst of having to continue with a title given to Joseph?




                                                            Kuva/picture: Texe Marrs Codex Magica




Jokainen luokoon oman käsityksensä tästä Sefirotin nimi-sekamelskasta.

Let each have their own understanding of this confusion of the names in Sephiroth.

Kirjoitin aikaisemmin, että tetragrammia יהוה ei löydy heprean היה hajah-verbin taivutuksista, eikä heprean asiantuntijat löydä tetragrammista הוה havah-verbiä. Tetragrammia lähinnä näyttää olevan heprean substantiivi הוה havah, joka merkitsee himo/halu, Sanal. 10: 3 - itsekkyys/oman edun tavoittelu, Miika 7: 3 - tuho/tuhoaminen/perikato, Job 30: 13 - uhkailu, Ps. 38: 13 - tuho/onnettomuus, Jes. 47: 11; Hes. 7: 26.
Kaikki nuo havah-sanat sopivat täsmälleen siihen kapinaan, jonka Lucifer aloitti Jumalaa vastaan taivaassa, ja joka jatkuu vielä tänäänkin maan päällä. Kyllähän me kaikki tiedämme, miten tuo Vanha Käärme on onnistunut muuttamaan käsitteen rakkaus merkitsemään yksinomaan seksiä. Saatanallinen valhe on esitetty mystiikassa niin kiehtovan verhotusti, että jopa "pyhät” kirkonmiehet katsovat jumalalliseksi oikeudekseen käytää pikkupoikia seksuaalisesti hyväkseen tuntematta minkäänlaista katumusta ja nöyrtymättä syntiensä tunnustamiseen ja anteeksipyytämiseen. 

I wrote earlier that the Tetragrammaton יהוה is not found in the conjugations of the Hebrew verb היה hajah, nor do the Hebrew experts find the Tetragrammaton in the verb הוה havah. The Tetragrammaton mainly appears to be the Hebrew noun הוה havah, meaning lust, Prov. 10: 3 - selfishness, selfishness, Micah 7: 3 - destruction, Job 30: 13 - intimidation, Ps. 38: 13 - destruction/misfortune, Isa. 47:11; Eze. 7: 26.
All of those havah words fit exactly the rebellion that Lucifer began against God in heaven and continues to this day on earth. Yes, we all know how that Old Snake has managed to change the concept of love to mean exclusively sex. The satanic lie is portrayed in mysticism in such a fascinating veil that even the “holy” clergy consider it their divine right to exploit little boys sexually without any remorse and without humbling themselves to confess and be forgiven of their sins.

Piirtämässäni mallissa näkyy Sefirotin lisäksi neljä maailmaa, jotka edustavat sekä neljää peruselementtiä (tulta, vettä, ilmaa ja maata) että tetragrammin neljää konsonanttia (loppu-he tunnistetaan sen sisällä olevasta pisteestä). Näitäkin nimiä voidaan pitää raamatullisina, koska ne on johdettu Raamatussa esiintyvistä verbeistä.

In addition to Sephiroth-tree, the model I draw shows four worlds that represent both the four basic elements (fire, water, air, and earth) and the four consonants of the Tetragrammaton (the final-heh is identified with the point inside it). Even these names can be considered biblical because they are derived from verbs found in the Bible.

1. עלום אצילות Olam Aziluth = aateliston/arkkityyppien maailma. Nimen lähtökohtana on verbi אצל azal (ottaa/pitää varalla/varata/olla sallimatta/kieltää/tulla pannuksi syrjään), joka esiintyy mm. 2. Moos. 24: 11: ssä, jossa kerrotaan ”israelin valituista” (Mooses, Aaron, Naadab ja Abihu sekä 70 Israelin vanhinta).

1. עלום אצילות Olam Aziluth = the world of the nobility/archetypes. The starting point of the name is the verb אצל azal (take/keep in reserve/ not allow/deny/be set aside), which occurs e.g. Exodus 24:11, which tells of “the elect of Israel” (Moses, Aaron, Nadab, and Abihu, 70 the elders of Israel).

2. עלום בריאה Olam Beriah/Briah = luomisen maailma. Nimen lähtökohtana on verbi ברא bara (luoda/tehdä olemattomasta oleva), joka on ensimmäisessä luomiskertomuksessa hyvin yleinen verbi ja ilmaisee Elohimin luomista Sanan voimalla.

2. עלום בריאה Olam Beriah/Briah = the world of creation. The name is based on the verb ברא bara (create/make non-existent to exist), which is a very common verb in the first creation narrative and expresses the creation of Elohim by the power of the Word.

3. עלום יצירה Olam Jetzirah = luova maailma. Nimen lähtökohtana on verbi יצר jazar (muovata/muotoilla/takoa), joka sekin esiintyy toisessa luomiskertomuksessa.

3. עלום יצירה Olam Jetzirah = creative world. The name is based on the verb יצר jazar (shape/forge), which also appears in the second creation story.

4. עולם עשיה  Olam Assiah = tekemisen maailma. Nimen lähtökohtana on verbi עשה asa (tehdä/valmistaa) joka esiintyy useita kertoja toisessa luomiskertomuksessa. 

 4. עולם עשיה Olam Assiah = the world of doing. The name is based on the verb עשה asa (make/manufacture) that appears several times in the second creation story.

Kabbalistisessa Sefirotissa sekoitetaan jumalallisia nimiä, ja neljässä kabbalistisessa maailmassa sekoitetaan luomiskertomukset ja Valtavan Elohimin Sanan Voima tavalliseen inhimilliseen muovaamiseen ja tekemiseen, siittämiseen ja synnyttämiseen.

The Kabbalistic Sephiroth mixes divine names, and the four Kabbalistic worlds mix the narratives of creation and the Power of the Word of the Great Elohim with ordinary human shaping and making, breeding and child birth.

Katsoessani piirtämääni kokonaisuutta näen siinä Luciferin historian. Lucifer joutui jättämään taivaan salit, koska hän tuli pannuksi syrjään (vrt. verbi אצל azal). Hän putosi ylimmästä maailmasta pohjalle.
Malkuthista käsin hän yrittää kuitenkin vieläkin tavoitella ylintä paikkaa Ketherissä. Verbistä כתר kathar johdetaan sana kruunu/päähine, mutta verbinä kathar merkitsee ympäröidä/piirittää/saartaa/odottaa kärsivällisesti. Luciferin tavoitteena on Ehjeen paikka, jota hän koettaa piirittää Jahveksi verhoutuneena. Mutta se on toivoton yritys! Pian Lucifer on kuin ”tallattu raato (Jes. 14: 12 - 19)!

When I look at the whole I draw, I see the history of Lucifer in it. Lucifer had to leave the halls of heaven because he was set aside (cf. the verb אצל azal). He fell from the highest world to the bottom.
From Malkuth, however, he is still trying to reach the top spot in Kether. The word crown/headdress is derived from the verb כתר kathar, but as a verb kathar means to surround/besiege/encircle/wait patiently. Lucifer's goal is the place of Ehyeh, which he tries to besiege shrouded in Yahweh. But it is a hopeless attempt! Soon Lucifer is like a “trodden carcass (Isa. 14: 12 - 19)!









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti