lauantai 16. lokakuuta 2021

Ymmärrys mukaan tutkimiseen * Understanding with studying

Olen pyrkinyt lukemaan Raamatun tekstiä niin kuin se on kirjoitettu ja yrittänyt myös ymmärtää lukemaani, mutta olen joutunut todella monta kertaa ihmettelemään sitä, mikä on Jumalan nimeksi esitetty tetragrammi, יהוה. Jos luettelisin kaikki ihmetykseni kohteet, listasta tulisi varsin pitkä, joten tyydyn vain kahteen esimerkkitapaukseen.

I have tried to read the text of the Bible as it is written and have also tried to understand what I have read, but I have really had to wonder many times what is the Tetragrammaton, יהוה,  presented as the name of God. If I were to list all the items of my amazement, the list would become quite long, so I will confine myself to just two cases.

📕 Kun 2. Moos 6: 3: ssa annetaan ymmärtää, että Aabraham, Iisak ja Jaakob tunsivat Jumalan nimellä אל שדי, El-Shaddai, Kaikkivaltias, ja että nimi יהוה (en todella tiedä, miten nimi pitäisi lausua, ja mitä se merkitsee) ilmoitettiin vasta Moosekselle, niin miten on mahdollista, että tuota nimeä יהוה huudettiin avuksi jo Eenoksen aikanaan (1. Moos. 4: 26)?

📕When it is given in Exodus 6: 3 that Abraham, Isaac, and Jacob knew God by the name אל שדי, El-Shaddai, the Almighty, and that the name יהוה (I don’t really know how the name should be pronounced and what it means) was revealed only to Moses, so how is it possible that the same name יהוה was called for help already in the time of Enos (Genesis 4:26)?

📕 Jumala nimeltä יהוה kutsui Mooseksen Siinain vuorelle vastaanottamaan kaksi kivitaulua. Kun Mooses viipyi vuorella 40 päivää ja 40 yötä (2. Moos. 24: 12 - 18), ja kun alhaalla odottava kansa kävi levottomaksi ja pyysi Aaronia rakentamaan heille Jumalan/jumalan (elohim), Aaron valoi heille kultaisen vasikan ja sanoi: ”Huomenna on Herran/Jahven juhla”(2. Moos. 32: 1 - 5). Siis, Mooses kohtasi vuorella Jumalan nimeltä יהוה, ja kansa juhli kultaisen vasikan ympärillä jumalaa nimeltä יהוה.

📕 God named יהוה invited Moses to Mount Sinai to receive two stone tablets. When Moses stayed on the mountain for 40 days and 40 nights (Exodus 24: 12-18), and when the people became agitated and asked Aron to build them a God/god (elohim), Aaron lit up a golden calf for them and said, “Tomorrow is Feast of the Lord/Yahweh ”(Exodus 32: 1-5). So, Moses met on a mountain a God named יהוה, and the people celebrated a god named יהוה around the golden calf.

Jotakin tässä täytyy olla pielessä! Mutta Raamatussa on annettu minua tyydyttävä selitys, sillä Jahven kerrotaan tulleen pakanoiden alueelta.

Something must be wrong here! But the Bible has given me a satisfactory explanation, for Yahweh is said to have come from the Gentiles.

📖 5. Moos. 33: 1, 2: ”Tämä on se siunaus, jolla Jumalan mies Mooses siunasi israelilaiset ennen kuolemaansa; hän sanoi: ’Herra (יהוה) tuli Siinailta, Seiristä hän nousi loistaen (vrt. aurinko) heille; hän ilmestyi kirkkaudessa Paaranin vuoristosta, hän tuli kymmentuhantisesta pyhien joukosta; hänen oikealla puolellansa liekitsi lain tuli.”

📖 Deut. 33: 1, 2: ”And this is the blessing, wherewith Moses the man of God blessed the children of Israel before his death. And he said, The Lord (יהוה) came from Sinai, and rose up (compare the sun) from Seir unto them; he shined forth (compare the sun) from the mount Paran, and he came with ten thousands of saints: from his right hand went a fiery law for them."

📖 Tuom. 5: 4, 5: ”Kun sinä, Herra (יהוה), lähdit liikkeelle Seiristä, kun sinä tuli astuen Edomin maasta, niin maa järisi, ja taivaat vuotivat, pilvet vuotivat vettä. Vuoret järkkyivät Herran (יהוה:n) edessä, itse Siinai Herran (יהוה:n), Israelin Jumalan, edessä.”

📖 Judges 5: 4, 5:”Lord (יהוה), when you wentest out of Seir, when thou marchedst out of the field of Edom, the earth trembled, and the heavens dropped, the clouds also dropped water. The mountains melted from before the Lord (יהוה), even that Sinai from before the Lord (יהוה) God of Israel."

📖 Hab. 3: 3 - 6: ”Jumala (אלוה, eloah) tulee Teemanista, Pyhä Paaranin vuorelta. Sela. Hänen valtasuuruutensa peittää taivaat, hänen ylistystänsä on maa täynnä. Hänen hohteensa on kuin aurinko, hänestä käyvät säteet joka taholle; se on hänen voimansa verho. Hänen edellänsä käy rutto ja polttotauti tulee hänen jäljessänsä. Hän seisahtuu ja mittaa maan, hän katsahtaa ja saa kansat vapisemaan. Ikivuoret särkyvät, ikuiset kukkulat vaipuvat, hänen polkunsa ovat iankaikkiset.”

📖 Hab. 3: 3 - 6: ”God came from Teman, and the Holy One from the mount Paran. Selah. His glory covered the heavens, and the earth was full of his praise. And his brightness was as the light; he had horns coming out of his hand: and there was the hiding of his power. Before him went the pestilence, and burning coals went forth at his feet. He stood, and measured the earth: he beheld, and drove asunder the nations; and the everlasting mountains were scattered, the perpetual hills did bow: his ways are everlasting."

Näiden jakeiden valossa ymmärrän, että Jahve on ollut alunperin pakanoiden palvoma aurinkojumala, jonka nimi on siirtynyt juutalaisten kautta Raamattuun.

In light of these verses, I understand that Yahweh has been a sun god originally worshiped by the Gentiles, whose name has been transferred to the Bible through the Jews.

Monet arkeologit ovat löytäneet Jahven ja Asheran patsaita Levantin alueelta ja tulleet siihen päätelmään, että Jahvea on palvottu Midianin ja Edomin alueilla jo paljon ennen kuin siitä tuli ensin israelilaisten heimojumala ja sittemmin heidän pääjumalansa. Aurinkojumalan pakanallinen nimi, יהוה, on näin siirtynyt tarkoittamaan sekä maan ja taivaan Luojaa (Elohim) että meidän Herraamme (אדני, ADONAI) Jeeshuaa.

Many archaeologists have found statues of Yahweh and Asherah in the Levantic region and come to the conclusion that Yahweh was worshiped in the regions of Midian and Edom long before it first became the tribal god of the Israelites and then their chief god. The pagan name of the sun god, יהוה, has thus shifted to mean both the Creator of earth and heaven (Elohim) and our Lord (אדני, ADONAI) Jeshua.

Tällainen ei kuulosta kyllä samalta Jumalalta ja Jumalan Pojalta, joista evankeliumeissa kerrotaan.

Such does not sound the same God and the Son of God that are spoken of in the Gospels.

Juha Pakkala on yksi, joka on kirjoittanut Levantin arkeologisista kaivauksista ja siellä tehdyistä löydöistä. Kuntillet Ajrud, n. 50km Kades-Barneasta etelään, on yksi kaivauspaikka. Siellä on löydetty vuonna 1967 mm. steeloja, saviruukkuja ja hautojen seinäpiirroksia yms. joissa on seuraavanlaisia tekstipätkiä: ”Jahve ja hänen Aseransa”, ”Samarian Jahve”, ”Temanin Jahve”. Eräässä ruukussa on kuvia Jahvesta, Aserasta ja kahdesta BES-jumalasta (egyptiläisiä peikkojumalia). https://en.wikipedia.org/wiki/Kuntillet_Ajrud

Juha Pakkala is the one who has written about the archaeological excavations of Levant and the discoveries made there. Kuntillet Ajrud, about 50km south of Kades-Barnea, is one excavation site. It was found there in 1967 e.g. steels, clay pots, and frescoes of graves, etc., with the following types of text: “Yahweh and his Asherah,” “Yahweh of Samaria,” “Yahweh of Teman”. One pot contains images of Yahweh, Aserah, and two BES gods (Egyptian troll gods) https://en.wikipedia.org/wiki/Kuntillet_Ajrud


Minulle tuollaiset löydöt kertovat siitä, että a) Jahve on ollut ensin joissakin kaupungeissa ja eri heimojen piirissä palvottu jumala b) Jahve on ollut alunperin yksi pakanajumalista

Such findings are telling to me that a) Yahweh has first been a god worshiped in some cities and among various tribes b) Yahweh was originally one of the pagan gods


Juha Pakkalan tekstejä löytyy netistä. https://docplayer.fi/180750269-Toimittanut-juha-pakkala.html

Juha Pakkala's texts can be found online. https://docplayer.fi/180750269-Toimittanut-juha-pakkala.html


Samasta aihepiiristä on kirjoitettu useita kirjoja, joista tässä muutama:

Karen Armstrong: A History of God

William G. Dever: Did God have a wife

Raphael Patai: The Hebrew Goddess

Darlene Kosnik & Lynn Picknett: History’s Vanquished Goddess Asherah

Clive Prince: When God had a wife

Mark S. Smith: The early history of God - Yahweh and the Other Deities in Ancient Israel


Several books have been written on the same subject, some of which are here:

Karen Armstrong: A History of God

William G. Dever: Did God have a wife

Raphael Patai: The Hebrew Goddess

Darlene Kosnik & Lynn Picknett: History’s Vanquished Goddess Asherah

Clive Prince: When God had a wife

Mark S. Smith: The early history of God - Yahweh and the Other Deities in Ancient Israel


Päätteeksi monoteistisia uskontoja tutkineen Karen Armstrong’in ajatuksia Jahvesta:

Jahve saattoi olla alun perin midianilaisten soturijumala ja tulivuoren jumala, sillä Jahve ilmestyi Moosekselle ensi kerran juuri Midianissa. Mooseksen kirjoissa viitataan usein Aabrahamin ja muiden toisen vuosituhannen eaa. heprealaisten Jumalaan nimellä Jahve, mutta todennäköisimmin he palvoivat yhä muita pakanajumalia, kuten kanaanilaisten ylijumala Ēliä ja hänen vaimoaan Ašeraa. Ašera oli tuolloin ilmeisesti Jahven äiti, mutta myöhemmin Jahven aseman vahvistuessa hänet nähtiin Jahven puolisona, jonka Jahve lopulta syrjäytti kokonaan.
Israelilaisten Egyptistä pakenemisesta kirjoitettujen kertomuksen myötä Jahvea alettiin nostaa israelilaisten ehdottomaksi Jumalaksi, ja vanhojen kertomusten jumala Ēl Šaddai nimettiin jälkikäteen Jahveksi. Entisiin jumaliin verrattuna Jahve oli kuitenkin näitä etäisempi ja sotaisampi. Jahve vaati israelilaisilta liittoa osoitukseksi, että nämä kunnioittaisivat ainoastaan häntä eivätkä muita jumalia, joiden olemassaolo tosin edelleen henoteistisesti tunnustettiin. Kansa jatkoi kuitenkin vielä kauan vanhojen jumaliensa palvontaa Jahven rinnalla, etenkin rauhan aikana.

Kuningas Salomo rakensi Jahvelle temppelin Jerusalemiin 900-luvulla eaa., mutta vielä 800-luvulla eaa. pakanauskonnot olivat niin voimissaan, että Jahven kultti oli vaarassa jäädä niiden nielaisemaksi. Jahven profeetat kuten Hoosea vastustivatkin israelilaisten pakanajumalia ja pyrkivät lakkauttamaan heidän palvontansa.
Armstrongin mukaan myös maskuliinisen Jahven vallan kasvun ja naisjumala Ašeran heikkenemisen myötä ennen miesten kanssa tasa-arvoisten naisten asema heikkeni Israelissa. 600-luvulla eaa. julkaistun viidennen Mooseksen kirjan ankarat lait lujittivat Jahven asemaa entisestään. Kuningas Josia raivasi Jerusalemin temppelistä Ašeran patsaita ja kulttiesineitä, tuhosi pakanallisia palvontapaikkoja sekä kirjoitutti historiallisia kirjoja uusiksi tukemaan kanaanilaisten ja heidän pakanauskontonsa hävitystä.
Juutalaisten jouduttua maanpakoon Babyloniaan 500-luvulla eaa. he menettivät vanhat palvontapaikkansa ja liturgiansa ja pystyivät turvautumaan enää Jahveen itseensä. Näihin aikoihin profeetta Deuterojesaja julisti Jahven ainoaksi Jumalaksi. Pentateukkia laajennettiin uusine lakeineen, ja Jahve kirjoitettiin kaiken luojaksi uuteen luomiskertomukseen. Jahve ei enää myöskään puhunut ihmisille profeettojen kautta kuten siihen asti. Näin juutalaisuuden voidaan katsoa syntyneen nykymuodossaan.


Finally Karen Armstrongs thoughts of Yahweh (she has studied monotheistic religions):

Yahweh may have originally been the warrior god of the Midianites and the god of the volcano, for Yahweh first appeared to Moses in Midian. The books of Moses often refer to the god Abraham and other Hebrews in the second millennium BC. as Yahweh, but most likely they still worshiped other pagan gods, such as Eli, the chief god of the Canaanites, and his wife Asherah. Asherah was apparently the mother of Yahweh at that time, but later, as Yahweh's position was strengthened, she was seen as Yahweh's wife, whom Yahweh eventually completely supplanted.

With the narratives of the Israelites escape from Egypt, Yahweh began to be elevated to the absolute God of the Israelites, and the god of old narratives, Ēl Šaddai, was later named Yahweh. Compared to the former gods, however, Yahweh was more distant and militant than these. Yahweh demanded a covenant from the Israelites as proof that they would honor only him and not other gods, whose existence, though, was still henotheistically acknowledged. However, the people continued to worship their old gods alongside Yahweh for a long time to come, especially in times of peace.

King Solomon built a temple for Yahweh in Jerusalem in the 9th century BC, but still in the 8th century BC. the pagan religious were so powerful that the cult of Yahweh was in danger of being swallowed up by them. The prophets of Yahweh, like Hosea, opposed the pagan gods of Israel and sought to abolish their worship.

According to Armstrong, with the rise of the masculine power of Yahweh and the weakening of the female god Asherah, the status of women on an equal footing with men weakened in Israel. In the 6th century BC. the strict laws of the fifth book of Moses published further strengthened the position of Yahweh. King Josiah erected statues and cult objects from the temple in Jerusalem, destroyed pagan places of worship, and rewrote historical books to support the destruction of the Canaanites and their pagan religion.

After the Jews were exiled to Babylon in the 5th century BC. they lost their old places of worship and liturgy and could only rely on Yahweh himself. At this time the prophet Deutero-Isaiah declared Yahweh to be the only God. The Pentateuch was expanded with new laws, and Yahweh was written as the creator of everything in the new creation story. Nor did Yahweh speak to the people through the prophets as before. In this way, Judaism can be considered to have originated in its current form.




Ei ole ihme, että Tammusta itkettiin Jerusalemin temppelissä (Hes. 8: 14), kun Asera Jahven äitinä ja vaimona muistuttaa erehdyttävästi Semiramista ja Nimrodia! 

No wonder that Tammuz was wept for in the Jerusalem temple (Eze. 8: 14), when Aserah as mother and wife of Yahweh erroneously resembles Semiramis and Nimrod!



❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️ ❤️



Vanhan Testamentin Jahve on sodan ja koston jumala, eikä hänen henkensä vastaa sitä henkeä, joka ilmeni Maailman Vapahtajassa, Jeeshuassa, joka rukoili vielä viimeisillä hetkilläänkin kiduttajiensa puolesta.

The Old Testament Yahweh is a god of war and revenge, and his spirit does not match the spirit that manifested in the Savior of the World, Jeshua, who prayed even in his last moments for his torturers.


Karen Armstrong: "Jos ymmärryksesi jumalaisesta teki sinusta ystävällisemmän, empaattisemman ja pakotti sinut ilmaisemaan myötätuntoa konkreettisilla ja huomaavaisilla rakkaudenteoilla, tämä oli hyvä teologia. Mutta jos käsityksesi Jumalasta teki sinusta epäystävällisen, sotaisan, julman, itsetuhoisen tai jos se johti sinut tappamaan Jumalan nimessä, se oli huono teologia."

"If your understanding of the divine made you kinder, more empathetic, and impelled you to express sympathy in concrete acts of loving-kindness, this was good theology. But if your notion of God made you unkind, belligerent, cruel, of self-righteous, or if it led you to kill in God's name, it was bad theology."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti