Viikko sitten kirjoitin monoteistisia uskontoja tutkineen Karen Armstrongin ajatuksista Jahven alkuperästä, joihin voin yhtyä, koska ne ovat yhdenmukaisia sen kanssa, mitä olen Raamatusta löytänyt. Mutta en pysty allekirjoittamaan hänen ajatuksiaan koskien Jumalan nimeä אהיה Ehjee.
A week ago, I wrote about the ideas of Karen Armstrong, who has studied monotheistic religions, about the origin of Yahweh, which I can agree with because they are consistent with what I have found in the Bible. But I cannot sign her thoughts regarding אהיה Ehyeh, the name of God.
Ymmärrän hyvin, että kolmen moniteistisen uskonnon tutkimisessa on niin suunnattomasti tehtävää, että yhden ihmisen huomio ei voi riittää joka asiaan, ja Ehjee-nimi on jäänyt Armstrongilta kenties siksi pienemmälle huomiolle. Minun eteeni on toistuvasti asetettu kysymys Jumalan Moosekselle ilmoittamasta nimestä, ja olen yrittänyt selvittää sitä jo vuodesta 2007 alkaen. Muistiinapanoihini on kertynyt tästä aiheesta niin paljon merkintöjä, että itsellänikin on vaikeuksia muistaa kaikkea. Mutta kaikki löytämäni vastaukset pakottavat minut asettumaan tässä kysymyksessä eri linjaan Karen Armstrongin kanssa.
I fully understand that there is so enormously work to be done in the study of the three multi-theistic religions that the attention of one person cannot suffice in every matter, and the name Ehyeh has perhaps therefore received less attention from Armstrong. I have been repeatedly pushed to study the name God informed to Moses, and I have been trying to figure it out since 2007. There have been so many notes on this subject that I myself have difficulties remembering everything. But all the answers I have found force me to take a different line with Karen Armstrong on this issue.
Karen Armstrong pitää Mooseksen Jumalalta saamaa vastausta ”sanaleikkinä” ja tulkitsee Jumalan vihjaavan sanoilla אהיה אשר אהיה, ehjee asher ehjee, minä olen joka minä olen (2. Moos. 3: 14)’älä välitä siitä, kuka minä olen’ tai ’pidä huolta omista asioistasi’, ja Armstrong uskoo, ettei Jumala tarkoittanut noilla sanoilla, että Hän on itsestään oleva Jumala.
Karen Armstrong considers Moses response from God to be a “pun” and interprets God as referring to the words אהיה אשר אהיה, Ehyeh Asher Ehyeh, I am that I am (Exodus 3:14) ”Never you mind who I am!” or ”Mind your own buseness!", and Armstrong believes that God did not mean by those words that He is a "self-subsistent Being."
Tuollainen tulkinta on mielestäni mahdotonta seuraavista syistä:
Such an interpretation is, in my view, impossible for the following reasons:
💕 Mooses tarvitsi Jumalan nimen tietoonsa aivan ehdottomasti, jotta hänen oli mahdollista voittaa israelilaisten luottamus ja jotta Jumalan hänelle uskoma tehtävä (kansan vieminen pois Egyptistä) saattoi ylipäätään onnistua.
2. Moos. 3: 13: Mooses sanoi Jumalalle: "Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: 'Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne', ja kun he kysyvät minulta ’Mikä hänen nimensä on?’ niin mitä minä heille vastaan?”
💕 Moses absolutely needed God’s name so that he could win the trust of the Israelites and so that the task God entrusted to him (taking the people out of Egypt) could succeed at all.
Ex. 3: 13: "And Moses said to God, Behold, when I come unto the children of Israel, and shall say unto them, The God of your fathers hath sent me unto you; and they shall say to me, What is his name? what shall I say unto them?"
💕 On muistettava, että Mooses ei ollut itsekään halukas ottamaan vastaan Jumalan tarjoamaa tehtävää. Mooses vastusti kaksi eri kertaa Jumalan kutsua vedoten ensin siihen, ettei kansa kuitenkaan uskoisi häntä (2. Moos. 4: 1), ja seuraavaksi hitaaseen puheeseensa ja kankeaan kieleensä (2. Moos. 4: 10). Kerrotaan, että Jumala suorastaan vihastui Mooseksen vastustelun vuoksi (2. Moos. 4: 14), mikä minusta tuntuu varsin inhimilliseltä kuvaukselta Jumalasta, joka Raamatun ilmoituksen mukaan on kuitenkin pitkämielinen ja armollinen (2. Moos. 34: 6; Neh. 9: 17).
💕 It must be remembered that Moses himself was unwilling to accept the mission offered by God. Moses twice opposed God’s call, first claiming that the people would not believe him (Exodus 4: 1), and then appealing to his slow speech and stubborn tongue (Ex. 4:10). It is said that God was outright angry at Moses' opposition (Exodus 4:14), which I feel is a rather human description of God, who, according to the Bible, is long-suffering and merciful (Exodus 34: 6; Neh. 9:17).
💕 Sanaleikillä vastaava ja kiukkuinen jumala ei sovi alkuunkaan siihen kuvaan, minkä minä olen Jumalasta saanut. Jumala, joka kehoittaa meitä olemaan täydellisiä (Matt. 5: 48) ja harkitsemaan sanojamme, ei voi antaa meille huonoa esimerkkiä omalla käytöksellään ja puhetavallaan! (”Olkoon teidän puheenne: ’On on’ , tahi: ’ei ei'...” Matt. 5: 37)
💕 God who replies with a ”pun” and gets angry does not fit at all into the image I have received of God. God, who exhorts us to be perfect (Matt. 5:48) and to consider our words, cannot set a bad example for us by His own behaviour/conduct and manner of speaking! (“But let your communication be, Yea, yea; Nay, nay... ” Matthew 5:37)
💕 Jumala rauhoitti vastahakoista Moosesta ja vakuutti olevansa sekä hänen suunsa apuna (2. Moos. 4: 12) että hänen veljensä Aaronin suun apuna (2. Moos. 4: 15). On syytä panna merkille, että molemmissa vakuutuksissaan Jumala toistaa Moosekselle juuri hetkeä aikaisemmin ilmoittamansa nimen אהיה, EHJEE. Valitettavasti tämä seikka ei näy käännöksissä, mutta hepreassa se näkyy. Arameassa näissä molemmissa jakeissa on sana מימרא, MEMRA, SANA (samoin kuin monissa muissakin Vanhan Testamentin ehjee-jakeissa)!
💕 God reassured the rebellious Moses and assured him that He was both the help of his mouth (Exodus 4:12) and the help of the mouth of his brother Aaron (Exodus 4:15). It is worth noting that in both of His assurances, God repeats the name אהיה, EHYEH, which He revealed to Moses just a moment earlier. Unfortunately, this fact does not appear in the translations, but in Hebrew it does. In Aramaic, both of these verses contain the word מימרא, MEMRA, WORD (as well as in many other Ehyeh-verses of the Old Testament)!
💕 Aabraham, Iisak ja Jaakob tunsivat Jumalan nimellä אל שדי El-Shaddai, Kaikkivaltias (2. Moos. 6: 3). Kaikkivaltias esittäytyi oma-aloitteisesti Aabrahamille (1. Moos. 17: 1), ja Hän lähestyi sekä Iisakia että Jaakobia ja antoi heille molemmille lupauksen אהיה עמך 'minä olen sinun kanssasi' eli EHJEE KANSSASI (1. Moos. 26: 3; 31: 3).
Käyttäessään toistamiseen sanaa אהיה ehjee rohkaistessaan Moosesta ottamaan johtotehtävä vastaan Jumala siis vakuutti häntä, että Hän ON se sama Kaikkivaltias, jonka Aabraham tunsi, ja joka oli rohkaissut myös sekä Iisakia että Jaakobia ja vahvistanut heitä omalla läsnäolollaan (kts. kirjoituksen loppuosa). Sana אהיה ehjee on itse asiassa sinetti sille, että Moosesta palavasta pensaasta puhutellut Jumala on Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala (2. Moos. 3: 6, 15).
Kaikkivaltias Jumala, Ikuinen Ehjee on se Jumala, joka on rakastanut ihmiskuntaa ensin (1. Joh. 4: 10). Rakastava Jumala ei pakota ihmistä eikä painosta tätä kiukkunsa ja vihansa voimalla valitsemaan omaa kantaansa. Valinnanvapaus on ihmisen syntymälahja Jumalalta. (Pakanajumalilla nimenomaan on ihmisenkaltainen luonne; ne suuttuvat ja vihastuvat, uhkaavat ja kostavat jne.)
💕 Abraham, Isaac, and Jacob knew God as אל שדי El-Shaddai, the Almighty (Ex. 6: 3). The Almighty introduced himself to Abraham on his own initiative (Gen. 17: 1), and He approached both Isaac and Jacob and gave them both the promise of אהיה עמך ֿ’I am with you or EHYEH WITH YOU (Gen. 26: 3; 31: 3).
When using the word אהיה again to encourage Moses to take the lead, God thus assured him that He IS the same Almighty Abraham knew, and who had also encouraged both Isaac and Jacob and strengthened them with his own presence (see the rest of the scripture). Actually the word אהיה ehyeh is a seal that the God who spoke to Moses from the burning bush is the God of Abraham, Isaac, and Jacob (Exodus 3: 6, 15).
Almighty God, Eternal Ehjee, is the God who loved the mankind first (1 John 4:10). A loving God does not force man or press him with the power of anger and wrath to choose his own position. Freedom of choice is man’s birth gift from God. (The pagan gods specifically have a human-like character; they are angry, they are threatening and they revenge, etc.)
💕 Karen Armstrong kirjoittaa siis myös, että sanat אהיה אשר אהיה ehjee asher ehjee eivät voi tarkoittaa itsestään olevaa Jumalaa, ja että sellainen tulkinta on filosofien myöhempi väite. Ihminenkö tietäisi, mitä Jumala ajattelee ja tarkoittaa? Ihminenkö päättää, mitä Jumalan sanat tarkoittavat! Muuttuuko Jumala sen mukaan, mitä ihmiset Hänestä ajattelevat, tai miten he Hänet ymmärtävät?
”Sillä minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni... Vaan niin paljon korkeampi kuin taivas on maata, ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne” (Jes. 55: 8, 9).
💕 Thus, Karen Armstrong also writes that the words אהיה אשר אהיה Ehyeh Asher Ehyeh cannot mean that God is a self-subsistent/self-existing Being, and that such an interpretation is a later assertion of philosophers. Would man know what God thinks and means? Does man decide what the words of God mean! Does God change according to what people think of Him, or how they understand Him?
”For my thoughts are not your thoughts, neither are your ways my ways, saith the Lord. For as the heavens are higher than the earth, so are my ways higher than your ways, and my thoughts than your thoughts” (Isa. 55: 8, 9).
💕 אהיה EHJEE, joka ON ainoa ja ikuisesti itsestään oleva Jumala, KUTSUI luomisessa kaikki luomistekonsa OLEMAAN sanalla יהי jehii, OLKOON.
יהי jehii on Jumalan (Elohimin) ensimmäinen sana Raamatussa (1. Moos. 1: 3). Siis ensimmäisen luomispäivän alusta alkaen Jumala on ilmoittanut olevansa HÄN, JOKA ON, ja joka saa myös kaiken muun olemaan. Eikä siinä vaiheessa ollut vielä ainuttakaan filosofia! Vain itsestään oleva Olento voi saada aikaan muuta olevaa!
Yksin אהיה Ehjee itse voi kertoa luoduilleen kerran ikuisuudessa, miten Jumalan Poika, jota kutsutaan Sanaksi (Joh. 1: 1 - 3, 14), liittyy valtavaan luomisprosessiin. Mutta sen me voimme jo nyt ymmärtää, että Jumalan Poika/Sana liitettiin osaksi ihmisyyttä, sillä Hän on luomisesta saakka ”vaimon siemen” (1. Moos. 3: 15)
💕 אהיה EHJEE, who IS the only and eternal self-subsistent/self-existing God, CALLED in creation all his creatives TO BE with the word יהי jehii, BE.
יהי jehii is the first word of God (Elohim) in the Bible (Genesis 1: 3). Thus, from the beginning of the first day of creation, God has revealed Himself, WHO IS, and who will also make everything else. And at that point there wasn’t a single philosophy yet! Only the self-existing Being can create something else!
Only אהיה Ehjee himself can tell his creatures once in eternity how the Son of God, called the Word (John 1: 1-3, 14), is involved in the vast process of creation. But we can already understand that the Son of God/the Word was incorporated into humanity, for He has been “the seed of the wife” since creation (Gen. 3:15).
💕 Jeeshuan elämä maan päällä oli liitetty/kätketty Isänsä ikuiseen olemiseen. Koska Jeeshua oli pyhä niin kuin Hänen Isänsä, kuolema kohtasi Häntä meidän syntiemme ja rikkomustemme vuoksi. Mutta kuolema ei voinut pitää Häntä, vaan ikuisesti oleva EHJEE kutsui Poikansa ulos Kuoleman valtakunnasta ja herätti Hänet kuolleista.
💕 Jeshua's life on earth was connected/hidden with the eternal existence of his Father. Because Jeshua was as holy as His Father, death befell Him because of our sins and transgressions. But death could not keep Him, and the eternal EHYEH called His Son out of the kingdom of Death and raised Him from the dead.
💕 Apostoli Johannes on tallentanut evankeliumiinsa Jeeshuan sanat ”Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan.” Jeeshuan sanoista ei ilmene se Isän nimi, jossa Hän sanoi tulleensa. Mutta sanojen sijoitus Johanneksen evankeliumissa on ylhäältä johdettu, sillä 5: 43 tuo välittömästi mieleen sanojen אהיה אשר אהיה ehjee asher ehjee lukuarvon, joka on 543.
💕 The Apostle John has recorded in his gospel the words of Jeshua "I am come in my Father’s name, and ye receive me not; if another shall come in his own name, him you will receive. ” The words of Jeshua do not reveal the name of the Father in which He said He came. But the placement of the words in the Gospel of John has been led from above, for 5:43 immediately brings to mind the words אהיה אשר אהיה Ehyeh Asher Ehyeh in numbers, which is 543.
💕 Jeeshua on todella tullut Isänsä nimessä, sillä 543 (Ehjee Asher Ehjee) + 345 (El-Shaddai) = 888, ja 888 on Jeeshuan luku, sillä kreikankielisen sanan Ιησουζ (Iesous) lukuarvo on 888. (Mitään vastaavaa yhtälöä ei synny tetragrammista!)
💕 Jeshua has really come in the name of His Father, for 543 (Ehjee Asher Ehjee) + 345 (El-Shaddai) = 888, and 888 is the number of Jeshua, for the number of the Greek word Ιησουζ (Iesous) is 888. (No similar equation arises from the Tetragrammaton!)
💕 Karen Armstrong ei hänkään voi olla varma siitä, mistä Jahve on lähtöisin, mutta hän todistaa Jahven selvistä yhteyksistä pakanuuteen. Siksi näen Johanneksen tallentamissa Jeeshuan sanoissa (Joh. 5: 43) todistuksen siitä 'toisesta, joka tulee omassa nimessään', ja jonka juutalaiset ovat ottaneet vastaan, ja heidän perässään niin on tehnyt koko kristitty maailma.
💕 Karen Armstrong, too, is not sure where Yahweh comes from, but she testifies of Yahweh’s clear connections to paganism. Therefore, in the words of Jeshua recorded by John (John 5:43), I see a testimony of the ‘other who comes in his own name’, who has been received by the Jews, and has been followed then by the whole Christian world.
💕 Hulluinta ja käsittämättömintä on se, että universumin Luojalle lainataan nimi pakanalliselta aurinkojumalalta, ja Hänen itsensä ilmoittama nimi torjutaan mitä erikoisimmilla selityksillä! On aivan sama kirjoitetaanko tuo aurinkojumalan nimi Jehova, Jehovah, Jehvah, Jehvih, Jehovih, Jahvah, Jahve, Jave, Jove, Iova, Iehovah, Ieova jne. tai lyhennettynä Jah, kysymyksessä on aina sama tetragrammi יהוה.
💕 The craziest and most incomprehensible is that a name of a pagan sun-god is borrowed to the Creator of the universe, and His self-revealed name is repelled by the most peculiar explanations! It is exactly the same whether that name of the sun god is written Yehovah, Jehovah, Jehvah, Jehvih, Jehovih, Jahvah, Yahweh, Jave, Jove, Iova, Iehovah, Ieova, etc. or as shortened Yah, it is always the same Tetragrammaton יהוה.
💕 Mooses sai ilmestyksensä Midianissa, ja siksi on tulkittu, että Jahven alkukoti olisi siellä, sillä midianilaiset palvoivat joka tapauksessa Jahua. Midianin sijaan Raamatun tekstit viittavat kuitenkin Edomiin (kts. edellinen kirjoitus). Pohtiessaan Jahven alkuperää myös Karen Armstrong tuo esiin sen, että Jahven midianilaisia juuria on epäilty. Sitten hän kiinnittää lukijan huomion aivan oikein suureen eroon Abrahamin Jumalan ja Mooseksen Jumalan välillä. Aabrahamille ilmestynyt Kaikkivaltias oli Aabrahamin ystävä, kun taas Moosekselle ilmestynyt Jahve oli etäinen ja kielsi Moosesta tulemasta häntä kohti ja vaati kansaa pysymään loitompana Siinain vuoren juurella. Voiko Jumala siis muuttua?
💕 Moses received his revelation in Midian, and therefore it has been interpreted that the original home of Yahweh would be there, for the Midianites worshiped Yahu in any case. However, instead of Midian, the Bible texts refer to Edom (see previous scripture). In pondering the origin of Yahweh, Karen Armstrong also points out that Yahweh’s Midian roots have been suspected. She then draws the reader’s attention quite rightly to the great difference between the God of Abraham and the God of Moses. The Almighty who appeared to Abraham was a friend of Abraham, while Yahweh who appeared to Moses was distant, forbidding Moses to come towards him and urging the people to stay further away at the foot of Mount Sinai. So, can God change?
💕 Profeetta Jesaja kirjoittaa Jumalan muuttumattomuudesta todetessaan Hänen olevan sama niin ensimmäisille kuin viimeisillekin (Jes. 41: 4). Vaikka kyseisessä Jesajan tekstissä on tetragrammi, se ei vakuuta minua Jahve-nimen puolesta, sillä todisteita inhimillisistä manipuloinneista on Raamatussa aivan liian paljon juuri tuohon nimeen liittyen. Jesajan tärkeä viesti on kuitenkin se, että Jumala on muuttumaton!
💕 The prophet Isaiah writes of God's immutability, stating that He is the same for both the first and the last (Isa. 41: 4). Although there is the Tetragrammaton in that text of Isaiah, it does not convince me of the name Yahweh, for there is far too much evidence of human manipulation in the Bible in relation to that very name. However, the important message of Isaiah is that God is unchanging!
💕 Tärkein todiste Jumalan muuttumattomasta luonteesta minulle on Jeeshuan elämä. Maailman Vapahtajalta puuttuu kokonaan vihan ja äkkipikaisen koston henki, ja niin on asianlaita myös Hänen Isänsä kohdalla, koska Isä ja Poika ovat hengessä YKSI (Joh. 10: 30), ja Jeeshua tuli ilmoittamaan meille Isän (Joh. 1: 18).
💕 The most important proof of God’s unchanging nature for me is the life of Jeshua. The Savior of the world completely lacks the spirit of wrath and sudden revenge, and so is even with His Father, for the Father and the Son are ONE in spirit (John 10:30), and Jeshua came to reveal the Father to us (John 1:18).
🅰️🅱️🆎🅰️🅱️🆎🅰️🅱️🆎🅰️🅱️🆎🅰️🅱️🆎🅰️🅱️🆎🅰️🅱️🆎🅰️🅱️🆎
Heprea kielessä lause ’minä olen sinun kanssasi’ voidaan sanoa kolmella eri tavalla:
1. אנוכי עמך = minä kanssasi
2. אהיה עמך = olen kanssasi
3. אנוכי אהיה עמך = minä olen kanssasi
Ensimmäinen vaihtoehto on hyvin yleinen, mutta Jumalan lupauksessa Iisakille (1. Moos. 26: 3) ja Jaakobille (1. Moos. 31: 3) on muoto 2., ja Jumalan lupauksissa Moosekselle (2. Moos. 4: 12, 15) on muoto 3.
In Hebrew, the phrase ‘I am with you’ can be said in three different ways:
1. אנוכי עמך = me with you
2. אהיה עמך = (I) am with you
3. אנוכי אהיה עמך = I am with you
The first option is very common, however God's promise to Isaac (Genesis 26: 3) and Jacob (Genesis 31: 3) has a form 2, and God's promises to Moses (Exodus 4:12, 15) have a form 3.
Vrt. Jes. 7: 14: שמו עמנו אל = hänen nimensä (on) Jumala (on) meidän kanssamme
שמו koostuu osista שמ = nimi, ו = hänen
עמנו koostuu osista עמ = kanssa, נו = me, meitä, meidän
אל = Jumala
Sanojen שמו עמנו אל lukuarvo on 543
Cf. Isa . 7:14: שמו עמנו אל = his name (is/shall be) God (is) with us
שמו consists of the parts שמ = name, ו = his
עמנו consists of the parts עמ = with, נו = we, us, our
אל = God
The numerical value of the words שמו עמנו אל is 543.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti