lauantai 30. lokakuuta 2021

Paimen ja ovi * Shepherd and door

Paavi Franciscus julkaisi 2. paimenkirjeensä, ensyklikan, 18. 6. 2015., ja tuon kirjeen otsikkona oli Laudato Si (Ole ylistetty/olet ylistetty). Kirjeen alkusanat on lainausta Franciscus Assisilaisen Aurinkolaulusta vuodelta 1224. Kirje on valtavan pitkä ja huolella laadittu, sen teemana on ihmiskunnan ja ympäristön monitahoinen kriisi. Ilmastonmuutos ja biodiversiteetti ovat ajankohtaisia aiheita nyt, kun Luojan luoma monimuotoisuus on vakavasti uhattuna. Kohtuullinen ja toisia huomioiva elämäntapa on ehdottomasti hyvä asia, jota minäkin kannatan. Paavi haastaa yksilöt, perheet, yhteisöt ja kansakunnat rakentamaan uutta elämäntapaa, jota jokaisen tulee oppia myös noudattamaan.

Pope Francis published his 2nd Shepherd Letter, the Encyclical, June 18, 2015, and the title of that letter was Laudato Si (Be Praised/You Are Praised). The foreword to the letter is a quote from the Sun Song of Franciscus of Assisi from 1224. The letter is enormously long and carefully crafted, with a theme of the complex crisis of humanity and the environment. Climate change and biodiversity are topical issues now that the diversity created by the Creator is under serious threat. A reasonable and caring lifestyle is definitely a good thing, which I also support. The Pope is challenging individuals, families, communities, and nations to build a new way of life that everyone must also learn to follow.

Mutta se mitä kaikkea paavi tarkoittaa ”uudella elämäntavalla” jää kirjeessä hiukan arvailujen varaan. Huomioni kiinnittyi mm. kirjeen panteistisiin ajatuksiin kuten: ’maailmankaikkeus puhkeaa kukkaan Jumalassa’, ja kuinka paavi vertaa maata ihmisten äidiksi ja sisareksi Franciscus Assisilaisen tavoin. Ensyklika on tarkoitettu kaikille maailman kansoille ja se on kirjoitettu italiaksi, saksaksi, englanniksi, espanjaksi, ranskaksi, puolaksi, portugaliksi ja arabiaksi. 

But what the pope means by the “new way of life” in the letter is left to some speculation. My attention was drawn to e.g. to the pantheistic ideas of the letter such as ‘the universe blossoms in God’, and how the Pope compares the earth to the mother and sister of men like Francis of Assisi. The Encyclical is intended for all peoples of the world and is written in Italian, German, English, Spanish, French, Polish, Portuguese and Arabic.

Kuuden kuluneen vuoden ajan paavi Franciscus on nostanut kirjeensä uudelleen ja uudelleen median huomion kohteeksi. 11.11. 2020 hän antoi lausunnossaan pientä lisäselvitystä koskien ”uutta elämäntapaa”, joka kaikkien ihmisten tulisi oppia. Mediassa kirjoitettiin mm. ”paavin kiertokirje kehottaa toteuttamaan sunnuntain viikottaisena lepopäivänä ympäristön säästämiseksi.”

For the past six years, Pope Francis has raised his letter again and again for media attention. 11.11. 2020, in his statement, he provided a little more clarification regarding the “new way of life” that all people should learn. The media wrote e.g. "The Pope's letter calls for Sunday to be implemented as a weekly day of rest to save the environment."

Miten ihmeessä joku tietty päivä ihmisten lepopäivänä voisi pelastaa Luojan luoman ympäristön, kun se on vielä täysin väärä päivä?! Jumala, joka loi maan ja taivaan kuudessa päivässä, lepäsi (שהת = shabat) seitsemäntenä päivänä, sapattina/lauantaina, eikä viikon ensimmäisenä päivänä, sunnuntaina.

How in the world could a certain day as the day of rest save the environment created by the Creator when it is still a completely wrong day ?! God, who created the earth and the sky in six days, rested (שהת = shabat) on the seventh day, the Sabbath/Saturday, and not the first day of the week, Sunday.

Vaikuttaa vahvasti siltä, että sunnuntain pyhitys-suositus ei ole alkuunkaan tarkoitettu universumin Luojan kunniaksi. Ja jotenkin oudoksuttaa tuo päivämäärä 11.11. 2020, sillä onhan numeroiden summa (26), sama kuin tetragrammin luku.

It seems strongly that Sunday's sanctification recommendation is not intended at all for the glory of the Creator of the universe. And somehow weird that date is 11.11. 2020, because the sum (26) of the numbers is the same as the number of the Tetragrammaton.

Jokin aika sitten löysin netistä jälleen paavin ensyklikaa koskevan kirjoituksen. Siinä kerrottiin paavin uusimmasta suunnitelmasta alkaen 25. 5. 2021. Se on 7-vuotissuunnitelma, joka jakautuu osiin 1-5-1 siten, että ensimmäisen vuoden aikana laaditaan ympäristön pelastamiseksi ohjelmia ja suunnitelmia, joita ryhdytään sitten aktiivisesti toteuttamaan viiden seuraavan vuoden aikana, ja 7. vuosi tulee olemaan sapattivuosi, ylistys- ja kiitosvuosi. Näinkö paavi aikoo korvata sapatinpäivän sapattivuodella?! Mieleen nousee kysymys siitä, mikä onkaan se jumala, joka tulee saamaan ylistyksen ja kiitoksen, kun jo ensyklikan alkusanat ohjaavat lukijan ajatuksen aurinkoon, kuuhun ja tähtiin Franciscus Assisilaisen Aurinkolaulun kautta.

Some time ago, I found again an article on the Internet about the papal encyclical. It reported on the Pope’s most recent plan beginning on May 25, 2021. It is a 7-year plan, divided into sections 1-5-1, with making programs and plans to save the environment during the first year, which will then be actively implemented over the next five years, and the 7th year will be a Sabbath year, a year of praise and thanksgiving. Did the Pope plan to replace the Sabbath with the Sabbath year ?! The question arises who is the god that will then receive praise as the very first words of the Encyclical guide the reader’s thought to the sun, moon, and stars through the Sun Song of Franciscus of Assisi.

Haastaessaan kaikki niin tieteen ja taiteen kuin uskonnon ja politiikan yms. edustajat tulemaan mukaan ympäristötalkoisiin, paavi sanoo ’kirkko ei pyri ratkaisemaan tieteellisiä ongelmia eikä korvaamaan politiikkaa’. Mutta sen sijaan Jumalan varpaille kirkko uskaltaa astua, ja niinhän katolinen kirkko on tehnyt jo pitkään.

In challenging all representatives of science and art as well as religion and politics, etc. to get involved in environmental work, the pope says ‘the church does not seek to solve scientific problems or replace politics’. But instead, the church dares to step on God’s toes, and that is what the Catholic Church has been doing for a long time.






Kuvassa on kopio lehtikirjoituksen suomennoksesta, joka on alunperin julkaistu 15. 2. 1889 Amerikan Harlanissa, Iowassa, ilmestyneessä sanomalehdessä. Itse en enää jaksa muistaa, keneltä olen saanut tuon kirjoituksen, mutta samaa kirjoitusta on siteerattu netissä monissa kirjoituksissa. Kirjoituksessa mainittu Isä Enright oli Redemptorist Collegen rehtori.

The picture shows a copy of the Finnish translation of the journal article, which was originally published on February 15, 1889, in a newspaper published in Harlan, Iowa, America. Personally, I can no longer remember from whom I received that writing, but the same writing has been quoted in many texts online. Father Enright mentioned in the writing was the principal of Redemptorist College.

Samansuuntaisia lausuntoja katolisen kirkon vallasta, joka ylittää itse Jumalan vallan, löytyy runsaasti katolisista lähteistä. Tässä muutama lisää.

Similar statements about the power of the Catholic Church, which transcends the power of God itself, can be found in abundance from Catholic sources. Here are a few more.


Doctrinal Catechism , Keenan, s. 174: 

Kysymys: ”Voitteko jollakain tavalla osoittaa, että kirkolla on valta asettaa juhlapäiviä?”

Vastaus: ”Jos sillä ei olisi tätä valtaa asettaa juhlapäiviä, se ei olisi voinut asettaa viikon ensimmäisen päivän, sunnuntain, viettämistä seitsemännen päivän, lauantain, sijaan, jolle muutokselle Raamatussa ei ole vähintäkään tukea.”


Doctrinal Catechism, Keenan, p. 174:

Question: "Can you in any way show that the Church has the power to set holidays?"

Answer: "If it did not have this power to set holidays, it could not have begun celebrating the first day of the week, Sunday, instead of the seventh day, Saturday, for which there is no support in the Bible."


The Catholic Record:

”Kiellä katolisen kirkon valta, niin sinulla ei ole riittävästi eikä mitään järjellistä syytä tai oikeutta sunnuntain pitämiseen lauantain sijasta.”

”Kirkko on Raamatun yläpuolella; ja tämä sapatin pitämisen siirtäminen sunnuntaille on todistus siitä.”


The Catholic Record:

"Deny the power of the Catholic Church, then you have not enough and no rational reason or right to hold Sunday instead of Saturday."

“The church is above the Bible; and this postponement of Sabbath observance to Sunday is a testimony of that. ”


📖 ”Minä olen (egoo eimi) ovi; jos joku minun kauttani kulkee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että teillä olisi elämä ja yltäkylläisyys. Minä olen (egoo eimi) se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä. Mutta palkkalainen, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pekenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista. Minä olen (egoo eimi) se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niinkuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän; ja minä annan henkeni lammasten edestä” (Joh. 10: 9 - 15).


📖 I am (egoo eimi) the door: by me if any man enter in, he shall be saved, and shall go in and out, and find pasture. The thief cometh not, but for to steal, and to kill, and to destroy: I am come that they might have life, and thet they might have it more abundantly. I am (egoo eimi) the good shepherd: the good shepherd giveth his life for the sheep. But he that is an hireling, and not the shepherd, whose own the sheep are not, seeth the wolf coming, and leaveth the sheep, and fleeth: and the wolf catcheth them, and scattereth  the sheep. The hireling fleeth, because he is an hireling, and careth not for the sheep. I am (egoo eimi) the good shepherd, and I know my sheep, and am known of mine. As the Father knoweth me, even so know I the Father: and I lay down my life for the sheep” (John 10: 9 - 15).


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti