lauantai 4. heinäkuuta 2020

Kirkko, seurakunta ja usko * Church, congregation and faith

Eräs systemaattisen teologian professori totesi taannoisessa lehtikirjoituksessa näin:" Kristillinen kirkko ei syntynyt noin vain tekemättä, vaan sitä muovattiin vuosisatojen ajan. Kirkosta tuli instituutio, jonka hierarkinen organisaatio elää suurin piirtein alkuperäisessä muodossaan."

In a recent journal article, one professor of systematic theology stated: The Christian Church was not born without just being done, but was shaped over the centuries. The Church became an institution whose hierarchical organisation lives in roughly its original form.

On hyvä tiedostaa, että sana "kirkko" ei esiinny lainkaan Raamatussa. Mutta Raamattuakaan ei olisi ilman kirkkoa, sillä Uuden Testamentin kaanonin, sellaisena kuin se nykyisin tunnetaan, luetteli ensimmäisenä Aleksandrian piispa Pyhä Athanasios vuonna 367. Professori toteaa lehtikirjoituksessa: "Ensimmäisinä vuosisatoina se (kirkko) sai Raamatun ja esimerkiksi opin pyhästä kolminaisuudesta."
"Kirkko" ja "kolminaisuus"... kaksi sanaa, jotka eivät esiinny Raamatussa.

It is good to realise that the word "church" does not appear in the Bible at all. But there would be no Bible either without the church, for the New Testament canon, as it is now known, was first listed by St. Athanasius, the Bishop of Alexandria, in 367. The professor  states in a journal: In the first centuries it (the Church) received the Bible and, for example, the doctrine of the Holy Trinity.
"Church" and "Trinity"... two words that do not appear in the Bible.

Mitä miehiä olivat kirkon perustajat ja sen oppien luojat?
Professori, joka on erikoistunut tutkimaan "kirkkoisiä", kuvailee heitä näin:
* "Kirkkoisät olivat pappeja, piispoja, jopa hallitsijoita. He eivät olleet yhtenäinen joukko pyhiä miehiä, vaan heidän persoonallisuuksissaan on nähtävissä myös oman aikamme ihmisten hyvät, mutta myös raadolliset piirteet"
* "Kirkkoisien ääni kuuluu kuitenkin 2000 vuoden taakse. Osin siksi, että heihin suhtaudutaan edelleen suurella kunnioituksella ja myös, koska osa heistä puhui hyvin viisaasti"
* "Kirkkoisien motiivit eivät aina olleet puhtaita, vaan monesti he menettelivät suorastaan kierosti. Usko, politiikka ja kirkkopolitiikka olivat toistensa sisään rakennettuja. Kuitenkin noin vuoteen 500 mennessä luotiin länsimaisessa ajattelussa edelleen esiintyvät uskonnolliset, filosofiset ja maailmankatsomukselliset perusainekset"
* "Kirkkoisät olivat ihmisiä, joilla oli tavallisen ihmisen heikkoudet. Silti heillä on tärkeä osa kristillisen uskon synnyssä. Jopa kavaltaja Juudas saattoi olla välikappaleena Jumalan suunnitelman toteutumisessa!"

What men were the founders of the Church and the creators of its doctrines?
The professor specialising in the study of "the Church Fathers", describes them like this: 
* The Church Fathers were priests, bishops, even rulers. They were not a united group of holy men, but in their personalities one can also see the good but also the cruel features of the people of our time
* However, the voice of the Church Fathers is 2,000 years old. Partly because they are still treated with great respect and also because some of them spoke very wisely
* The motives of the Church Fathers were not always pure, but in many cases they acted outright perverse. Faith, politics and church politics were built into each other. However, by about 500, the basic religious, philosophical, and worldview elements of Western thought were created
* The Church Fathers were people who had the weaknesses of the common man. Yet they play an important role in the birth of the Christian faith. Even the betrayer Judas could be an intermediary in the realisation of God's plan

Lieneekö Jumalan tahto/suunnitelma ollut todellakin se, että kirkkoisät loivat maailmaan kirkon ja kaikki sen opit välittömästi Jeeshuan mission jälkeen? Hänhän oli virheetön ja synnitön (Hepr. 4: 15) ja täydellisesti Isän tahdolle kuuliainen (Joh. 5: 43; 4: 34; 5: 30; 6: 38, 39; Matt. 26: 39)

Could it really have been God's will/plan that the Church Fathers created the Church and all its doctrines immediately after the mission of Jeshua? He really was without blemish and without sin (Hebrews 4: 15) and completely obedient to the will of the Father (John 5: 43; 4: 34; 5: 30; 6: 38, 39; Matthew 26: 39)!

Tämä kysymys esitetään myös professorille näin:
"Uskon ja tieteen raja tulee vastaan silloin, kun pohditaan, ohjasiko Jumala kirkolliskokouksien päätöksien syntyä. Oliko hänen tahtonsa muovaamassa kirkkoa?
Ja tiedemies-professori vastaa näin:
"Tieteellisesti sitä ei voida osoittaa, vaan se jää uskon asiaksi."

This question is also made to the professor as follows:
The boundary between faith and science comes into play when we consider whether God guided the birth of decisions in the church meetings. Was his will shaping the Church
And the scientist-professor answers like this:
Scientifically, it can't be shown, it remains a matter of faith.

Muuttuuko pyhien tekstien (Raamatun) kirjoitusten vastainen kolminaisuusoppi Jumalan johdatukseksi ja tahdoksi sillä, että ihmiset uskovat siihen? No, ei tietenkään! Professori jättää vastuun ratkaisun ja valinnan tekemisestä meille jokaiselle henkilökohtaisesti.

Does the doctrine of the Trinity contrary to the scriptures (Bible) become God's guidance and will because people believe in it? Well, of course not! The professor leaves the responsibility for making a decision and a choice to each of us individually.

Kiitos Jumalalle, että jo ennen kirkkoa oli olemassa usko! Heprealaiskirjeen 11. luvussa kerrotaan lukemattomista uskon sankareista, joista aivan ensimmäisenä mainitaan Abel. Tuossa luvussa kerrotaan myös ihmisjoukosta, joka uskonsa kautta välttyi verilöylyltä ja kulki "poikki Punaisen meren ikäänkuin kuivalla maalla" (Hepr. 11: 28, 29). Tuo ihmisjoukko oli Mooseksen johtamat heprealaiset. Samasta ihmisjoukosta Raamatussa käytetään ensimmäisen kerran sanaa "seurakunta" (2. Moos. 12: 6).

Thank God there was faith even before Church! Chapter 11 of Hebrews tells of countless heroes of the faith, the very first of whom is mentioned Abel. That chapter also tells of a crowd of people who, through their faith, avoided the massacre and "went across the Red Sea as if on dry land" (Hebrews 11: 28, 29). That crowd was the Hebrews led by Moses. Of the same crowd, the word "congregation" is used for the first time in the Bible (Ex. 12: 6).

Sanat "koko Israelin seurakunta" on hepreaksi
כל קהל עדת ישראל
ja niihin sisältyy peräkkäin kaksi sanaa, joita kumpaakin
käytetään myös yksittäin merkityksessä "seurakunta"
* קהל (qaahaal) 1. koolle kutsuttu joukko
                            2. yhteisöön kuuluva joukko/seurakunta
                            3. koolla oleva joukko/seurue
                            4. joukko/väki
* עדת /עדה (eedaah) 1. joukko/parvi
                          2. (ihmis)joukko
                          3. kansa
                          4. seurakunta/uskonyhteisö
                          5. taivaallinen seurakunta
Arameaksi "seurakunta" on עדתא

The words "the whole congregation of Israel" are in Hebrew
כל קהל עדת ישראל
and they contains two words in a row
used individually to mean "congregation"
* קהל (qahal) 1. group
                        2. community/congregation
                        3. party
                        4. crowd
* עדת /עדה (edah) 1. group/flock
                                2. crowd
                                3. people
                                4. congregation/religious community
                                5. heavenly congregation
In Aramaic "congregation" is עדתא


Ensimmäistä pääsiäistä viettävä ihmisjoukko koostui pääasiassa heprealaisista, Aabrahamin jälkeläisistä, mutta heidän joukkoonsa kuului myös paljon sekakansaa (2. Moos. 12: 38).

The crowd celebrating the first Passover consisted chiefly of the Hebrews, the descendants of Abraham, but they also included many mixed people (Ex. 12: 38).

Vertauksessaan taivasten valtakunnasta Jeeshua puhui nisusta ja lusteesta (Matt. 13: 24 - 30).  Mies kylvi peltoonsa hyvän siemenen, mutta ihmisten nukkuessa vihamies kylvi samaan peltoon lustetta. Palvelijat harmittelivat huomatessaan lusteen nisun joukossa ja kysyivät, tahtoiko isäntä heidän keräävän sen pois. Isäntä vastasi heille: "En, ettette lustetta kootessanne nyhtäisi sen mukana nisujakin."

In his parable of the kingdom of heaven, Jeshua spoke of wheat and tares (Matthew 13: 24 - 30). The man did sow a good seed in his field, but as the people slept, the enemy sowed tares in the same field. The servants were annoyed when they noticed the tares among the wheat and asked if the host wanted them to collect it. The master replied to them: No, lest while you gather up the tares, you root up also the wheat with them.

Seurakunta on siis sekalainen joukko ihmisiä vielä maailman lopussakin. Mutta yksilöt seulotaan heidän uskonsa perusteella. Usko erottelee nisun ja lusteen. Usko ei ole pelkkä ajatus tai asenne, vaan se on toiminnassa ja elämässä näkyvä vaikutin.

So the congregation is a mixed group of people even at the end of the world. But individuals are screened based on their faith. Faith separates wheat and tares. Faith is not a mere thought or attitude, but a visible influence in action and life.

Heprean uskoa merkitsevä sana on אמונה (emuna), ja sen muita merkityksiä ovat:
* uskollisuus/luotettavuus
* lujuus/kestävyys
* rehellisyys
* luottamustehtävä
* vakuus/turva

Siis mikään "kiero menettely"ei läpäise Jumalan uskon seulaa!

The Hebrew word for faith is אמונה (emuna) and its other meanings are:
* loyalty/reliability
* strength/durability
* honesty
* position of trust
* security

So no "perverse action" passes God's sieve of faith! 

Muutama Raamatun teksti uskosta:
* Room. 10: 17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen... Messiaan... sanan kautta"
* Ap.t 6: 7 "Ja Jumalan sana menestyi, ja opetuslasten luku lisääntyi suuresti Jerusalemissa. Ja lukuisa joukko pappeja tuli uskolle kuuliaiseksi"
* Room. 1: 5 "... jonka (Jumalan Poika) kautta olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa"
* Hepr. 11: 6 "... ilman uskoa on mahdoton olla otollinen..."
* 2. Tess. 3: 2 "... usko ei ole joka miehen"
* Luuk. 22: 31, 32 "Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja: mutta minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään..."
* Luuk. 18: 8 "... Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
* Ilm. 14: 12 1938 "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon"
/1992 "Tässä kysytään pyhiltä kärsivällisyyttä, niiltä, jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen"

A few Bible texts on faith: 
* Rom 10: 17 "So then faith cometh by hearing, and hearing by the word of God"
* Acts 6: 7 "And the word of God increased; and the number of the disciples multiplied in Jerusalm greatly; and a great company of the priests were obedient to the faith"
* Rom. 1: 5 "By whom (the Son of God) we have received grace and apostleship, for obedience to the faith among all nations, for his name"
* Hebrews 11: 6 "But without faith it is impossible to please Him"
* 2. Thess. 3: 2 "... for all men have not faith"
* Luke 22: 31, 32 "Simon, Simon, behold, Satan hath desired  to have you, that he may sift you as wheat: But I have prayed for thee, that thy faith fail not..."
* Luke 18: 8 "... Nevertheless when the Son of man cometh, shall he find faith on the earth?"
* Rev. 14: 12 "Here is the patience of the saints: here are they that keep the commandments of God and the faith of Jesus"

Ilman ensimmäistäkään seurakuntaa ja ainuttakaan kirkkoa usko oli jo aivan alussa. Jumalan käskyt ja Jeesuksen usko (se, miten Jeesus uskoo) ovat uskon kestävä perusta, sillä niihin ei Saatanan kylvämä luste tehoa!

Whithout even the first church and a single congregation, faith was in the very beginning. The commandments of God and the faith of Jesus (the way Jesus believes) are the enduring foundation of faith, for in them the tares sown by Satan has no effect.

         

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti