Runsaan kymmenen vuoden aikana olen kirjoittanut monta kertaa kahdesta luomiskertomuksesta, jotka on sijoitettu peräkkäin aivan Raamatun alkuun. Moni lukija on erehtynyt luulemaan niitä yhdeksi ja samaksi kertomukseksi, vaikka
* niissä on selvästi eri luojat/tekijät (Elohim/Jumala - Jahve Elohim/Herra Jumala)
* luominen on ilmaistu eri verbeillä (luoda sanalla - tehdä/muovata käsillä)
* erilaiset luomisen kohteet (taivas ja maa kaikkine joukkoineen - ihminen ja eläimet)
* erilainen luomiseen käytetty aika (6 luomispäivää + 1 lepopäivä - epämääräinen aika)
* erilainen luomisen ajankohta (maailman alku - vedenpaisumuksen jälkeen/Havila ja Kuus ovat Nooan jälkeläisiä)
During the past ten years, I have written many times of two creation stories, which are placed in a row the very beginning of the Bible. Many readers have mistakenly thought of them as one and the same story, though
* they clearly have different creators/authors (Elohim/God - Yahweh Elohim)
* creation is expressed by different verbs (to create by words - to make/shape by hand)
* various objects of creation (heaven and earth with all their forces - man and animals)
* different creation duration (6 creation days + 1 rest day - indefinite time)
* different date of creation (the beginning of the world - after the Flood/Havilah is a descendant of Noah)
Tässä lyhyessä kirjoituksessa haluan erityisesti kiinnittää huomiota toisen luomiskertomuksen jakeisiin 1. Moos. 2: 5, 6.
In this short scripture, I would like to draw particular attention to the verses Gen. 2: 5, 6 in the second creation story.
Siihen aikaan, kun Herra Jumala (Jahve) ryhtyi luomaan ei ollut vielä ihmistä maata viljelemässä, "vaan sumu nousi maasta ja kasteli maan pinnan". Siis maa oli jo olemassa!
Jakeessa 6 esiintyy kaksi kertaa sana "maa", mutta hepreassa on kaksi erilaista sanaa:
הארץ (ha-arez), -> maa eli maapallo
האדמה (ha-adama), -> maa eli maaperä, viljeltävä maa
At that time the Lord God (Yahweh) began to create there was not yet a man to cultivate the land, "but the mist rose from the earth and watered the face of the ground". So the land already existed!
In verse 6, the words meaning "earth" and "ground" are in Hebrew:
הארץ (ha-arez) -> earth, globe
האדמה (ha-adama) -> ground, cultivated land
Kun ensimmäisen luomiskertomuksen Elohim aloitti luomisen, maa (הארץ ha-arez) oli kokonaan veden peittämä pallo (1. Moos. 1: 2). Vasta kolmantena luomispäivänä Elohim kutsui kuivan maan näkyviin vesimassojen keskeltä (1. Moos. 1: 9 - 13), ja silloin muodostui viljeltävä maa (האדמה ha-adama).
When Elohim began to create (in the first creation story), the earth (הארץ ha-arez) was a sphere completely covered with water (Gen. 1: 2). It was not until the third day of creation that Elohim called the dry land forth from the midst of the waters (Gen. 1: 9 - 13), and then the cultivated land (האדמה ha-adama) was former.
Toisen luomiskertomuksen Jahven luominen on maan muovaamista käsin (1. Moos. 2: 7). Jahve ei siis kykene samaan voimalliseen luomistyöhön kuin Elohim; hän ei pysty saamaan aikaiseksi näkymättömästä näkyvää sanansa voimalla niin kuin Elohim.
The creation of Yahweh in the second creation story is shaping of the dust by hand (Gen. 2: 7). Yahweh, then, is incapable of the same powerful work of creation as Elohim; he cannot bring visible things from nothing by the power of his word as Elohim can.
Kabbalaan ja okkultismiin tutustunut ystäväni on sanonut usein hyvin painokkaasti, että 'Jahve on sidottu maahan, hän ei ole universumin Jumala, vaan maan jumala.' Ystäväni on saanut tuon ymmärryksen ja tiedon kabbalasta, mutta sama tieto on nähtävissä myös toisessa luomiskertomuksessa.
My friend, who is acquainted with Kabbalah and the occult, has often said very emphatically that 'Yahweh is bound to the earth, he is not the god of the universe, but the god of the earth.' My friend has gained that understanding and knowledge of Kabbalah, but the same knowledge can also be seen in the second creation story.
Kuka sitten on tuo maahan sidottu jumala, jota ei voi parhaalla tahdollakaan kutsua Kaikkivaltiaaksi tai Korkeimmaksi? Annetaanpa Raamatun vastata!
Who, then, is that earth-bound god who cannot be called Almighty or the Highest by the best will? Let the Bible answer!
Ilm. 12: 9: "Ja suuri lohikäärme, se vanha käärme, jota perkeleeksi ja saatanaksi kutsutaan, koko maanpiirin villitsijä, heitettiin maan päälle..."
Rev. 12: 9: "And the great dragon was cast out, that old serpent, called the Devil, and Satan, which deceiveth the whole world: he was cast out into the earth..."
Ilm. 20: 2, 3: "Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi ja heitti hänet syvyyteen ja sulki ja lukitsi sen sinetillä hänen jälkeensä, ettei hän enää kansoja villitsisi..."
Rev. 20: 2, 3: "And he laid hold on the dragon, that old serpent, which is the Devil, and Satan, and bound him a thousand years, And cast him into the bottomless pit, and shut him up, and seal upon him, that he should deceive the nations no more..."
Jes. 14: 13, 14: "Sinä sanoit sydämessäsi: Minä nousen taivaaseen, korkeammalle Jumalan tähtiä minä istuimeni korotan ja istun ilmestysvuorelle, pohjimmaiseen Pohjolaan. Minä nousen pilvien kukkuloille, teen itseni Korkeimman vertaiseksi"
Isa. 14: 13, 14: "For thou hast said in thine heart, I will ascend into heaven, I will exalt my throne above the stars of God: I will sit also upon the mount of the congregation, in the sides of the north: I will ascend above the heights of the clouds; I will be like the most High"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti