perjantai 6. joulukuuta 2019

Jälkipuintia * Debriefing


Kuten edellisestä kirjoituksestani "Sekava signeeraus" käy ilmi, masoreetit (900 -1100 jKr.) ovat vokalisoineet tetragrammin hyvin monella eri tavalla. Jos yritämme ratkaista tetragrammin oikean lausumistavan heidän antamien malliensa mukaan, on selvää, että äänneasu "Jehova" voittaa muodon "Jahve" ylivoimaisesti.

As is evident in my previous writing "Confused signing", the Masorets (900 - 1100 AD) have written the Tetragrammaton with vowels in many different ways. If we try to solve how the pronounce the Tetragrammaton correctly based on their patterns, it's clear that Jehovah accent beats Yahweh by far.

Olenko siis saanut vastauksen kysymykseeni, jonka asetin vuonna 2008 aloittaessani ääneen ajattelemista eli blogien kirjoittamista? En! Kysymykseni kuului silloin: mikä on יהוה (lue: mikä on tetragrammi)? Mikä verbi on tetragrammin pohjana? Mitä merkitystä on oikealla tetragrammin lausumistavalla, ellei tiedetä, mitä se itsessään merkitsee?

So have I got the answer to my question I made in 2008 when I started thinking aloud or writing blog texts? No! You see, my question was: what is יהוה (read: what is the Tetragrammaton)? What verb it is based on or derived from? What is the importance of correct pronunciation of the Tetragrammaton if we don't know it's meaning?



Verbien merkitys hepreassa:
Tiedetään, että heprea on verbilähtöinen kieli, ja siksi Raamatussa esiintyvien verbien merkitys on äärettömän tärkeää! Vanhassa Testamentissa on yli 23000 jaetta, ja niissä on yhteensä lähes 72000 verbiä, mikä merkitsee keskimäärin kolmea verbiä yhtä jaetta kohti.

Tetragrammin selitykseksi on tarjoiltu kahta heprean verbiä; הוה (havah) ja היה (hajah). Mutta kumpikaan niistä ei anna minua tyydyttävää vastausta, sillä tetragrammi ei vastaa kummankaan verbin taivutusmuotoja.


The importance of verbs in Hebrew:
As we know Hebrew is based on verbs and therefore the importance of verbs is very essential also in the Bible! In the Old Testament there are more than 23000 verses and nearly 72000 verbs in them, which makes on an average three verbs per every verse.

Two verbs have been proposed to explain the Tetragrammaton; הוה (havah) and היה (hajah). But neither of them gives me a clear answer, for the Tetragrammaton does not respond to the conjugations of them.


Paras ja samalla huonoin selitys:
Kaikki selitysmallit, joita olen löytänyt kuluneiden vuosien aikana, ovat olleet vain inhimillisiä selityksiä eikä alkuunkaan Jumalan sanaa. Heikoin inhimillinen selitys liittyy jakeeseen Ilm. 1: 8. Yritys johtaa tetragrammi sanoista "joka on ja joka oli ja joka tuleva on" yhdellä havah-verbillä ja kahdella hajah-verbin muodolla, on mielestäni pohjanoteeraus (kts. kirjoitus Nyt mentiin liian pitkälle).

* Ilm. 1:8:ssa on kaksi olla-verbiä ja yksi tulla-verbi! Tulla-verbin muoto "joka tuleva on" on sekoitettu hajah-verbin futuurimuotoon "tulla olemaan" (vertaa 2. Moos. 3: 14 saksaksi "Ich werde sein, der ich sein werde").
* Verbit (יהיה הוה היה) ovat väärässä järjestyksessä (tulee olemaan - on - oli), mutta on selvää, että vain tuo väärä järjestys näyttää johdonmukaiselta huijauksen onnistumisen kannalta.
* Konsonanttien ja vokaalien poiminnat noista kolmesta verbistä ovat täysin mielivaltaisia mutta valheellisen perusteluyrityksen kannalta ymmärrettäviä.


The best but the worst explanation:
All explanations I have found during these years have been only very human attempts and not at all God's word. The worst human explanation relates to Rev. 1: 8. There is an attempt to derive the Tetragrammaton from the words "which is, and which was, and which is to come" by two hajah-verbs and one havah-verb (read: It went too far).

* In Rev. 1: 8 there are two verbs expressing being and one expressing coming! The words "which is to come" has been mixed with the future form of hajah "will be" (compare Ex. 3: 14 in German "Ich werde sein, der ich sein werde).
* The verbs (יהיה הוה היה) are in a wrong order (is to come - is - was), but it's clear that only this wrong order seems consistent with the success of the scam.
*  Consonants and vowels have been chosen/taken arbitrarily from those verbs but it's understandable because of a false explanation.


Ehdotukseni seuraavaksi huijausyritykseksi:
Koska tetragrammissa on neljä konsonanttia, ehdotan, että valitaan neljä heprean olla-verbiä, asetetaan ne oikeaan järjestykseen ja poimitaan kustakin verbistä vain ensimmäinen konsonantti. Ehkä minäkin sitten vakuuttuisin asiasta... ehkä!


My suggestion for the next scam attempt:
Because there are four consonants in the Tetragrammaton I suggest to select four Hebrew hajah/havah-verbs, put them in the correct order and take only the first consonants of them all. Maybe even I would be convinced then... maybe!


Minun valintani on אהיה:
Jumalan Moosekselle ilmoittama nimi, אהיה (Ehjee = Minä Olen 2. Moos. 3:14:ssa), on selvääkin selvempi:
* Se ilmaisee, että Jumala esittelee/ilmoittaa itse itsensä (vrt. Matt. 11: 25; Joh. 1: 18; Room. 1: 19). Jumala ei puhu itsestään yksikön kolmannessa persoonassa "hän".
* Se ilmaisee, että Jumalan tärkein ominaisuus on oleminen, sillä ilman Hänen olemistaan ei olisi mitään muutakaan (vrt. 1. Moos. 1: 1 ->).
* Se ilmaisee, että vain Ehjee on Jumala, joka ei katoa (vrt. Jer. 10: 11). Ehjee on ja Ehjee tulee aina olemaan. Näin on aina ollut.
* Se ilmaisee, että vain Ehjeessä on pelastus (vrt. Dan. 3: 15). Vain ikuisesti olevan Jumalan voimassa voitetaan Kuolema. Isän ja Pojan saumaton yhteistyö kaatoi Kuoleman vallan (vrt. 1. Kor. 15: 22 - 29).
* Se ilmaisee, että Ehjee on on ainoa Jumala (vrt. 5. Moos. 32: 39; Jes. 44: 6). Ehjee on yksi (vrt. 5. Moos. 6: 4; Gal. 3: 20; Ef. 4: 6; 1. Tim. 2: 5; Jaak. 2: 19). Koko universumissa ei ole muuta Jumalaa kuin EHJEE (vrt. Joh. 17: 3), sillä kaikki on luotu tässä ainoassa ikuisesti Olevassa.

My choice is אהיה:
The name God told to Moses, אהיה (Ehyeh = I AM in Ex. 3: 14), is obviously clearer:
* It makes clear that God introduced Himself (compare: Matthew 11: 25; John 1: 18; Room. 1: 19). God does not speak of Himself in the third person of singular "He".
* It makes clear that the most important feature/quality of God is being, for there would not be anything else without His being (compare: Gen. 1: 1 ->).
* It makes clear that Ehyeh is the God who never disappears (Compare: Jer. 10: 11). Ehyeh is and Ehyeh will always be. This has always been the case.
* It makes clear that the salvation is only in Ehyeh (compare: Dan. 3: 15). Only the power of God, who is eternal, overcomes Death. The seamless co-operation of the Father and the Son overcame the power of Death (compare: 1. Cor. 15: 22 - 29).
* It makes clear that Ehyeh is the only God (compare: Deut. 32: 39; Isa. 44: 6). Ehyeh is one (compare: Deut. 6: 4; Gal. 3: 20; Ef. 4: 6; 1. Tim. 2: 5; James 2: 19). There is no other God but Ehyeh (compare: John 17: 3) in the whole universe, for everything has been created in this only everlasting Being.

Sodoman ja Gomorran synti:
Tiedämme, mitä tapahtui ns. Lakeuden kaupungeille Aabrahamin aikana. Tiedämme, että noiden tulen ja tulikiven tuhoamien ihmisten synti oli homoseksualisuus ja demoniseksi. Mutta tiedämmekö, että noita samoja paheita harrastetaan tänäkin päivänä piireissä, joissa tetragrammia käytetään saatanallisissa riiteissä? Voiko Jumalan nimi liittyä saastaisuuden harjoittamiseen? Voiko tetragrammi olla siis Jumalan pyhä nimi?

The sin of Sodom and Gomorrah:
We know what happened to the cities of the Valley in the days of Abraham. We know that the sin of those people who were destroyed by fire and brimstone was homosexuality and demonic sex. But do we know that those same evils are still practiced today in the circles where the Tetragrammaton is used in satanic rites? Can God's name be associated with the practice of filthiness? So could the Tetragrammaton be God's holy name ?

Luciferin loppu on sinetöity:
Luciferin aiheuttama väliaikainen häiriötila Jumalan universumissa tullaan pyyhkimään pois tuossa suuressa nimessä אהיה Ehjee, sillä Jeeshua voitti Kuoleman juuri tässä nimessä!


The end of Lucifer is sealed:
The temporary disturbance Lucifer caused in God's universe will be cleansed in that great name  אהיה Ehyeh, for Yeshua got His victory over Death in this very name!




*******



P.S. Ellei uusia kirjoituksia enää ilmesty blogilleni, se merkitsee sitä, että eräs vaihe elämässäni on päättynyt ja olen palannut kirjoittamaan pöytälaatikkoon. Siltä varalta suuret kiitokset kaikille lukijoilleni!

P.S. If you'll find no more new writings on my blog, it'll mean that one phase of my life is over and I have returned to write to a drawer. In that case, many thanks to all my readers! 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti