lauantai 10. elokuuta 2019
Tuhon tie * The path of destruction
Näistä asioista olen kirjoittanut jo monta kertaa, mutta koska minua pyydettiin tekemään se vielä kerran, yritän tiivistää ajatukseni mahdollisimman lyhyeen.
I have written many times of these things, but because I was asked to do it once more, I will try to summarise my thoughts as briefly as possible.
Ylläolevassa kuvassa näkyy tasasivuisen kolmion sisällä tetragrammi ja sen lyhennelmät. Kysymyksessä ei ole mikään kieliopillinen verbin taivutus, vaan
- geometrinen kuvio,
- grammeja eli piirroksia esittävä kuva,
- laskutehtävä, jossa י on 10, ה on 5 ja ו on 6
- ja eräänlainen pyhyyden symboli, sillä kuviota kutsutaan nimellä pyhä tetraktys.
Mutta kannattaa muistaa, että Jumalan pyhyys on eri asia kuin ihmisten pyhiksi valitsemat asiat!
In the picture above we can see the Tetragrammaton and its shortens inside the equilateral triangle. It's not any grammatical conjugation, but
- a geometrical figure
- a picture of grams or drawings
- a calculation exercise, where י is 10, ה is 5 and ו is 6
- a kind of symbol of holiness, for the figure is called the holy Tetraktys.
But it's worth to remember that God's holiness is a quite different from what people choose to be holy!
Nelikirjaiminen tetragrammi יהוה edustaa minulle vain piirrosta ja korkeintaan lukua, sillä sen lisäksi, että noiden heprean kirjainten yhteenlaskettu summa on 26, tetragrammille lasketaan myös lukuarvo 46 sen heprean kirjainten nimistä (יד הה וו הה), ja lisäksi kolmio edustaa lukua 10 (kirjainten lukumäärä) ja 72 (kirjainten yhteenlaskettu summa).
The Tetragrammaton יהוה represents for me just a drawing and at most a number, for in addition to that it's number 26 according to those four consonants, the number 46 is counted according to the names of those four consonants (יד הה וו הה), and the triangle represents the number 10 (10 consonants) and 72 (numeral value of the consonants).
Pyhä tetraktys on pelkkää mielikuvitusta ja leikittelyä. Alarivillä on kokonainen tetragrammi ja yläriveillä se on lyhennetty lopusta (= vasemmalta) aina yhdellä kirjaimella per rivi. Pyhä tetraktys tekee katsojaan vaikutuksen sillä, että jokainen rivi alkaa Jod-kirjaimella (oikealla י).
The holy Tetraktys is just imagination and play. The whole Tetragrammaton is on the lowest row, and on the rows above it has been shortened with one consonant from the end (= left side). The holy Tetraktys impresses the viewer by the fact that every word begins with Yod (י on the right side).
Vastaava kuvio voitaisiin tehdä myös niin, että jätetään joka rivillä yksi kirjain pois oikealta eli sanan alausta. Tietenkin lukuarvot muuttuisivat samalla, eikä lopputulos olisi yhtä pysäyttävän näköinen ilman Jod- kirjainta, mutta huomio kiinnittyisi
- toisella rivillä selvään heprean sanaan הוה,
- kolmannella rivillä selvään heprean sanaan הו
- ja ylimmälle riville jäisi vain yksi He-kirjain (ה), joka merkitsee kuvallisesti ikkunaa, ja katsoa-verbiä.
A corresponding figure could even be made by leaving one consonant away from right or from the beginning of the word. Of course the numeral values would change and the result would not be as impressive without the letter Yod, but attention would be drawn to
- a clear Hebrew word הוה on the second row
- a clear Hebrew word הו on the third row
- and on the highest row to the alone consonant He (ה), which pictorially means window and the verb look or watch or see.
Jatkakaamme siis leikkiämme ja katsokaamme noita kahta selvää sanaa:
* הו merkitsee valitusta ja sanaa "voi"
* הוה merkitsee hvh/havah-verbiä, joka merkitsee "tulla joksikin", "olla", "jäädä paikoilleen"
So let's keep playing and see those two clear words:
* הו means lamentation and the word "oh"
* הוה is the Hebrew verb hvh/havah meaning "to become to something", "exist", "stay"
Väitetään, että Jumalan nimi on יהוה.
Ja edelleen väitetään, että tuo nimi johdetaan heprean hvh/havah-verbistä (הוה), ja että se on tuon verbin kausatiivimuoto yksikön 3. persoonassa ja merkitsee "hän saattaa tulemaan joksikin. Mutta suuri ongelma on se, että kyseinen verbi ei taivu niin. Siksi kai hepran asiantuntijat sanovatkin, että tetragrammissa ei ole hvh/havah-verbiä (הוה) lainkaan. Onhan se täysin selvää, ettei mikään piirros (grammi) voi noudattaa verbitaivutuksia!
It's claimed that God's name is יהוה.
And it's also claimed that the name is derived from the Hebrew verb hvh/havah (הוה), and it's a causative form in the third person of singular. But a big problem is that this verb hasn't such a conjugation. Therefore the Hebrew specialists say the Tetragrammaton has no verb hvh/havah (הוה) at all. After all, it's perfectly clear that no drawing follows any conjugations!
Sen sijaan הוה (havva/hova) on feminiininen substantiivi, joka merkitsee "halu", "himo/intohimo" ja "tuho". Okkultismissa tetragrammi liitty nimeomaan noihin asioihin, mutta sellainen elämänmallihan johtaa vain tuhoon. Kirjoitustavaltaan hyvin samanlainen sana on חוה (havva/havah), joka on ensimmäisen naisen nimi hepreaksi. Eevan valinta johti ihmiskunnan halujen ja himojen tielle, joka tulee varmuudella päättymään tuhoon. Valitushuuto הו lienee silloinkin paikallaan!
Instead, הוה (havva/hova) is a feminine substantive meaning "desire", "lust/passion"and "destruction". In occultism the Tetragrammaton is joined just to those things, but as we know, such a life style will lead to destruction. Even the word חוה (havva/havah) meaning the name of the first woman is very near. Eve's choice led the mankind to the path of desire, lust and passion, which surely will lead to destruction. Then the lamentation cry הו may be appropriate, too!
"Lyhyestä virsi kaunis". Tällainen fakta on jäänyt käteeni ns. tetragrammista = nelipiirroksesta.
"Beautiful short story". This kind of fact I have got of the Tetragrammaton = drawing of/with four.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti