lauantai 4. elokuuta 2018

Mielenkiintoinen yksityiskohta * An interesting detail

Raamatussa on varoitettu moneen kertaan muuttamasta Jumalan ilmoitettua sanaa (5. Moos. 12: 32/13: 1; Snl. 30: 6; Ilm. 22: 19). Kielto koskee sekä sanojen lisäämistä että niiden poistamista ja muuttamista. Kuitenkin tällaista on tapahtunut Raamatun kääntämisten ja editointien yhteydessä vaikka kuinka paljon. Räikein esimerkki lienee ns. Comma Johanneum, jonka kokema manipulaatio selviää vertaamalla, miten 1. Joh. 5: 7, 8 jakeet on suomennettu esim. vuosien 1642/1776 ja 1938/1992/2012 käännöksissä.

In the Bible it has been warned many times not to change God's words (Deut. 12: 32; Prov. 30: 6; Rev. 22: 19). It applies both to the addition and the deletion and modification of words. However these things have happened many times in connection with the Bible translation and edition. Perhaps the most flagrant example is so called Comma Johanneum. Just to clear it up read and compare different Bible versions.

Jokainen esimerkki ihmisen suorittamasta Jumalan sanan omavaltaisesta näpelöimisestä on jossakin vaiheessa masentanut minua hyvin voimakkaasti, mutta Jumala on avannut silmäni näkemään hänen valtavat mahdollisuutensa säilyttää totuus uskollisille etsijöille tavalla tai toisella. Tekevätpä Saatanan joukot miten kiivaita hyökkäyksiä tahansa Jumalan sanaa vastaan, he eivät koskaan onnistu peittämään tai muuttamaan sen kirkkautta. Tämä koskee sekä kirjoitettua sanaa että elävää Sanaa, Jeshuaa. Saatana jopa tappoi Jeshuan, mutta tappio koitui kuitenkin hänelle itselleen.

Every example of the human high-handed fingering has occasionally depressed me very much, but God has opened my eyes to see his enormous possibilities to save the truth for the faithful seekers in a way or another. No matter how hard Satan attacks against God's words he never succeeds to cover or  put out the brightness of it. It's the same thing both with the written word and the living Word, Jeshuah. Satan even killed Jeshua, but he himself experienced the defeat.

Eräs mielenkiintoinen jumalallisen sanan ja viestinnän yksityiskohta löytyy Johanneksen evankeliumista sen 5. luvun jakeessa 43. Siinä Jeshua sanoo tulleensa Isänsä nimessä, mutta siitä huolimatta ihmiset ovat häntä vastaan. He hyväksyvät mieluummin sellaisen lähettilään, joka tulee omassa nimessään. Jeshua puhuu siis Isänsä nimestä, mutta ei paljasta sitä tässäkään.

One interesting detail in the godly words and message is found in the gospel of John. In John 5: 43 Jeshua tells that he has come in his Father's name, but people don't receive him. Sooner they receive him who has come in his own name. Although Jeshua is speaking about his Father's name he doesn't reveal it.

Mutta tuon jakeen "koordinaatit" (5: 43) ovat varsin mielenkiintoiset ja tuovat ainakin minulle mieleen lauseen
אהיה אשר אהיה  (EHJEE ASHER EHJEE = OLEN JOKA OLEN), jonka lukuarvo on 543.

But the "coordinates" of that verse (5: 43) are very interesting and reminding me of the the sentence
אהיה אשר אהיה /EHYEH ASHER EHYEH = I AM THAT I AM) having the number 543.

Nuo sanat annettiin Moosekselle vastaukseksi kysymykseen, millä nimellä hän esittelisi Israelin kansalle (2. Moos. 3: 13, 14) itselleen ilmestyneen Jumalan. Mooseksen oman nimen lukuarvo on 345, eli se on käänteinen edelliselle luvulle. Luvut 543 ja 345 kuvaavat mielestäni loistavalla tavalla sitä, miten Mooses katseli Jumalaa kasvoista kasvoihin palavan pensaan luona.

Those words were given to Moses when he asked by what name he should introduce the Israelis the God whom he had seen (Ex. 3: 13, 14). The number of the name Moses is 345, just in reverse order than in the previous one. I think the numbers 543 and 345 describes in a great way how Moses was looking at God face to face by the burning bush.

Jeshuaa kuunnellut kansa ei ottanut häntä vastaan, vaikka hän tuli NIMESSÄ, joka pitäisi olla koko Israelin tiedossa. Onhan Mooses sen takuuvarmasti heille kertonut! Siksi Jeshua sanoi Mooseksen tulevan heille syyttäjäksi (Joh. 5: 45). Aivan samoin kuin peili heijastaa kohteen, samoin Mooses kirjoitti Jeshuasta. Siksi Mooseksen kirjoitukset tulevat syytteiksi niille, jotka torjuvat Isänsä nimessä tulleen Jeshuan.

People who were listening to Jeshua didn't receive him although he game in the NAME they should all have known. Surely Moses had told it! Therefore Jeshua said that Moses shall accuse them (John 5: 45). Like a mirror reflects the object, Moses wrote about Jeshua. Therefore the texts of Moses will be accusations for those who don't receive Jeshua who came in his Father's name.

5 kommenttia:

  1. Kirjoitin Joh. 5:43:sta 4.8.2018. Seuraavana aamuna heräsin 5:43. Jäipä Johanneksen teksti ikuisesti mieleeni :D

    VastaaPoista
  2. Mooses tulee todella olemaan avaintodistaja ylösnousemuksessa ja sen jälkeisenä tuomiopäivänä, sillä hän tietää parhaiten, mitä Jumala hänelle sanoi, ja mitä hän itse on välittänyt kansalle Jumalan sanoina! Viimeistään silloin minäkin tulen saamaan lopullisen vastauksen kysymykseeni, kuka kirjoitti TETRAGRAMMIN 2. Moos. 3: 15:een ja kaikkiin muihin VT:n jakeisiin lähes 7000 kertaa, ja kuka on keksinyt yrittää väittää, että אהיה (ehjee) on sama kuin יהוה (jahve/jehova), niin kuin esim. vuoden 1933 - käännöksessä yritetään uskotella 2. Moos. 3: 14:n marginaalihuomautuksessa.

    VastaaPoista
  3. Jos kuka niin יהוה on "tullut omissa nimissään" , ja hänet on otettu avosylin vastaan sekä juutalaisuudessa että kristillisyydessä (Joh. 5: 43 - 47) vähääkään välittämättä siitä, mikä keskeinen asema tetragrammilla on okkultismissa/pakanuudessa!

    VastaaPoista
  4. Adam ja Eeva rikkoivat Eedenissä kauhein seurauksin YHTÄ Jumalan sanaa vastaan. Sen minkä Jumala sanoo kerran, pitäisi juurtua mieliimme ikuisesti, sillä Jumala ei jankuta. Sama asenne on myös Jeshualla. Kyseisessä tekstikohdassa hän jättää vääryydet enemmittä selittelyittä tulevan tuomion selvitettäväksi, sillä hän tietää, että siellä on tarvittava todistaja läsnä.

    VastaaPoista
  5. Joh. 5: 46,47:ssa Jeshua todistaa Mooseksen KIRJOITTANEEN hänestä. Missä ovat Mooseksen kirjoitukset? Hänhän eli noin 1500 eaa.! Kuitenkin vanhinpana Vanhan Testamentin lähteenä pidetään ns. Jahvistia, joka on peräisin Daavidin jälkeiseltä ajalta, 900 eaa. Jahvistissa (nimensä mukaan) on annettu Jumalalle nimeksi יהוה

    VastaaPoista