lauantai 7. joulukuuta 2024

Jahven viha ei ole Isän eikä Pojan vihaa * The wrath of Yahweh is not the wrath of the Father or the Son

Vanhaa Testamenttia lukiessa ei voi välttyä tiuhaan toistuvilta sanoilta ”Jahven viha”" (suomeksi: Herran viha). Vanhassa Testamentissa Jahven vihasta kertovia tekstejä on niin paljon, että Vilho Vuorelan toimittamassa Raamatun hakusanakirjassa viha-sanaan liittyviä tekstejä löytyy kolmen sivun verran VT:ssa, kun niitä Uuden Testamentin puolella on ainoastaan puoli sivua. Jo tämän seikan pitäisi kertoa meille, mitä viestiä Jeshua tuli tuomaan Isän helmasta tämän maailman pimeyteen!

When reading the Old Testament, one cannot avoid the frequently repeated words "Yahweh's wrath" (Finnish: Herran viha). There are so many texts in the Old Testament about Yahweh's wrath that in the Bible Dictionary edited by Vilho Vuorela, there are three pages of texts related to the word "wrath" in the OT, while there are only half a page of them in the New Testament. This fact alone should tell us what message Yeshua came to bring from the bosom of the Father into the darkness of this world!

Suomenkielinen sana ”viha” on käännetty useasta heprean sanasta, jotka merkitsevät alakuloa, kiihtymistä, suuttumista, kiukkua, raivoa ja vihaa. Niitä ovat esimerkiksi: כעס (ka’as) loukkaantuminen, paha mieli, suuttuminen, vihastuminen, זעם (za’am) olla vihainen, vihata, purkaa raivoa, kirota, suuttua, vihastua, olla alakuloinen, olla kalpea, חמה (chema) kiihtyminen, viha, kiukku, raivo, myrkky, שנאה (sina) viha, קצף (qezef) paha mieli, murhe, אף (af) nenä, kasvot, viha, זעף (za’af) viha, raivo ja (zaaef- samat konsonantit mutta eri vokaalit) olla alakuloinen.

The Finnish word "viha" is translated from several Hebrew words that mean sadness, agitation, anger, rage, fury and hatred. These include: כעס (ka’as) hurt, bad mood, anger, rage, זעם (za’am) to be angry, hate, vent anger, curse, get angry, be sad, be pale, חמה (chema) agitation, anger, rage, poison, שנאה (sina) hatred, קצפ (qezef) bad mood, sorrow, אף (af) nose, face, hatred, זעף (za’af) anger, rage and (zaaef- same consonants but different vowels) to be sad.

Suurin osa Vanhan Testamentin ’viha'-teksteistä on  käännetty sanasta אף (af), jonka pääasiallinen merkitys on ”nenä”. Nenän anatominen paikka on kasvoissa, ja nenän ja kasvojen väritys reagoi ihmisen psyykkisiin tuntemuksiin. Senhän me ihmiset tiedämme itsestämme. 

Most of the Old Testament 'anger' texts are translated from the word אף (af), whose main meaning is "nose." The anatomical location of the nose is on the face, and the coloring of the nose and face responds to a person's psychological feelings. After all, we humans know that about ourselves.

Koska "Jumala on henki” (Joh. 4: 24), tällaiset psykofyysiset kasvojen reaktiot ja värivaihtelut eivät koske häntä. Mutta Jahvehan on toinen juttu; hän on tämän maailman omavaltainen jumaluus, jonka voima ja toiminta rajoittuvat siihen, mitä Kaikkivaltias Jumala sallii hänen tehdä. Jahve Elohim esittää sekä kärsimätöntä (lyhytnenäistä) että pitkämielistä ja armollista (pitkämielistä) Jumalaa.

Since “God is spirit” (John 4:24), such psychophysical facial reactions and colour changes do not concern him. But Yahweh is another author; he is an arbitrary deity of this world, whose power and action are limited to what Almighty God allows him to do. Yahweh Elohim presents himself both an impatient (short of nose) God and a long-suffering and merciful (long of nose) God.

Jahve Elohim (Herra Jumala) hankki kannuksensa jo heti alkuun uhkailemalla kuolemalla (1. Moos. 2: 16, 17), ja sen jälkeen hän on jatkanut samaan malliin pelottelulla, vihan pidolla, kansojen ja yksilöiden alistamisella ja tuhoamisella. Hänen hallituksensa perustana ovat valhe ja murha (Joh. 8: 44). Tunkeutumalla Hyvän Paimenen lammastarhaan mistä tahansa muualta kuin Ovesta (Joh. 10. luku), joka on itse Jeshua, Jahve Elohim on valitettavasti onnistunut pettämään suuren osan Isä-Jumalan valtakuntaansa kutsumia yksilöitä.

Yahweh Elohim (the Lord God) gained his impetus from the very beginning by threatening with death (Genesis 2:16, 17), and he has continued in the same way by intimidation, hatred, subjugation, and destruction of nations and individuals. His government is based on lies and murder (John 8:44). By entering the sheepfold of the Good Shepherd from anywhere other than the Door (John 10), which is Yeshua Himself, Yahweh Elohim has unfortunately succeeded in deceiving a large portion of the individuals called by God the Father to His kingdom.

Kuten jo mainitsin Uudessa Testamentissa viha-jakeita on huomattavasti vähemmän kuin Vanhassa Testamentissa. Vilho Vuorelan Raamatun hakusanakirjassa manitaan ainoastaan kuusi tekstiä, jotka löytyvät evankeliumeista, ja näistä vain kaksi jaetta näyttää liittyvän Jeshuan toimintaan. Katsotaanpa niitä nyt tarkemmin.

As I already mentioned, there are considerably fewer verses of hatred in the New Testament than in the Old Testament. Vilho Vuorela's Bible Dictionary only mentions six texts found in the Gospels, and of these, only two verses seem to be related to Yeshua's activities. Let's take a closer look at them.



📖 Mark 3: 4, 5: ”Ja hän sanoi heille (fariseuksille): ’Kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?’ Mutta he olivat vaiti. Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: ’Ojenna kätesi’. Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.”

Kahdesta lihavoidusta lauseesta jälkimmäinen (myös allaviivattu) todistaa edellistä vastaan. Jeshua ei ollut vihainen vaan alakuloinen/murheellinen/surullinen fariseusten sydämen kovuuden tähden. Tässä tekstissä ovat sekoittuneet זעף (zaaef) olla alakuloinen, murheellinen ja  זעף (za’af) viha, raivo. Kuka jaksaisi murheellisena ja alakuloisena ryhtyä raivoamaan? Kenenkään sydämen kovuus ei pehmene vihalla eikä raivoamalla, ja sen Jeshua kyllä tiesi. 

📖 Mark 3: 4, 5: ”And he saith unto them (Pharisees), Is it lawful to do good on the sabbath days, or to do evil? to safe life, or to kill? But they held their peace. And when he had looked round about on them with anger, being grieved for the hardness of their hearts, he saith unto the man, Stretch forth thine hand. And he stretched it out: and his hand was restored whole as the other.”

Of the two bolded sentences, the latter (also underlined) proves against the former. Yeshua was not angry but rather grieved/sorrowful/sad because of the hardness of the Pharisees’ hearts. In this text, זעף (zaaef) to be sad, sorrowful and זעף (za’af) anger, rage are mixed up. Who would be able to rage when grieving or being sad? No one’s hardness of heart is softened by anger or rage, and Yeshua did know that.




📖 Joh. 3: 36: ”Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.”

”Jumalan viha” on hepreaksi אף אלהים af elohim. Kuten edellä kerroin ’af’ tarkoittaa nenää ja kasvoja. Jahve Elohimin kasvot ja erityisesti hänen nenänsä näyttää siis punoittavan. 

Kysymyksessä ei voi mitenkään olla Isä-Jumala eikä Poika, sillä he molemmat tarjoavat jokaiselle ihmiselle iankaikkista elämää vapaaehtoisena lahjana (Joh. 3: 16). Ellemme huoli Isän ja Pojan lahjaa, joudumme automaattisesti tyytymään siihen, mitä Jahve Elohim tarjoaa. Ja Jahve Elohim käyttää pakkoa!

Jahve Elohim on Isän ja Pojan täydellinen vastakohta kaikessa. Hänen lahjansa (= rangaistuksensa) on kuolema jokaiselle Adamin ja Eevan jälkeläiselle. Me kaikki ihmiset olemme esivanhempiemme kautta osallisia hyvän- ja pahan tiedonpuun hedelmään, jonka syömisestä seurasi kuolema, aivan niin kuin Jahve Elohim sanoi. 

Ellemme usko Poikaan, meillä ei ole mitään mahdollisuutta saada iankaikkista elämää, vaan me pysymme Jahve Elohimin, Herra Jumalan, vihan alla, ja Jahve Elohimin viha pysyy päällämme.

📖 John 3: 36: ”He that believeth on the Son hath everlasting life: and he that believeth not the Son shall not see life; but the wrath of God abideth on him.”

“The wrath of God” is in Hebrew אף אלהים af elohim. As I said above, ‘af’ means nose and face. So Yahweh Elohim’s face, and especially his nose, appears to be reddening.

This cannot possibly be God the Father or the Son, for they both offer eternal life to every person as a voluntary gift (John 3:16). If we do not care about the gift of the Father and the Son, we will automatically have to be content with what Yahweh Elohim offers. And Yahweh Elohim uses coercion!

Yahweh Elohim is the complete opposite of the Father and the Son in everything. His gift (= punishment) is death for every descendant of Adam and Eve. All of us humans, through our ancestors, are partakers of the fruit of the tree of the knowledge of good and evil, which resulted in death if eaten, just as Yahweh Elohim said.

If we do not believe in the Son, we have no chance of eternal life, but we remain under the wrath of Yahweh Elohim, the Lord God, and the wrath of Yahweh Elohim remains upon us.




Otan tarkastelun kohteeksi vielä temppelin puhdistamisen, jonka perusteella jotkut puhuvat Jeshuan vihasta.

📖 Joh. 2: 13 - 25: Lue itse Raamatustasi.

On selvää, että kun karjaa ajetaan paikasta toiseen, siinä tarvitaan jotakin kättä pidempää. Siihen tarkoitukseen Jeshua teki itselleen naruista ruoskan. Ruoskaa tarvittiin härkien ja lampaiden ajamiseen pois temppelialueelta.

Pöytiensä ääressä istuvat rahanvaihtajat saatiin aktivoitua sillä, että heidän pöytänsä kaadettiin kumoon. Kyyhkysten myyjille Jeshua antoi kehoituksen viedä koreissa säilytettävät linnut pois.

Jos olisimme olleet Jeshuan paikalla, olisimme toimineet aivan varmasti hyvin samalla tavalla! Missä se vihainen Jeshua nähdään? Vain ihmisten mielikuvituksessa!

Tapahtumassa mukana olleiden opetuslasten mieleen muistui teksti psalmista 69, jonka 10. jakeessa sanotaan:  כי קנאת ביתך אכלתני (ki qinat beitka akalatni).

כי = sillä

קנאת = into, kiihko, kiivaus, mustasukkaisuus, kateus

ביתך = huoneesi

אכלתני = vie tilaa minussa, syö/ahmii/kuluttaa/tuhoaa minut

Juutalaisten reaktiosta voimme ymmärtää, että he näkivät temppelin puhdistamisessa symboliikkaa. Ja sitähän siinä nimenomaan olikin, koska Jeshua halusi antaa seuraajilleen mieliinpainuvan viestin häntä pian kohtaavasta kuolemasta ja ylösnousemuksesta. 

Maallinen Jerusalemin temppeli ei liikuttanut Jeshuan sydäntä läheskään yhtä paljon kuin se hengellinen temppeli, jonka rakentaminen ja puhdistaminen oli Isän ja Pojan yhteinen hanke. Siihen kuului tärkeimpänä tapahtumana Jeshuan sijaiskuolema ihmiskunnan puolesta, joka merkitsi hänen itsensä tuhoamista (vertaa heprean verbi אכל) ja uudelleen rakentamista.

Jumalan hengellinen temppeli rakentuu Jeshuan seuraajista, jotka ovat siinä rakennuksessa ”eläviä kiviä" (1. Piet. 2: 5). Jeshuan seuraajien puhdistaminen on tämän symbolisen Jerusalemin temppelin puhdistamisen keskiössä, sillä Jumalan asuu henkensä kautta heissä (1. Kor. 3: 16, 17). Tässä tehtävässä Jeshua tietää, mitä pitää tehtä, sillä Hän jos kuka tietää ”mitä ihmisessä on”, eikä Hän ihmisen Luojana tarvitse kenenkään todistusta ihmisestä (Joh. 2: 25).

Tämä hengellinen puhdistus-toimenpide on Jeshuan mission päämäärä, sillä ilman pyhitystä kukaan ei ole näkevä Herraa (האדון ha-adon - Hepr. 12: 14). Tämän tehtävän täyttämiseen Jeshualla on into, kiihko ja kiivaus, sillä tämän mission suorittaminen pohjautuu Jumalan rakkauteen, joka on verrattavissa mustasukkaisuuteen ja kateuteen. Hän halajaa ”kateuteen asti” sitä henkeä, jonka Hän itse on asettanut seuraajiinsa asumaan (Jaak. 4: 5).

I will also examine the cleansing of the temple, on the basis of which some speak of Yeshua's wrath.

📖 John 2: 13 - 25: Read it yourself in your Bible.

It is clear that when driving cattle from one place to another, something longer than an arm is needed. For this purpose, Yeshua made himself a whip out of ropes. The whip was needed to drive oxen and sheep out of the temple area.

The money changers sitting at their tables were activated by having their tables overturned. Jesus told those selling doves to take away the birds that were kept in their baskets.

If we had been in Yeshua's place, we would have certainly acted in the same way! Where is that angry Yeshua seen? Only in people's imagination!

The disciples who were present at the event were reminded of a text from Psalm 69, verse 10 of which says: כי קנאת ביתך אכלתני (ki qinat beitka akalatni).

כי = for

קנאת = zeal, passion, jealousy, envy

ביתך = your house

אכלתני = takes up space in me, eats/devours/consumes/destroys me

From the reaction of the Jews, we can understand that they saw symbolism in the cleansing of the temple. And that is precisely what it was, because Yeshua wanted to give his followers a memorable message about his imminent death and resurrection.

The earthly temple in Jerusalem did not move Yeshua's heart nearly as much as the spiritual temple, the construction and cleansing of which was a joint project of the Father and the Son. It included, most importantly, Yeshua's vicarious death for humanity, which meant Yeshua's destruction (compare the Hebrew verb אכל) and rebuilding.

God's spiritual temple is built of Yeshua's followers, who are "living stones" in that building (1 Pet. 2:5). The cleansing of Yeshua's followers is at the center of this cleansing of the symbolic Jerusalem temple, for God dwells in them through His Spirit (1 Cor. 3:16, 17). In this task, Yeshua knows what must be done, for He, if anyone, knows "what is in man," and as the Creator of man, He does not need anyone's testimony about man (John 2:25).

This spiritual cleansing process is the goal of Yeshua’s mission, for without holiness no one will see the Lord (האדון ha-adon - Heb. 12:14). Yeshua has a zeal, passion for fulfilling this task, for the fulfilment of this mission is based on the love of God, which is comparable to jealousy and envy. He desires “to the point of jealousy” the spirit that He Himself has placed in His followers to dwell (James 4:5).




Kun "Jumalan viha” kohtaa kerran maan asukkaita, se tulee olemaan Jahve Elohimin eli Herra Jumalan vihaa. Hänen raivonsa tulee olemaan hirveä oman loppunsa edellä, sillä hänen valheellinen näytelmänsä ja teeskentelynsä ’Jumalana' tullaan paljastamaan koko ihmiskunnalle koko universumin lankeamattomien olentojen todistaessa tapahtumaa.

When the "wrath of God" once strikes the inhabitants of the earth, it will be the wrath of Yahweh Elohim, or the Lord God. His fury will be terrible before his own end, for his false show and pretense as 'God' will be exposed to all mankind, with the unfallen beings of the entire universe witnessing the event.






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti