lauantai 4. toukokuuta 2024

Varas lammastarhassa * The thief in the sheepfold


Jeshuan vertaus Johanneksen 10. luvussa ei kerro mitään hyvää lammastarhaan tunkeutuneesta Varkaasta. Varas ei kulje ovesta, vaan on hiipinyt sinne jostakin muualta. Varas ei vie lampaita tarhasta paimentaakseen niitä laitumella vaan tappaakseen ne kaikki.

Yeshua's parable in John 10 does not say anything good about the Thief who broke into the sheepfold. The Thief does not go through the door, but has crept in there from somewhere else. The Thief does not take the sheep from the fold to graze them in the pasture, but to kill them all.

Lammastarhassa kalleinta ovat itse lampaat. Lampaista voidaan keritä villat, ja ne voidaan teurastaa ja syödä. Mutta tärkeintä on, että lampaita voi uhrata, ja niiden ympärille voi rakentaa tuottoisan uskonnon.

The most expensive thing in a sheep farm is the sheep themselves. Sheep can be wooled, and they  can be slaughtered and eaten. But the most important thing is that sheep can be sacrificed, and a profitable religion can be built around them.

Uhraaminen ja viattomien eläinten veren vuodattaminen sai mahdottoman suuret mittasuhteet Vanhan Liiton aikana. Verta on valutettu Jerusalemin temppelivuorella niin, että kallio on siitä vieläkin punaisena. Kuitenkin hyvän Isämme tahto on kuuliaisuus ja totteleminen eikä uhraaminen ja Luojan luomien eläinten lahtaaminen (1. Sam. 15: 22; 1. Piet. 1: 22).

Sacrifice and the shedding of the blood of innocent animals reached impossibly large proportions during the Old Covenant. Blood has been spilled on the Temple Mount in Jerusalem so that the rock is still red from it. However, the will of our good Father is obedience and following His will and not sacrifice and slaughter of the animals made by the Creator (1. Sam. 15: 22; 1. Pet. 1: 22).

Synnit voi tunnustaa Jumalan edessä ilman eläinten uhraamista (Sanal. 28: 13). Jumalalla itsellään on oma Karitsa ja Uhri jokaista ihmistä varten, ja se on Hänen Poikansa. Pelastus tulee yksin Jeshuan veren kautta. Ihmisen osa on ottaa vastaan Jumalan Karitsa. Mikään määrä eläinten verta ei riitä pesemään pois yhdenkään ihmisen syntejä!

Sins can be confessed before God without sacrificing animals (Prov. 28: 13). God Himself has His own Lamb and Sacrifice for every man, and it is His Son. Salvation comes only through the blood of Yeshua. Man's part is to receive the Lamb of God. No amount of animal blood is enough to wash away the sins of any human being!

Lampaat tuntevat Hyvän Paimenen äänen, mutta Varkaan ääni on niille vieras (Joh. 10: 4, 5). Siksi Varas vie lampaat väkivalloin. Pakko, alistaminen, hallitseminen, vallankäyttö, johdattelu ja pettäminen ovat Varkaan keinoja lampaiden kaappaamisessa.

The sheep know the voice of the Good Shepherd, but the voice of the Thief is foreign to them (John 10: 4, 5). Therefore the Thief takes the sheep by force. Coercion, subjugation, control, use of power, leading and betrayal are the Thief's methods of capturing sheep.

Miten uskonnolliset johtajat kohtelevat kansaa nykyään? Minkälainen on heidän henkensä? Vastaako se Hyvän Paimenen henkeä? 

How do religious leaders treat the people today? What is their spirit like? Does it match the spirit of the Good Shepherd?

Mikään ei muutu tässä maailmassa, eikä auringon alla ole mitään uutta (Saarn.1: 2 - 11). Koska jo Israelin paimenet olivat kelvottomia, sellaisia on varmasti meidänkin aikanamme. Hesekiel kirjoittaa Israelin paimenista näin: ”Voi Israelin paimenia, jotka ovat itseänsä kainneet! Eikö paimenten ole kaittava lampaita? Te olette syöneet rasvat, pukeneet päällenne villat. teurastaneet lihavat, mutta ette ole kainneet laumaa, ette ole vahvistaneet heikkoja, ette ole parantaneet sairaita, sitoneet haavoittuneita, tuoneet takaisin eksyneitä, etsineet kadonneita, vaan olette vallinneet niitä tylysti ja väkivaltaisesti” (Hes. 34: 2 - 4).

Nothing changes in this world, and there is nothing new under the sun (Ecclesiastes 1: 2 - 11). Since the shepherds of Israel were unworthy, surely there will be such in our time as well. Ezekiel writes about Israel's shepherds like this: ”Woe be to shepherds of Israel that do feed themselves! should not the shepherds feed the flocks? Ye eat the fat, and ye clothe you with the wool, ye kill them that are fed: but ye feed not the flock. The diseased have ye not strengthened, neither have ye healed that which was sick, neither have ye bound up that which was broken, neither have ye brought again that which was driven away, neither have ye sought that which was lost; but with force and with cruelty have ye ruled them” (Eze. 34: 2 - 4).

Varas ei kulje lammastarhan ovesta, joka on itse Jeshua (Joh. 10: 9). Varas ei kunnioita Jeshuan ihmiseksi tulemista, uhrikuolemaa, Hänen voittoaan kuolemasta eikä myöskään Hänen ylösnousemusta ja taivaaseen astumista. Varas ei kunnioita Jeshuaa Isän ainokaisena Poikakaan, sillä hän on yrittänyt tunkeutua heidän välilleen. Varas ei kunnioita Isää ainoana Jumalana, koska hän korotti itsensä Isän yläpuolelle ja loi kolminaisuusopin sekoittaakseen Jeshuan opetuksen yhdestä Jumalasta (Joh. 17: 3).

The thief does not pass through the door of the sheepfold, which is Yeshua himself (John 10: 9). The thief does not respect Yeshua's becoming a man, His sacrificial death, His victory over death, nor His resurrection and ascension. The thief does not even respect Yeshua as the only Son of the Father, because he has tried to invade between them. The thief does not honor the Father as the only God because he exalted himself above the Father and created the doctrine of the Trinity to confuse Yeshua's teaching about one God (John 17:3).

Mutta Varkaan on pakko näytellä Jeshuaa, todellista Hyvää Paimenta (Joh. 10: 11, 14), jotta hän saa paremmin hallittua kaappaamansa lammaslauman. Mikä siis on Varkaan naamio tai valeasu? Minkä avulla Varas onnistuu pettämään? Varkaan menestyksellinen harhautus on NIMESSÄ! Lisäksi Varas esiintyy Luojana.

But the Thief is forced to pretend to be Yeshua, the real Good Shepherd (John 10: 11, 14), so that he can better control the flock of sheep he has captured. So what is the Thief's mask or disguise? What does the Thief use to succeed in cheating? A thief's successful diversion is in a NAME! In addition, the Thief appears as the Creator.

Opetuslapset kutsuivat Jeshuaa heprean sanalla אדון Adon tai aramean sanalla מר Mar (tuohon aikaan aramea oli kansan käyttämä kieli), jotka molemmat merkitsevät ”Herra". Vanhan Testamentin 2. luvun 4. jakeesta alkaen löydämme sanan, joka luetaan ”Herra”, vaikka se kirjoitetaan hepreaksi יהוה.

The disciples called Yeshua by the Hebrew word אדון Adon or the Aramaic word מר Mar (Aramaic was the language used by the people at that time), both of which mean "Lord". In the beginning in the Old Testament, chapter 2, verse 4, we find the word read "Lord", although it is written in Hebrew יהוה.

Hyvä Paimen -vertauksen alussa (Joh. 10: 1) Jeshua sanoi, että Varas ”nousee”  (1938) tai ”kiipeää” (1992) lammastarhaan muualta (kuin ovesta). Lisäksi Jeshua sanoi, että kaikki, jotka ovat tulleet ennen häntä, ovat varkaita ja ryöväreitä” (Joh. 10: 8).

At the beginning of the parable of the Good Shepherd (John 10: 1), Yeshua said that the Thief "rises" (1938) or "climbs" (1992) into the sheepfold from somewhere else (than the door). Moreover, Yeshua said that all who have come before him are thieves and robbers" (John 10: 8).

Varkaat ja ryövärit ovat todella rakentaneet itselleen tikapuut lammastarhaan! Mutta samalla nuo tikapuut on tarkoitettu myös lampaille, joita Varas patistaa kiipeämään omin voimin Jumalansa luo.

Thieves and robbers have really built themselves a ladder to the sheepfold! But at the same time, those ladders are also meant for sheep, whom the Thief tempts to climb up to their God on their own.





Kabbalan Elämänpuu eli Sefirot (käytetään myös Okkultismissa) on järjestelmä, jonka avulla ihmiset voivat yrittää kiivetä ylös Jumalan luo. Sefirot on siis täydellinen vastakohta Jumalan pelastussuunnitelmalle, jossa Jumalan Poika tuli alas ihmisten luo. Kabbalassa ohitetaan Jumalan tarjoama ilmainen lahja, pelastus Jeshuassa, ja turvaudutaan inhimillisiin pelastautumiskonsteihin.

The Kabbalah's Tree of Life or Sefirot (also used in Occultism) is a system by which people can try to climb up to God. So the Sefirot is the complete opposite of God's plan of salvation, in which the Son of God came down to the people. Kabbalah ignores the free gift offered by God, salvation in Yeshua, and resorts to human means of salvation.

On yllättävää, että Elämänpuu näyttää hyvin raamatulliselta kaikkine jumalallisine nimineen. Sen neljästä maailmasta kolmen nimet on johdettu luomiskertomusten verbeistä. Ylin maailma, אצילות Atziluth, on "arkkityyppien maailma", jossa jumaluus asuu. Mutta myös Kuolema on sijoitettu tuohon maailmaan. 

It is surprising that the Tree of Life looks very biblical with all its divine names. The names of three of its four worlds are derived from verbs in the creation stories. The highest world, אצילות Atziluth, is the "world of archetypes" where the deity resides. But Death is also placed in that world.

Toinen maailma on ”luova maailma” ja se tunnetaan nimellä בריאה Beriah/Briah, joka on johdettu ensimmäisen (Elohistisen) luomiskertomuksen verbistä ברא bara. Kolmas maailma on ”muodostuva maailma”, ja sen nimi יצערה Yetzirah on johdettu toisen (Jahvistisen) luomiskertomuksen verbistä יצר jazar. Neljäs maailma עשיה Assiah, on ”aktiivinen maailma”, ja sen nimi on johdettu toisen (Jahvistisen) luomiskertomuksen verbistä עשה asa.

The second world is the "creative world" and is known as בריאה Beriah/Briah, which is derived from the verb ברא bara of the first (Elohist) creation story. The third world is the "formative world" and its name יצערה Yetzirah is derived from the verb יצר jazar of the second (Yahwistic) creation story. The fourth world עשיה Assiah, is the “active world”, and its name is derived from the verb עשה asa of the second (Yahwistic) creation story.

Kuten kuvasta voi nähdä tetragrammi liittyy vahvasti Elämänpuun neljään maailmaan. Siis: jos tetragrammia ja toista (Jahvistista) luomiskertomusta ei olisi, Elämänpuu Kabbalan ja Okkultismin perustana luhistuisi. On pakko kysyä: liitettiinkö toinen (Jahvistinen) luomiskertomus Raamattuun Kabbalistisen ajattelun tueksi?

As you can see from the picture, the Tetragrammaton is strongly connected to the four worlds of the Tree of Life. That is: if the Tetragrammaton and the second (Yahwistic) creation story did not exist, the Tree of Life as the foundation of Kabbalah and Occultism would collapse. I have to ask: was the second (Yahwistic) creation story added to the Bible to support Kabbalistic thinking?

Taivaan ja maan luominen on tehty selväksi Elohistisessa luomiskertomuksessa. Miksi siihen piti sekoittaa toinen ja täysin erilainen kertomus? Genesiksen 2. luvun 4. jakeessa esiin astuu uusi luojahahmo, יהוה אלהים  Jahve Elohim /Herra Jumala, jota kukaan ei esittele millään tavalla. Siinä nähdään täydellinen rosvon sisääntulo! Jahve on Lammastarhan Varas!

The creation of heaven and earth is made clear in the Elohist creation story. Why did it have to be mixed with another and completely different narrative? In Genesis chapter 2, verse 4, a new creator figure emerges, יהוה אלהים Yahweh Elohim/the Lord God, whom no one introduces in any way. It features the perfect bandit entrance! Yahweh is the Thief of the Sheepfold!



Mutta "Jahve on sellainen Herra, joka ei nouse ristille kenenkään puolesta”, totesi eräs ystäväni, joka oli Kabbalan ja Okkultismin lumoissa muutamia vuosia. 

But ”Yahweh is the kind of Lord who does not rise on the cross for anyone", stated a friend of mine who was under the spell of Kabbalah and Occultism for a few years.

Vanha Testamentti todistaa, miten  Jahve/Jehova on tappanut suunnattomat määrät Jumalan luomia ihmisiä ja eläimiä vastoin taivaallisen Isämme tahtoa ”älä tapa” (Matt. 5: 21, 22)! 

The Old Testament testifies how Yahweh/Jehovah has killed immense numbers of people and animals created by God against the will of our heavenly Father "thou shalt not kill" (Matthew 5: 21, 22)!

Kun Jahvistinen luomiskertomus liitettiin Raamattuun tukemaan Kabbalan Elämänpuuta, Varkaalle avautui helppo reitti lammastarhaan. Ja se on tapahtunut kauan ennen Jeshuan, Hyvän Paimenen, saapumista.

When the Yahwistic creation story was added to the Bible to support the Kabbalah's Tree of Life, an easy route to the sheepfold opened up for the Thief. And it has happened long before the coming of Yeshua, the Good Shepherd.

Jahvistisen luomiskertomuksen lisääminen Raamattuun ei riittänyt peittämään Varasta. Sen lisäksi Varkaan nimeä, יהוה, on liitetty Vanhan Testamentin teksteihin sinne ja tänne kaikkiaan 6828 kertaa, ikään kuin nimen toistaminen tekisi siitä pyhän. Mutta Jeshua, todellinen Hyvä Paimen, ei noteerannut tuota nimeä kertaakaan, ei yhden ainutta kertaa!

The addition of the Yahwistic creation story to the Bible was not enough to cover the Thief. In addition to the the name of the Thief, יהוה, has been added to the text of the Old Testament here and there a total of 6828 times, as if repeating the name made it sacred. But Yeshua, the true Good Shepherd, did not mention that name once, not once!

Uskottavuuden takeeksi Jahve esitellään Luojana, koska Jeshua on Isän Sana, jonka kautta maailma luotiin, mutta Lunastajaksi Jahvesta ei ole, eikä edes Luojaksi! Todellinen Luoja luo Sanalla eikä näpertele saven tai luiden kanssa! Jahve on ainoastaan Varas, Murhaaja että Valehtelija.

As a guarantee of credibility, Yahweh is presented as the Creator, because Yeshua is the Father’s Word through which the world was created, but Yahweh is never the Redeemer, and not even the Creator! The real Creator creates with the Word and does not tinker with clay and bones! Yahweh is only a Thief, a Murderer and a Liar.

Elohistinen luomiskertomus (1. Moos. 1: 1 - 1: 3) päättyy Jumalan/Isämme siunaukseen seitsemännen päivän eli sapatin kautta. Sapatti ei kuulu Jahvistiseen luomiskertomukseen (1. Moos. 2: 4 -25), sillä Jahve on valinnut itselleen oman päivän. Mutta Sapatti on Isämme siunaama päivä. Jahve on Isän kilpailija ja vihollinen, eikä alistu Hänen tahtoon eikä hallintoon! 

The Elohistic creation story (Genesis 1: 1 - 1: 3) ends with the blessing of God/our Father through the seventh day, the Sabbath. The Sabbath is not part of the Yahwistic creation story (Genesis 2: 4-25), because Yahweh has chosen his own day. But the Sabbath is a day blessed by our Father. Yahweh is the Father's rival and enemy, and will not submit to His will or rule!

On aika tehdä selvä ero rakastavan Isämme ja murhanhimoisen ja petollisen Jahven välillä! Profeetta Jesaja kutsuu sapattia pyhittäviä ihmisiä korjaamaan ikivanhat rauniot ja vahvistamaan uudelleen muurien halkeamat (Jes. 58: 12, 13), korjaamaan lammastarhan muurit ja rakenteet. 

It is time to make a clear distinction between our loving Father and the murderous and deceitful Yahweh! The prophet Isaiah calls the people who sanctify the Sabbath to repair the ancient ruins and re-strengthen the cracks in the walls (Isa. 58: 12, 13), to repair the walls and structures of the sheepfold.

Jos Raamattu olisi Jumalan kirjoittama kirja, mitään tällaista sotkua ei olisi. Koska ihmiset ovat saaneet sekoituksen aikaan, heidän on myös oikaistava se!

If the Bible were a book written by God, there would be no mess like this. Since humans have caused the mix-up, they must also correct it!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti