lauantai 21. tammikuuta 2023

Ihmisen Pojan sanoja * Words of the Son of Man

Edellisessä kirjoituksessani seurasin raamatuntekstejä, jotka liittyvät ylösnousemukseen, ja tulin siihen johtopäätökseen, että mitään 1000-vuotista valtakuntaa ei tule olemaan maan päällä Jeshuan paluun aikaan eikä sen jälkeen. Kun Jeshua vie kaikki seuraajansa taivaallisiin asuntoihin, ja kun kaikki Jeshuan vastustajat saavat surmansa Hän ilmestyessä kirkkaudessaan, maan päälle ei jää ainuttakaan ihmistä!

In my previous post, I followed the scriptures related to the resurrection and came to the conclusion that there will be no 1000 year kingdom on earth at the time of Yeshua's return or after. When Yeshua takes all his followers to the heavenly dwellings, and when all those who oppose Yeshua are killed when He appears in His glory, there will not be a single person left on earth!

Tässä kirjoituksessa seuraan tekstejä, joissa puhutaan ”Ihmisen Pojan” paluusta, ja tekstit ovat Ihmisen Pojan omia puheenvuoroja.

In this article, I follow the texts that talk about the return of the "Son of Man", and the texts are the Son of Man's own speeches.

Puhuessaan opetuslapsille Hänen seuraamisen vaativuudesta, Jeshua ilmaisi ihmisten saavan palkkansa Hänen paluunsa yhteydessä kukin omien tekojensa mukaan. Matteuksen tallentamat Jeshuan sanat kuuluvat näin: ”Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan” (Matt. 16: 27).

Speaking to the disciples about the demands of His following, Yeshua expressed that people will receive their reward at His return, each according to their own works. Yeshua's words recorded by Matthew read like this: ”For the Son of man shall come in the glory of his Father with his angels; and then he shall reward every man according to his works” (Matthew 16: 27).

Jeshualla on oma kirkkautensa (Joh. 1: 14), ja Isä-Jumalalla omansa (Room. 1: 23; 3: 23; Ilm. 21: 11, 23), mutta kun Jeshua saapuu ”Isänsä kirkkaudessa”, se merkitsee, että myös Isä tulee Poikansa kanssa. Kun koko taivas täyttyy jumalallisesta kirkkaudesta, se tulee olemaan valtava näky ja pelottava tapahtuma! Tuon valtavan taivaallisen kirkkauden edessä jumalattomat "kätkeytyvät luoliin ja vuorten rotkoihin” (Ilm. 6: 15), mikäli turvaa vielä löytävät, kun "vuoret ja saaret siirtyvät sijoiltansa” (Ilm. 6: 12 - 17).

Yeshua has his own glory (John 1: 14), and God the Father has his own (Rom. 1: 23; 3: 23; Rev. 21: 11, 23), but when Yeshua comes "in his Father's glory", it means that the Father also comes with his Son. When the whole sky is filled with divine glory, it will be a tremendous sight and a terrifying event! In front of that immense heavenly glory, the wicked will "hide themselves in caves and in the dens and in the rocks of the mountains" (Rev. 6: 15), if they can still find refuge when "the mountains and islands are removed from their places" (Rev. 6: 12 - 17).

Ennen ristiinnaulitsemistaan Jeshuan Kaifaalle ja suurelle neuvostolle lausumat sanat todistavat myös sen puolesta, että Isä tulee Hänen kanssaan taivaan pilvissä: ”... tästedes te saatte nähdä  Ihmisen Pojan istuvan  Voiman/Jumalan Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä" (Matt. 26: 64; Mark. 14: 62; Luuk. 22: 69). 

Before his crucifixion, Yeshua's words to Caiaphas and the great council also testify to the fact that the Father will come with Him in the clouds of heaven: ”... Hereafter shall ye see the Son of man sitting on the right hand of power/God’s power, and coming in the clouds of heaven” (Matthew 26: 64; Mark 14: 62; Luke 22: 6).

Uskontunnustuksessa lausutaan Jumalan Pojasta, että hän kuoli ja haudattiin... nousi kolmantena päivänä kuolleista... astui ylös taivaisiin... istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan oikealla puolella... ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Me uskomme siis Jeshuan istuvan nyt taivaassa Isän oikealla puolella, mutta Isän ja Pojan rinnakkain istumisen me voimme nähdä vasta II adventin ja ylösnousemusten tapahtuessa. 

In the creed, it is said about the Son of God that he died and was buried... rose from the dead on the third day... ascended into heaven... sits at the right hand of God, the Father, the Almighty... and will come from there to judge the living and the dead. So we believe that Yeshua is now sitting in heaven at the right hand of the Father, but we can see the Father and the Son sitting side by side only when the Second Advent and resurrections take place.

Isän läsnäolo Ihmisen Pojan paluussa noudattaa Jeshuan omaa opetusta siitä, että Isä valitsee Pojalleen Morsiamen (Joh. 10: 29). Karitsan häät noudattavat juutalaista häätraditiota.

The presence of the Father at the return of the Son of Man follows Yeshua's own teaching that the Father chooses a Bride for His Son (John 10: 29). The wedding of the Lamb follows the Jewish wedding tradition.

Koska myös kaikki taivaan enkelit seuraavat Jeshuaa taivaan pilvissä, tulee väistämättä mieleen ajatus siitä, että Isä-Jumalan valtaistuinsali on tuolloin tyhjä tai ainakin ”äänetön”, niin kuin Johannes kirjoittaa Ilm. 8: 1:ssa. Kenties 24 vanhinta, jotka ovat jo aikaisemmin saaneet nousta maasta taivaaseen, jäävät 'kotomiehiksi' siksi ajaksi (noin puoli hetkeä = noin 1 viikko), kun koko muu taivaallinen joukko on noutamassa pelastettuja Kotiin.

Since all the angels of heaven also follow Yeshua in the clouds of heaven, the thought inevitably comes to mind that the throne room of God the Father is empty at that time or at least there is"silence", as John writes in Rev. 8: 1. Perhaps the 24 elders, who have already been allowed to rise from earth to heaven, will remain as 'home men' for the time (about half an hour = about 1 week), when the rest of the heavenly group is picking up the saved to Home.

Matteuksen 24. luku tunnetaan Jeshuan antamista merkeistä, jotka liittyivät sekä Jerusalemin hävittämiseen vuonna 70 että maailman loppuun. Kuvatessaan tulemustaan Jeshua vertasi itseään salamaan, joka leimahtaa idässä ja näkyy länteen saakka (Matt. 24: 27). Myös Luukas on kirjoittanut samasta tapahtumasta näin: ”Sillä niinkuin salaman leimaus loistaa taivaan äärestä taivaan ääreen, niin on Ihmisen Poika päivänänsä oleva” (Luuk 17: 24). Tätä tekstiä lukiessa kannattaa pysähtyä miettimään sen merkitystä!

The 24th chapter of Matthew is known for the signs given by Yeshua, which were related to both the destruction of Jerusalem in 70 AD and the end of the world. When describing his coming, Yeshua compared himself to the lightning that flashes in the east and is visible to the west (Matthew 24: 27). Luke has also written about the same event like this: ”For as the lightning, that lighteneth out of the one part under heaven, shineth unto the other part under heaven; so shall also the Son of man be in his day" (Luke 17: 24). When reading this text, you should stop and think about its meaning!

Ihmisen Poika vertautuu salamaan, joka pysyy pilvissä eikä lyö maahan. Tästä voimme ymmärtää, että Ihmisen Poika ei astu jalallaan maan kamaralle, vaan Hänen taivaallinen joukkonsa pysyy pilvissä, jonne enkelit kokoavat koko pelastettujen joukon (Matt. 24: 31), ja heidän ylöstempaamisensa eli ylösottamisensa tapahtuu silloin (1. Tess. 4: 17).

The Son of Man is compared to lightning that stays in the clouds and does not strike the ground. From this we can understand that the Son of Man does not set his feet on the earth, but His heavenly groups remain in the clouds, where the angels gather the whole group of the saved (Matthew 24: 31), and then their rapture, or ascension, takes place (1. Thess. 4: 17).

Pelastettujen noutaminen/nostaminen Jeshuaa vastaan ylös pilviin tulee olemaan enkeleille riemullinen tehtävä, ja ”silloin vanhurskaat loistavat Isänsä valtakunnassa niinkuin aurinko” (Matt. 13: 43)! Mutta Jeshua kertoi myös enkeleiden ikävästä tehtävästä tuona päivänä: ”Niinkuin lusteet kootaan ja tulessa poltetaan, niin on tapahtuva maailman lopussa. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja he kokoavat hänen valtakunnastaan kaikki, jotka ovat pahennukseksi ja jotka tekevät laittomuutta, ja heittävät heidät tuliseen pätsiin; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys” (Matt. 13: 40 - 42).

Picking up/raising the saved against Yeshua up into the clouds will be a joyful task for the angels, and "then shall the righteous shine forth as the sun in the kingdom of their Father" (Matthew 13: 43)! But Yeshua also told about the tedious task of the angels that day: ”As therefore the tares are gathered and burned in the fire; so shall it be the end of this world.The Son of man shall send forth his angels, and they shall gather out of his kingdom all things that offend, and them which do iniquity; And shall cast them into a furnace of fire: there, shall be wailing and gnashing of teeth” (Matthew 13: 40 - 42).

”Pätsi” vertautuu Ilmestyskirjassa mainittuihin ”tulijärveen” ja ”helvettiin”. Jumalan valtakunta (Isän ja Pojan valtakunta) puhdistetaan lusteesta, rikkaviljasta, joka on Paholaisen kylvön tulosta. Tästä tapahtumasta Jeshua sanoi myös näin: ”Ja minä sanon teille: monet tulevat idästä ja lännestä ja aterioitsevat Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa taivasten valtakunnassa, mutta valtakunnan lapset heitetään ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys” (Matt. 8: 11, 12). Sekä ”pätsi" että ”pimeys" ovat itkun ja hammasten kiristelyn paikkoja, sillä molemmat ovat erossa Jumalan valkeudesta ja pyhyydestä. 

”Furnace of fire" is compared to the "lake of fire" and "hell" mentioned in the Book of Revelation. The kingdom of God (the kingdom of the Father and the Son) will be cleansed of the tares, the weeds that are the result of the Devil's sowing. About this event Jeshua also said this: ”And I say unto you, That many shall come from the east and west, and shall sit down with Abraham, and Isaac, and Jacob, in the kingdom of heaven. But the children of the kingdom shall be cast out into outer darkness: there shall be weeping and gnashing of teeth” (Matthew 8: 11, 12). Both ”furnace" and "darkness" are places of weeping and gnashing of teeth, because both are separated from God's light and holiness.

Edellisessä kirjoituksessani luimme, että pelastetut saavat istua valtaistuimille hallitsemaan ja tuomitsemaan Jeshuan kanssa (Ilm. 20: 4). Myös Matteuksen evankeliumissa puhutaan Jeshuan kirkkauden valtaistuimesta (Matt. 25: 31) ja pyhien saamien valtaistuinten määrä tarkennetaan 12:een. Vastatessaan palkkansa perään kysyvälle Pietarille, Jeshua sanoi näin: ”Totisesti minä sanon teille: siinä uudestisyntymisessä/uuden maailman syntyessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimelle, saatte tekin, jotka olette minua seuranneet, istua kahdelletoista valtaistuimelle ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa” (Matt. 19: 28).

In my previous article, we read that the saved will sit on thrones to rule and judge with Yeshua (Rev. 20: 4). Also in the Gospel of Matthew, it is spoken about the throne of Yeshua's glory (Matthew 25: 31) and the number of thrones received by the saints is specified to 12. Answering Peter who asked for his salary, Yeshua said this: ”Verily I say unto you, That ye which have followed me, in the regeneration when the Son of man shall sit in the throne of his glory, ye also shall sit upon twelve thrones, judging the twelve tribes of Israel" (Matt. 19: 28).

Näin viimeinen tuomio tulee toteutumaan; Jeshua opetti siitä seikkaperäisesti puheessaan vuohista ja lampaista Matt. 25: 31 - 45:ssa. Jeshualla on valta tuomita, koska Hän on Ihmisen Poika (Joh. 5: 27).

Thus the last judgment will be fulfilled; Yeshua taught about it in detail in his speech about goats and sheep in Matt. 25: 31-45. Yeshua has the power to judge because He is the Son of Man (John 5: 27).

Ihmisen Pojan tulemus tulee yllättämään koko maailman, jopa ne, jotka Häntä odottavat. Sen tähden Jeshua korosti opetustaan seuraajilleen: ”... olkaa tekin valmiit, sillä sinä hetkenä, jona ette luule, Ihmisen Poika tulee” (Matt. 24: 44).

The coming of the Son of Man will surprise the whole world, even those who are waiting for Him. That is why Yeshua emphasized his teaching to his followers: ”Therefore be ye also ready: for in such an hour as ye think not the Son of man cometh” (Matthew 24: 44).

Ei ole mikään ihme, jos Ihmisen Pojan tulemus yllättää suuren maailman, sillä ihmiset elävät silloin niin kuin ihmiset elivät Nooan ja Lootin päivinäkin (Matt. 24: 37 - 38; Luuk. 17: 26 - 30). 

It is no wonder if the coming of the Son of Man surprises the whole world, because then people will live as people lived in the days of Noah and Lot (Matthew 24: 37 - 38; Luke 17: 26 - 30).

Opettaessaan opetuslapsille jatkuvan rukouksen merkitystä, Jeshua kertoi heille leskinaisesta, joka pyysi toistuvasti ja lopulta sai riita-asiassaan apua maalliselta Jumalaan uskomattomalta tuomarilta. Jeshua sanoi heille: ”Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä” (Luuk. 18: 8). Niinkö vähän tulee olemaan ihmisiä, jotka jaksavat valvoa, uskoa ja rukoilla loppuun saakka!

While teaching the disciples the importance of constant prayer, Yeshua told them about a widow who repeatedly asked and finally received help in her dispute from an earthly judge who did not believe in God. Yeshua said to them: ”Nevertheless when the Son of man cometh, shall he find faith on the earth” (Luke 18: 8). There will be so few people who can watch, believe and pray until the end!

”Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvissä suurella voimalla ja kirkkaudella” (Matt. 24: 30).

Sana ”merkki" on 

kreikaksi: σημειον seemeion, joka merkitsee lopun aikaan liittyvää pelottaa merkkiä

hepreaksi : אות ooth, joka merkitsee ennettä/ennusmerkkiä, varoitusta/varoitusmerkkiä

arameaksi: נישה, joka tarkoittaa hääjuhlan alkamisen merkkiä

”And then shall appear the sign of the Son of man in heaven: and then shall all the tribes of the earth mourn, and they shall see the Son of man coming in the clouds of heaven with power and great glory” (Matthew 24: 30).

The word "mark” is

in Greek: σημειον semeion, which signifies a fearful sign of the end times

in Hebrew : אות oth meaning omen/prediction, warning/warning sign

in Aramaic: נישה, which means the sign of the beginning of the wedding feast

Luukas on tallentanut Jeshuan sanat lopun tapahtumista näin: ”Kansa nousee kansaa vastaan ja valtakunta valtakuntaa vastaan, ja tulee suuria maanjäristyksiä, tulee ruttoa ja nälänhätää monin paikoin, ja taivaalla on oleva peljättäviä näkyjä ja suuria merkkejä. Mutta ennen tätä kaikkea he käyvät teihin käsiksi ja vainoavat teitä ja vetävät teidät synagoogiin ja heittävät vankiloihin ja vievät teidät kuningasten ja maaherrain eteen minun nimeni tähden. Ja näin te joudutte todistamaan. Pankaa siis sydämellenne, ettette edeltäpäin huolehdi, miten te vastaatte puolestanne. Sillä minä annan teille suun ja viisauden, jota vastaan eivät ketkään teidän vastustajanne kykene asettumaan tai väittämään. Omat vanhemmatkin ja veljet ja sukulaiset ja ystävät antavat teidät alttiiksi; ja muutamia teistä tapetaan, ja te joudutte kaikkien vihattaviksi minun nimeni tähden. Mutta ei hiuskarvakaan teidän päästänne katoa. Kestäväisyydellänne te voitatte omaksenne elämän” (Luuk. 21: 10 - 19).

”Ja on oleva merkit auringossa ja kuussa ja tähdissä, ja ahdistus kansoilla maan päällä ja epätoivo, kun meri ja aallot pauhaavat” (Luuk. 21: 25).

Luke has recorded Yeshua's words about the events of the end like this: ”Nation shall rise against nation and kingdom against kingdom: And great earthquakes shall be in divers places, and famines, and pestilences; and fearful sights and great signs shall there be from heaven. But before all these, they shall lay their hands on you, and persecute you, delivering you up to the synagogues, and into prisons, being brought before kings and rulers for my name’s sake. And it shall turn to you for a testimony. Settle it therefore in your hearts, not to meditate before what ye shall answer: For I will give you a mouth and wisdom, which all your adversaries shall not be able to gainsay not resist. And ye shall be betrayed both by parents, and brethren, and kinsfolk, and friends; and some of you shall they cause to be put to death. And ye shall be hated of all men for my name’s sake. But there shall not an hair of your head perish. In your patience possess ye your souls” (Luke 21: 10 - 19).

”And there shall be signs in the sun, and in the moon, and in the stars; and upon the earth distress of nations, with perplexity; the sea and the waves roaring” (Luke 21: 25).

Yhdessäkään tämän kirjoituksen tekstissä ei ole pienintäkään vihjettä 1000-vuotisesta rauhan valtakunnasta. Sen sijaan Jumalan ja Karitsan Ikuinen Rauhan Valtakunta alkaa "siinä uudestisyntymisessä/uuden maailman syntyessä, jolloin Ihmisen Poika istuu kirkkautensa valtaistuimelle” ja  jolloin "tekin, jotka olette minua seuranneet” saatte "istua kahdelletoista valtaistuimelle ja tuomita Israelin kahtatoista sukukuntaa” (Matt. 19: 28).

There is not the slightest hint of a 1000-year kingdom of peace in any of the texts of this scripture. Instead, the Eternal Peace Kingdom of God and the Lamb begins ”in the regeneration when the Son of man shall sit in the throne of his glory” and when ”ye which have followed me”... "also shall sit upon twelve thrones judging the twelve tribes of Israel” (Matthew 19: 28).

Luopukaamme 1000-vuotisen rauhan valtakunnan valheopista, sillä "kaikkien valhettelijain osa on siinä järvessä, joka tulta ja tulikiveä palaa; tämä on toinen kuolema” (Ilm. 21: 8b).

Let's abandon the false doctrine of the 1000-year kingdom of peace, because "all liars, shall have their part in the lake which burneth with fire and brimstone; which is the second death (Rev. 21: 8b).



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti