Kun nyt kerran päästiin lukuihin, lienee syytä katsoa myös kaikkein eniten spekuloitua lukua 666. Kysymyksessä on luonnollisesti ”pedon luku”, joka esitellään Ilm. 13: 18:ssa. Monet ovat koettaneet olla viisaita ja laskea tuota lukua, vaikka se on jo valmiiksi ilmoitettu.
When the numbers have now been reached, it is probably worth looking at the most speculated number 666. After all, it is a question of the “number of the beast” presented in Revelation 13:18. Many have tried to be wise and calculate that number, even though it has already been announced.
Pedon manttelia on yritetty sovittaa Johanneksen päivien jälkeen sekä paavien että hallitsijoiden harteille; listaan ovat päässeet niin keisari Nero kuin Ronald Reagan ja lukemattomat muut mahtimiehet. Sama luku on saatu sovitettua kyllä myös sekä Jeeshualle että Saatanalle. Ja luonnollisesti erilaisista maailman katastrofeista, niin kuin nyt juuri ajankohtaisesta pandemiasta, on onnistuttu laskemaan tuo maagisena pidetty luku.
After the days of John attempts have been made to hang the mantle of the beast on the shoulders of both the popes and the rulers; both Emperor Nero and Ronald Reagan and countless other great men have been listed. The same number has been reconciled for both Jeshua and Satan. And, of course, from various catastrophes in the world, such as the current pandemic, we have managed to calculate that figure, which is considered magical.
Pienillä muutoksilla; valitsemalla sopiva kieli, lisäämällä arvonimiä samoin kuin etunimiä lisäämällä tai poistamalla pedon luku saadaan lähes jokaisen ihmisen nimestä. Erilaisia tulkintoja ja laskelmia on niin lukematon määrä, että ne vievät jo pelkällä paljoudellaan uskottavuuden Ilmestyskirjan profetialta.
With small changes; by choosing the appropriate language, adding titles as well as adding or removing first names, the number of the beast is obtained from the name of almost every human being. There are so innumerable different interpretations and calculations that they, by their sheer abundance, take away credibility from the prophecy of Revelation.
666 merkitään roomalaisilla kirjaimilla/numeroilla DCLXVI. (Seitsemästä merkistä ainoastaan M jää puuttumaan)
666 is denoted by Roman letters/numbers DCLXVI. (Of the seven characters, only M is missing)
Tunnetuin ja Raamatun ilmoituksen mukaan ilmeisin 666 on paavin arvonimi VICARIUS FILII DEI eli Jumalan Pojan Sijainen. Koska tuota nimeä kantaa jokainen paavi vuorollaan, heidän omia nimiään ei tarvitse laskea.
The most famous and, according to biblical revelation, 666 is the title of pope VICARIUS FILII DEI, or the Substitute of the Son of God. Since that name is carried by each pope in turn, their own names need not be counted.
Johannes kirjoittaa, että ”se on ihmisen luku”. Raamatun elohistisen luomiskertomuksen ja sen kuudennen luomispäivän mukaan ihmisen lukuna pidetään lukua kuusi. Tarkoitetaanko luvulla 666 siis kolmea (6-6-6) vai 111 (6x111) ihmistä? Ensimmäinen vaihtoehto sopisi luonnollisesti kolminaisuuteen, sillä kirkkotaiteessa kuvataan jumaluutta kolmella vierekkäin istuvalla miehellä/ihmisellä, ja jälkimmäinen vaihtoehto puolestaan tuo mieleen Sigilla Soliksen, amuletin, jonka muinaiset astrologit loivat 36 tähtikuvion mukaan juhlitun auringon kunniaksi.
John writes that “it is the number of a man”. According to the biblical elohist creation narrative and its sixth day of creation, the number six is considered human, the number of a man. So does 666 mean three (6-6-6) or 111 (6x111) people? The first option would naturally fit to the Trinity, for church art depicts divinity with three men/people sitting side by side, and the latter option is reminiscent of Sigilla Solis, an amulet created by ancient astrologers according to 36 constellations in honor of the celebrated sun.
Etsittäessä Raamatun lukujen merkityksiä suuria lukuja yleensä pienennetään, jotta päästäisiin mahdollisimman pieniin yksi- tai kaksinumeroisiin lukuihin, joihin liittyy monia raamatullisia esimerkkejä. Esim. Ivan Panin loi oman järjestelmänsä pienten ja usein toistuvien lukujen pohjalta.
When searching for the numerical meanings in the Bible, large numbers are usually reduced to the smallest possible one- or two-digit numbers, with many biblical examples. For example, Ivan Panin created his own system based on small and often repeated numbers.
Novum Testamentum Graece’ssa 666 on kirjoitettu kirjaimin εξακοσιοι εξηκοντα εξ (hexakosioi hexeekonta hex). Noista sanoistahan voisi vielä laskea uuden lukuarvon toisin kuin kirjainlyhennelmästä χξζ (χ, Chi = 600, ξ, Xi = 60, ζ, Zeta = 6).
In Novum Testamentum Greace 666 is written in the letters εξακοσιοι εξηκοντα εξ (hexakosioi hexekonta hex). After all, a new numerical value could still be calculated from those words, unlike from the letter abbreviation χξζ (χ, Chi = 600, ξ, Xi = 60, ζ, Zeta = 6).
Pedon luvusta tunnetaan myös variaatio 616, joka esiintyy 200- tai 300-luvulta peräisin olevassa Egyptin Oksyrhynkhoksesta löydetyssä papyryksessa sekä Codex Ephramiassa. Variaatio 616 tunnettiin jo 100-luvun lopulla, jolloin kirkkoisä Irenaeus (130 - 202) otti asiaan kantaa ja asettui variaation 666 puolelle.
The beast number is also known as variation 616, which appears in the papyrus from the 200th or 300th century found in the Egyptian Oksyrhynkhos as well as in the Codex Ephramia. Variation 616 was already known in the late 100th century, when the Church father Irenaeus (130-202) took a stand on the issue and sided with variation 666.
Netistä löytyy myös täysin valheellista tietoa sanoista, joiden lukuarvoksi väitetään pedon lukua 666 (jopa Ivan Panin’ista kirjoitetussa tekstissä). Vääriä sanoja ovat esim. kreikan χαραγμα (charagma) kaiverrus, leima, merkki, veistetty kuva, luomus, taideteos, jonka lukuarvo on 746, παραδοσιζ (paradosis) perinnäissääntö, perinne, traditio, kristillinen opetus, jonka lukuarvo on 462 ja διασποραζ (diasporas) hajaannus, hajallaan asuminen, diaspora, jonka lukuarvo on 472.
There is also completely false information on the Internet about words claimed to have 666, the number of the beast (even in a text written about Ivan Panin). False words include, for example, the Greek χαραγμα (charagma) carving, stamp, sign, carved image, creation, work of art with a numerical value of 746, παραδοσιζ (paradosis) traditional rule, tradition, Christian teaching with a numerical value of 462 and διασποραζ (diasporas) dispersal, scattered housing, diaspora with a numerical value of 472.
Sen sijaan, että etsisin jotakin tiettyä henkilöä, jonka nimi sopisi lukuun 666, seuraan mieluummin tuon luvun viittomia asioita ja tapahtumia Raamatussa.
Instead of looking for some particular person whose name would fit in chapter 666, I would rather follow the things and events, to which the number 666 refers in the Bible.
Kreikan sanasta πλευραν (pleuran) eli kylki tulee luku 666. Kyseinen sana esiintyy Uudessa Testamentissa ainakin viisi kertaa. Roomalainen sotilas, perimätiedon mukaan Loginus, totesi Jeeshuan kuolleeksi puhkaisemalla hänen kyljensä, josta heti vuoti verta ja vettä (Joh. 19: 34). Koska jokainen ihminen on omien syntiensä vuoksi syypää Jeeshuan kuolemaan, jokainen ihminen kantaa lukua 666.
The Greek word πλευραν (pleuran), or side, has the number 666. That word occurs at least five times in the New Testament. A Roman soldier, according to tradition, Loginus, declared Jeshua dead by piercing his side, from which blood and water immediately flowed (John 19:34). Because each man is guilty of the death of Jeshua for his own sins, every person carries the number 666.
Keihäänpiston jättämä jälki Jeeshuan kyljessä vahvisti Hänen henkilöllisyytensä ylösnousemuksen jälkeen. Ilmestyessään lukittujen ovien takana kokoontuneille opetuslapsilleen Jeeshua näytti heille käsiensä lisäksi kylkensä, pleuran, 666 (Joh. 20: 20). Tuomas ei ollut mukana tuossa kokoontumisessa, ja kuullessaan tapahtumasta hän ei uskonut veljiensä kertomusta, vaan sanoi heille ”Ellen näe hänen käsissään naulojen jälkiä ja pistä sormiani naulojen sijoihin ja pistä kättäni hänen kylkeensä (pleuran, 666), en minä usko” (Joh. 20: 25). Kahdeksan päivää myöhemmin Jeeshua tuli jälleen opetuslasten kokoukseen, meni Tuomaan luokse ja sanoi hänelle: ”Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni (pleuran, 666), äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen” (Joh. 20: 27).
The imprint left by the spear on Jeshua' side confirmed His identity after the resurrection. As he appeared to his disciples gathered behind the locked doors, Jeshua showed them, in addition to his hands, his side, the pleura, 666 (John 20:20). Thomas was not present at that gathering, and when he heard of the incident he did not believe the story of his brethren, but said to them “Except I shall see the print of the nails, and put my finger into the print of the nails, and thrust my hand into his side (pleura, 666), I will not believe” (John 20: 25). Eight days later, Jeshua came again to the disciples' meeting, went to Thomas, and said to him, “Reach hither thy finger, and behold my hands; and reach hither thy hand, and thrust it into my side (pleuran, 666): and be not faithless, but believing” (John 20: 27).
Sana πλευραν, pleuran, esiintyy myös Ap.t. 12: 7:ssa, jossa kerrotaan Jumalan enkelin herättäneen Herodeksen vangituttaman Pietarin sysäämällä tätä kylkeen. Sen jälkeen enkeli vapautti Pietarin kahleista, johdatti hänet kahden sotilasvartion ohi ja itsestään avautuvista ovista ulos kaupunkiin. Kun enkeli sitten jätti Pietarin, hän totesi: ”Nyt minä totisesti tiedän, että Herra (kr. Kyrios = Herra, hepr. Elohim = Jumala) on lähettänyt enkelinsä ja pelastanut minut Herodeksen käsistä ja kaikesta, mitä Juudan kansa odotti” (Ap.t. 12: 11).
The word πλευραν, pleural, also occurs in Acts 12: 7, which tells of an angel of God raising Peter, captured by Herod, by thrusting him in the side. The angel then freed Peter from the shackles, led him past two military guards and through the self-opening doors out into the city. When the angel then left Peter, he stated, “Now I know of a surety, that the Lord (Greek: Cyrios = Lord, Hebrew: Elohim = God) hath sent his angel, and hath delivered me out of the hand of Herod, and from all the expectation of the people of the Jews” (Acts 12:11).
Tämä Pietarin kokemus voi hyvinkin olla esikuvaa kaikelle sille, mitä Jumalan lapset tulevat kokemaan aikana, jolloin maasta nouseva peto pakottaa ”kaikki, pienet ja suuret, sekä rikkaat että köyhät, sekä vapaat että orjat, panemaan merkin oikeaan käteensä tai otsaansa, ettei kukaan muu voisi ostaa eikä myydä kuin se, jossa on merkki; pedon nimi tai sen nimen luku” (Ilm. 13: 11 - 18).
This experience of Peter may well be a model for all that God’s children will experience at a time when the beast rising from the earth ”causeth all, both small and great, rich and poor, free and bond, to receive a mark in their right hand or in their forehead: and that no man might buy and sell, save he that had the mark, or the name of the beast, or the number of his name ”(Rev. 13: 11-18).
Ilman Jumalan ja Hänen Poikansa antamaa suojaa tuosta maailman historian kauheimmasta koetuksesta ei tule kukaan selviämään. Ilman jumalallista apua ihmiset joutuvat huutamaan απολλυμεθα (apollumetha), 666, ”me hukumme.” Näin huusivat opetuslapset Jeeshualle, kun Hän nukkui kaikessa rauhassa venheessä, joka oli hukkumassa järvellä puhjenneessa myrskyssä. Tuosta opetuslasten kauhun hetkestä ja Jeeshuan jumalallisesta voimasta luonnonvoimien yli kertovat kaikki synoptiset evankelistat Matteus (8: 23 - 27), Markus (4: 35 - 41) ja Luukas (8: 22- 25). Ihmisten kauhu ja Jumalan väkevä voima tulevat toteutumaan paljon voimallisemmin ja suuremmassa laajuudessa maailman lopussa pedon merkin yhteydessä kuin tuossa kaksi tuhatta vuotta sitten sattuneessa myrskyssä Galilean järvellä.
Without the protection provided by God and His Son, no one will survive that most terrible ordeal in the history of the world. Without divine help, people will have to shout απολλυμεθα (apollumetha), 666, “we will perish.” Thus the disciples were crying out to Jeshua as He slept in all peace in the boat that was drowning in the storm that erupted on the lake. All the synoptic evangelists Matthew (8: 23-27), Mark (4:35-41) and Luke (8:22-25) tell of that moment of disciples' horror and the divine power of Jeshua over the forces of nature. The terror of men and the mighty power of God will be realized much more powerfully and to a greater extent at the end of the world with the mark of the beast than in that storm on Lake Galilee two thousand years ago.
Pedon merkki tulee liittymään ostamiseen ja myymiseen eli kauppaan/kaupankäyntiin, joka on kreikaksi ευπορια (euporia), ja sen luku on 666. Ostaminen ja myyminen liittyy nimenomaan kaupankäyntiin.
The mark of the beast will be associated with buying and selling, or trading, which is ευπορια (euporia) in Greek, and its number is 666. Buying and selling is specifically related to trading.
Myös Vanhan Testamentin puolella puhutaan kaupasta ja kaupankäynnistä. Vastaava sana hepreaksi on רכלה (rekula), ja se esiintyy neljä kertaa Hesekielin kirjassa (Hes. 26: 12; 28: 5, 16, 18) kertomuksessa Tyyron kuninkaasta. Sana on kaikissa neljässä jakeessa muodossa רכלתך (kapustelusi/kauppasi/kaupankäyntisi), ja tuon sanan lukuarvo on 670, josta päästään lukuun 13 (6+7+0). Luku 13 liittyy Raamatussa lähes yksinomaan Pahuuden Ruhtinaan eri nimiin. Tyyron kuningas on esikuva Luciferista ja hänen kaupoistaan.
There is also talk of trade and commerce on the Old Testament side. The corresponding word in Hebrew is רכלה (rekula), and it appears four times in the book of Ezekiel (Ezek. 26:12; 28: 5, 16, 18) in the narrative of the king of Tyrus. In all those four verses the word is in the form רכלתך (your business/trade), and the numerical value of that word is 670, from which we get to the number 13 (6 + 7 + 0). In the Bible the number 13 relates almost exclusively to the Prince of Evil by his various names. The king of Tyrus is a role model for Lucifer and his trading.
666 on varsin helppoa vääntää myös tuosta heprean sanasta; muoto ורכלתי = ja juoruilin/panettelin, on 666. Juuri juoruilemisella ja Jumalan panettelulla Lucifer onnistui saamaan 1/3 taivaan enkeleistä puolelleen (Ilm. 12: 4).
666 is quite easy to twist from that Hebrew word as well; form ורכלתי = and I gossiped/slandered, is 666. It was just through gossip and slander of God that Lucifer succeeded in getting 1/3 of the angels of heaven to his side (Rev. 12: 4).
Lucifer tuli kaupankäynneissään täyteen vääryyttä/pahuutta/epäoikeudenmukaisuutta, hepraksi עולתה ja myös עולה. Vääryytensä seurauksena tuli sytytti hänet, ja hänestä tuli polttouhri, hepreaksi עולה ja myös עלה. (vrt. sanojen samankaltaisuutta)
Lucifer became full of injustice/evil/sin in his trades, in Hebrew עולתה and also עולה. As a result of his iniquity, fire fell upon him, and he became a burnt offering, in Hebrew עולה and also עלה. (compare the similarity of the words).
Luku 666 liittyy Vanhassa Testamentissa myös kuningas Salomoon. Kerrotaan, että Salomo sai yhtenä vuotena 666 talenttia kultaa (1. Kun. 10: 14). Viisaudestaan tunnettu kuningas ajautui kuitenkin okkultismiin osin rikkautensa osin pakanavaimojensa viettelemänä.
Number 666 also relates to King Solomon in the Old Testament. It is said that Solomon received 666 talents of gold in one year (1 Kings 10:14). However, the king, known for his wisdom, drifted into the occult partly because of his wealth and partly seduced by his pagan wives.
Synti/vääryys/epäoikeudenmukaisuus on niin vastenmielistä vanhurskaan/oikeamielisen Jumalan edessä, että sille ei ole sijaa Jumalan Uudessa Maassa. Heprean sanojen samankaltaisuus puhukoon puolestaan. Epäoikeudenmukaisuus ja vääryys johtaa tulijärveen (Ilm. 20: 20, 21).
Sin/evil/injustice is so disgusting to a righteous/fair God that it has no place in God’s New Earth. Let the similarity of the Hebrew words speak for itself. Injustice and evilness lead to the lake of fire (Rev. 20:20, 21).
666 on myös 37x18. Ivan Panin mukaan 37 kuvaa Jeeshuaa Jumalan elävänä Sanana. 18 = 2 x 9, ja yhdeksän merkitsee Jumalan lopullisuutta. Johannes näki valtaistuimella kaksi voimahahmoa; Jumalan ja Karitsan (Ilm. 22: 1).
666 is also 37x18. According to Ivan Panin, 37 describes Jeshua as the living Word of God. 18 = 2 x 9, and nine signifies the finality of God. John saw on the throne two figures of power; God and the Lamb (Rev. 22: 1).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti