perjantai 11. kesäkuuta 2021

Ongelman ratkaisu * The solution to the problem

 Kun Jumalan ilmoittama nimi אהיה EHJEE on kirjattu 2. Moos. kirjan kolmannessa luvussa jakeeseen 14, tuntuu ylen kummalliselta, että heti seuraavassa jakeessa on kuitenkin tetragrammi יהוה/Herra/Jahve/Jehova. 

When the God-revealed name אהיה EHYEH is recorded in Exodus chapter 3, verse 14, it seems strange that in the very next verse, however, there is the Tetragrammaton יהוה/Lord/Yahweh/Jehovah.

Miten heprean sanat אהיה Ehjee ja sen vielä vahvempi ilmaisu אהיה אשר אהיה EHJEE ASHER EHJEE voidaan sekoittaa tetragrammiin יהוה, vaikka se ei ole mikään muoto heprean olla-verbistä (היה hajah)?

How the Hebrew words אהיה Ehjee and its even stronger expression אהיה אשר אהיה EHJEE ASHER EHJEE can be confused with the Tetragrammaton יהוה, even though it is not any form of the Hebrew verb to be (היה hajah)?



2. Moos. 3: 14, 15:

"Jumala vastasi Moosekselle: 'Minä olen se, joka minä olen (EHJEE ASHER EHJEE)'. Ja hän sanoi vielä: 'Sano israelilaisille näin: 'Minä olen (EHJEE)' lähetti minut teidän luoksenne'".

Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: 'Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen."

Exc. 3: 14, 15:

"And God said unto Moses, I AM THAT I AM: and he said, Thus shalt thou say unto the children of Israel, I AM hath sent me unto you.

And God said moreover unto Moses, Thus shalt thou say unto the children of Israel, The Lord God of your fathers, the Gos of Abraham, the God of Isaac, and the God of Jacob, hath sent me unto you: this is my name for ever, and this is my memorial unto all generations."



Kummallisuuksia ja hämmennyksen aiheita:

Strange and confusing topics:

 ⚡️Selvän nimen (אהיה) jälkeen ilmoitetaan täysin epäselvä nimi (יהוה), jonka ääntämistä ei edes tiedetä sen merkityksestä puhumattakaan!

⚡️After a clear name (אהיה) a completely ambiguous name (יהוה) is announced, the pronunciation of which is not even known, not to mention its meaning!

⚡️Kummanko nimen Mooses mahtoi kertoa israelilaisille; sama kehotus on kuitenkin liitetty molempiin nimiin? Mutta vain Ehjee/Minä olen on se Jumala, joka voi rakentaa katkeamattoman ketjun sukupolvesta toiseen, sillä Hänen OLEMISENSA on ikuista.

⚡️Which name could Moses tell the Israelites; however the same request is attached to both names? But only Ehyeh/I am is the God who can build an unbroken chain from generation to generation, for His existence is eternal.

⚡️Onko jaetta 15 manipuloitu, ja onko siihen lisätty sana יהוה/Herra?!

⚡️Has verse 15 been manipulated, and has the word יהוה/Lord been added to it ?!

⚡️On kiistattoman selvää, että Jumala, joka valitsi Mooseksen johtamaan israelilaiset pois Egyptistä oli  heidän "isiensä Jumala", Hän oli "Aabrahamin Jumala", Hän oli "Iisakin Jumala" ja Hän oli myös "Jaakobin Jumala". Israel oli ollut Egyptissä jo yli 400 vuotta, ja Aabrahamille annettu lupaus oli täyttymässä.

⚡️It is undeniably clear that the God who chose Moses to lead the Israelites out of Egypt was the "God of their fathers", He was the "God of Abraham," He was the "God of Isaac," and He was also the "God of Jacob." Israel had been in Egypt for over 400 years, and the promise made to Abraham was coming to pass.

⚡️Jumala oli sanonut Aabrahamille: "niin tiedä totisesti, että sinun jälkeläisesi tulevat elämään muukkalaisina maassa, joka ei ole heidän omansa, ja heidän on niitä palveleminen, ja ne sortavat heitä 40 vuotta (1. Moos. 15: 13). Jumala oli luvannut Kanaanin maan Aabrahamille (1. Moos. 13: 15 - 17), ja tämän Aabrahamille annetun lupauksen tiesivät myös Iisak ja Jaakob. Jaakob vietti 17 viimeistä vuottaan Egyptissä, mutta hän halusi tulla haudatuksi Aabrahamin maalle ja isiensä hautaan (1. Moos. 47: 30, 31). Vieläpä Joosef, joka oli viettänyt elämästään suurimman osan Egyptissä, tiesi hänkin hyvin tarkoin Aabrahamille annetun lupauksen ja uskoi sen toteutumiseen. Tuohon lupaukseen viitaten hän vannotti veljiään viemään hänen luunsa isien maahan (1. Moos. 50: 24, 25), ja Mooses toteutti Joosefin pyynnön, kun paluun aika koitti (2. Moos. 13: 19).

⚡️God had said to Abraham, “Know of a surety that thy seed shall be a strange in a land that is not theirs, and shall seve them and they shall afflict them 400 years (Gen. 15:13). God had promised Canaan to Abraham (Gen. 13: 15-17), and this promise to Abraham was also known to Isaac and Jacob. Jacob spent his last 17 years in Egypt but wanted to be buried in the land of Abraham and in the grave of his fathers (Gen. 47: 30, 31) Even Joseph, who had spent most of his life in Egypt, knew very well the promise made to Abraham and believed that it would be fulfilled. Referring to that promise he swore to his brothers to take his bones to the land of the fathers (Gen. 50: 24, 25), and Moses complied with Joseph's request at the time of return (Ex. 13:19).

⚡️Tuon muukalaisuutta koskevan ennustuksen yhteydessä (1. Moos 15: 13:ssa) Jumalasta käytetään kyllä tetragrammia יהוה, mikä on kuitenkin ristiriidassa sen ilmoituksen kanssa, joka on annettu 2. Moos. 6: 3:ssa. Tämän jakeen mukaan Jumala teki itsensä tunnetuksi Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille nimellä אל שדי EL-SHADDAI eli Kaikkivaltias, eivätkä he tunteneet nimeä יהוה Jahve/Jehova.

⚡️In connection with that prophecy of strangeness (Genesis 15:13), the Tetragrammaton is used of God, but it contradicts the revelation given in Exodus 6: 3. According to this verse, God made himself known to Abraham, Isaac, and Jacob as אל שדי EL-SHADDAI or Almighty, and they did not know the name יהוה Yahweh/Jehovah.

⚡️Pieni vilkaisu Vanhan Testamentin lukuihin, joissa kerrotaan Israelin kolmesta kantaisästä, osoittaa, että tetragrammi vilisee kuitenkin kaikissa muissa luvuissa paitsi yhdessä, 1. Moos. 17. luvussa, jossa Jumala esittäytyy Aabrahamille Kaikkivaltiaana ja tekee liiton hänen kanssaan.

⚡️A small glance at the Old Testament chapters, which tell of the three ancestors of Israel, shows that the Tetragrammaton abounds in all but one chapter, Genesis 17, where God introduces himself to Abraham as Almighty and makes a covenant with him.

⚡️Tetragrammin alku ja lähtökohta on esitetty 1. Moos. 4. luvun viimeisen jakeen lopussa, jossa kerrotaan, että "Eenoksen aikaan ruvettiin avuksi huutamaan Herran (יהוה) nimeä." Juutalaisissa lähteissä (Eenokin kirjat) kerrotaan, että juuri Eenoksen aikaan alkoi epäjumalanpalvelus. Koska 1. Moos. 4. luvussa ei kerrota mitään sellaista, että Jumala olisi ilmoittanut tuolloin oman nimensä, ei ole muuta selitystä kuin, että ihmiset keksivät nimen itse ominpäin, ja alkoivat sitten huutaa sitä avuksi.

⚡️The beginning and starting point of the Tetragrammaton is set forth at the end of the last verse of Genesis 4, which states (in the times of Enos)"then began men to call upon the name of the Lord (יהוה)." Jewish sources (books of Enoch) tell us that it was in the time of Enos that idolatry began. Since Genesis 4 has no information that God revealed His own name at that time, there is no other explanation than that people invented the name for themselves and then began to call upon it.

⚡️ Koska luotan enemmän Jumalan sanoihin kuin ihmisten tekoihin, minun on pakko ajatella, että tetragrammia on lisäilty Raamatun teksteihin samalla tavalla kuin Herra-sanaa lisäillään vielä meidänkin päivinä (yksi pieni esimerkki: 'Herra'-sanaa lisätty vuoden 1992-käännöksessä jakeissa 1. Moos. 15: 5, 6, 7).

⚡️Because I rely more on the words of God than on the deeds of men, I am compelled to think that the Tetragrammaton has been added to biblical texts in the same way that the word Lord is added in our day (one small example: the word ‘Lord’ was added in the Finnish translation -1992 in Genesis. 15: 5, 6, 7).

⚡️ Kun 2. Moos. 6: 3: n mukaan Aabraham, Iisak ja Jaakob  eivät tunteneet nimeä יהוה Herra, ei myöskään voida käyttää sellaisia ilmaisuja kuin "Herra, Aabrahamin Jumala" tai "Herra, Iisakin Jumala" eikä "Herra, Jaakobin Jumala.

⚡️When, according to Exodus 6: 3, Abraham, Isaac, and Jacob did not know the name יהוה Lord,  the terms such as "the Lord, the God of Abraham," or "the Lord, the God of Isaac," and "the Lord, the God of Jacob" are false.

⚡️ Nimi, jonka Jumala ilmoitti Moosekselle on kiistattomasti אהיה EHJEE!

⚡️The name God revealed to Moses is undeniably אהיה EHYEH!

⚡️ Kuka voisi ratkaista tämän ristiriidan (1. Moos. 4: 26b, - 2. Moos. 3: 15 - 2. Moos. 6: 3)?

⚡️Who could resolve this contradiction (Genesis 4: 26b, Exodus 3:15 - Exodus 6: 3)?



Mutta ei hätää, sillä ongelma on jo ratkaistu, ja ratkaisijana on ollut Jumalan Poika, Jeeshua.

But do not worry, for the problem has already been resolved, and it was Jeshua, the Son of God, who did it.



Mark. 12: 26, 27:

"Mutta mitä siihen tulee, että kuolleet nousevat ylös, ettekö ole lukeneet Mooseksen kirjasta, kertomuksessa orjantappurapensaasta, kuinka Jumala puhui hänelle sanoen: 'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? 

Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien. Suuresti te eksytte."

Mark 12: 26, 27:

"And as touching the dead, that they rise: have ye not read in the book of Moses, howin the bush God spake unto him, saying, I am the God of Abraham, and the God of Isaac, and the God of Jacob?

He is not the God of the dead, but the God of the living: ye therefore do greatly err."



Tällä tavalla Jeeshua vastasi häntä kiusoittelemaan tulleille saddukeuksille, jotka eivät uskoneet lainkaan ylösnousemukseen. Saddukeusten kysymys seitsemästä veljeksestä ja heidän kaikkien yhdestä ja yhteisestä vaimosta ja heidän kohtalostaan ylösnousemuksessa (Mark. 12: 18 ->) oli suoranaista herjausta, koska he eivät uskoneet kenenkään noista kahdeksasta poismenneestä enää koskaan palaavan elävien joukkoon.

In this way, Jeshua responded to the Sadducees who had come to tease him and did not believe in the resurrection at all. The question of the Sadducees concerning the seven brethren and their one and common wife and their destiny in the resurrection (Mark 12: 18 ->) was outright slander because they did not believe that any of those eight departed would ever return to the living.

Vastauksessaan saddukeuksille Jeeshua viittasi palavan pensaan tapahtumiin ja tuli antaneeksi meillekin taivaallisia vastauksia. Ensiksi olento, joka Moosekselle ilmestyi, oli itse Jumala. Toiseksi, vaikka Jeeshua siteeraa Vanhan Testamentin sanoja 2. Moos. 3: 15:sta ollen niistä täysin tietoinen, Hän ei käytä lainkaan sanaa יהוה Herra/Jahve/Jehova!

In his response to the Sadducees, Jeshua referred to the events of the burning bush and came to give us heavenly answers as well. First, the being who appeared to Moses was God himself. Second, although Jeshua quotes Old Testament words from Exodus 3:15 and is fully aware of them, He does not use the word יהוה Lord/Yahweh/Jehovah at all!

Jokainen tehköön tästä omat päätelmänsä! Minä ristin käteni ja kiitän koko sydämestäni rakastavaa Isää, Jumalaa, ja Hänen ihanaa Poikaansa, Jeeshuaa!

Let everyone draw their own conclusions from this! I cross my arms and thank with all my heart the loving Father, God, and His wonderful Son, Jeshua!

EHJEE on ELÄVIEN JUMALA! Häntä ei voida sanoa vain Aabrahamin Jumalaksi, koska Aabraham on kuollut, samoin Iisak ja Jaakob, ja samoin myös Jeeshuan sukuluettelon jokainen edustaja (Matt. 1: 1 - 17; Luuk. 3: 23 - 38), ja monet tuhannet heidän jälkeensä. Vaikka kaikki nämä Jumalan palvelijat ovat jo manan mailla, Jumala ON ja ELÄÄ muodostaen katkeamattoman siteen kaikkien Hänen uskovien lastensa välille. EHJEE ei ole kuollut eikä Hän kuole, vaan Hän etsii nytkin elävien ihmisten joukosta itselleen uskollisia seuraajia! Tällainen Jumala voi olla vain EHJEE! Onko EHJEE sinun Jumalasi? Kuulutko pelastettujen katkeamattomaan ketjuun, niihin, jotka saavat periä uudeksi luodun Maan? Kun Herran/Jahven/Jehovan nimeä יהוה alettiin huutaa Eenoksen aikaan, meille ei kerrota yhtään mitään siitä, kenen Jumala/jumala oli kysymyksessä!

EHYEH IS THE GOD OF THE LIVING! He cannot be called only the God of Abraham, because Abraham is dead, as is Isaac and Jacob, and so is every member of the genealogy of Jesus (Matt. 1: 1-17; Luke 3: 23-38), and many thousands after them. Although all these servants of God are already dead, God IS and LIVES, forming an unbroken bond between all His believers. EHYEH is not dead and He never dies, but He seeks even now among the living people faithful followers to Himself! Such a God can only be EHYEH! Is EHYEH your God? Do you belong to the unbroken chain of the saved, those who are allowed to inherit the newly created Earth? When the name of the Lord/Yahweh/Jehovah/ יהוה began to be called in the time of Enos, we are not told anything about whose God/god it was!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti