perjantai 19. maaliskuuta 2021

Henki henkien yläpuolella * Spirit above spirits

 Kirjoitin jo aikaisemmin koskien 1. Moos. 1: 2:n sanoja רוח אלהים (ruach elohim = Jumalan Henki), että "kolminaisuuden kannattajat haluavat nähdä niissä kolmannen Jumalan eli Pyhän Hengen, ja yhden Jumalan kannattajat näkevät niissä Jumalan, joka on henki." Jumalan on koko olemukseltaan henki (Joh. 4: 24), toisin kuin me ihmiset, jotka olemme liha. Mutta myös Jumalan sisintä kutsutaan hengeksi... Pyhän (Jumalan) henki. Meillä kuolevaisilla ihmisilläkin on sisin/henki, mutta se tarvitsee Jumalan pyhittävää vaikutusta.

I wrote earlier about the words of Genesis 1: 2 רוח אלהים (ruach Elohim = Spirit of God) that "the proponents of the trinity want to see in them the third God, or the Holy Spirit, and the proponents of one God see in them the God who is spirit." God is spirit in nature (John 4:24), unlike us humans, who are flesh. But God's innermost being is also called spirit... the spirit of the Holy (God). Even we mortal humans have our innermost/spirit, but it needs the sanctifying influence of God.

Minä kuulun niihin, jotka näkevät luomisessa yhden Jumalan, joka on henki (Joh. 4: 24), ja joka loi taivaan ja maan yhdessä Sanansa kanssa/Sanan kautta (Joh. 1: 1 - 3; Kol. 1: 14 - 17). Minulle ruach elohim on itse Luoja-Jumala, joka liikkui vetten peittämän pallon yllä kuin tuuli/henki. Heprean רוח ruach-sanalla on useita eri merkityksiä, mm. hengitys, henkäys, puhallus, tuulenhenki, tuulahdus, mieli, ajatus, taito, kyky.

I am one of those who see in creation one God who is the spirit (John 4:24) and who created heaven and earth together with and through His Word (John 1: 1-3; Col. 1: 14-17). To me, ruach Elohim is the Creator-God Himself, who moved upon the water-covered sphere like wind/spirit. The Hebrew word רוח ruach has several different meanings, e.g. breath, blow, wind, breeze, mind, thought, skill, ability.

Heprean ruach-sanan merkitykset eivät sovi yhteen sen ajatuksen kanssa, että luomisessa olisi ollut kolme Jumalaa; Isä, Poika ja Ruach Elohim eli Pyhä henki. Kolminaisuusopin mukaan Pyhä Henki on eri persoona kuin Isä ja Poika. Miten kolmas persoona voisi olla samalla myös "Jumalan hengitys" tai "Jumalan mieli"? 

The meanings of the Hebrew word ruach are inconsistent with the idea that there were three Gods in creation; Father, Son and Ruach Elohim or the Holy Spirit. According to the doctrine of the Trinity, the Holy Spirit is a different person from the Father and the Son. How could the third person also be "the breath of God" or "the mind of God" at the same time?

Apostoli Paavali ymmärsi Pyhän Hengen Jumalan omana salattuna sisimpänä ja rinnasti sitä "ihmisen henkeen" (1. Kor. 2: 11), jonka jokainen yksilö tuntee ja tiedostaa vain itse omassa sisimmässään. Se, mitä Luojan/Jumalan mielessä/hengessä oli tuona hetkenä, kun maa oli vielä autio ja tyhjä, tuli esiin Hänen luomissanoissaan, ja niiden tuottamissa luomisteoissa.

The Apostle Paul understood the Holy Spirit as God’s own hidden innermost being and equated it with the “spirit of man” (1 Cor. 2:11), which each individual knows and perceives only within himself. What was in the mind/spirit of the Creator/God at the time when the earth was still deserted and empty was revealed in His words of creation, and in the creations His words produced.

Kuudentena päivänä "Jumala katsoi kaikkea, mitä Hän oli tehnyt" (1. Moos. 1: 31) ja totesi kaiken "sangen hyväksi", eli kaikki Hänen ajatuksensa olivat saaneet juuri sen toteutuksen/täyttymyksen, minkä Hän oli omassa mielessään/hengessään suunnitellut. Jumala totesi tuona hetkenä hyväksi senkin, mikä ei vielä näkynyt ihmisen silmin eikä yltänyt inhimilliseen ymmärrykseen/henkeen. Ihmiskunnan täytyi odottaa vielä 4000 vuotta, että ensimmäisille ihmisille luvattu "vaimon siemen" (1. Moos. 3: 15) syntyi ja Sana tuli lihaksi (Joh. 1: 14). Tuon pitkän ajanjakson jokainen hetki oli Jumalalla etukäteen tiedossa jo luomisviikon kuudennen päivän ehtoossa, koska tuo "Jumalan salaisuus" (Kol. 2: 2) oli lähtöisin Hänen omasta sisimmästään/hengestään.

On the sixth day, "God looked upon all that He had done" (Genesis 1:31) and declared everything "very good," that is, all of His thoughts had received exactly the fulfilment that He had planned in His own mind/spirit. At that moment, God also recognised good even the future, what was not yet visible in human eyes and did not reach human understanding/spirit. Mankind had to wait 4,000 years for the“seed of the woman” promised to the first humans (Gen. 3:15) to be born and the Word to become flesh (John 1:14). Every moment of that long period was known in advance to God as early as the sixth day of the week of creation, because that "mystery of God" (Col. 2: 2) came from His own innermost being/His spirit.

Täydellinen onnistuminen luomistyössä oli tulosta Jumalan/Isän ja Sanan/Pojan yhteisestä hengestä/mielestä/ajattelusta. Jumalallinen henki yhdistää Pojan Isään niin täydellisesti, että Jeeshua saattoi sanoa kuulijoilleen puhuvansa Isänsä sanoja ja tekevänsä Lähettäjänsä tekoja (Joh. 14: 10). Samasta syystä Jeeshua saattoi sanoa myös ilman minkäänlaista ristiriitaa, että Isä lähettää "Pyhän hengen" (Joh. 14: 26) רוח הקדש ruach ha-qodesh, mutta myös, että Hän itse lähettää sen (Joh. 15: 26).

Complete success in creation was the result of the common spirit/mind/thinking of God/Father and the Word/Son. The divine spirit unites the Son with the Father so perfectly that Jeshua could tell his audience that he would speak the words of his Father and do the works of his Messenger (John 14:10). For the same reason, Jeshua could also say without any contradiction that the Father sends the "Holy Spirit" (John 14:26) רוח הקדש ruach ha-qodesh, but also that He Himself sends it (John 15:26).

Sama henki, joka yhdistää Isää ja Poikaa voi olla siis myös Jumalan omissa. רוח אלהים ruach elohim/Jumalan Henki oli Joosefissa (1. Moos. 41: 38), Besalelissa (2. Moo.s 31: 3), Bileamissa (4. Moos. 24: 2), Saulissa (1. Sam. 10: 10; 11: 6: 19: 23), Saulin miehissä (1. Sam. 19: 20), Asarjassa (2. Aik. 15: 1), Sakarjassa (2. Aik. 24: 20), Paavalissa (1. Kor. 7: 40), sillä ruach elohim/Jumalan henki asuu pyhissä (1. Kor. 3: 16; 6: 19).

The same spirit that unites the Father and the Son can therefore also be in God's own. רוח אלהים ruach  elohim/the Spirit of God was in Joseph (Gen. 41:38), Besalel (Ex. 31: 3), Balaam (Num. 24: 2), Saul (Gen. 10: 3). 10; 11: 6: 19: 23), in the men of Saul (1 Sam. 19:20), in Azariah (2 Ch. 15: 1), in Zechariah (2 Ch. 24:20), in Paul (1 Cor. 7:40), for the ruach elohim/the Spirit of God dwells in the saints (1 Cor. 3:16; 6:19).

Jumalan henki רוח אלהים ruach elohim on siis sama henki, jonka Isä ja Poika lähettävät seuraajilleen  רוח הקדש ruach ha-qodesh, Pyhä henki tai רוח הקדשה ruach ha-qedosha, Pyhyyden henki (Room. 1: 4). Raamatussa Jumalan Hengestä käytetään monia eri nimityksiä.

The Spirit of God רוח אלהים ruach Elohim is thus the same spirit that the Father and the Son send to their followers, רוח הקדש ruach ha-qodesh, the Holy Spirit, or רוח הקדשה ruach ha-qedosha, or the Spirit of Holiness (Rom. 1: 4). The Bible uses many different names for the Spirit of God

❤️ Matt. 10: 20 - "Isän henki" puhuu Jumalan omissa

      Matt. 10:20 - "The Spirit of the Father" speaks of God's own

❤️ Gal. 4: 6 - "Pojan henki" kutsuu Jumalaa Isäksi

      Gal. 4: 6 - "The Spirit of the Son" calls God the Father  

❤️ Ap.t. 16: 7/1992 ja 2012 - "Jeeshuan henki" ohjasi Paavalin ja Timoteuksen matkaa

      Acts 16: 7 -  "the spirit of Christ/ Messiah" guided the journey of Paul and Timothy

❤️ Room. 8: 9; 1. Piet. 1: 11 - Jumalan henkeä, joka on pelastetuilla kutsutaan myös "Kristuksen hengeksi/Messiaan hengeksi"

      Rom. 8: 9; 1. Peter. 1:11 - The Spirit of God in the saved ones is also called "the Spirit of Christ / the Spirit of the Messiah"

❤️ Joh. 14: 17 - Ainoastaan pyhillä on "Totuuden henki". Se lähtee Isästä ja todistaa Pojasta (Joh. 15: 26), se johtaa kaikkeen totuuteen (Joh. 16: 13) ja synnyttää totuuden janon (1. Joh. 4: 6)

     John 14:17 - Only the saints have "the Spirit of Truth." It leaves from the Father and bears witness of the Son (John 15:26), leads to all truth (John 16:13) and breeds the thirst for truth (1 John 4: 6)

❤️ Hepr. 10: 29  - Rangaistus kohtaa niitä, jotka pilkkaavat "Armon henkeä", tallaavat jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitävät epäpyhänä liiton veren

     Hepr. 10:29 - Punishment befalls those who mock "the Spirit of Grace", trample on the Son of God, and desecrate the blood of the covenant

❤️ Room. 8: 15 - Paavali kirjoitti roomalaisille "Lapseuden hengestä" eli "lapseksi asettamisen hengestä/adoptoimisen hengestä"

     Room. 8:15 - Paul wrote to the Romans "the Spirit of adoption"

❤️  Ef. 1: 17 - Jumalan henki, רוח אלהים ruach elohim, on myös "viisauden ja ilmestyksen henki"

       Eph. 1: 17 - The Spirit of God, רוח אלהים ruach elohim, is also "the spirit of wisdom and revelation"

❤️ Ilm. 19: 10 - Jeeshuan todistajat tunnistetaan siitä, että heillä on "Profetian henki"/"profetoimisen henki"

     Revelation 19:10 - Jeshua's witnesses are recognised as having "the Spirit of prophecy"

❤️ Ilm. 11: 11 - "Jumalan henki", ruach elohim on "Elämän henki", joka ilmeni voimallisesti luomisviikolla, kun kaikki elollinen sai alkunsa

     Revelation 11:11 - "The Spirit of God", ruach Elohim is "the Spirit of Life" which manifested mightily in the week of creation, when all living things began

 ❤️ Pelkistetty nimitys רוח ruach, "Henki", esiintyy Vanhassa Testamentissa yli 20 kertaa ja Uudessa Testamentissa lähes 100 kertaa

      The simplified designation רוח ruach, "Spirit," appears more than 20 times in the Old Testament and almost 100 times in the New Testament.

Sitten on vielä yksi nimitys, joka herättää minussa runsaasti kysymyksiä; nimitys on רוח יהוה, joka on suomennettu sanoilla "Herran henki". Tetragrammin merkitys ja sen oikea lausuminen ovat varsin epäselviä, ja ilmeisesti siitä johtuen tetragrammi on vokalisoitu myös Herraa merkitsevän heprean Adonai-sanan mukaan. 

Then there is another name that raises a lot of questions for me; the name is רוח יהוה, which is translated as "the spirit of the Lord." The meaning of the Tetragrammaton and its correct pronunciation are quite vague, and apparently because of that the Tetragrammaton is also vocalised according to the Hebrew word Adonai, which signifies the Lord.

Kyseinen henki näyttää vaikutuksiltaan kaksinaiselta. Ihmiset, joihin tämä henki tuli, lähtivät järjestään sotimaan (Otniel - Tuom. 3: 10, Gideon - Tuom. 6: 34, Jefta - Tuom. 11: 29, Simson - Tuom. 13: 25; 14: 6, 19; 15: 14, Saul - 1. Sam. 10: 6; 16: 14, Daavid - 1. Sam. 16: 13), mutta profeetta Jesajan mukaan kyseinen henki lepäsi myös Messiaan yllä (Jes. 11: 2). 

That spirit seems to have a dual effect. The people to whom this spirit came went straight to war (Otniel - Judges 3:10, Gideon - Judges 6:34, Jephthah - Judges 11:29, Samson - Judges 13:25; 14: 6, 19; 15 : 14, Saul - 1 Sam. 10: 6; 16: 14, David - 1 Sam. 16:13), but according to the prophet Isaiah, that spirit also rested on the Messiah (Isa. 11: 2).

Tämä tuntuu minusta käsittämättömän ristiriitaiselta, sillä Jeeshua ei nostanut edes sormeaan ketään vastaan. Hän kaatoi kyllä rahanvaihtajien pöydät, kun halusi puhdistaa Jumalan temppelin, mutta itse rahanvaihtajiin Hän ei koskenut. Vielä viimeisillä voimillaan Jeeshua paransi ylimmäisen papin palvelijan korvan Pietarin aggression jälkeen ja antoi Pietarille paremmat elämänohjeet (Matt. 26: 51 - 53). 

This seems incomprehensibly contradictory to me, for Jeshua did not even raise his finger against anyone. He did overthrow the tables of the money changers when he wanted to cleanse the temple of God, but the money changers themselves were untouched. In His last strength, Jeshua healed the ear of the high priest's servant after Peter's aggression and gave Peter better life instructions (Matt. 26: 51-53).

❤️ Mutta Jesajalta löytyy myös selitys tähän hämmentävään ristiriitaan. Jes. 61: 1:ssa on kaksi "Herraa", jotka erottuvat toisistaan heprean tekstissä רוח אדני יהוה. "Adonain henki" on kirjaimellisesti "Herran henki". Tetragrammin neljä konsonanttia, יהוה, lienee ollut houkuttelevan helppo lisätä sinne ja tänne ruach-sanan jälkeen samoin kuin elohim sanan eteen. Onneksi "Jumala henki" רוח אלהים ruach elohim auttaa meitä koettelemaan kaikki (1. Tess. 5: 21) ja valitsemaan oikean Jumalan hengen (1. Joh. 4: 1) ja erottamaan sen kaikista vääristä hengistä.

But we can find from Isaiah also an explanation for this confusing contradiction. Jes. In 61: 1 there are two "Lords" who differ in the Hebrew text רוח אדני יהוה . The "spirit of Adonai" is literally the"spirit of the Lord." The four consonants of the Tetragrammaton, יהוה, must have been attractively easy to add here and there after the word ruach as well as before the word elohim. Fortunately, the "Spirit of God" רוח אלהים ruach Elohim helps us to test all (1 Thess. 5:21) and to choose the right spirit of God (1 John 4: 1) and separate it from all false spirits.

Jumalan yläpuolelle pyrkivän Luciferin (Jes. 14: 12 - 14) on ollut pakko keksiä valheellinen kolminaisuusoppi, jossa henki on yksi jumalallinen persoona. Lucifer-Saatana ei kykene matkimaan Jumalaa Luojana, mutta henkenä/henkiolentona hänellä on mainio mahdollisuus pettää ja eksyttää niitä, jotka uskovat valheen Pyhän hengen jumaluudesta ja kolmesta Jumalasta.

Lucifer, who strives above God (Isa. 14: 12-14), has been forced to invent a false doctrine of the Trinity in which the spirit is one divine person. Lucifer-Satan is not able to imitate God as Creator, but as a spirit he has a great opportunity to deceive those who believe in the lie of the divinity of the Holy Spirit and three Gods.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti