Johanneksen todistuksen mukaan Jeeshua on ainoa, joka voi ilmoittaa Jumalan /Isän ihmiskunnalle (Joh. 1: 18). Jeeshuan tieto Isästä ja Hänen tuntemuksensa Kaikkivaltiaasta perustuu siihen, että Hän on Isän helmassa.
According to John's testimony, Jesus is the only one who can reveal God/Father to mankind (John 1:18). Jeshua's knowledge of the Father and His experience of the Almighty is based on His being in the Father's bosom.
Suomeksi sanotaan "Isän helmassa", mutta hepreaksi sanotaan בחיק האב "isän sylissä" ja arameaksi בעובא דאבוהי "isänsä sylissä". Jeeshua on siis lähinnä Isä-Jumalaa, ja siksi Hän on avaintodistaja Isän luonteesta.
In English it is said "in the bosom of the father" but in Hebrew it is said בחיק האב "in the father's lap" and in Aramaic בעובא דאבוהי "in his father's lap". Jeshua, therefore, is closest to God the Father, and therefore He is the key witness to the nature of the Father.
Minkälaisena ja miten Jeeshua esitti Isän luonteen? Isän luonne tuli esiin kaikessa, mitä Jeeshua teki, mitä hän opetti, miten hän toimi.
What and how did Jeshua portray the nature of the Father? The character of the Father came out in everything Jesus did, what he taught, how he acted.
Profeetta Jesaja (750 -630) ennusti Jeeshuasta jo satoja vuosia aikaisemmin, että Hänen nimensä on "Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas (Jes. 9: 5). Jotkut puolustavat kolminaisuusoppia näillä sanoilla, mutta minä näen näissä Jeeshuan nimissä Isän luonteen laadun.
The prophet Isaiah (750-630) prophesied of Jeshua hundreds of years earlier that His name would be “A Wonderful Counselor, a Mighty God, an Eternal Father, Prince of Peace.” (Isa. 9: 5). Some defend the doctrine of the Trinity with these words but I see in these names of Jeshua the quality of the Father's character.
Kaikki Jeeshuan opetukset korostavat ja välittivät Isän viisautta ja henkeä (Joh. 3: 34; 6: 63; 7: 17; 8: 28, 38; 12: 49, 50). Isä on 'Ihmeellinen neuvonantaja', ja sitä on myös Hänen Poikansa. Jeeshua on saanut kaiken opetuksen Isältä, ja Hän toisti vain Isänsä sanoja.
All of Jesus' teachings emphasize and convey the wisdom and spirit of the Father (John 3:34; 6:63; 7:17; 8:28, 38; 12:49, 50). The Father is the ‘Wonderful Counselor’, and so is His Son too. Jeshua has received all the teaching from the Father, and He only repeated the words of His Father.
Isä on 'Väkevä Jumala', ja sellaisena myös Jeeshua esiintyi esim. Lasaruksen haudalla. Jeeshua todisti Isän olevan 'Väkevä Jumala', koska Hän kutsui Lasaruksen ulos haudasta turvautuen Isänsä apuun (Joh. 11: 41 - 43).
The Father is the 'Mighty God,' and as such Jesus also appeared at the tomb of Lazarus, for example. Jeshua testified that the Father is the 'mighty God' because He called Lazarus out of the tomb with the help of His Father (John 11: 41-43).
Jeeshua on yhtä iankaikkinen kuin Isäkin, ja sen Hän toi esille vastatessaan juutalaisille, jotka väittivät, että Jeeshuassa olisi riivaaja. Jeeshuan vastaus heille kuului näin: "Totisesti, totisesti: jo ennen kuin Abraham syntyi- minä olin" (Joh. 8: 58). Näin 'Iankaikkinen Isä' esittäytyi syytäjilleen.
Jeshua is as eternal as the Father, and He brought it up in His response to the Jews, who claimed that there was a demon in Jeshua. Jeshua's response to them was, "Verily, verily, I say unto you, Before Abraham was I am" (John 8:58). This is how the 'Eternal Father' introduced himself to his accusers.
'Rauhanruhtinas' puolestaan antoi väkevän opetuksen Getsemanessa kaikille kiinniottajilleen. Jeeshua teki viimeisen parannustekonsa ennen ristiinnaulitsemistaan korjaamalla ylimmäisen papin palvelijan korvan. Samalla Hän nuhteli Pietaria sanoen: "Pistä miekkasi tuppeen; sillä kaikki, jotka miekkaan tarttuvat, ne miekkaan hukkuvat." (Matt. 26: 52).
The ‘Prince of Peace’, in turn, gave a strong teaching in Gethsemane to all his captors. Jeshua made his final repentance before his crucifixion by healing the ear of a high priest's servant. At the same time He rebuked Peter, saying, "Put up again thy sword into his place: for all they that take the sword shall perish with the sword. (Matt. 26:52).
Jeeshua ei kannattanut väkivaltaa eikä aseisiin turvautumista missään tapauksessa. Vuorisaarnassa Hän avasi käskyjen syvimmät merkitykset. Hän veti esim. kuudennen käskyn ("älä tapa") merkityksen jopa puheen ja kielenkäytön tasolle saakka (Matt. 5: 21 - 26).
Jeshua did not support violence or recourse to weapons under any circumstances. In the Sermon on the Mount, He opened the deepest meanings of the commandments. He drew, for example, the meaning of the sixth commandment ("do not kill") even to the level of speech and language (Matt. 5: 21-26).
Jeeshuan opetuksen valossa kosto, viha, väkivalta ja sota yms. ovat Hänelle vastenmielisiä. Koska Jeeshua tuli ilmaisemaan Isän luonteen, voimme olla varmoja siitä, että myös Isän asenne kaikkia noita asioita kohtaan on yhtä vastenmielinen kuin Jeeshuan asenne.
In the light of Jeshua's teaching, revenge, anger, violence, and war, etc., are repugnant to Him. Since Jeshua came to express the nature of the Father, we can be sure that the Father's attitude toward all those things is as repulsive as Jeshua's attitude.
Miten on siis ymmärrettävissä Vanhan Testamentin kiivas ja kostonhaluinen Jahve, jota rukoillaan murskaamaan jumalattoman käsivarsi (Ps. 10: 15), vihollisten päät (Ps. 68: 21) ja ottamaan pienet lapset ja murskaamaan ne kallioon (Ps. 137: 9). Ristiriita Vanhan Tetsamentin kuvaaman Jahven ja Uuden Testamentin Jeeshuan ilmoituksen välillä on minulle mahdoton käsittää niin, että Jahve olisi se Isä, jonka sylistä Jeeshua on tullut ja jonka luonteen Hän on ilmaissut ihmiskunnalle! Jumala on ikuisesti sama ja muuttumaton (Ps. 102: 28; Jes. 41: 4; 43:13; 46: 4; 48: 12)
How, then, is the Old Testament fierce and vengeful Yahweh, who is prayed to crush the arm of the wicked (Ps. 10:15), the heads of enemies (Ps. 68:22), and take the little children and crush them into the rock (Ps. 137: 9). The contradiction between the revelation of Yahweh described by the Old Testament and the revelation of Jesus in the New Testament is inconceivable to me to understand that Yahweh would be the Father from whose bosom/lap Jeshua has come and whose nature He has revealed to mankind! God is forever the same and unchanging /Ps. 102: 27; Isa. 41: 4; 43: 13; 46: 4; 48: 12).
Kun Lucifer aloitti kapinansa Jumalaa vastaan taivaassa, Jumala karkoitti hänet vain pois taivaasta mutta antoi hänelle tilaisuuden näyttää oman luonteensa. Jos Jumalalla olisi murskaajan/Jahven luonne, Hänhän olisi surmannut tuon kapinan, kateuden, ylpeyden, juonittelun, valheen, murhan, vihan, sodan, moraalittomuuden Mestarin siihen paikkaan. Mutta niin ei tapahtunut! Jumala lähti kulkemaan "pitkää tietä", joka tulee lopullisesti paljastamaan sekä Jumalan että Hänen Vastustajansa todellisen luonteen.
When Lucifer began his rebellion against God in heaven, God only expelled him out of heaven but gave him the opportunity to show his own character. If God had the character of a crusher/Yahweh, He would have killed that Master of jealousy, pride, intrigue, lie, murder, wrath, war, immorality in that place. But that did not happen! God set out on the “long road” that will finally reveal the true nature of both God and His Adversary.
Henki paljastaa Jumalan, ja erottaa Hänet Vastustajasta.
The Spirit reveals God, and separates Him from the Adversary.
"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta, sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi (Messiaaksi/Voidelluksi), lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa. Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen." (1. Joh. 4: 1 - 6).
"Beloved, believe not every spirit, but try the spirits whether they are of God: because many false prophets are gone out into the world. Hereby know ye the Spirit of God: Every spirit that confesseth that Jesus Christ (Messiah/Anointed) is come in the flesh is of God. And every spirit that confesseth not that Jesus Christ is come in the flesh is not of God: and this is that spirit of antichrist, whereof ye have heard that it should come; and even now already is it in the world. Ye are of God, little children, and have overcome them: because greater is he that is in you, than he that is in the world. They are of the world: therefore speak they of the world, and the world heareth them. We are of God: he that knoweth God heareth us; he that is not of God heareth not us. Hereby know we the spirit of truth, and the spirit of error." (1. John. 4: 1 - 6).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti