lauantai 17. joulukuuta 2016
Kuvien voimaa vastaan * Against the power of images
Sanotaan, että yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, ja minusta näyttää siltä, että kuvalla on suurempi teho kuin tuhannella sanalla. Näin on pakko todeta, kun huomaa, miten syvälle kolminaisuusoppi on juurtunut kristilliseen ajatteluun. Ymmärrän, että kirkkotaide on muovannut äärimmäisen vahvasti kirkkokansan käsitystä ja ajattelua jumaluudesta.
It's said that one picture is worth a thousand words, and it seems to me that one image has a larger capacity than the one thousand word. This has to be said when you notice how deep the doctrine of the trinity is rooted in the Christian faith. I can understand that the sacred art has been shaping extremely strong the thinking and perception of people about the Godhood.
Oheisessa kuvassa näkyy kolme pyhää persoonaa eli henkilöä istumassa ruokapöydän ympärillä. Ellen olisi tottunut näkemään tämäntapaisia kuvia kirkkojen seinillä ja uskonnollisessa kirjallisuudessa, voi olla, että tarvitsisin tuota kuvan tekstiä ohjaamaan ajatteluani taiteilijan haluamaan suuntaan. "Pyhä kolminaisuus". Ok, olkoon vaan sen niminen!
It's seen in the picture above three holy persons sitting around the dinner table. Without being used to see this kind of pictures on the walls of the churches and in religious literature, it might be that should need the text over the picture to lead my thinking along the way the artist has shown. "Pyhä kolminaisuus" = "The holy Trinity". Ok, let it be called like this!
Pyhä kolminaisuus on kuitenkin ihmisten muovaama määritelmä, ja se on taiteilijoiden kuvittama oppi, joka ei ole alkuunkaan sopusoinnussa raamatun ilmoituksen kanssa.
However the holy trinity is a definition formulated by men/human beings, and it's a doctrine illustrated by artists... a doctrine, which is not at all in harmony with the Bible.
perusteluja väitteelleni:
1. kolminaisuutta esittävät kuvat rikkovat toista (2.) käskyä (2. Moos. 20: 4 - 6; 5. Moos. 5: 8 - 10) -> siinäkö syy, miksi toinen (2.) käsky on poistettu katekismuksesta!
2. kolminaisuusopin sanallinen määritelmä ei vastaa raamatun ilmoitusta jumaluudesta, sillä ei ole olemassa kolmea Jumalaa (5. Moos. 4: 35; 32: 39; Jes. 37: 16; 43: 10; 44: 6, 8; 45: 5; 46: 9; Jooel 2: 27)
3. Jumala on HENKI (Joh. 4: 24)... ei kehoa... ei verta -> olisi syytä uskoa Jeesuksen ilmoitus Jumalasta, sillä hän tuli ilmoittamaan meille Isän (Joh. 1: 18)
4. pyhä henki on nimensä mukaan henki -> ei siis mikään persoona eli henkilö eli ihminen, jota voi kuvata
5. pyhä henki lähtee sekä Isästä että Pojasta (Joh. 14: 26; 15: 26) - yksi ja sama persoona ei sisälly toiseen persoonaan eikä yksi henkilö toiseen henkilöön eikä yksi ihminen toiseen ihmiseen
6. hengellä ei ole lihaa eikä luita (Luuk. 24: 39) -> henkeä ei voi nähdä eikä kuvata
7. enkelitkin ovat henkiolentoja (Hepr. 1: 14), eikä hengen/henkiolennon tarvitse syödä (Tuom. 6: 19 - 21) tai nukkua -> keitä mahtavat olla kuvan kolme henkilöä, joille tarjoillaan kalaa
8. Jumala on YKSI = on vain YKSI Jumala (5. Moos. 6: 4; Mark. 12: 29; Joh. 17: 3, Gal. 3: 20; Ef. 4: 6; 1. Tim. 2: 5; Jaak. 2: 19) - onko sitä niin vaikea uskoa!
9. Jeesus on ihmiseksi tullut Jumalan SANA (Joh. 1: 1 - 3, 14; 1. Kor. 15: 45 - 47; 1. Tim. 2: 5; Hepr. 4: 15) - kieltämättä ihmiselle vaikea asia ymmärtää
10. Jeesus on lihaa ja verta (Luuk. 24: 39; Joh. 20: 27) - niin hän itse sanoi
11. Jeesuksen veri on ihmiskunnan syntien sovitusmaksu (Matt. 26: 28; Luuk. 22: 20; Joh. 6: 53 - 55; 1. Kor. 10: 16; Ef. 2: 13; Kol. 1: 20; Hepr. 2: 14; 9: 14; 10: 19; 13: 12, 20; 1. Piet. 1: 19; 1. Joh.1: 7; Ilm. 1: 5; 5: 9; 7: 14; 12: 11) - käsittämätön hinta kylläkin!
12. kolminaisuusopissa ei tunnusteta Jeesuksen ihmisyyttä, koska Jeesus määritellään siinä Jumalaksi; näin ollen kolminaisuusoppi on lähtöisin antikristuksen hengestä (1. Joh. 4: 2, 3)
13. kolminaisuusopissa tasapäistetään Isä ja poika, kun Poikakin määritellään Jumalaksi, mutta Jeesus itse sanoi, että Isä on häntä suurempi (Joh. 14: 28)
14. Jeesus tunnusti Isän ainoaksi Jumalaksi (Joh. 17: 3) - kenellä ihmisellä on oikeus muuttaa Jeesuksen tunnustusta!
15. Jeesus on se henki, joka on kanssamme joka päivä maailman loppuun asti (Matt. 28: 20; Joh. 14: 18) - emme näe Jeesusta nyt fyysisesti, mutta voimme saada kokea hänen läsnäolonsa siunauksia
16. ihminen = henkilö eli persoona, joka on kuolevainen, mutta Jumala on ikuinen ja kuolematon -> häntä ei pidä määritellä sanalla persoona eli henkilö/ihminen
17. persoona-sanan (latinan "person") alkuperäinen merkitys on naamio, jota näyttelijät käyttivät teatterissa -> Jumalaa ei pidä määritellä antiikin teatterista johdetulla sanalla, joka ei esiinny kertaakaan raamatussakaan
18. sanat kolminaisuus ja kolmiyhteinen ovat epäraamatullisa sanoja; ne eivät sisälly raamatun ilmoitukseen - jumaluuden sanallinen määritteleminen on yhtä lailla "kuvan tekemistä" ja toisen (2.) käskyn rikkomista
19. Jumalallisesta Sanasta syntynyt Jeesus on lihaa ja verta (Luuk. 24: 39; Joh. 20: 27; 1. Tim. 2: 5) niin kuin ihmiset ovat, ja hän on kuollut (Matt. 27: 50; Mark. 15: 37; Luuk. 23: 46; Joh. 19: 30) -> Jumala ei voi kuolla, koska Hän on ikuinen
20. Jeesus on synnitön Ihminen (Joh. 14: 30; Hepr. 4: 15), ja kuoleman voittaja (1. Kor. 15: 55, 56)
21. Jeesus kärsi kuoleman ihmiskunnan syntien tähden (1. Piet. 3: 18)
22. Jumala oli Jeesuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa (2. Kor. 5: 19)
23. ihmisen lankeemuksen saattoi sovittaa vain Ihminen (1. Kor. 15: 45)... ei enkeli eikä Jumala
24. kenenkään ihmisen tai minkään inhimillisen instituution ei pidä määritellä Jumalaa, joka on kaiken yläpuolella (Jes. 57: 15)
25. Jeesus on ainoa, jonka sanoihin voimme luottaa, sillä yksi hänen tehtävistään on ilmoittaa Isä (Joh. 1: 18)
26. vasta ikuisuudessa on mahdollista tutkia jumaluutta perusteellisesti -> ennen sitä ei kannata tehdä minkäänlaisia määritelmiä jumaluudesta
my arguments:
1. the pictures and images of the trinity break the second commandment (Ex. 20: 4 - 6; Deut. 5: 8 - 10) -> is this the reason why the second commandment has been taken off from the catchism!
2. the verbal definition of the trinity doesn't respond the biblical information of the deity, for there are not three Gods (Deut 4: 35; 32: 39; Isa. 37: 16; 43: 10; 44: 6, 8; 45: 5; 46: 9; Joel 2: 27)
3. God is a SPIRIT (John 4: 24)... no body... no blood -> we have a good reason to believe on Jesus' words of the God, because he game to declare the Father (John 1: 18)
4. according to his name the holy spirit is a spirit -> not any person or a human being, whom we can photograph or paint
5. the holy spirit comes both from the Father and the Son (John 14: 26; 15: 26) -> any person is not included in another person or a man in another man
6. spirit has no flesh and bones (Luke 24: 39) -> it's not possible to see or paint/shoot a spirit
7. even the angels are spirits (Hebrew 1: 14) and any spirit doesn't need to eat (Judges 6: 19 - 21) or sleep -> I wonder who might be those three persons offered fish
8. God is ONE = there is only ONE God (Deut. 6: 4; Mark. 12: 29; John 17: 3, Gal. 3: 20; Eph. 4: 6; 1. Tim. 2: 5; James. 2: 19) - is it so hard to believe in!
9. Jesus is God's WORD in flesh (John 1: 1 - 3, 14; 1. Cor. 15: 45 - 47; 1. Tim. 2: 5; Hebrew 4: 15) - undeniably a difficult concept for us to understand
10. Jesus is flesh and blood (Luke. 24: 39; John 20: 27) - this is what he himself said
11. Jesus' blood is a payment for the sins of the mankind (Mathew. 26: 28; Luke. 22: 20; John 6: 53 - 55; 1. Cor. 10: 16; Eph. 2: 13; Col. 1: 20; Hebrew 2: 14; 9: 14; 10: 19; 13: 12, 20; 1. Peter 1: 19; 1. John1: 7; Rev. 1: 5; 5: 9; 7: 14; 12: 11) - a miraculous price"
12. because Jesus has been defined a God in the trinity, it means that it's not confessed that Jesus came into flesh, therefore the trinity has come from the spirit of the antichrist (1. John 4: 2, 3)
13. in the trinity the Father and the Son have been equalised, when Jesus has been made a God, but Jesus said that "my Father is greater than I" (John 14: 28)
14. Jesus confessed that the Father is the only God alone (John 17: 3) - who is the man who has a right to change Jesus' confess!
15. Jesus is the spirit with us unto the end of the world (Matthew 28: 20; John 14: 18) - we can't see him physically but we may experience the blessings of his presence
16. a human being = a person, who is mortal, but God is eternal and immortal -> we should not define him by the word "person"
17. the original meaning of the word "person" (latin) means a musk the actors wore in the theater -> we should not define him by this word, which doesn't occur in the Bible at all
18. the words "trinity" and "three in one" are unbiblical - even the verbal definition of the deity is making a graven image and against the second commandment
19. Jesus was born through a divine Word but he is flesh and blood (Luke 24: 39; John 20: 27; 1. Tim. 2: 5) like every human being, and he has died (Matthew. 27: 50; Mark 15: 37; Luke 23: 46; John 19: 30) -> God never dies, for He is everlasting
20. Jesus was a sinless Man (John 14: 30; Hebrew 4: 15) and the winner of death (1. Cor. 15: 55, 56)
21. Jesus died because of the sins of the mankind (1. Peter 3: 18)
22. God was in Jesus and reconciled the world unto himself (2. Cor. 5: 19)
23. only a human being was able to save the mankind (1. Cor. 15: 45)... not an angel nor God himself
24. not any man or any human institution should ever define God, who is above everything (Isa. 57: 15)
25. Jesus is the only one whose words we can rely on, for one of this tasks was to declare the Father (John 1: 18)
26. not before the eternity it's possible to study the deity thoroughly - before it's not worth making any definitions of the deity
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti