torstai 15. joulukuuta 2016

Kaksi pylvästä * The two pillars

Salomon temppelin eteisessä oli kaksi noin 9 metriä korkeaa vaskista/pronssista pylvästä, joita koristi 2,5 metrin korkuiset liljanmuotoiset pylväänpäät. Pylväiden halkaisija oli noin 1,9 metriä, ja niiden ympärysmitta noin 6 metriä. Pylväät ja koko temppeli olivat naftalilais-tyyrolaisen Hiiramin tadonnäyte. Temppelin rakennuttaja, kuningas Salomo, antoi pylväille nimet Jakin ja Booas (1. Kun. 7: 15 - 22).

In the hallway of Solomon's temple there were two bronze pillars about 9 meters high and upon them there were 2,5 meters high capitals of the shape of lily. The diameter of the pillars was about 1,9 meters and their circumference was about 6 meters. The pillars and the whole temple were as a proof of the ability of Hiram, a son of a woman of Naphtali and a man of Tyre. But the king Solomon was the man who had the temple built and he called the pillars Jachin and Boaz (1. Kings 7: 15 - 22).

Näiden kahden pylvään symboliikasta olen lukenut useitakin selityksiä, mutta mikään niistä ei ole täysin tyydyttänyt minua. Näyttää siltä, että pylväät ovat herättäneet suuren tarpeen ymmärtää niihin kätkeytyvää viestiä. Vapaamuurareiden mielenkiinto Salomon temppeliä kohtaan on aivan erityisen suuri, ja nuo kaksi pylvästä näyttää sisältyvän kiinteästi heidän symboliikkaansa harpin, suorakulman ja kaikkinäkevän silmän ohella.

I have read many explanations of the two pillars, but none of them didn't satisfy me. It seems to me that those pillars give rise to the need to understand their symbolism. Masonic interest in the temple of Solomon is particularly high, for those two pillars belong to their secret symbols with compass, straightedge and all-seeing eye.

Mooses sai Jumalalta ohjeet Ilmestysmajan rakentamista varten, mutta mitään samanlaista ei kerrota Salomosta ja hänen rakennuttamasta temppelistä. Mahtoiko Hiiram, tyyrolaisen vaskisepän poika, tuoda Salomon temppeliin joitakin rakenteellisia ratkaisuja pakanatemppeleistä! Pakanatemppelit tunnetaan nimeomaan pylväistään. Usein pylväitä on 4 (tetrastyle), 6 (hexastyle) tai 8 (oktastyle), tosin kaksipylväisiä (distyle) pakanatemppeleitäkin löytyy.

God gave information to Moses for the tabernacle, but nothing such is told about Solomon and his temple. I wonder if Hiram, the son of a blacksmith of Tyre, did bring some structural solutions from the pagan temples to Solomon's temple! Pecan temples are specifically known after their pillars. Often there are 4 pillars (tetrastyle), 6 pillars (hexastyle) or 8 pillars (oktastyle) but also 2 pillars (distyle).

Ilmestysmaja oli Jumalan nimen asumus, ja sellaiseksi temppelikin tarkoitettiin, sillä laintaulut sisältävä liiton arkki oli temppelin tärkein esine. Kaksi pylvästä ja Salomon niille antamat nimet kertovat minulle jotakin juutalaisesta käsityksestä yhdestä Jumalasta (5. Moos. 6: 4) ja hänen ihmiskunnalle antamasta pelastusmahdollisuudesta Pojassaan (Jes. 53: 2 - 12). Pylväät eivät olleet varsinainen palvonnan kohde, vaan ne välittivät yhtäältä kuvaa Jumalasta, jonka ikuinen OLEMINEN (2. Moos. 3: 14 - MINÄ OLEN/EHJEE) "vahvistaa" (Jakin) koko universumia, ja toisaalta kuvaa hänen "oikeasta kädestään" (Jes. 41: 10; 62: 8), "jossa on voima" (Boas), koska hän on kuoleman voittaja (Ef. 1: 19 - 23). Poika istuu Isän oikealla puolella (Matt. 26: 64), mikä vastaa pylväiden asettelua katsojan edessä.

The tabernacle was the dwelling of God's name, for the arch with the two tables was the most important thing in the temple. The two pillars and the names Solomon gave to them are firstly telling me something about the Jewish conception of one God (Deut. 6: 4) and secondly of the possibility of salvation in his Son (Isa. 53: 2 - 12). The pillars are not the actual object of worship but they convey on the one hand the image of God, whose everlasting EXISTENCE (Ex. 3: 14 - I AM/EHYEH) "is strengthening" the whole universe and on the other hand the image of "his right hand" (Isa. 41: 10; 62: 8), who has "the power" (Boaz), because he is the winner of death (Eph. 1: 19 - 23). The Son is sitting on the right side/hand of the Father (Matthew 26: 64), which corresponds the position of the pillars in front of the viewer.

Verbi יכין (jakin) merkitsee vahvistaa, valmistaa, tehdä valmiiksi, perustaa. Sana בעש (boas) voidaan nähdä myös prepositiona ב (-ssa, -ssä) ja nimisananana עש (vuohi), jolloin muodostuu sana "vuohessa".  Tehdessään liiton Abrahamin kanssa vuohi oli yksi niistä eläimistä, joita Jumala pyysi Abrahamia tuomaan ja halkaisemaan kahtia (1. Moos. 15: 9).  Liekehtivä tuli näkyi illan pimeydessä halkaistujen eläinten välissä. Jumalan "vahvistava" läsnäolo leimuaa vieläkin Jeesuksessa liiton merkkinä ihmisen ja Jumalan välillä.

The verb יכין (jakin) means to strengthen, prepare, make ready, establish. The word בעש (boas) can also be seen as a preposition ב (in) and a noun עש (a goat), and then we'll get the expression "in a goat". When God made the covenant with Abraham goat was one of the animals He asked Abraham to bring and split in two (Gen. 15: 9). Flaming fire was seen between the pieces in the darkness of night.  God's "strengthening" existence is flaming still in Jesus as a sign of the covenant between man and God.

Jeesuksen, viimeisen Adamin (1. Kor. 15: 45), elämä oli täysin riippuvainen Jumalan "vahvistuksesta". Hän eli niin täydellisessä riippuvuussuhteessa Isään, että saattoi sanoa, että Isä teki hänen tekonsa (Joh. 14: 10, 11). Ilman taivaallista "vahvistusta" Jeesus ei olisi voinut voittaa vastustajaansa Saatanaa (Luuk. 1: 80; 2: 40). Ajatelkaamme vaikka hänen pitkää paastoa erämaassa (Matt. 4: 11), yksinäistä rukoustaistelua Getsemanessa (Luuk. 22: 43) tai viimeisiä hetkiä ristillä (Luuk 23: 46). Jumalan hänelle antama "vahvistus" oli ratkaisevan tärkeä! Jeesus saattoi voittaa kuoleman vain täydellisen elämän/kuuliaisuuden kautta. Koska saatanalla ei ollut mitään osaa Jeesuksen elämään (Joh. 14: 30), kuolema ei voinut pitää Häntä vankinaan. Kuoleman voittajana Jeesuksella on nyt "voima" (Matt. 24: 30; 26: 64; Ilm. 4: 11; 5: 12), jota hän jakaa seuraajilleen.

The life of Jesus, the last Adam (1 Cor. 15: 45), was entirely dependent on God's "strengthening". He was living in utterly perfect dependency with the Father, even so that he could say that the Father did his works (Joh. 14: 10, 11). Without the heavenly "strengthening" Jesus had no possibility to win/defeat Satan (Luke 1: 80; 2: 40). Let's think of his long fasting in the wilderness (Matthew 4: 11), lonely fight of prayer in Gethsemane (Luke 22: 43) or his last moments on the cross (Luke 23: 46). The "strengthening" God gave him was of crucial importance! It was possible for Jesus to win only by/through perfect life/obedience. Because Satan had nothing (no part) in Jesus' life (John 14: 30), death could not hold him hostage. Now as the winner of death Jesus has the "power" (Matthew 24: 30; 26: 64; Rev. 4. 11, 5. 12), which he shares to his followers.

Jeesus, Ilmestyskirjan "totinen todistaja" (Ilm. 3: 14), lupaa tehdä voittajista pylväitä Jumalan temppeliin (Ilm. 3: 12). Samoin kuin Poika on hengessä yhtä Isän kanssa (Joh. 10: 30), samoin kaikki hänen omansa ovat hengessä yhtä Jumalan ja Jeesusken kanssa (Joh. 17: 11) ja muodostavat näin yhtenäisen temppelin uljaine pylväineen. Ymmärrän, että temppelin kaksi pylvästä seisovat kolminaisuusoppia vastaan! Ihminen, Jeesus Messias (1. Tim. 2: 5), kuoli ihmiskunnan puolesta. Vain Ihminen kuolee. Jumala ei voi kuolla, sillä hän on ikuinen! Yhteys Isän ja Pojan välillä on hengessä. Yhteys Isän ja sinun/minun ja meidän (sinun ja minun) välillä on hengessä! Temppeli edustaa henkeä, joka yhdistää, mutta Isä ja Poika ovat sen kaksi pilaria.

Jesus, "the true witness" (Rev. 3: 14) of the Revelation gives a promise to make pillars to God's temple of those who overcome/win (Rev. 3: 12). As the Son is one with his Father in the spirit (John 10: 30), even so all his followers shall be one with God and Jesus in the spirit (John 17: 11) and thus they shall form a single temple with grand pillars. I understand that the two pillars of the temple are standing against the Trinity! The Man, Jesus the Messiah (1. Tim. 2: 5), died for all men/people. Only man dies. God can't die, for He is eternal! The connection between the Father and the Son is in the spirit. The connection between the Father and you/me and us (you and I) is in the spirit! The temple represent the spirit, which is making connections, but the Father and the Son are the two pillars of it.







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti