Ylimmäispapillisessa rukoukessaan Jeshua antoi opetuslapsilleen avaimet iankaikkiseen elämään. Tämä rukous ajoittui juuri ennen kuin Hänet vangittiin ja vietiin Hannaan eteen kuulusteltavaksi.
In his high priestly prayer, Yeshua gave his disciples the keys to eternal life. This prayer was just before He was captured and taken to Hannah for questioning.
Jeshua pyysi Isää kirkastamaan itsensä, jotta Hän voisi kirkastaa Isänsä, ja puhui Isälle siitä vallasta, jonka Isä oli Hänelle antanut, jotta Hän voisi pelastaa koko maailman. Sitten Jeshua sanoi, mitä iankaikkinen elämä on, ja miten se saavutetaan, Joh. 17: 3:
Yeshua asked the Father to glorify Himself so that He could glorify His Father, and spoke to the Father about the authority that the Father had given Him so that He could save the whole world. Then Yeshua said what eternal life is, and how to attain it, John 17:3:
1642/1776: ”Mutta tämä on ijankaikkinen elämä, että he sinun ainoan totisen Jumalan tuntisivat, ja jonkas lähetit Jesuksen Kristuksen."
1938: ”Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”
1992: ”Ja ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.”
2012: ”Iankaikkinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan tosi Jumalan, ja Jeesuksen Kristuksen, jonka sinä olet lähettänyt.”
KJV: ”And this is life eternal, that they might know thee the only true God, and Jesus Christ, whom thou hast sent."
Jeshuan rukouksen mukaan ihmiskunnan pelastus seisoo siis kahden pilarin varassa; Isän ja Pojan yhteistyössä on pelastuksemme tukipylväät. Tästä on symbolinen kuva myös Vanhassa Testamentissa. Lainarkin kantena toimivan armoistuimen molemmilla puolilla seisovat kaksi kerubia edustavat samaa totuutta (2. Moos. 25: 18 - 22). Isä ja Poika valvovat Taivasten Valtakunnan lakia ja ihmisten maallista elämää jakaen armoa ja anteeksiantamusta jokaiselle, joka tunnustaa rikkomuksensa Jumalan edessä ja haluaa hylätä väärät tiensä (Sanal. 28: 30).
According to Yeshua's prayer, the salvation of mankind therefore rests on two pillars; the cooperation of the Father and the Son are the pillars of our salvation. There is also a symbolic picture of this in the Old Testament. The two cherubs standing on both sides of the mercy seat, which serves as the lid of the ark, represent the same truth (Exodus 25: 18 - 22). The Father and the Son supervise the law of the Kingdom of Heaven and the earthly life of people, distributing mercy and forgiveness to everyone who confesses his transgression before God and wants to abandon his wrong ways (Prov. 28: 30).
Isän ja Pojan yhteystyöstä ihmiskunnan pelastusoperaatiossa kertovat myös ne voimalliset sanat, jotka Mooses kuuli palavasta pensaasta. אהיה אשר אהיה, ehjee asher ehjee, olen joka olen (2. Moos. 3: 14) tunnetaan jopa okkultismissa nimellä ”double power” eli kaksoisvoima. Koska Isä, Ehjee-Jumala, ei kuole milloinkaan, Hän varmisti Poikansa heräämisen kuolemasta ja Hänen elämänsä jatkumisen ikuisesti (Ap.t. 2: 24; Room. 4: 24; 6: 4; 7: 4; 8: 11, 34; 10: 9; 1. Kor. 6: 14; 15: 15, 16, 17; Gal.1: 1; 2. Tim. 2: 8; 1. Piet. 1: 13)!
The powerful words that Moses heard from the burning bush also tell about the connection between the Father and the Son in the mission to save humanity. אהיה אשר אהיה, ehyeh asher ehyeh, I am that I am (Exodus 3: 14) is even known in occultism as "double power". Since the Father, the Eternal God, never dies, He ensured the resurrection of His Son from death and the continuation of His life forever (Acts 2: 24; Rom. 4: 24; 6: 4; 7: 4; 8: 11, 34; 10: 9; 1 Cor. 6: 14; 15: 15, 16, 17; Gal. 1: 1; 2 Tim. 2: 8; 1 Pet. 1: 13)!
Arkki ja armoistuin kerubeineen sijoitettiin aikanaan kuningas Salomon rakennuttaman temppelin Kaikkeinpyhimpään. Temppelin eteishalliin Salomo teetätti tyyrolaisella Hiiramilla kaksi vaski-/pronssipylvästä, joiden korkeus oli sama kuin temppelin korkeus (1. Kun. 7: 13 - 22).
The ark and mercy seat with cherubims were once placed in the Holy of Holies of the temple built by King Solomon. In the temple's vestibule, Solomon, with Hiram from Tyre, placed two copper/bronze pillars, the height of which was the same as the height of the temple (1 Kings 7: 13 - 22).
Noille kahdelle valtavalle pylväälle annettiin jopa nimet. Oikealle puolelle sijoitettu pylväs oli nimeltään יכין Jakin, ja vasemmalle puolelle sijoitettu oli בעז Boas. Nämä molemmat nimet mainitaan Vanhassa Testamentissa myös henkilöiden niminä.
Those two huge columns were even given names. The pillar placed on the right side was called יכין Jakin, and the one placed on the left side was בעז Boaz. Both of these names are also mentioned in the Old Testament as names of persons.
Boas lienee näistä kahdesta nimestä tutumpi; hän oli Ruutin sukulunastaja (Ruut 2. luku), ja Boaksen ja Ruutin poika, Oobed, oli kuningas Daavidin isän (Iisain) isä ja siis Salomon isoisän isä.
Boas is probably the more familiar of the two names; he was Ruth's kinsman (Ruth chapter 2), and the son of Boaz and Ruth, Obed, was the father of King David's father (Isaiah) and thus the father of Solomon's grandfather.
Jakin oli Jaakobin pojan Simeonin poika (1.Moos. 46: 10). Mahtoiko Jaakobin Simeonille ja Leeville yhteisesti lausumat (siunaus)sanat koskea myös heidän jälkipolvia; nimittäin Jaakob ei yhtynyt Simeonin ja Leevin juoniin, ja hän kirosi heidän vihansa (1. Moos. 49: 5 - 7).
Jachin was the son of Jacob's son Simeon (Gen. 46: 10). Could the (blessing) words spoken by Jacob to Simeon and Levi apply to their descendants as well; namely, Jacob did not join Simeon's and Levi's plot, and he cursed their hatred (Gen. 49: 5 - 7).
Nimi בעז Boas merkitsee ”voimassa”, sillä ב on prepositio -ssa, ja עז ots, merkitsee ’voima’. Jesaja kirjoittaa אלהי היה עזי ”Jumala on tullut voimakseni” (Jes. 49: 5). Jotkut kääntävät Boas-nimen sanoilla ’hänessä on voima’. Samoilla konsonanteilla kirjoitetaan myös sana עז ets, joka merkitsee ’vuohi’, joka oli yksi niistä uhrieläimistä, joita Jumala pyysi Aabrahamilta tehdessään liiton hänen kanssaan (1. Moos. 15: 9).
The name בעז Boas means 'in power', as ב is a preposition ’in,' and עז ots, means 'power'. Isaiah writes אלהי היה עזי "God has become my strength/power" (Is. 49: 5). Some translate the name Boas as 'he has power'. With the same consonants, the word עז ets is also written, which means 'goat', which was one of the sacrificial animals that God asked of Abraham when He made a covenant with him (Genesis 15:9).
Nimi יכין Jakin tuskin merkitsee ’hän lujittaa/vahvistaa’, vaikka Raamatun marginaalissa on niin sanottu. Lujittaa/vahvistaa on hepreaksi חזק chazaq. Verbi יכה jakah merkitsee (Niphalissa) ’käydä oikeutta keskenään’/’selvitellä asiaa’/’osoittautua viattomaksi’, (Hiphilissä) ’nuhdella’/’ojentaa’/’vaatia tille’/’rankaista’, (Hophalissa) ’tulla nuhdelluksi’/’ saada ojennusta’. Nämä merkitykset tuovat mieleen kyllä Simeonin ja hänen sukunsa tekemiset!
The name יכין Jakin hardly means 'he strengthens', although it says so in the margin of the Bible. To strengthen is חזק chazaq in Hebrew. The verb יכה jakah means (in Niphal) 'to do justice to each other'/'to find out'/'to prove innocent', (in Hiphil) 'to reprimand'/'to hand out'/'to demand'/'to punish', (in Hophal) 'to be reprimanded' /' to get stretched'. These meanings do bring to mind what Simeon and his family did!
Kertomuksessa Ruutista ja Boaksesta esiintyy mielenkiintoisella tavalla myös sana אהיה ehjee yhdessä kieltosanan (לא loo) kanssa (Ruut 2: 13). Ruut ei kokenut itseään (לא אהיה) yhdenkään Boaksen palvelijattaren veroiseksi. Tämä muistuttaa niitä tuntemuksia, joita syntinsä tähden kamppaileva ihminen kokee pyhän Jumalan edessä.
In the story of Ruth and Boaz, the word אהיה ehjee also appears in an interesting way together with the prohibition word (לא loo) (Rut 2: 13). Ruth did not consider herself (לא אהיה) to be like any of Boaz's handmaidens. This resembles the feelings that a person struggling because of sins experiences before a holy God.
Jakin-nimen/jakah-verbin merkitykset viittaavat syntisen ihmisen ja Jumalan väliseen oikeudenkäyntiin ja syntien pois pyyhkimiseen, josta myös profeetta Jesaja kirjoittaa (Jes. 1: 8, 16 - 20). Mutta elleivät ihmiset suostu Jumalan nuhteluun ja kutsuun, heille käy todella huonosti. Silloin Jumalasta tulee heille לא אהיה loo-ehjee, (ei teidän Jumalanne) ja heistä לא עני loo-ammi (ei minun kansani), niin kuin kävi Hoosean päivinä Jumalan kansalle (Hoos. 1: 9).
The meanings of the name Jakin/the verb jakah refer to the trial between the sinner and God and the wiping away of sins, which the prophet Isaiah also writes about (Is. 1: 8, 16 - 20). But if people do not agree to God's rebuke and call, it will be really bad for them. Then God will become for them לא אהיה loo-ehyeh, (not your God) and they will be לא עני loo-ammi (not my people), as happened to God's people in Hosea's days (Hos. 1: 9).
Ilmestyskirjassa Johannes esittelee kaksi istujaa taivaallisella valtaistuimella; Isä (Ilm. 4: 1) ja Poika, jota Johannes kuvaa Karitsana (Ilm. 3: 21; 22: 1, 3). Myös itse Jeshua sanoi palatessaan istuvansa Voiman/Isän oikealla puolella (Matt. 26: 64 tässä הגבורה... hepreassa on monta voima-sanaa). Isä on pelastussuunnitelman VOIMA, ja Poika VAHVISTAA Jumalan Valtakunnan omalla toiminnallaan.
In the Book of Revelation, John presents two sitting on the heavenly throne; The Father (Rev. 4: 1) and the Son, whom John describes as the Lamb (Rev. 3: 21; 22: 1, 3). Yeshua himself also said when he returned that he would sit at the right hand of the Power/Father (Matthew 26: 64 here הגבורה... there are many power-words in Hebrew). The Father is the POWER of the plan of salvation, and the Son STRENGTHENS the Kingdom of God by his own actions.
Raamatun ilmoituksen mukaan pelastuksemme nojaa siis kahteen pylvääseen; Isään ja Poikaan. Kuitenkin kristinuskossa vannotaan kolminaisuuden nimeen; kolme jumalaa, jotka ovat yksi. Kuulostaa hassulta, mutta kerrotaan, että kuningas Salomo lähetti Tyyron kuninkaalle, Souron’ille, vastalahjaksi yhden pylvään, kun tämän lähettämä Hiiram teki Salomon temppeliin kaksi pylvästä. Osuvaa symboliikkaa siinäkin!
According to the revelation of the Bible, our salvation therefore rests on two pillars; To Father and Son. However, in Christianity we swear by the name of the Trinity; three gods who are one. It sounds funny, but it is said that King Solomon sent the king of Tyre, Souron, one pillar as a gift, while Hiram, whom he sent, made two pillars in Solomon's temple. Appropriate symbolism in that too!
Johannes näki Jumalan valtaistuimella ainoastaan kaksi istujaa. Jumalan valtaistuimen edessä paloi seitsemän tulisoihtua, jotka edustavat Jumalan seitsemää henkeä (vrt. Jes. 11: 2). Siis ei yksi henki vaan seitsemän! (pyhä kolminaisuus paisuu).
John saw only two who were sitting on God's throne. In front of God's throne, seven torches of fire were burning, which represent the seven spirits of God (cf. Isa. 11: 2). So not one spirit, but seven! (the holy trinity swells).
Mitä nämä seitsemän henkeä voivat olla? Johannes antaa selityksen jo Ilmestyskirjan ensimmäisessä luvussa. Siinä Ihmisen poika käyskentelee seitsemän lampunjalan keskellä. Seitsemän tulisoihtua ja seitsemän lampunjalkaa kuvaavat samaa asiaa; seitsemää seurakuntaa. Jumalan seurakunta on rakennettu Messias/Kristus-kalliolle (Matt. 16: 18), ja Jeshua on seurakunnan pää (Ef. 1: 22; 4: 4; 5: 23; Kol. 1: 18; 2: 19) ja Jeshuassa Jumalan lapset rakentuvat Jumalan asumukseksi Hengessä (Ef. 2: 22).
What could these seven spirits be? John gives an explanation already in the first chapter of the Book of Revelation. In it the Son of Man walks among the seven lampstands. The seven fire torches and the seven lampstands describe the same thing; seven churches. God's church is built on the Messiah/Christ rock (Matthew 16: 18), and Yeshua is the head of the church (Eph. 1: 22; 4: 4; 5: 23; Col. 1: 18; 2: 19) and in Yeshua God's children are built into God's habitation in the Spirit (Eph. 2: 22).
Pelastussuunnitelma on alituisesti Isän ”työpöydällä” Hänen edessään, ja Hän toimii jatkuvasti ihmiskunnan pelastamiseksi, sillä Siion on Hänen silmäteränsä (Sak. 2: 8). ”Jumalan asumus Hengessä” rakentuu Hänen käsiensä kautta Jeshuassa, joka jakaa lapsilleen Hengen lahjoja ja hengen hedelmiä.
The plan of salvation is always on the Father's ”desk” before Him, and He is constantly working to save humanity, for Zion is the apple of His eye (Zech. 2: 8). "God's dwelling/habitation in the Spirit" is built through His hands in Yeshua, who distributes the gifts of the Spirit and the fruits of the Spirit to his children.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti