lauantai 5. joulukuuta 2020

Esikoinen * First-born


Luukas kirjoittaa: "Messiaan tuli kärsiä kuolema ja ensimmäisenä nousta kuolleista" (Ap.t. 26: 23)

Luke writes, "Christ should suffer, and he should be the first that should rise from the dead" (Acts 26:23)

Ylösnousemuksensa perusteella Jeeshuaa nimitetään Raamatussa "esikoiseksi".  Johannes kutsuu Häntä "kuolleitten esikoiseksi" (Ilm. 1: 5), ja Paavali kirjoittaa, että "Hän nousi esikoisena kuolleista, jotta Hän olisi kaikessa ensimmäinen" (Kol.1: 18).

Based on his resurrection, Jesushu is called the "firstborn" in the Bible. John calls Him "the firstborn of the dead" (Rev. 1: 5), and Paul writes that "He is... the firstborn from the dead, that in all things he might have the preeminence" (Col. 1:18).

Mutta nousiko Jeeshua ensimmäisenä kuolleista? Kronologisesti ei, sillä ennen Häntä kuoleman olivat voittaneet mm. Hanok/Eenok (1. Moos. 5: 23, 24), Mooses (5. Moos. 34: 5 - 7; Matt. 17: 3, 4; Mark. 9: 4, 5; Luuk. 9: 30, 33) ja Elia (2. Kun. 2: 1- 18). 

But did Jeshua become the first to rise? Chronologically not, because before Him death had won e.g. Hanoch/Enoch (Gen. 5:23, 24), Moses (Deut. 34: 5-7; Matt. 17: 3, 4; Mark 9: 4, 5; Luke 9:30, 33) and Elijah (2 Kings 2: 1-18).

Hanok syntyi 622 vuotta luomisen jälkeen. Hänen elämänsä pituus on vuosissa sama kuin vuoden pituus päivissä, Hanok eli siis 365 vuotta, ja näin ollen hän kuoli 987 vuotta luomisen jälkeen.

Hanoch was born 622 years after the creation. The length of his life in years is the same as the length of a year in days, so Hanoch lived 365 years, and thus he died 987 years after creation.

Hanokin elämäkerta mahtuu Raamatussa muutamaan jakeeseen. Hän oli kymmenestä patriarkasta lyhytikäisin, kun taas hänen poikansa, Metusalah, sai elää tiettävästi kaikkein pisimpään (969 vuotta).

The biography of Hanoch is contained in the Bible in a few verses. He lived the shortest of the ten patriarchs, while his son, Methuselah, was reportedly allowed to live the longest (969 years).

Hanokin lyhyessä elämäkerrassa 1. Moos. 5. luvussa mainitaan kahteen kertaan hänen vaeltamisensa "Jumalan yhteydessä". Tuollainen korostus antaa ymmärtää, että Hanok poikkesi aikansa muista ihmisistä.

In the short biography of Hanoch, Genesis 5 mentions twice his wanderings "in the context of God." Such an emphasis suggests that Hanoch differed from other people of his time.

Aadam, ensimmäinen ihminen kuoli 57 vuotta ennen Hanokin kuolemaa. Meille ei kerrota, montako muuta ihmistä oli mahtanut ehtiä mennä manan majoille noina 930 vuotena, jotka Aadam sai elää. Luulisi Aadamin kuoleman pysäyttäneen koko silloisen maailman, kun Jumalan kuvaksi luotu ja ikuiseksi suunniteltu ensimmäinen mies kuoli. 

Adam, the first man, died 57 years before the death of Hanoch. We are not told how many other people had died during the 930 years that Adam was allowed to live. You would think Adam’s death stopped the whole world at the time when the first man, created in the image of God and designed forever, died.

Todennäköisesti muitakin ihmisiä oli kuollut Aabelin lisäksi noina 930 vuotena. Mutta missä viipyi luvattu "vaimon siemen"? Oliko Jumala siis unohtanut lupauksensa, vai olivatko ihmiset ymmärtäneet väärin tuon Eedenissä annetun lupauksen esikoisesta, kuoleman voittajasta! Miksi kuolema korjasi satoa, eikä Lunastajaa ilmestynyt! Aabelin uhri oli kuitenkin vahva todistus siitä, että tieto tulevasta kuoleman voittajasta oli annettu ihmisille heti syntiinlankeemuksen jälkeen. 

Probably other people had died besides Abel in those 930 years. But where did the promised "wife's seed" linger? So had God forgotten His promise, or had people misunderstood that promise made in Eden of the firstborn, the conqueror of death! Why did death reap the harvest, and the Redeemer did not appear! However, Abel’s sacrifice was a strong testimony that the knowledge of the future conqueror of death had been given to the people immediately after the Fall.

Voimme vain kuvitella, miten Aadamin kuolema herätti jumalattomien keskuudessa ivaa ja riekkumista niitä kohtaan, jotka jaksoivat vielä uskoa lähes tuhat vuotta vanhaan Jumalan lupaukseen. Epäjumalanpalvelus oli alkanut jo Eenoksen aikana (1. Moos. 4: 26b), joten epäjumalten palvonnan monet tavat ja käytännöt olivat ehtineet hyvään vauhtiin kuluneiden runsaan 500 vuoden aikana. 

We can only imagine how the death of Adam aroused among the wicked a scorn and a shout to those who still believed in the nearly thousand-year-old promise of God. Idolatry had already begun in the time of Enos (Gen. 4: 26b), so many customs and practices of idol worship had gained momentum over the more than 500 years.

Aadamin kuoleman jälkeen jumalattomat saivat vielä 57 vuotta lisäaikaa, mutta Hanokin kuolema ja hänen ihmeellinen katoamisensa taisi vaientaa heidät edes vähäksi aikaa. Vaikka Hanok kuoli, häntä ei kukaan voinut haudata, sillä "Jumala oli ottanut hänet pois." Heprealaiskirjeessä sanotaan: "Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois. Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle" (Hepr. 11: 5).

After the death of Adam, the wicked were given another 57 years of extra time, but the death of Hanoch and his miraculous disappearance seemed to silence them even for a short time. Although Enoch died, no one could bury him, for "God had taken him away." The book of Hebrews says, "By faith Enoch was translated that he should not see death; and was not found, because God had translated him: for before his translation he had this testimony, that he pleased God" (Heb. 11: 5).

Jumala oli paljastanut Hanokille koko pelastussuunnitelman, ja hänelle oli näytetty sen suuri loppuhuipennus, sillä Juuda kirjoittaa: "... Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut sanoen: 'Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä'" (Juuda 14). Eenokilla on ollut väkevä saarna silloiselle Vanhalle Maailmalle. Eenokin profetiat valmistivat sen ajan ihmisiä lähestyvää vedenpaisumusta varten, sillä  Eenokin poika, Metusalah, kuoli samana vuonna (1656), jolloin vedenpaisumus alkoi viikko hänen kuolemastaan.

God had revealed to Hanoch the whole plan of salvation, and he had been shown the great culmination of it, for Judah writes, "... And Enoch, the seventh from Adam, prophesied of these, saying, 'Behold, the Lord cometh with ten thousands of his saints'" (Jude 14). Enoch has had a powerful sermon to the Old World at the time. The prophecies of Enoch prepared the people for the impending flood of that time, for Enoch's son, Methuselah, died in the same year (1656), when the flood began a week after his death.

Voidaanko siis sanoa, että Jeeshua on esikoinen kuolleista nousseitten joukossa? Kyllä voidaan, sillä Jumalan suunnitelma (Sana/Memra) oli olemassa jo ennen Adamia. Jumalan suunnitelma on täydellinen, kuten Hänen kaikki työnsä, ja Jeeshuan missio ei voinut epäonnistua, koska se oli sidottu Sanaan... jumalalliseen suunnitelmaan ja aikatauluun. Aina Olevan Ehjeen, Ikuisen Jumalan, Sana on ollut, on ja tulee olemaan 100/:n varma ja taattu. Kaikkinäkevän Jumalan Poika on ollut esikoinen kuolleista nousseitten joukossa jo ennen maailman perustamista (Matt. 13: 35; 25: 34; Joh. 17: 24; Ef. 1: 4; 1. Piet. 1: 20)!

So can it be said that Jeshua is the firstborn among the risen? Yes you can, because God's plan (Word / Memra) existed before Adam. God’s plan is perfect, like all His works, and Jesushua’s mission could not fail because it was tied to the Word ... the divine plan and schedule. The Word of the Always Being Ehyeh, the Eternal God, has been, is and will be 100% sure and guaranteed. The Son of the Almighty God has been the firstborn among the resurrected before the foundation of the world (Matt. 13:35; 25:34; John 17:24; Ephesians 1: 4; 1 Peter 1:20)!

Heprean aakkosten ensimmäinen kirjain on Alef, jonka kuvallinen merkitys on härkä. Härkä on puhdas uhrieläin samoin kuin karitsakin, josta Jesaja (Jes. 53: 7) ja Johannes Kastaja (Joh. 1: 29, 36) kirjoittivat. Kuolemasta huolimatta tai juuri siitä johtuen Jeeshua on kaikessa ensimmäinen ja esikoinen kuolleista nousseitten joukossa.

The first letter of the Hebrew alphabet is Alef, whose pictorial meaning is taurus/ox. The ox is a pure sacrificial animal as is the lamb written of by Isaiah (Isa. 53: 7) and John the Baptist (John 1:29, 36). Despite the death or precisely because of it Jeeshua is in everything the first and the firstborn from the dead.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti