Jeshua suostutteli Johanneksen kastamaan Hänet sanoessaan: "Salli nyt; sillä näin meidän sopii täyttää kaikki vanhurskaus" (Matt. 3: 15). Franz Delitzsch on kääntänyt sanat "kaikki vanhurskaus" hepreaksi sanoilla כל הצדקה, jotka voi suomentaa myös sanoilla "kaikki laupeus". Jeshuan missiohan on alusta loppuun saakka Jumalan laupeutta ihmiskuntaa kohtaan (Joh. 3: 16).
Yeshua persuaded John to baptize Him by the words: "suffer it to be so now: for thus it becometh us to fulfil all righteousness" (Matthew 3: 15). Franz Delitzsch has translated the words "all righteousness" into Hebrew כל הצדקה, which can also be translated "all mercy". Yeshua's mission is from the beginning to the end God's mercy towards humanity (John 3: 16).
Laupeus ei kuulu Saatanan ominaisuuksiin alkuunkaan. Hän aloitti armottoman taistelunsa maailman Vapahtajaa vastaan välittömästi tämän noustua Jordanin vedestä. Kerrotaan, että "sitten henki vei Jeesuksen ylös erämaahan perkeleen kiusattavaksi" (Matt. 4: 1).
Compassion/mercy doesn't at all belong to Satan's quality/features. He began his ruthless struggle against the Saviour of the world immediately when He got up from Jordan. It's said "then was Jesus led up of the spirit into the wilderness to be tempted of the devil" (Matthew 4: 1).
Sana רוח (ruach) esiintyy pelkästään Vanhassa Testamentissa lähes 400 kertaa tarkoittaen hyvin monia erilaisia asioita kuten hengitystä, henkäystä, hengitysilmaa, uloshengitystä/puhallusta, tuulenhenkeä/tuulahdusta, tyhjyyttä/ei mitään, tuulta, ilmansuuntaa, elämänhenkeä, mieltä/ajatusta/ajatustapaa, mielialaa, rohkeutta, pahaa tuulta/ärtymystä, taitoa/kykyä tai Jumalan henkeä. Kun vielä muistamme sen, että kaikki enkelit ovat myös henkiä, siis myös kaikki langenneet enkelit, meillä onkin edessämme visainen kysymys: mikä henki vei Jeshuan erämaahan perkeleen kiusattavaksi?
The word רוח (ruach) appears only in the Old Testament almost 400 times meaning many different things such as breathing, sigh, respiratory air, exhalation/blowing, breeze/whiff, emptiness/nothing, wind, compass point, spirit of life, mind/thought/way of thinking, mood, courage, bad mood/irritation, skill/ability or God's spirit. More over when we remember that all angels are also spirits, even all the fallen angels, we have a silly question: what spirit took Yeshua into the wilderness to be tempted of the devil?
Onneksi Jeshua ei jättänyt meitä epäselvyyteen! Isä meidän rukouksen osio "äläkä saata meitä kiusaukseen" vakuuttaa ainakin minut siitä, ettei kysymyksessä voinut olla Jumalan henki. Olisiko Jeshua voinut jättää meille ensin mallirukouksen ja sitten esimerkin siitä, miten Isä jättää siihen vastaamatta! Vahvistaisiko sellainen ihmisen heikkoa uskoa!
Fortunately Yeshua didn't leave us in doupt! Part of our Father's Prayer assures at least me that God's spirit can't be in question. How could Yeshua at first give us a model of prayer and then an example of how the Father leaves it unanswered! How could it ever strengthen weak human faith!
Minusta on täysin selvää, että Saatana itse suuressa ärtymyksessään ja vihassaan vei Jeshuan erämaahan, samoin kuin hän kuljetti Jeshuan myös erämaasta temppelin huipulle. Aktiivinen henki on paljastettu meille kyllin selvästi tässä kertomuksessa! Saatanan esittämät kolme kiusausta Jeshualle ovat täynnä epäkunnioitusta ja vihaa.
I find it quite clear that it was Satan himself that took Yeshua into the wilderness in his great irritation and wrath, like he took Yeshua also from the wilderness to Jerusalem and on the top of the temple. The active spirit has been revealed clearly enough in this story! Satan's three temptations to Yeshua are full of disrespect and wrath.
Saatana joutui kuitenkin pidättelemään raivoaan 40 päivän ajan, sillä hän halusi hyökätä Jeshuaa vastaan tämän ollessa sekä fyysisesti että henkisesti heikoimmillaan. Jeshuan 40 päivän paasto erämaassa muistuttaa mieleeni Israelin 40 vuoden erämaavaellusta, jonka aikana jokaisena päivänä leipä ja vesi olivat tarpeen, ja niiden tarve sai Israelin kapinoimaan Jumalaa vastaan monta kertaa. Lopulta laupias Jumala järjesti heille takuuvarman leivän, mannan, mutta sen kelvollisuus riippui kokonaan kansan kuuliaisuudesta Jumalan antamia ohjeita kohtaan.
However Satan had to arrest his rage for 40 days, for he wanted to attack Yeshua when he was weakest both physically and mentally. Yeshua's 40 days in the wilderness reminds me of the 40 years of Israel in the wilderness, when bread and water were needed every day and many rebellions were caused by them. Ultimately the merciful God arranged for them a guarantee of bread, manna, but it's worthiness was dependent on the obedience of the people to God's instructions.
1. kiusaus: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi" (Matt. 4: 3).
"Kivi" on hepreaksi אבן (even), monikossa אבנים (avanim), mutta arameassa tässä kyseisessä jakeessa esiintyy kiveä/lohkaretta/kalliota tarkoittava sana כאפא. Sama sana esiintyy myös 1. Kor. 10: 4:ssa, jossa Paavali toteaa, että "se kallio oli Messias/Kristus".
1. temptation: "If thou be the son of God, command that these stones be made bread" (Matthew 4: 3). Stone is in Hebrew אבן (even), the plural אבנים (avanim), but in Aaramaic there is the word כאפא meaning stone/block/rock. The same word appears also in 1. Cor. 10: 4, where Paul states that "that rock was Messiah/Christ".
Kallio, josta Israel sai erämaassa juodakseen, oli nyt Saatanan kiusattavana. Saatana heitti Hänelle ilkeän herjan: no, Vesilähde, muutapa nyt nämä kivet/kalliot sitten leiviksi. Saatana asetti Jeshuan jumalallisen alkuperän ja voiman kyseenalaiseksi mitä inhottavimmalla tavalla!
The rock that gave water to the Israelis in the wilderness was now before Satan to be tempted of him. Satan threw a nasty dude to Him; oh you, Water-fountain, change then these stones to bread. Satan questioned Yeshua's divine origin and power in tho most disgusting way!
Mutta Jeshualla oli oikea vastaus Saatanan ilveilyyn: "ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee" (5. Moos. 8: 3 vrt. Matt. 4: 4). Jeshua on myös Jumalan lihaksi tullut Sana (Joh. 1: 1 - 3, 14). Jeshua todisti Saatanalle, että samalla tavalla kuin Hän vettä antavana kalliona pelasti Israelin nääntymästä janoon erämaassa, samoin Hän Jumalan sanana takaa leivän koko luomakunnalle ilman, että hänen tarvitsisi ryhtyä muuttamaan kiviä/kallioita leiviksi. Saatanan ensimmäinen kiusaus ei voinut murtaa Jeshuan uskoa siihen, että Hän on kirjoituksissa luvattu Messias.
But Yeshua had the right answer to Satan's delusion: "man shall not live by bread alone, but by every word that proceedeth out of the mouth of God" (Deut. 8: 3 compare Matthew 4: 4). Yeshua is also God's Word that was made flesh (John 1: 1 - 3, 14). Yeshua testified to Satan that in the same way as He, being the rock, saved the Israelis from starving to thirst, He'll, being God's word, guarantee bread to all creation without changing the stones/rocks to bread. Satan's first temptation could not break Yeshua's faith that He is the promised Messiah.
2. kiusaus: Vietyään Jeshuan Jerusalemiin pyhäkön harjalle Saatana kehoitti häntä heittäytymään sieltä alas ja koettelemaan Mooseksen psalmin lupausta "sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi. He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi" (Ps. 91: 11, 12 vrt. Matt. 4: 6). Huomattuaan ensimmäisen kiusauksensa menneen pieleen Jeshuan vastatessa hänelle kirjoituksilla, Saatana otti opikseen ja päätti siteerata nyt kirjoitettua sanaa.
2. temptation: When Satan took Yeshua to Jerusalem on the top of the temple and told him to cast himself down, he tried to get Yeshua to test the promise in the Psalm of Moses "for he shall give his angels charge over thee, to keep thee in all thy ways. They shall bear thee up in their hands, lest thou dash thy foot against a stone" (Ps. 91: 11, 12 compare Matthew 4: 6). When Satan found how he failed with his first temptation when Yeshua succeeded in answering with the written words, he learned his lesson and decided to cite the written words, too.
Erämaavaelluksen yhteydessä kansa oli sortunut monta kertaa kiusaamaan Jumalaa epäilemällä hänen läsnäoloaan, vaikka Jumala oli nimenomaan esittäytynyt nimellä "Minä Olen" ja luvannut auttaa heitä kaikessa, eli olla heidän kanssaan. Erityisesti juuri Massassa, jossa kansa sai vettä kalliosta, kansa solvasi Jumalaa sanoen"Onko Herra meidän keskellämme vai ei? (2. Moos. 17: 7).
In the wilderness the Israelis had many times fallen to tempt God by doubting His presence, although God had clearly presented Himself to them by the name "I Am" and promised to help them in everything, or to be with them. Especially in Massah, where they got water from the rock, they offended God, saying, "Is the Lord among us, or not" (Ex. 17: 7).
Toisessa kiusauksessaan Saatana otti solvauksensa kohteeksi itse Jumalan, joka oli lähettänyt Jeshuan (Joh. 5: 30 + kymmeniä muita jakeita, joissa Jeshua todistaa uskonsa siihen, että Hän on Jumalan lähettämä). Hetkeäkään epäröimättä Jeshua vastasi Saatanalle mukaillen Deuteronomiumin sanoja, jotka kuuluvat: "Älkää kiusatko Herraa, teidän Jumalaanne, niinkuin kiusasitte häntä Massassa" (Matt. 4: 7; 5. Moos. 6: 16).
In the second temptation Satan offended God Himself, who had sent Yeshua (John 5: 30 + tens of verses telling about the same thing). Without hesitation Yeshua answered Satan citing the words from Deuteronomium, saying: "Ye shall not tempt the Lord your God, as ye tempted Him in Massah" (Matthew 4: 7; Deut. 6: 16).
Jeshua oli 100%:sti vakuuttunut Lähettäjänsä nimestä Minä Olen (2. Moos. 3: 14) eli Ehjee, ja Hän tiesi vahvasta kokemuksestaan, että Isä oli Hänen kanssaan. Oli siis turha vaivata enkeleitä tulemaan apuun, kun itse Isä oli läsnä!
Yeshua was 100% convinced of God's name I Am (Ex. 3: 14) or Ehyeh, and He knew of his strong experience that the Father was with Him. Thus it was in vain to call the angels for help, when the Father Himself was present!
3. kiusaus: Varmaankin Jeshuan horjumattomuus uskossaan ja täydellinen luottamus Jumalaan ärsytti Saatanaa yhä suurempaan raivoon. Niinpä hän väitti itseään tämän maailman hallitsijaksi, jota Jeshuan olisi syytä kumartaa.
3. temptation: It's sure that Yeshua's unwavering faith and complete trust in God irritated Satan in an ever-greater rage. So he claimed to be the ruler of this world, whom Yeshua had to bow to.
Mutta jälleen Jeshua osoitti, miten hyvin Hän tunsi Vanhan Testamentin kirjoitukset. Vastauksessaan Saatanalle Jeshua yhdisteli Deuteronomiumin tekstien ajatuksia (5. Moos. 6: 4, 5 ja 6: 13; 10: 20 vrt. Matt. 4: 10).
But Yeshua showed once again how well He knew the writings of the Old Testament. He combined the thoughts of Deuteronomium's texts (Deut. 6: 4, 5 and 6: 13; 10: 20 compare Matthew 4: 10).
Jeshua korosti yhtä ainoaa Jumalaa. Jeshua tunnusti näin Saatanan edessä oman uskonsa. Hänen tunnustuksensa on kirjattu myös Joh. 17. luvun 3. jakeeseen. On vain yksi Jumala, ei kahta eikä kolmea. Jeshua ei ollut trinitaari, sillä kolminaisuusoppi on Saatanan oppi. Koska universumissa on vain yksi ainoa Jumala, Häntä ja vain Häntä tulee kumartaa.
Yeshua emphasised the single God. In this way Yeshua gave his confession before Satan. We can read His confession also in John 17: 3. There is the only true God, not two Gods, nor three. Yeshua was not a trinitarian, for the Trinity is Satan's doctrine. Because there is only one true God in the whole universe, He is the only One, we should bow to.
Jeshua torjui Saatanan hyökkäykset sanan voimalla ja ajoi hänet menemään. Ja Saatanan lähdettyä enkelit tulivat palvelemaan Jeshuaa. Paha henki vaihtui jumalalliseen henkeen.
Yeshua rejected Satan's attacks by the power of the word and told him go away. When Satan left Him, angels came to minister him. The evil spirit was changed to divine spirit.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti