perjantai 4. joulukuuta 2015

Suojamerkistä nimeksi * A protective mark becames the name

Israelissa syntynyt ja Helsingin yliopistosta maisteriksi valmistunut Daniel Brecher kirjoittaa kirjassaan Juutalaisin silmin (1- 6) sivuilla 23, 24 siitä, miten Jumala asetti veljesmurhaan syyllistyneen Kainin ylle suojaavan merkin. Brecher siteeraa klassisia rabbiinisia kertomuksia sisältävää Midrash Rabbaa näin:
"Midrash Rabba kertoo, että Jumala asetti yhden kirjaimen suuresta ja kallista Nimestään Kainin päälle."

Daniel Brecher who was born in Israel and graduated with a master's degree in Helsinki University writes in his book about Cain and the protective mark God set upon him and cites Midrash Rabbah: Madras Rabbah tells that God set one letter/character of his great and lovely Name upon Cain.

Samassa yhteydessä Brecher viittaa Hesekielin 9. luvussa kerrottuun vanhurskaiden merkitsemiseen suojaavalla sinetillä ja kirjoittaa: "Tässäkin tapauksessa Jumalan sinetti toimi lunastavana suojelumerkkinä."

Brecher refers also to the 9th chapter of Ezekiel and the mark on foreheads of the righteous and writes: Even in this case God's seal was a splendid protective mark.

Brecherin tekstissä käy ilmi, että tuo suojaava merkki eli yksi kirjain Jumalan suuresta Nimestä on hepralaisten aakkosten viimeinen kirjain, Tav. Nykyisin käytössä olevien ja noin 450 eKr. Babylonista paluun jälkeen käyttöön otettujen aakkosten Tav näyttää tältä: ת, mutta vanhemman paleoheprean Tav näytti rastilta (x), joka voidaan nähdä myös ristinä (+) riippuen sen asennosta.

Brecher says that the protective mark or the certain letter of God's Name is the last consonant in the Hebrew alphabet, Taw. Taw in the modern Hebrew alphabet (since 450 B.C.) looks like this: ת, but Taw in the old Paleo-Hebrew alphabet looks like a cross (x) or (+) depending on it's position.

Brecherin kirjassa sivulla 9 kerrotaan puolestaan ensimmäisestä pääsiäisestä ja siitä merkistä, joka suojasi israelilaisia Kuoleman enkeliltä tuona kauhun yönä. Brecher kirjoittaa: "Merkki, joka hahmottuu oven päälle kynnyksen, ovenpäällisen ja pihtipielten kohtien välille on paleoheprean kirjaimiston viimeinen kirjain, nimeltään Tav ja muodoltaan risti. Risti oli Jumalan Nimi, joka merkittiin Israelin ovien päälle, verellä."

Brecher tells also about the first Pesach/Passover and the mark that saved the Israelis from the Angel of Death during that awful night. Brecher writes: The mark that figures on a door is the last character of the Paleo-Hebrew alphabet called Taw and of a shape of a cross. Cross was God's Name marked with blood on the doors of Israel.


Ajatuksia Brecherin tekstin johdosta:

* Tav (x) merkitsee konsonanttia T. Jos Tav on siis yksi kirjain Jumalan nimestä, niin mikä voisi sitten olla Jumalan koko nimi? Siinä pitäisi esiintyä ainakin yksi T.
* Kun kyseinen merkki/kirjain (x) toimi yliluonnollisena suojana kuolemaa vastaan, sen merkityksen on täytynyt ollut israelilaisille aivan valtava. Siitäkö johtui, että tuota yhtä kirjainta/konsonanttia alettiin kutsua sanalla ha-Shem = (se) Nimi?
* Alkoivatko Tav-kirjaimen neljä sakaraa jossakin vaiheessa elää omaa elämäänsä ihmisten mielissä? Pitikö niiden paikalle asettaa tetragrammin (יהוה) konsonantit, jotta saatiin joku enemmän nimeltä näyttävä sana?
* Onko Jumalalla joku nimi, jonka hän on itse ilmoittanut ihmisille? Jos on, eikö sen tulisi sisältää kaikki kirjaimet/aakkoset, koska kaikki on saanut alkunsa hänestä?
* Asettiko Jumala Kainin ylle kirjaimen (x) vai merkin (+)?
* Merkki (+) viittaa ristiin, sovituksen paikkaan, ja heprean aakkosten viimeinen kirjain (x) viittaa puolestaan loppuun...  synnin valtakauden loppumiseen. Jumala on kaiken Alku, ja hän on synnin Loppu.
* Kaksi viivaa ristikkäin on mielestäni yksinkertaisin Liiton merkki
* Mieleeni nousevat Justinoksen (100/114 - 162/168) sanat: "Kukaan ei kykene antamaan nimeä sanoin ilmaisemattomalle Jumalalle; jos joku julkenisikin väittää sellaisen olevan olemassa, hän osoittaisi olevansa parantumaton hullu." (Matti Myllykoski: Justinos Marttyyri, sivu 95)


Thinking about Brecher's text:

* Taw (x) means the consonant T. If Taw is one letter in God's name, what might be his whole name? It must contain at least one T.

* Because this mark (x) was a supernatural shelter against death, it must have an immense significance for Israelis. Is it why they began to call it ha-Shem = the Name? 
* Did the four horns of the Taw-cross begin to live their own life sometimes in human minds? Were the four consonants of the Tetragrammaton (יהוה) set upon them in order to get a better name?
* Does God have any name he has introduced for us? If he has, should it contain every letter of the alphabet, because everything comes from/through him?
* Was it a consonant (x) or a mark (+) that God set upon Cain?
* A mark (+) refers to the cross, the place of salvation, and the consonant (x) refers to the end... end of the power of sin. God is the Beginning of all and the is he End of sin.
* I think that two crossed lines means simply a mark of a covenant.
* The words of Justinos (100/114 - 162/168), the martyr, come to my mind: No-one is able to give a name to God whom we can't express by words; but if someone dared to claim that such a name exists, he proves to be an irremediable crazy person.




Tetragrammi on aiheuttanut mietteitä aikaisemminkin: http://helinajokinen-deep-waters.blogspot.fi/2014/05/tetragrammi-tetragrammaton.html





4 kommenttia:

  1. Tarkastaessani kirjoitustani tänä aamuna mieleeni nousi ajatus/kysymys: onko sana JINNON mahdollisesti tetragrammin edeltäjä... sen heprealainen kirjoitusasuhan näyttää melkein pelkiltä viivoilta (vrt. Tavin neljä sakaraa): יננן

    VastaaPoista
  2. Olen kirjoittanut sanasta Jinnon tammikuussa 2014 Deep Waters -blogilla otsikolla Mustetahroja 1

    VastaaPoista
  3. NImi JINNON voidaan kirjoittaa hepreaksi myös: ינין

    VastaaPoista
  4. Ps. 72: 17 hepreaksi יהי שמו לעולם לפני שמש ינין שמו ויתברכו בו כל גוים יאשרוהו׃ keskimmäinen sana on jinnon

    VastaaPoista