Otavan Isossa Tietosankirjassa (1960 - 65) kerrotaan hakusanasta "Jahvisti" seuraavaa:
-> pentateukin lähdeteorian mukaan se lähde, jossa jumalannimenä käytetään jo ennen Moosesta sanaa Jahve. Kertoo ihmiskunnan alkuhistoriasta, patriarkoista ja Israelin kansan varhaisimmista vaiheista; lienee koottu 10. ja 9. vuosisadalla eKr. Juudassa eläneiden perimätiedoista. (3. osa, sivu 1482)
In Encyclopedia Fennica (1960 - 65) there is information about Yahwist:
-> according to the sources of Pentateuch it's the source which has the god name Yahweh even before Moses. Telling about the beginning of the mankind, patriarchs and the points of Israel; the lores of those who were living in Judah have possible been collected together in the 10th and 9th century BC.
Pentateukki on kreikkalaisperäinen nimitys viidelle Mooseksen kirjalle eli Tooralle. On totta, että kun noita kirjoja lukee tekstiä analysoimalla, tulee väkisinkin siihen tulokseen, että tuo kokonaisuus on KOOTTU useammasta lähteestä. Nykyään lähteitä tiedetään olevan neljä: Jahvisti, Elohisti, Deuteronomium ja Pappiskirja.
Pentateuch is derived from Greek and it means the five books of Moses or Torah. It's true that we may notice the fact that those books have been COLLECTED from several sources if we read analytically the texts. Nowadays we know four different sources: Yahwist, Eulohist, Deuteronomist and the Priestly source.
Näyttää siltä, että lähteiden tietoja on pilkottu ja niiden osia on sekoitettu keskenään. Tämä tulee esille mainiosti mm. niin, että värittää jokaisen Jumala-sanan (hepr. Elohim) vaikka punaisella ja jokaisen Herra-sanan (hepr. Jahve) sinisellä. Näin jo Genesiksen alkuun muodostuu selvä värileikki: ensimmäinen luku punaista, toinen sinistä... kuudennen luvun alku sinistä, ja jakeesta 9 luvun loppuun punaista... jne.
It seems that the information of those four sources has been cut up and mixed among each other. This comes forth if we colour every God-word (Hebrew Elohim) for instance with red and every Lord-word (Hebrew Yahweh) with blue. In this way the colours are playing from the very beginning of Genesis: the first chapter in red, the second in blue... the beginning of the sixth chapter in blue and the end (from the verse nine) in red... etc.
Jahvisti lienee siis koottu Daavidin ja Salomon aikoihin. Mooseshan eli noin 400 - 500 vuotta aikaisemmin, mutta Jahvistiin koottujen perimätietojen mukaan nimeä Jahve on käytetty jo ennen Mooseksen aikaa. Mitä on sitten ajateltava 2. Moos. 6: 2, 3:sta?
Thus the Yahwist has been collected in the times of David and Solomon. Moses lived about 400- 500 years earlier, but as it's said about the Yahwist the name Yahweh was in use even before the times of Moses. Then what should we think about Ex. 6: 2, 3?
"Jumala sanoi Moosekselle: "Minä olen Jahve, Herra. Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille minä olen ilmestynyt Jumalan, Kaikkivaltiaan nimisenä, mutta nimeäni Jahve minä en heille ilmoittanut." (1922)
"And God spake unto Moses, and said unto him, I am the LORD: And I appeared unto Abraham, unto Isaac, and unto Jacob, by the name of God Almighty, but by my name JEHOVAH was I not known to them."(KJV)
2. Moos. 3: 14:ssa Jumalan kerrotaan ilmoittaneen nimekseen אהיה (EHJEE). Tuliko Jumala mielenmuutokseen, ja antoiko hän Moosekselle myöhemmin uuden ilmoituksen nimestään?
It's told in Ex. 3: 14 that God told Moses that his name is אהיה (EHYEH). Did God change his mind and did he gave later a new information to Moses of his name?
1. Moos. 4: 26:ssa kerrotaan, että IHMISET alkoivat huutaa avuksi Jahven nimeä. Miten he osasivat valita taivaan Jumalalle juuri oikean nimen, jonka hän VASTA noin 2300 vuotta myöhemmin ilmoitti Moosekselle? Vai oliko heidän jumalansa lainkaan OIKEA taivaan Jumala, joka ilmoitti palavan pensaan keskeltä Moosekselle nimensä olevan EHJEE?
In Gen. 4: 26 it's told that PEOPLE began to call upon the name of Yahweh. How on earth could those people pick the right name for God, which he introduced NEWLY about 2300 years later to Moses? Or was their god the RIGHT heavenly God at all... he who told from the burning bush his name EHYEH to Moses?
Lieneekö 2. Moos. 6: 2, 3 vain jonkinlainen tekaistu lisäys Jahve-nimen maineen puhdistamiseksi? Saahan 1. Moos. 4:stä luvusta selvästi sen käsityksen, että Jahven nimeä alettiin huutaa nimenomaan kainilaisten keskuudessa, ja Kainhan oli perheineen sotajalalla taivaan Jumalaa vastaan!
Could it be that Ex. 6: 2, 3 is just an addition in order to try to clean the fame of the name Yahweh? Isn't it true that we can understand from the 4th chapter of Genesis that it was the family of Cain who began to call upon Yahweh's name, and Cain and his relatives were openly opposing the heavenly God!
Olkootpa Jahven huutajat olleet sitten kainilaisia tai seetiläisiä, he ovat kuitenkin kaikki IHMISIÄ! Valitsisiko Jumala oman nimensä ihmisten tahdon ja valinnan mukaan... varsinkin, kun nimi Jahve oli tahriintunut jo Kainista alkaen viattomien vereen, riettauteen ja väkivaltaan?
No matter who were they; the descendants of Cain or Seth however they were HUMAN BEINGS! Could it be possible that God could choose his own name according people's mind and choice... especially when the name Yahweh was already fouled with innocent blood, vileness and violence?
Minä en ikinä usko sitä! Jumala ei anna kunniaansa toiselle... ei varsinkaan pahimmalle vastustajalleen!
I can't believe it ever! God doesn't give his glory to others... anyway to his worst opposer!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti